Jump to content

Läxhjälptråden!

Kebab
 Share

Recommended Posts

Har kört fast, och skulle behöva lite hjälp med Matte E. Har försökt ett antal sätt, men lyckas aldrig få rätt svar, lite vägledning vore guld!

Förenkla följande ekvation:

f(i) = i + 1/i

Uhm, det här var ett tag sen men det finns väl inte så värst mycket att förenkla.

f(i) = i(1+1^-1)

?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

My bad - "Beräkna" stod det visst. Svaret ska bli 0, och den kompletta uppgiften är som följande:

B 1245) Låt f(z) = z + 1/z och beräkna

--> c) f(i) <--

Antar att det är komplexa tal det handlar om? Jag skulle börja med att multiplicera 1/i med i för att få bort i från nämnaren.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

My bad - "Beräkna" stod det visst. Svaret ska bli 0, och den kompletta uppgiften är som följande:

B 1245) Låt f(z) = z + 1/z och beräkna

--> c) f(i) <--

a)

f( z) = 0

0 = z + 1/z

-1/z = z

-1 = z^2

sqrt(-1) = z

Ett imaginärt tal blir det.

c)

Måste kolla i boken om jag ska minnas hur man gör den här...

Men sqrt(-1)=z=i så det borde väl vara samma som i a?...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

a)

f( z) = 0

0 = z + 1/z

-1/z = z

-1 = z^2

sqrt(-1) = z

Ett imaginärt tal blir det.

Kan man verkligen göra så? Jag kanske helt har missat din poäng, men jag tänker bara att man istället för f(z) skulle kunna sätta variabeln x, och att sätta x som ett godtyckligt tal för att lösa en ekvation känns för mig främmande. Uppgift a) är dessutom att man ska lösa f(1), i vilket fall ekvationen (z + 1/z) blir (1 + 1/1), alltså 2.

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kurvor och derivator:

Lös ekvationen f ' (x) = 0, om

f(x) = 48x - x^3

-------

Jag vet att jag måste derivera och få ut två svar för att sedan sätta in dem i den första ekvationen.

Började med att dervivera:

f ' (x) = 48 - 3x^2

sedan ska jag få ut X, eller hur?

48 - 3x^2 = 0

och nu? Jag vet att jag måste ersätta X med en siffra, men hur gör jag det utan att gissa rakt upp och ner? Förklara gärna med ord och inte bara siffror, jag är ingen hejare på matte.

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du adderar 3x^2 på båda sidor av ekvationen får du 48=3x^2. Sedan delar du med 3 så att du får x^2 ensamt och därefter kan du använda kvadratroten för att få reda på svaret på x. Hoppas det hjälpte! Annars får du gärna säga till så kan jag försöka förklara lite mer ingående.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

jaha, har satt mig i en klurig situation :rolleyes: . På NK:n jobbar vi med ekologi och då valde jag att arbeta utifrån SMHI:s miljösenarion om 100 år, arbetet går ut på att "tyda" hur ekologin blir när tex temperaturen höjs med 5 grader här uppe i norrbotten, tex att det blir mildare vintrar och då får vi fler djurarter.

Mina kunskaper är dock begränsade på dessa områden och har ingen aning om vart jag ens kan hitta sådan fakta som jag just skrev. "tex att det blir mildare vintrar och då får vi fler djurarter"

Hjälp, vad ska jag söka på för att hitta lite fakta?

Känns heller inte som att det är aktuellt att byta ämne då jag redan framställt vilka temperaturer, nederbörd , snötäcke mm vi får.

Hmm, kanske något om vilket klimat det blir med de förändringar jag fått. Måste i så fall se vad för något som de olika typerna av natur uppfyller ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

jaha, har satt mig i en klurig situation :rolleyes: . På NK:n jobbar vi med ekologi och då valde jag att arbeta utifrån SMHI:s miljösenarion om 100 år, arbetet går ut på att "tyda" hur ekologin blir när tex temperaturen höjs med 5 grader här uppe i norrbotten, tex att det blir mildare vintrar och då får vi fler djurarter.

Mina kunskaper är dock begränsade på dessa områden och har ingen aning om vart jag ens kan hitta sådan fakta som jag just skrev. "tex att det blir mildare vintrar och då får vi fler djurarter"

Hjälp, vad ska jag söka på för att hitta lite fakta?

Känns heller inte som att det är aktuellt att byta ämne då jag redan framställt vilka temperaturer, nederbörd , snötäcke mm vi får.

Hmm, kanske något om vilket klimat det blir med de förändringar jag fått. Måste i så fall se vad för något som de olika typerna av natur uppfyller ;)

SMHI hade ju rätt bra fakta även om konsekvenserna av klimatförändringar: http://www.smhi.se/sgn0106/klimat/konsekvenser.htm

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...

-2/2 +/- roten ur((-2/2)^2+8) =

-1 +/- roten ur(1+8) =

-1 +/- roten ur(9) =

-1 +/- 3

x1 = -4

x2 = 2

kicken: Du glömmer dela -2 med 2 och hur får du 4+8 till 16? :)

exotic: q ska inte upphöjas under roten.

Redigerad av Hew
Länk till kommentar
Dela på andra sidor