Jump to content

Läxhjälptråden!


Kebab
 Share

Recommended Posts

Skulle behöva ha lite hjälp med en samhällskunskapsuppgift om massmedia (alternativt tips om bra sidor där jag kan hitta information om massmedia). Har glömt alla mina anteckningar + samhällskunskapsboken i skolan och kan inte hämta dom på ett par dagar.

1: Hur skiljer sig massmedias roll i en demokrati från en diktatur?

2: Varför kan massmedia påverka oss?

3: På vilka sätt kan media påverka?

4: Ge olika exempel och diskutera positiva och negativa konsekvenser av medias inflytande på individer.

5: Vad tycker du att vi mediekonsumenter bör tänka på eller göra?

Skriver bara lite lätt, är egentligen bara tänkefrågor...

1. I en diktatur blir alltid som är "dåligt" cencuerat.

2. Antagligen för att vi tror på alltid de säger/skriver/visar. Tänkter du riktigt hårt så kommer du på något bra.

3. Genom Tidningar, nyheter, radio, typ eller?

4. mja, diskutera bara vad som är possitivt och vad som är negativt. Det är tex negativt att alla litar blint på media och att småsaker blossar upp som aldrig förr fast det har pågått i 100-tals år. Media bestämmer i princip vad du vet.

5. Typ att inte lite blint på media.

Var så god.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Egentligen kan jag ju detta själv, men vill ändå ha svar. Ni kanske kommer med något nytt.

1) Vad är det starkaste argumentet mot krig? (gärna krånglig formulering á la ordbajs)

2) Vad är det starkaste argumentet för fildelning?

Ge gärna fler argument. Det mesta kan man ju, men som sagt så kanske ni har något som jag eller min debattgrupp inte tänkt på :naughty:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste göra om "den centrala dogmen" som jag skulle mörda för att slippa. Förstår att DNA kopieras till rNA som blir till protein. Det är väl mer ingående hur transkription och translation fungerar. Har hittat en del bilder (för jag ska främst rita upp det här och inte skriva en massa jota) på internet men jag får inte ut speciellt mycket vettigt av dem.

Så jag ska alltså konstruera en bild i paint/PS som förklarar hur den centrala dogmen går till. Om nån är sugen på att göra en sån bild så varsågod, ersättning fås i form av pengar. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste göra om "den centrala dogmen" som jag skulle mörda för att slippa. Förstår att DNA kopieras till rNA som blir till protein. Det är väl mer ingående hur transkription och translation fungerar. Har hittat en del bilder (för jag ska främst rita upp det här och inte skriva en massa jota) på internet men jag får inte ut speciellt mycket vettigt av dem.

Så jag ska alltså konstruera en bild i paint/PS som förklarar hur den centrala dogmen går till. Om nån är sugen på att göra en sån bild så varsågod, ersättning fås i form av pengar. :cry:

Typ såhär?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det så att jag ska ha muntliga Nationella i Svenska B.

Jag har redan valt vinkliningen: "familjens betydelse för ett bra liv"

Och nu skulle jag vilja veta vad ni tycker att familjen har för betydelse. Jag vill ha alltså ha så många synsätt på saken som möjligt.

Otroligt tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det så att jag ska ha muntliga Nationella i Svenska B.

Jag har redan valt vinkliningen: "familjens betydelse för ett bra liv"

Och nu skulle jag vilja veta vad ni tycker att familjen har för betydelse. Jag vill ha alltså ha så många synsätt på saken som möjligt.

Otroligt tacksam för svar.

Utmärkt trådmaterial. :)

Jag sitter och pluggar inför ett prov om genetik och genteknik i Naturkunskap B. Blir tokig snart, det är ju skitsvårt! :rolleyes:

Skulle någon iallafall kunna förklara för mig vad skillnaden på mitos och meios är?

Tack på förhand!

:innocent:

Snacka om att det är skillnad på vissa kurser beroende på vilken skola man går på.

