Jump to content

Läxhjälptråden!


Kebab
 Share

Recommended Posts

Jag håller på med ett snabbarbete i svenskan, och har fastnat på en fråga. Är verkligen för trött för att brainstorma kring den här nu.

Vad är de största skillnaderna mellan dialekter och sociolekter?

Någon som har några tankar kring frågan?

Redigerad av felshoe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på med ett snabbarbete i svenskan, och har fastnat på en fråga. Är verkligen för trött för att brainstorma kring den här nu.

Vad är de största skillnaderna mellan dialekter och sociolekter?

Någon som har några tankar kring frågan?

Ett snabbt svar vore att dialekter har att göra med var, geografiskt sett man kommer ifrån/befinner sig, medan sociolekter visar på samhälleliga/sociala positioner. Rinkebysvenska är en sociolekt - den bestämmer inte hur det man säger låter, utan snarare vilka uttryck och vilken vokabulär man har. Man kan också tala Rinkebysvenska på t ex norrländska, göteborska, eller sk. skånska, som alla tre är dialekter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett snabbt svar vore att dialekter har att göra med var, geografiskt sett man kommer ifrån/befinner sig, medan sociolekter visar på samhälleliga/sociala positioner. Rinkebysvenska är en sociolekt - den bestämmer inte hur det man säger låter, utan snarare vilka uttryck och vilken vokabulär man har. Man kan också tala Rinkebysvenska på t ex norrländska, göteborska, eller sk. skånska, som alla tre är dialekter.

Åh, självklart. Tack! :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

kanske lite bump, men har matteprov imorgon och behöver hjälp med ett tal :lol:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/matte2.JPG

(där det står 0,8 m och 0,4 m är en tunna formad som en cylinder) allt som regnar på taket åker ner i tunnan via stuprännan

Tunnan var tom innan det började regna. Hur många millimeter regn har det kommit när tunnan börjar svämma över?

edit: säg till om bilden är oklar så ska jag försöka förklara

Redigerad av Addepladde
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

kanske lite bump, men har matteprov imorgon och behöver hjälp med ett tal :lol:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/matte2.JPG

(där det står 0,8 m och 0,4 m är en tunna formad som en cylinder) allt som regnar på taket åker ner i tunnan via stuprännan

Tunnan var tom innan det började regna. Hur många millimeter regn har det kommit när tunnan börjar svämma över?

edit: säg till om bilden är oklar så ska jag försöka förklara

Förstår inte varför måtten på taket är med, är det antal millimeter regn som fallit på själva taket vi pratar om? Om det är så:

radie^2 * pi * höjden = volymen för cylindern

0,2^2 * pi * 0,8 = 0,100530965 m^3

x>100,530965 liter börjar det svämma över.

---

11x5 = 55 m^2

55 m^2 med 100,530965 liter regn på:

längd*bredd*höjd = volym på "taket" (...du fattar)

11*5*x=0,100530965

x= 0,0018278357 meter = 1,8278357 millimeter

Svar: Det har regnat ~ 1,8 millimeter regn över taket innan tunnan svämmar över.

Men det är lite beroende på hur snabbt vattnet rinner ner genom röret, och då kan det ju ha hunnit regna mer... men jag tror inte att uppgiften ligger på den nivån?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte varför måtten på taket är med, är det antal millimeter regn som fallit på själva taket vi pratar om? Om det är så:

radie^2 * pi * höjden = volymen för cylindern

0,2^2 * pi * 0,8 = 0,100530965 m^3

x>100,530965 liter börjar det svämma över.

---

11x5 = 55 m^2

55 m^2 med 100,530965 liter regn på:

längd*bredd*höjd = volym på "taket" (...du fattar)

11*5*x=0,100530965

x= 0,0018278357 meter = 1,8278357 millimeter

Svar: Det har regnat ~ 1,8 millimeter regn över taket innan tunnan svämmar över.

Men det är lite beroende på hur snabbt vattnet rinner ner genom röret, och då kan det ju ha hunnit regna mer... men jag tror inte att uppgiften ligger på den nivån?

