kobbe Skrivet 22 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2009 Skulle behöva ha lite hjälp med en samhällskunskapsuppgift om massmedia (alternativt tips om bra sidor där jag kan hitta information om massmedia). Har glömt alla mina anteckningar + samhällskunskapsboken i skolan och kan inte hämta dom på ett par dagar. 1: Hur skiljer sig massmedias roll i en demokrati från en diktatur? 2: Varför kan massmedia påverka oss? 3: På vilka sätt kan media påverka? 4: Ge olika exempel och diskutera positiva och negativa konsekvenser av medias inflytande på individer. 5: Vad tycker du att vi mediekonsumenter bör tänka på eller göra? Skriver bara lite lätt, är egentligen bara tänkefrågor... 1. I en diktatur blir alltid som är "dåligt" cencuerat. 2. Antagligen för att vi tror på alltid de säger/skriver/visar. Tänkter du riktigt hårt så kommer du på något bra. 3. Genom Tidningar, nyheter, radio, typ eller? 4. mja, diskutera bara vad som är possitivt och vad som är negativt. Det är tex negativt att alla litar blint på media och att småsaker blossar upp som aldrig förr fast det har pågått i 100-tals år. Media bestämmer i princip vad du vet. 5. Typ att inte lite blint på media. Var så god. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 2 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 2 mars, 2009 Egentligen kan jag ju detta själv, men vill ändå ha svar. Ni kanske kommer med något nytt. 1) Vad är det starkaste argumentet mot krig? (gärna krånglig formulering á la ordbajs) 2) Vad är det starkaste argumentet för fildelning? Ge gärna fler argument. Det mesta kan man ju, men som sagt så kanske ni har något som jag eller min debattgrupp inte tänkt på 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 2 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 2 mars, 2009 Matte Problemet: 0=3x-e^(x-2)-4 Jag gjorde så här: e^(x-2)=3x-4 〖ln〗_e (3x-4)=x-2 men sen är det ju stopp, alltså har jag troligtvis gjort fel. Hjälp tack.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maxz Skrivet 3 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2009 Måste göra om "den centrala dogmen" som jag skulle mörda för att slippa. Förstår att DNA kopieras till rNA som blir till protein. Det är väl mer ingående hur transkription och translation fungerar. Har hittat en del bilder (för jag ska främst rita upp det här och inte skriva en massa jota) på internet men jag får inte ut speciellt mycket vettigt av dem. Så jag ska alltså konstruera en bild i paint/PS som förklarar hur den centrala dogmen går till. Om nån är sugen på att göra en sån bild så varsågod, ersättning fås i form av pengar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 3 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2009 Måste göra om "den centrala dogmen" som jag skulle mörda för att slippa. Förstår att DNA kopieras till rNA som blir till protein. Det är väl mer ingående hur transkription och translation fungerar. Har hittat en del bilder (för jag ska främst rita upp det här och inte skriva en massa jota) på internet men jag får inte ut speciellt mycket vettigt av dem. Så jag ska alltså konstruera en bild i paint/PS som förklarar hur den centrala dogmen går till. Om nån är sugen på att göra en sån bild så varsågod, ersättning fås i form av pengar. Typ såhär? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maxz Skrivet 3 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 3 mars, 2009 Tror det ska vara mer uppritat med DNA och rNA strängarna, typ som bilden här fast ACGT och ACGU ska vara med i strängarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
FerkurZ Skrivet 7 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 7 mars, 2009 Nu är det så att jag ska ha muntliga Nationella i Svenska B. Jag har redan valt vinkliningen: "familjens betydelse för ett bra liv" Och nu skulle jag vilja veta vad ni tycker att familjen har för betydelse. Jag vill ha alltså ha så många synsätt på saken som möjligt. Otroligt tacksam för svar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adriian Skrivet 10 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2009 Jag sitter och pluggar inför ett prov om genetik och genteknik i Naturkunskap B. Blir tokig snart, det är ju skitsvårt! Skulle någon iallafall kunna förklara för mig vad skillnaden på mitos och meios är? Tack på förhand! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 10 mars, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2009 Nu är det så att jag ska ha muntliga Nationella i Svenska B. Jag har redan valt vinkliningen: "familjens betydelse för ett bra liv" Och nu skulle jag vilja veta vad ni tycker att familjen har för betydelse. Jag vill ha alltså ha så många synsätt på saken som möjligt. Otroligt tacksam för svar. Utmärkt trådmaterial. Jag sitter och pluggar inför ett prov om genetik och genteknik i Naturkunskap B. Blir tokig snart, det är ju skitsvårt! Skulle någon iallafall kunna förklara för mig vad skillnaden på mitos och meios är? Tack på förhand! Snacka om att det är skillnad på vissa kurser beroende på vilken skola man går på. Kan tyvärr inte hjälpa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adriian Skrivet 10 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2009 Snacka om att det är skillnad på vissa kurser beroende på vilken skola man går på. Kan tyvärr inte hjälpa. Äh, hoppas jag fattar snart ändå. Men om någon skulle veta svaret, vänta inte med att posta! