Jump to content

Läxhjälptråden!

Kebab
 Share

Recommended Posts

Ah, jo, du har rätt. Brukar säga 'joniserad atom', men det är väl lite lekman över den termen, kanske. Okej, här kommer min - vad är skillnaden mellan en joniserad atom och en exciterad atom?

Dock är ju dessa mycket instabila vilket gör att elektronerna faller tillbaka igen.

---

Estetiska ämnen... och uppsatser går inte hand i hand för mig. Men såhär är det tydligen; ska analysera Dorothea Tannings Insomnias.

tanning_Insomnias_1064893_0.jpg

Jag har väldigt svårt för sånt här, och det ska tydligen eftersträva att bli något smärre rekord i ordbajsning...

Saker jag ska tänka på:

Finns det något tidstypiskt för mitten av 1900-talet här, komposition, material, symboler, bakomliggande idé (kanske något för just den epoken?), hur är kontrasterna, vilka tankar och känslor väcker konstverket hos dig?

Just nu ser jag ser en rörig bild med människokroppar. Hur kan jag utveckla detta?

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dock är ju dessa mycket instabila vilket gör att elektronerna faller tillbaka igen.

---

Estetiska ämnen... och uppsatser går inte hand i hand för mig. Men såhär är det tydligen; ska analysera Dorothea Tannings Insomnias.

Tack på förhand.

Wuäähh.. Känner igen mig. Klarar inte av sånt där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

AKUT!

Sitter en recension just nu om filmen "Korpen flyger". Vet inte riktigt vad jag ska skriva. Den måste lämnas in imorgon och jag vill verkligen ha ett BRA betyg på det :lol: .

Några tips? Upplägget? MVG-ord? snygga fraser? allt hjälper :blink:

Korpur flygur! Gäääästur med knivur... goda tider, det enda tipset jag kan ge är att du kan jämföra honom med Chuck Norris.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag behöver lite hjälp med två tal i matten!

Bestäm K så att linjerna y=kx-7 och y=2x+3 är

(A: Paralella)

(B: Vinkelräta)

Jag fattar ingenting. Jag förstår hur man ska göra om man ska lösa en ekvation, som: K=4, du har punkten (3,4). Lös ekvationen.

Edot: Jag pratar om grafer, så ingen tror något annat.

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag behöver lite hjälp med två tal i matten!

Bestäm K så att linjerna y=kx-7 och y=2x+3 är

(A: Paralella)

(B: Vinkelräta)

Jag fattar ingenting. Jag förstår hur man ska göra om man ska lösa en ekvation, som: K=4, du har punkten (3,4). Lös ekvationen.

Edot: Jag pratar om grafer, så ingen tror något annat.

A ) Om de ska vara parallella betyder det att lutningarna ska vara densamma. Konstanten framför x är lutningen, alltså ska x vara 2.

B ) Om ska vara vinkelräta ska produkten av deras lutningar vara -1, dvs k1*k2 = -1 ---> k=-1/2

Redigerad av Hew
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

A ) Om de ska vara parallella betyder det att lutningarna ska vara densamma. Konstanten framför x är lutningen, alltså ska x vara 2.

B ) Om ska vara vinkelräta ska produkten av deras lutningar vara -1, dvs k1*k2 = -1 ---> k=-1/2

Jag behöver verkligen sånt här mer utvecklat för att jag ska förstå det.

"Konstanten framför x är lutningen, alltså ska x vara 2" Varför är x 2?

Det du skrev om B fattar jag ingenting av. Går det att göra dina svar mer tydliga tror du? :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag behöver verkligen sånt här mer utvecklat för att jag ska förstå det.

"Konstanten framför x är lutningen, alltså ska x vara 2" Varför är x 2?

Det du skrev om B fattar jag ingenting av. Går det att göra dina svar mer tydliga tror du? :lol:

Om konstanten framför x är likamed 2 betyder det att linjen flyttar sig två steg i y-led för varje steg den tar i x-led, det kallas kurvans lutning. Om de ska vara parallella ska lutningen vara densamma, då ökar de båda i y-led lika mycket för varje steg i x-led de kommer alltså att löpa parallellt med varandra. I y=2x+3 är lutningen 2 för att konstanten framför x är 2. Om de ska vara parallella måste k vara 2 i y=kx-7.

