Green_Goblin Skrivet 30 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 november, 2008 (redigerad) Saken är den att du ska prata om något du tycker om att göra eller som du har som hobby. Håller du på med någon sport etc, fritidsintresse? Låt det bara rulla på när du pratar, det är lättast när du kan saker om ämnet. Själv pratade jag om skotrar lite generellt. Tog med några skoterkataloger för att visa de andra i klassen men då hade vi också Show and tell. ah tack de flesta i klassen kör ju med "manus" så jag tänkte, vad är grejen med det? det är som att läsa från en bok :S pratar jag om fritidsintresse osv så behöver man inte ens förbereda återigen, tack ;o) Redigerad 30 november, 2008 av Green_Goblin Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 30 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 november, 2008 (redigerad) MVG i både muntliga och skriftliga på Svenska B-nationella, trodde jag faktiskt inte. Då är betyget spikat. edit; Whoopsie-do, fel tråd. Spela roll. Redigerad 30 november, 2008 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 30 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 30 november, 2008 MVG i både muntliga och skriftliga på Svenska B-nationella, trodde jag faktiskt inte. Då är betyget spikat. Fuckin' A, grattis! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 1 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 1 december, 2008 ah tack de flesta i klassen kör ju med "manus" så jag tänkte, vad är grejen med det? det är som att läsa från en bok :S pratar jag om fritidsintresse osv så behöver man inte ens förbereda återigen, tack ;o) Det har de flesta i min klass också gjort (jag skrev upp vilka delar/ämnen jag skulle prata om) Tycker det känns hyfat värdelöst att man inte ens kan prata om sitt största intresse utan pappar. Hallå! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 2 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 2 december, 2008 Ska också redovisa i engelska, i 10 minuter om valfritt ämne. Har ni förslag på vad jag kan redovisa om? Skulle gärna vilja berättat om något "woooaa!" typ, kanske något historiskt/gammalt?, typ Atlantis eller något annat mystiskt? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 2 december, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 2 december, 2008 Ska också redovisa i engelska, i 10 minuter om valfritt ämne. Har ni förslag på vad jag kan redovisa om? Skulle gärna vilja berättat om något "woooaa!" typ, kanske något historiskt/gammalt?, typ Atlantis eller något annat mystiskt? Hur du gör låtar. Alltid mycket enklare/roligare att redovisa om något man redan kan mycket om. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 3 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 3 december, 2008 (redigerad) Hur du gör låtar. Alltid mycket enklare/roligare att redovisa om något man redan kan mycket om. Mjo jag har tänkt på de men, undra om klassen kommer tycka att det är intressant? Vill inte tråka ut klassen, vill gärna överraska dem typ. Redigerad 3 december, 2008 av Tux Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 4 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2008 (redigerad) Någon som är duktig på att lösa Linjära Ekvationssystem algebraiskt? y=x+1 5x-3y=3 Ska komplettera imorgon bitti, så det skulle sitta fint med ett snabbt svar. Tack på förhand. Redigerad 4 december, 2008 av Pixiegnom Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 4 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2008 Någon som är duktig på att lösa Linjära Ekvationssystem algebraiskt? y=x+1 5x-3y=3 Ska komplettera imorgon bitti, så det skulle sitta fint med ett snabbt svar. Tack på förhand. y=x+1 y=(5/3)x-1 Subtraktionsmetoden 0=-(2/3)x+2 x=3 Stoppa in i ekvation y=3+1=4 Svar: (3;4) Kunde nog ha skrivit utförligare men jag hoppas du förstår ändå, hör av dig annars. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 4 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2008 y=x+1 y=(5/3)x-1 Subtraktionsmetoden 0=-(2/3)x+2 x=3 Skulle du kunna förklara hur du tänkte där? Jag förstod inte riktigt.. Tack iallafall, för det snabba svaret. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 4 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2008 Skulle du kunna förklara hur du tänkte där? Jag förstod inte riktigt.. Tack iallafall, för det snabba svaret. 5x-3y=3 Vi gör så att y blir ensam 3y=5x-3 Allt dividerat med 3 y=(5/3)x-1 Nästa steg är att sätta ihop de båda funktionerna till ett ekvationssystem för att få ut skärningspunkten mellan de båda graferna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Pixiegnom Skrivet 4 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2008 (redigerad) 5x-3y=3 Vi gör så att y blir ensam 3y=5x-3 Allt dividerat med 3 y=(5/3)x-1 Nästa steg är att sätta ihop de båda funktionerna till ett ekvationssystem för att få ut skärningspunkten mellan de båda graferna. Uuuh, jag förstår inte. Min lärare har använt sig av en annan metod, men det är en del av den som jag inte förstår. y=x+1 5x-3*(x+1)=3 5x-3x-3=3 <--- 2x-3=3 2x=6 x=3 y=4 Jag förstår inte var alla treor kommer ifrån. Redigerad 4 december, 2008 av Pixiegnom Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 4 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 4 december, 2008 Uuuh, jag förstår inte. Min lärare har använt sig av en annan metod, men det är en del av den som jag inte förstår. -3x-3=3 <--- Jag förstår inte var alla treor kommer ifrån. Piece of cake - han multiplicerar in trean i parentesen. Det vill säga, att den faktor precis till vänster om parentesen (-3), ska multipliceras med alla faktorer inuti parentesen. Tänk på att det är -3, och att [-3 * -1] blir +3. -3*(x+1) -3*x-3*1 -3x-3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 6 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 6 december, 2008 Uuuh, jag förstår inte. Min lärare har använt sig av en annan metod, men det är en del av den som jag inte förstår. y=x+1 5x-3*(x+1)=3 5x-3x-3=3 <--- 2x-3=3 2x=6 x=3 y=4 Jag förstår inte var alla treor kommer ifrån. Det är två olika metoder för att lösa ett ekvationssystem, jag använder mig av additions(subtraktions-)metoden medan han använder sig av substitutionsmetoden. Båda ger dock samma svar. Vad gäller det du inte förstod i din lärares uträkning har A.A redan förklarat, så jag skippar det ------------ En fråga till alla kemister! Rita "Lewi's structure" för metyl amin (CH3NH2). Jag har ritat Men octat reglerna (http://misterguch.brinkster.net/lewisstructures.html) ger mig: 5+7+4=16 electrons div. by 2=8 el. pairs 2*5+8*2=26 -16=10 div. by 2=5 bonded pairs Detta ger 3st non-bonded pairs. Hur går det ihop? (Ursäkta att jag blandar in engelska, men eftersom jag läser allt på engelska så blir det lättare att tänka så (dessutom vet jag inte vad orden betyder på svenska ).) Snälla hjälp! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 8 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2008 Behöver eran superhjäp igen Det är en sista sak jag inte förstår. Themes: You would have to notice the ideas that run throught the book. Ska jag ska vad boken har som tema eller? Den handlar lite smått om kriminalitet och diamantsmuggling. Det är tema eller? btw, läser Diamonds are forever. James bond Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 8 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2008 En fråga till alla kemister! Rita "Lewi's structure" för metyl amin (CH3NH2). Jag har ritat Men octat reglerna (http://misterguch.brinkster.net/lewisstructures.html) ger mig: 5+7+4=16 electrons div. by 2=8 el. pairs 2*5+8*2=26 -16=10 div. by 2=5 bonded pairs Detta ger 3st non-bonded pairs. Hur går det ihop? (Ursäkta att jag blandar in engelska, men eftersom jag läser allt på engelska så blir det lättare att tänka så (dessutom vet jag inte vad orden betyder på svenska ).) Snälla hjälp! Kol kan max binda 4 stycken atomer, kväve kan binda 3 i normalfall om man följer oktettregeln. Ta bort elektronparet på kväve. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 8 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2008 Kol kan max binda 4 stycken atomer, kväve kan binda 3 i normalfall om man följer oktettregeln. Ta bort elektronparet på kväve. Sant.. men det stämmer ju inte.. eller? Efter lite omräkningar (jag måste ha varit trött/full/whatever när jag räknade senast) så har jag kommit fram till att mitt första svar stämmer. Valencen electrons 5*1+5+4=14 electrons div. by 2=7 el. pairs Max nr of valence electrons 2*5+8*2=26 -14=12 div. by 2=6 bonded pairs Har även diskuterat med klasskamrater över problemet i fråga och detta är vad vi kom fram till. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 8 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2008 (redigerad) Sant.. men det stämmer ju inte.. eller? Efter lite omräkningar (jag måste ha varit trött/full/whatever när jag räknade senast) så har jag kommit fram till att mitt första svar stämmer. Valencen electrons 5*1+5+4=14 electrons div. by 2=7 el. pairs Max nr of valence electrons 2*5+8*2=26 -14=12 div. by 2=6 bonded pairs Har även diskuterat med klasskamrater över problemet i fråga och detta är vad vi kom fram till. Valenselektroner= 5+4+5 = 14 Oktettelektroner = 10 +8 + 8 = 26 Bindande elektroner = 26 - 14 = 12 Antal bindningar = 12 / 2 = 6 Atomer föredrar enkelbindningar. Kol binder till 3 väte, vilket medför att 6-3 = 3 stycken bindningar kvar, kväve binder till 2 väte, 3 -2= 1 Kväve binder till kol 1-1 = 0, inga elektronpar över, alla binder upp sina elektroner utan några dubbelbindningar och några elektronpar över. För på din bild ser det ut som det har blivit sex bindningar och sen är ett elektronpar över. Redigerad 8 december, 2008 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 8 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2008 Valenselektroner= 5+4+5 = 14 Oktettelektroner = 10 +8 + 8 = 26 Bindande elektroner = 26 - 14 = 12 Antal bindningar = 12 / 2 = 6 Atomer föredrar enkelbindningar. Kol binder till 3 väte, vilket medför att 6-3 = 3 stycken bindningar kvar, kväve binder till 2 väte, 3 -2= 1 Kväve binder till kol 1-1 = 0, inga elektronpar över, alla binder upp sina elektroner utan några dubbelbindningar och några elektronpar över. För på din bild ser det ut som det har blivit sex bindningar och sen är ett elektronpar över. Ja! Vi båda har ju kommit fram till att det ska vara 6 bindningar, men däremot 7elektronpar. Om du tittar på dina (och mina) uträkningar så ser du att ett elektronpar blir över (14-12=2). Det är dessa jag satt på kväveatomen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 8 december, 2008 Rapportera Share Skrivet 8 december, 2008 Ja! Vi båda har ju kommit fram till att det ska vara 6 bindningar, men däremot 7elektronpar. Om du tittar på dina (och mina) uträkningar så ser du att ett elektronpar blir över (14-12=2). Det är dessa jag satt på kväveatomen. Det verkar som att du tror att bindande och valens ska vara samma sak. Vi har 14 st elektroner just nu, för att få full oktett i alla atomer behöver vi totalt 26 elektroner, 14 + x = 26 26 - 14 = 12 12 är antalet elektroner som behövs bindas för att alla atomer ska bli glada, ett elektronpar består av 2 elektroner vilket ger oss 6 stycken par som är antalet bindningar som ska ingå i molekylens struktur. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.