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 10 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2009 (redigerad) Redigerad 16 mars, 2009 av Mathias Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 10 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 10 mars, 2009 Men om någon skulle veta svaret, vänta inte med att posta! Kanske denna saxning kan vara till hjälp? Celldelning Det finns två former av celldelning, mitos och meios. - Mitos innebär att en cell innehållande 46 kromosomer ger upphov till två nya celler som även de innehåller 46 kromosomer vardera. - Meiosen sker endast i könscellerna (giggle, "kön") och innebär att cellerna, äggceller eller spermier, efter delning endast innehåller en halv uppsättning kromosomer, 23 stycken. Mitos sker av flera anledningar. Under fosterstadiet och under barnaåren sker en tillväxt av hela organismen. För detta krävs fler och fler celler. Celler har också olika livslängd och måste därför ständigt ersättas. Blodkroppar och epitelceller är exempel på celler som ofta byts ut. Nervceller däremot kan vara desamma hela livet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adriian Skrivet 11 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 11 mars, 2009 Kanske denna saxning kan vara till hjälp? Tack! Men tyvärr såg jag inte att du hade skrivit förän nu, när provet redan är gjort. Dock gick det bättre än förväntat men det blir nog inte mer än G. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 15 mars, 2009 Skapat av Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2009 Tänker jag rätt? "Temperaturen i en ugn är ToC vid tiden x sekunder efter det att ugnen slogs på. Skriv följande med matematiska symboler: A: Tre timmar efter start är temperaturen i ugnen 250oC. B: Tolv minuter efter start stiger temperaturen med 0,3oC/sekund." A: 60x60x3 = 10800 (tre timmar i sekunder är 10800) T(10800) = 250 B: 12x60 = 720 T'(720) = 0,3 Anledningen till att jag frågar är att den här uppgiften var instucken bland en massa svåra, så jag blev lite fundersam. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 22 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 mars, 2009 Har några frågor till ett Religionsjobb som jag inte hittar några konkreta svar på i boken eller på internet. 1. På vilket sätt ansåg sig Jesus varar Messias? 2. Varför blev Jesus betraktad som en bråkmakare? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 22 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 mars, 2009 (redigerad) Har några frågor till ett Religionsjobb som jag inte hittar några konkreta svar på i boken eller på internet. 1. På vilket sätt ansåg sig Jesus varar Messias? 2. Varför blev Jesus betraktad som en bråkmakare? Utifrån vilken religion? 1. Enligt Islam kanske detta kan vara till hjälp? http://mac.abc.se/~onesr/av/jesus_sv.html Redigerad 22 mars, 2009 av Mathias Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 22 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 mars, 2009 Utifrån vilken religion? 1. Enligt Islam kanske detta kan vara till hjälp? http://mac.abc.se/~onesr/av/jesus_sv.html Kanske jag skulle skrivit också. Kristendomen är det jag ska skriva utifrån. Tack i alla fall! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 30 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 30 mars, 2009 Ska skriva en debattartikel. Hur är en sådan upplagd? Typiskt en sådan? Exempel? Artikeln ska handla om Klimathotet. Hur kan jag inleda artikeln på ett bra sätt? Tips på härliga "Wow"-inledningsfraser? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 30 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 30 mars, 2009 Inte bra på att skriva debattartiklar, men en bra inledning kanske kan vara: "De senaste 10 åren har 25 miljoner människor tvingats fly sina hem på grund av naturkatastrofer!" -ish? länk Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 31 mars, 2009 Rapportera Share Skrivet 31 mars, 2009 (redigerad) Ska skriva en debattartikel. Hur är en sådan upplagd? Typiskt en sådan? Exempel? Artikeln ska handla om Klimathotet. Hur kan jag inleda artikeln på ett bra sätt? Tips på härliga "Wow"-inledningsfraser? Jag vet inte vilken sida du ställer dig på i frågan, men som sagt - börja med några "Wow!"-fraser, gärna med stora siffror och chockerande avslöjanden ("Isarna smälter med 3 m2/timme, det är dubbelt så mycket som för tio år sen... om de fortsätter i samma takt kommer isen på Antarktis att smälta, och öka vattennivån på jorden med fyra meter..."), och kanske avsluta med en fråga - "Ska det vara så här?"/"Varför?". Du kan antingen fortsätta härifrån med att förklara ytterligare effekter av klimatförändringarna, måla upp framtidsbilder, eller gå vidare med att förklara varför det är så, och skriva det ur en historisk synvinkel. Ta upp argument som motståndarsidan förespråkar, och slå hål på dem genom att förklara varför det inte är så. Ställ gärna retoriska frågor igenom texten, det brukar bibehålla ett intresse, och få läsaren att tänka till. Se till att hålla en röd tråd igenom texten, skriv inte för långa meningar, skriv inte överdrivet tråkigt eller med för mycket fackspråk (kemiska termer för precis alla miljöfarliga ämnen som släpps ut är inte så hett). Prata hellre istället om djurarter som håller på att dö, naturkatastrofer som kan inträffa på grund av klimathotet, och sånt man faktiskt kan relatera till. Och skriv inte en för lång artikel. Jag är ingen expert på debattartiklar, men de kan variera i längd ganska friskt. Kolla till exempen DNs debattsida, där du kan få ett hum om hur lång den bör vara. Vad är det för uppgift du gör? Vilken kurs? edit: radbrytningar! (som du också bör använda dig lagom mycket i din debattartikel, men det gäller å andra sidan de flesta texter) Redigerad 31 mars, 2009 av AngryAxel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.