spajdermän Skrivet 8 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2008 Det verkar som att du tror att bindande och valens ska vara samma sak. Vi har 14 st elektroner just nu, för att få full oktett i alla atomer behöver vi totalt 26 elektroner, 14 + x = 26 26 - 14 = 12 12 är antalet elektroner som behövs bindas för att alla atomer ska bli glada, ett elektronpar består av 2 elektroner vilket ger oss 6 stycken par som är antalet bindningar som ska ingå i molekylens struktur. Min lärare har gått igenom annorlunda Hon är ryss, visst, men det här ska jag nog våga fråga om så att hon får förklara. Noooga. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 8 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2008 (redigerad) Min lärare har gått igenom annorlunda Hon är ryss, visst, men det här ska jag nog våga fråga om så att hon får förklara. Noooga. Kan gå igenom lite. Vi börjar med CH3: Kol har 4 stycken valenselektroner, för att få full oktett krävs det alltså 4 stycken till. Väte har 1 valenselektron, här krävs det bara 1 till. När kolet binder till en väte delar de på en av varandras elektroner, med andra ord så lånar kol en elektron ifrån väte och tvärt om. Nu kan man säga att kol har 5 stycken valenselektroner och väte har 2, väte vill nu inte binda sig med något mer. Vi adderar en till väte och då får kol 6 stycken valens, sedan den sista väten ger kol en valens på 7 stycken elektroner. Nu har vi 3 stycken väten som har full oktett i sina skal vilket ger 2*3 = 6 elektroner. Vi adderar kolets ofullständiga oktett vilket är 7, 7 + 6 = 13 stycken elektroner. Nu tar vi NH2: Kväve har 5 stycken valenselektroner, det krävs 3 stycken till för att få full oktett. Vi vet sedan tidigare villkoren för väte. Vi binder kvävet med en väte, kväve får en valens på 6 elektroner. Sista vätet ger kvävet en valens på 7 elektroner. Summering av allt: 2*2+7 = 11 stycken elektroner. Vi kollar hur många elektroner som fattas ifrån full oktett på alla; 13+11 = 24 2 elektroner ifrån full oktett som ligger på 26 elektroner. Vi binder kolet till kvävet vilket ger ett tillskott med en elektron på vardera atom, kväve får 8 valenselektroner och detsamma för kol. Kontrollräkning; CH3NH2 det är 5 väten med full oktett = 5*2 = 10 elektroner Kol med full oktett = 8 Kväve med full oktett = 8 10+8+8 = 26 VSB Redigerad 8 december, 2008 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 8 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2008 (redigerad) Kan gå igenom lite. ... Det låter som att vi är inne på lite olika saker.. JAg är helt med dig på exakt allt vad du säger. Däremot är jag också helt säker på att det ska även vara ett elektronpar(som tillhör kväveatomen) med i molekylen. Detta av den enkla anledningen till att jag diskuterar Lewi's structure och du pratar endast om de bundna elektronerna (structure formula). Enligt ALLA mina anteckningar (som min lärare har korrläst och OK:at) så har jag gjort på "mitt" sätt för varenda en av de molekyler jag räknat på. Två exempel: En vattenmolekyl kan skrivas med 'structure formula' eller 'Lewi's structure'. En flourmolekyl ÄR jag fortfarande ute och cyklar? Redigerad 8 december, 2008 av spajdermän Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 8 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2008 Det låter som att vi är inne på lite olika saker.. JAg är helt med dig på exakt allt vad du säger. Däremot är jag också helt säker på att det ska även vara ett elektronpar(som tillhör kväveatomen) med i molekylen. Detta av den enkla anledningen till att jag diskuterar Lewi's structure och du pratar endast om de bundna elektronerna (structure formula). Enligt ALLA mina anteckningar (som min lärare har korrläst och OK:at) så har jag gjort på "mitt" sätt för varenda en av de molekyler jag räknat på. Två exempel: En vattenmolekyl kan skrivas med 'structure formula' eller 'Lewi's structure'. En flourmolekyl ÄR jag fortfarande ute och cyklar? Oj, återigen lär jag mig att inte förhastat sväva ut i fel riktning när jag knappt har sovit. Din kalkylering bör stämma. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 8 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2008 Oj, återigen lär jag mig att inte förhastat sväva ut i fel riktning när jag knappt har sovit. Din kalkylering bör stämma. En STOOOR lättnadens suck lämnade just min sarga kropp. Speciellt med tanke på att provet är imorgon och allt jag lärt mig tydligen visade sig vara fel. Aja, du hjälpte. Även fast det surrade till sig Tack Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 8 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2008 El-lära. Den inre resistansen i en spänningskälla är 0,15 Ω. Hur stort är det inre spänningsfallet om belastningsströmmen är 12 A? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 8 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2008 El-lära. Den inre resistansen i en spänningskälla är 0,15 Ω. Hur stort är det inre spänningsfallet om belastningsströmmen är 12 A? Det var ioförsig några år sedan jag läste den kursen, men det låter som en rätt grundläggande fråga - Ohms lag? Eller tolkar jag 'spänningsfall' fel? U = I * R R = resistens = 0,15 Ω I = ström = 12 A U = spänning = I * R = 12 A * 0,15 Ω = 1,8 V Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 8 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2008 Det var ioförsig några år sedan jag läste den kursen, men det låter som en rätt grundläggande fråga - Ohms lag? Eller tolkar jag 'spänningsfall' fel? U = I * R R = resistens = 0,15 Ω I = ström = 12 A U = spänning = I * R = 12 A * 0,15 Ω = 1,8 V Hmm..jag är skeptisk. Tack iallafall. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 8 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2008 Hmm..jag är skeptisk. Tack iallafall. Jag tror att Axel har rätt. Finns väl inte så många andra sätt man kan räkna på? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Martin-123 Skrivet 8 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2008 (redigerad) Jag tror att Axel har rätt. Finns väl inte så många andra sätt man kan räkna på? Jag går ellinjen, ganska säker på att Axel har rätt. Kommer faktiskt inte ihåg något av det där! Edit: Är det inte såhär då? Och att man räknar så som Axel gjorde. Säkert ute och cyklar nu, trött som bara den! Redigerad 8 december, 2008 av Martin-123 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 9 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 9 december, 2008 Då var det ju mycket enklare än vad jag trodde. Tack. <3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 10 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 10 december, 2008 Behöver eran superhjäp igen Det är en sista sak jag inte förstår. Themes: You would have to notice the ideas that run throught the book. Ska jag ska vad boken har som tema eller? Den handlar lite smått om kriminalitet och diamantsmuggling. Det är tema eller? btw, läser Diamonds are forever. James bond ingen? vet inte vad jag ska skriva där. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 15 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 15 december, 2008 (redigerad) Tjena, jag behöver lite mattehjälp. Alla som har läst matte D känner säkert till projektuppgifterna som man har under kursens gång. Jag fick en uppgift om en konisk behållare. En upp- och nedvänd kon med höjden 60 cm och radien 12 cm är delvis fylld med vatten. Vattnet läcker ut genom konen med en hastighet som är proportionell mot den area som är i kontakt med vattnet. Man fyller på vatten i konen uppifrån. Om påfyllnadshastigheten är 100 cm3/min kommer vattenytan att sjunka med hastigheten 0,6 cm/min då vattenhöjden i konen är 24 cm. Hur stor ska påfyllningshastigheten vara om man vill att vattenytan ska hålla sig konstant på en viss nivå? Har kört fast som fan, har googlat efter vägledning men får bara direkta, obegripliga svar. Vad jag behöver är vägledning och förklaringar, inga direkt svar. Själv har jag mest suttit och fipplat runt, men det känns inte som jag gör något vettigt, bara massa gibberish. Edit: Har nog lyckats få fram någonting här nu. dV/dt = p - u = p - k*A(x) V = vattnets volym t = tiden p = påfyllningshastigheten u = utrinningshastigheten k = ska vara en konstant A = kontaktarean x = vattnets höjd Hur får jag fram en snitsig formel för A(x) utifrån A = pi*r*scr(r2+h2) + pi*r2 eller pi*r(r+scr(r2+h2) om man hellre vill använda sig av den. Redigerad 15 december, 2008 av eXotic Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
_ThuuG Skrivet 16 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 16 december, 2008 Jag skriver just nu en uppsats om Niels Bohr och atommodellens utveckling. Jag har skrivit om Bohr, Bohratomen och om atommodellens utveckling från Ernest Rutherfords modell till den moderna. Har någon något tips på vad mer jag kan skriva om? Det ska självklart vara relaterat till det jag skriver om. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 21 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 21 januari, 2009 (redigerad) Just nu sitter jag med en bokanalys, och har fastnat lite. Min lärare har sagt att texten ska vara så flytande som det bara går, men när jag nu har beskrivit språket i boken, hur kan jag på ett snyggt och lite diskret sätt glida över till att börja prata om bokens komposition? Har helt slut på idéer, så kom gärna med några tips! Redigerad 21 januari, 2009 av felshoe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 27 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 27 januari, 2009 (redigerad) skitsamma Redigerad 27 januari, 2009 av Tux Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 27 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 27 januari, 2009 Vad blir x? (äcklig ekvation haha ) 1672(53,9-x) + 55930,2 ---------------------------- + 53,9 = x 112,5 (1672(53,9-x)+55930,2)/122,5=x-53,9 90120,8-1672x+55930,2=112,5x-6063,75 1784,5x=152114,55 x=85,24 Tror jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 27 januari, 2009 Rapportera Share Skrivet 27 januari, 2009 Just nu sitter jag med en bokanalys, och har fastnat lite. Min lärare har sagt att texten ska vara så flytande som det bara går, men när jag nu har beskrivit språket i boken, hur kan jag på ett snyggt och lite diskret sätt glida över till att börja prata om bokens komposition? Har helt slut på idéer, så kom gärna med några tips! Man kan alltid göra som jag "Språket i boken är komplicerat, men att förstå hur boken är uppbyggd är däremot lättare. Det märks att författaren...etc etc Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 15 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 15 februari, 2009 (redigerad) Sitter med några kemistenciler såhär på sportlovet och myser. 1. 2NaHCO3 ∆ Na2O + 2CO2 + H2O 2. 2NaHCO3 ∆ Na2CO3 + CO2 + H2O 3. 2NaHCO3 ∆ Na2OH + CO2 En av dessa stämmer, trean är utesluten då det inte bildas något vatten och jag råkar veta att tvåan är den som stämmer, hur kan jag bevisa det? Det ska finnas två olika sätt att räkna ut det, det jag letar efter kräver att jag har massan på mängden natriumvätekarbonat - före och efter samt att jag vet g/mol på ämnet, eller? Edit: Jag har alltså förlagt formeln och sitter här med rå data, kan någon hjälpa mig? Redigerad 15 februari, 2009 av Jazz Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
gizmo91 Skrivet 22 februari, 2009 Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2009 Skulle behöva ha lite hjälp med en samhällskunskapsuppgift om massmedia (alternativt tips om bra sidor där jag kan hitta information om massmedia). Har glömt alla mina anteckningar + samhällskunskapsboken i skolan och kan inte hämta dom på ett par dagar. 1: Hur skiljer sig massmedias roll i en demokrati från en diktatur? 2: Varför kan massmedia påverka oss? 3: På vilka sätt kan media påverka? 4: Ge olika exempel och diskutera positiva och negativa konsekvenser av medias inflytande på individer. 5: Vad tycker du att vi mediekonsumenter bör tänka på eller göra? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.