Kan tyvärr inte hjälpa. :doh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men om någon skulle veta svaret, vänta inte med att posta!

Kanske denna saxning kan vara till hjälp?

Celldelning

Det finns två former av celldelning, mitos och meios.

- Mitos innebär att en cell innehållande 46 kromosomer ger upphov till två nya celler som även de innehåller 46 kromosomer vardera.

- Meiosen sker endast i könscellerna (giggle, "kön") och innebär att cellerna, äggceller eller spermier, efter delning endast innehåller en halv uppsättning kromosomer, 23 stycken. Mitos sker av flera anledningar. Under fosterstadiet och under barnaåren sker en tillväxt av hela organismen. För detta krävs fler och fler celler. Celler har också olika livslängd och måste därför ständigt ersättas. Blodkroppar och epitelceller är exempel på celler som ofta byts ut. Nervceller däremot kan vara desamma hela livet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänker jag rätt?

"Temperaturen i en ugn är ToC vid tiden x sekunder efter det att ugnen slogs på. Skriv följande med matematiska symboler:

A: Tre timmar efter start är temperaturen i ugnen 250oC.

B: Tolv minuter efter start stiger temperaturen med 0,3oC/sekund."

A: 60x60x3 = 10800 (tre timmar i sekunder är 10800)

T(10800) = 250

B: 12x60 = 720

T'(720) = 0,3

Anledningen till att jag frågar är att den här uppgiften var instucken bland en massa svåra, så jag blev lite fundersam. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har några frågor till ett Religionsjobb som jag inte hittar några konkreta svar på i boken eller på internet.

1. På vilket sätt ansåg sig Jesus varar Messias?

2. Varför blev Jesus betraktad som en bråkmakare?

Utifrån vilken religion?

1. Enligt Islam kanske detta kan vara till hjälp?

http://mac.abc.se/~onesr/av/jesus_sv.html

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska skriva en debattartikel. Hur är en sådan upplagd? Typiskt en sådan? Exempel?

Artikeln ska handla om Klimathotet. Hur kan jag inleda artikeln på ett bra sätt? Tips på härliga "Wow"-inledningsfraser?

Jag vet inte vilken sida du ställer dig på i frågan, men som sagt - börja med några "Wow!"-fraser, gärna med stora siffror och chockerande avslöjanden ("Isarna smälter med 3 m2/timme, det är dubbelt så mycket som för tio år sen... om de fortsätter i samma takt kommer isen på Antarktis att smälta, och öka vattennivån på jorden med fyra meter..."), och kanske avsluta med en fråga - "Ska det vara så här?"/"Varför?".

Du kan antingen fortsätta härifrån med att förklara ytterligare effekter av klimatförändringarna, måla upp framtidsbilder, eller gå vidare med att förklara varför det är så, och skriva det ur en historisk synvinkel. Ta upp argument som motståndarsidan förespråkar, och slå hål på dem genom att förklara varför det inte är så. Ställ gärna retoriska frågor igenom texten, det brukar bibehålla ett intresse, och få läsaren att tänka till. Se till att hålla en röd tråd igenom texten, skriv inte för långa meningar, skriv inte överdrivet tråkigt eller med för mycket fackspråk (kemiska termer för precis alla miljöfarliga ämnen som släpps ut är inte så hett). Prata hellre istället om djurarter som håller på att dö, naturkatastrofer som kan inträffa på grund av klimathotet, och sånt man faktiskt kan relatera till. Och skriv inte en för lång artikel. Jag är ingen expert på debattartiklar, men de kan variera i längd ganska friskt. Kolla till exempen DNs debattsida, där du kan få ett hum om hur lång den bör vara.

Vad är det för uppgift du gör? Vilken kurs?

edit: radbrytningar! (som du också bör använda dig lagom mycket i din debattartikel, men det gäller å andra sidan de flesta texter)

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...