Tack så otroligt mycket! Det var helt rätt. =)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ny matteuppgift :naughty:

Kalle har en kaviartub som rymmer 180 ml. Varje dag klämmer han ut en 21 cm lång linje med kaviaren, och den tar slut efter 24 dagar. Hur stor area har hålet i kaviartuben?

180 ml/24 dagar = 7,5 ml varje dag

bottenarea (hålet) * höjd = volym

x*21 cm = 7,5c m^3

x=0,357142857 cm^2.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det som gör att det regnar så mycket i tex Cherrapunji (Indien)?

Saker som normalt sätt spelar in är väl mycket berg (vilket leder till Orografiskt regn) och varmt väder (leder till konvektionsregn). Kommer inte ihåg om det finns frontregn, men jag har för mig det.

Finns det några andra faktorer?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mattehjälp!

Förenkla med hjälp av potenser.

16^1/2=...

19^3/2=...

8^(-4/3)=...

Lös ekvationen.

a.) x^7=32

b.) x^2/5=72

16^1/2=4 (vad ska förenklas med denna egentligen?)

19^3/2=19^1+0,5=19^1*19^0,5=19*roten ur (19)

8^(-4/3)=1/(8^(4/3))=1/(8^1*8^(1/3))=1/(8*roten ur 8)=1/(8*2)=1/16

a.) x^7=32

(x^7)^(1/7)=32^(1/7)

x=32^(1/7)

b.) x^2/5=72

(x^2/5)^(5/2)=72^(5/2)

x=72^(5/2)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yo. Våran samhällslärare brukar förklara lite luddigt och just nu sitter jag fast på några frågor vi skulle svara på.

A -Vilka typer av samhällsproblem pekar artikelförfattaren på?

B- Hur kopplas dessa problem ihop med kriminaliteten?

Ifall A skulle vara te.x misshandel, rån, narkotikabrott hur ska man då svara på B?

Vill inte att ni ska göra hela frågan bara en mening så man kommer igång.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yo. Våran samhällslärare brukar förklara lite luddigt och just nu sitter jag fast på några frågor vi skulle svara på.

A -Vilka typer av samhällsproblem pekar artikelförfattaren på?

B- Hur kopplas dessa problem ihop med kriminaliteten?

Ifall A skulle vara te.x misshandel, rån, narkotikabrott hur ska man då svara på B?

Vill inte att ni ska göra hela frågan bara en mening så man kommer igång.

Aight, om vi säger att samhällsproblemet är fattigdom, kan man koppla ihop det med kriminalitet på så sätt att stöldbrott ökar med all sannolikhet om fattigdomen ökar, eftersom att... folk är fattiga - samhället är fattigt, samhället stjäl för att inte vara fattigt. Om samhällsproblemet är ökande rasism, kan man koppla ihop det med kriminella gärningar såsom hets mot folkgrupp ökar.

De exempel du nämnde - misshandel, rån, narkotikabrott - de är inte direkt samhällsproblem i sig, utan snarare kriminella handlingar. Så vad tror du - Om svaret på B är "misshandel, rån, narkotikabrott", vad kan då vara orsakerna till det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nästan lite pinsamt, har ett prov i Kemi A imorgon och har koll på allt utom en väldigt grundläggande sak :(...

12

C

6

Masstalet är tolv, atomnumret 6... atomnumret visar antalet protoner i kärnan och masstalet visar nukleonerna (vilket borde bli 6 p+ och 6 n?)... hur vet jag hur många elektroner det är?

Somsagt... jag är helt borta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nästan lite pinsamt, har ett prov i Kemi A imorgon och har koll på allt utom en väldigt grundläggande sak :( ...

12

C

6

Masstalet är tolv, atomnumret 6... atomnumret visar antalet protoner i kärnan och masstalet visar nukleonerna (vilket borde bli 6 p+ och 6 n?)... hur vet jag hur många elektroner det är?

Somsagt... jag är helt borta.

Eftersom en atom alltid är neutral måste det väl vara lika många elektroner som protoner?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...