Den andra är lite svårare att förklara, kan försöka med den lite senare om inte någon annan känner sig villig.

Redigerad av Hew
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om konstanten framför x är likamed 2 betyder det att linjen flyttar sig två steg i y-led för varje steg den tar i x-led, det kallas kurvans lutning. Om de ska vara parallella ska lutningen vara densamma, då ökar de båda i y-led lika mycket för varje steg i x-led de kommer alltså att löpa parallellt med varandra. I y=2x+3 är lutningen 2 för att konstanten framför x är 2. Om de ska vara parallella måste k vara 2 i y=kx-7.

Den andra är lite svårare att förklara, kan försöka med den lite senare om inte någon annan känner sig villig.

Jag tror att jag hänger med nu, haha. Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

%7Boption%7Dhttp://i172.photobucket.com/albums/w20/jordanw2/tanning_Insomnias.jpg%7Boption%7D

Jag har väldigt svårt för sånt här, och det ska tydligen eftersträva att bli något smärre rekord i ordbajsning...

Saker jag ska tänka på:

Finns det något tidstypiskt för mitten av 1900-talet här, komposition, material, symboler, bakomliggande idé (kanske något för just den epoken?), hur är kontrasterna, vilka tankar och känslor väcker konstverket hos dig?

Just nu ser jag ser en rörig bild med människokroppar. Hur kan jag utveckla detta?

Tack på förhand.

Själv ser jag det oroliga, stressiga i att inte kunna sova. Som om någon fotat en person med lång slutartid samtidigt som denne vrider sig av sömnproblem. De mörkare färgerna symboliserar tiden precis innan man somnar, när man känner att nu är det på gång äntligen ska jag få vila! Medan de eldiga färgerna visar en febril hjärnverksamhet och irritation.

But that's just me.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det så att jag ska skriva en bokresension på engleska men fastnade på första meningen i min uppgift :confused:

vad betyder: Make notes is general about the book-give the title, author, date of 1st publikation.

Vad betyder det fetstilade, varför boken fick titeln eller? eller?

Sedan, när ni skriver bokresensioner, skriver ni från era tankar eller sitter ni i boken och kollar lite småsaker här och där?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

vad betyder: Make notes is general about the book-give the title, author, date of 1st publikation.

Vad betyder det fetstilade, varför boken fick titeln eller? eller?

Tror din lärare helt enkelt glömde ett mellanslag. :confused:

Make notes is general about the book - give the title, author, date of 1st publikation.

Så tror jag han/hon menade. Du ska alltså skriva bokens namn, författare osv. Standardsaker. :D

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror din lärare helt enkelt glömde ett mellanslag. :D

Make notes is general about the book - give the title, author, date of 1st publikation.

Så tror jag han/hon menade. Du ska alltså skriva bokens namn, författare osv. Standardsaker. ;)

Aha! Tack! Att jag inte tänkte på det på det viset!

Det jobbiga kommer ju komma när jag ska skriva om handligen och speciellt personerna för måste man ju läsa igenom boken igen när man ska beskriva eprsoner osv. :confused: Är inte alls taggad att skriva.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Setting: Say where the action takes place geographically,explain the time scale, describe the social setting - Are people rich/poor/education/artistic etc? - In what cirkles does the book move? How is it described?

Ja, igen, vard är det exakt jag ska beskriva? "describe the social setting", då beskriver jag hur personer etc har det osv.

"In what cirkles does the book move?" typ att min bok handlade om diamantsmuggling?

Edit: Jaa, dumlepost :confused:

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är så att jag har något slags "4 minutes talk" imorgon på Engelskan. Man ska prata om något ämne i 4 minuter. Problemet är att jag inte vet vad jag ska ha för ämne :confused:

Skulle vara tacksam om ni kom med något tips sådär om vad man kan ha som "ämne" :D

Saken är den att du ska prata om något du tycker om att göra eller som du har som hobby. Håller du på med någon sport etc, fritidsintresse? Låt det bara rulla på när du pratar, det är lättast när du kan saker om ämnet.

Själv pratade jag om skotrar lite generellt. Tog med några skoterkataloger för att visa de andra i klassen men då hade vi också Show and tell.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor