felshoe Skrivet 5 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 5 november, 2008 (redigerad) Jag håller på med ett snabbarbete i svenskan, och har fastnat på en fråga. Är verkligen för trött för att brainstorma kring den här nu. Vad är de största skillnaderna mellan dialekter och sociolekter? Någon som har några tankar kring frågan? Redigerad 5 november, 2008 av felshoe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 5 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 5 november, 2008 Jag håller på med ett snabbarbete i svenskan, och har fastnat på en fråga. Är verkligen för trött för att brainstorma kring den här nu. Vad är de största skillnaderna mellan dialekter och sociolekter? Någon som har några tankar kring frågan? Ett snabbt svar vore att dialekter har att göra med var, geografiskt sett man kommer ifrån/befinner sig, medan sociolekter visar på samhälleliga/sociala positioner. Rinkebysvenska är en sociolekt - den bestämmer inte hur det man säger låter, utan snarare vilka uttryck och vilken vokabulär man har. Man kan också tala Rinkebysvenska på t ex norrländska, göteborska, eller sk. skånska, som alla tre är dialekter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
felshoe Skrivet 5 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 5 november, 2008 Ett snabbt svar vore att dialekter har att göra med var, geografiskt sett man kommer ifrån/befinner sig, medan sociolekter visar på samhälleliga/sociala positioner. Rinkebysvenska är en sociolekt - den bestämmer inte hur det man säger låter, utan snarare vilka uttryck och vilken vokabulär man har. Man kan också tala Rinkebysvenska på t ex norrländska, göteborska, eller sk. skånska, som alla tre är dialekter. Åh, självklart. Tack! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Addepladde Skrivet 17 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 17 november, 2008 (redigerad) kanske lite bump, men har matteprov imorgon och behöver hjälp med ett tal http://data.fuskbugg.se/skalman01/matte2.JPG (där det står 0,8 m och 0,4 m är en tunna formad som en cylinder) allt som regnar på taket åker ner i tunnan via stuprännan Tunnan var tom innan det började regna. Hur många millimeter regn har det kommit när tunnan börjar svämma över? edit: säg till om bilden är oklar så ska jag försöka förklara Redigerad 17 november, 2008 av Addepladde Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 17 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 17 november, 2008 kanske lite bump, men har matteprov imorgon och behöver hjälp med ett tal http://data.fuskbugg.se/skalman01/matte2.JPG (där det står 0,8 m och 0,4 m är en tunna formad som en cylinder) allt som regnar på taket åker ner i tunnan via stuprännan Tunnan var tom innan det började regna. Hur många millimeter regn har det kommit när tunnan börjar svämma över? edit: säg till om bilden är oklar så ska jag försöka förklara Förstår inte varför måtten på taket är med, är det antal millimeter regn som fallit på själva taket vi pratar om? Om det är så: radie^2 * pi * höjden = volymen för cylindern 0,2^2 * pi * 0,8 = 0,100530965 m^3 x>100,530965 liter börjar det svämma över. --- 11x5 = 55 m^2 55 m^2 med 100,530965 liter regn på: längd*bredd*höjd = volym på "taket" (...du fattar) 11*5*x=0,100530965 x= 0,0018278357 meter = 1,8278357 millimeter Svar: Det har regnat ~ 1,8 millimeter regn över taket innan tunnan svämmar över. Men det är lite beroende på hur snabbt vattnet rinner ner genom röret, och då kan det ju ha hunnit regna mer... men jag tror inte att uppgiften ligger på den nivån? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Addepladde Skrivet 17 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 17 november, 2008 Förstår inte varför måtten på taket är med, är det antal millimeter regn som fallit på själva taket vi pratar om? Om det är så: radie^2 * pi * höjden = volymen för cylindern 0,2^2 * pi * 0,8 = 0,100530965 m^3 x>100,530965 liter börjar det svämma över. --- 11x5 = 55 m^2 55 m^2 med 100,530965 liter regn på: längd*bredd*höjd = volym på "taket" (...du fattar) 11*5*x=0,100530965 x= 0,0018278357 meter = 1,8278357 millimeter Svar: Det har regnat ~ 1,8 millimeter regn över taket innan tunnan svämmar över. Men det är lite beroende på hur snabbt vattnet rinner ner genom röret, och då kan det ju ha hunnit regna mer... men jag tror inte att uppgiften ligger på den nivån? Tack så otroligt mycket! Det var helt rätt. =) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Addepladde Skrivet 18 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 18 november, 2008 Ny matteuppgift Kalle har en kaviartub som rymmer 180 ml. Varje dag klämmer han ut en 21 cm lång linje med kaviaren, och den tar slut efter 24 dagar. Hur stor area har hålet i kaviartuben? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 18 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 18 november, 2008 (redigerad) Ny matteuppgift Kalle har en kaviartub som rymmer 180 ml. Varje dag klämmer han ut en 21 cm lång linje med kaviaren, och den tar slut efter 24 dagar. Hur stor area har hålet i kaviartuben? 180 ml/24 dagar = 7,5 ml varje dag bottenarea (hålet) * höjd = volym x*21 cm = 7,5c m^3 x=0,357142857 cm^2. Redigerad 18 november, 2008 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Addepladde Skrivet 18 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 18 november, 2008 180 ml/24 dagar = 7,5 ml varje dag bottenarea (hålet) * höjd = volym x*21 cm = 7,5c m^3 x=0,357142857 cm^2. Åter igen, tack som fan. Gjorde rätt på provet då. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
gizmo91 Skrivet 20 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2008 Vad är det som gör att det regnar så mycket i tex Cherrapunji (Indien)? Saker som normalt sätt spelar in är väl mycket berg (vilket leder till Orografiskt regn) och varmt väder (leder till konvektionsregn). Kommer inte ihåg om det finns frontregn, men jag har för mig det. Finns det några andra faktorer? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
n00dles Skrivet 20 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2008 Mattehjälp! Förenkla med hjälp av potenser. 16^1/2=... 19^3/2=... 8^(-4/3)=... Lös ekvationen. a.) x^7=32 b.) x^2/5=72 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hew Skrivet 20 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 20 november, 2008 Mattehjälp! Förenkla med hjälp av potenser. 16^1/2=... 19^3/2=... 8^(-4/3)=... Lös ekvationen. a.) x^7=32 b.) x^2/5=72 16^1/2=4 (vad ska förenklas med denna egentligen?) 19^3/2=19^1+0,5=19^1*19^0,5=19*roten ur (19) 8^(-4/3)=1/(8^(4/3))=1/(8^1*8^(1/3))=1/(8*roten ur 8)=1/(8*2)=1/16 a.) x^7=32 (x^7)^(1/7)=32^(1/7) x=32^(1/7) b.) x^2/5=72 (x^2/5)^(5/2)=72^(5/2) x=72^(5/2) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Troxie Skrivet 24 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2008 Yo. Våran samhällslärare brukar förklara lite luddigt och just nu sitter jag fast på några frågor vi skulle svara på. A -Vilka typer av samhällsproblem pekar artikelförfattaren på? B- Hur kopplas dessa problem ihop med kriminaliteten? Ifall A skulle vara te.x misshandel, rån, narkotikabrott hur ska man då svara på B? Vill inte att ni ska göra hela frågan bara en mening så man kommer igång. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 24 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2008 Yo. Våran samhällslärare brukar förklara lite luddigt och just nu sitter jag fast på några frågor vi skulle svara på. A -Vilka typer av samhällsproblem pekar artikelförfattaren på? B- Hur kopplas dessa problem ihop med kriminaliteten? Ifall A skulle vara te.x misshandel, rån, narkotikabrott hur ska man då svara på B? Vill inte att ni ska göra hela frågan bara en mening så man kommer igång. Aight, om vi säger att samhällsproblemet är fattigdom, kan man koppla ihop det med kriminalitet på så sätt att stöldbrott ökar med all sannolikhet om fattigdomen ökar, eftersom att... folk är fattiga - samhället är fattigt, samhället stjäl för att inte vara fattigt. Om samhällsproblemet är ökande rasism, kan man koppla ihop det med kriminella gärningar såsom hets mot folkgrupp ökar. De exempel du nämnde - misshandel, rån, narkotikabrott - de är inte direkt samhällsproblem i sig, utan snarare kriminella handlingar. Så vad tror du - Om svaret på B är "misshandel, rån, narkotikabrott", vad kan då vara orsakerna till det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Zack Skrivet 24 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 november, 2008 Efter att ha läst den här tråden märker man hur mycket man tappar på bara 1,5 år. Jag kan inte ett skit förutom att läsa, skriva och räkna enkla tal. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 25 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 25 november, 2008 Det är nästan lite pinsamt, har ett prov i Kemi A imorgon och har koll på allt utom en väldigt grundläggande sak ... 12 C 6 Masstalet är tolv, atomnumret 6... atomnumret visar antalet protoner i kärnan och masstalet visar nukleonerna (vilket borde bli 6 p+ och 6 n?)... hur vet jag hur många elektroner det är? Somsagt... jag är helt borta. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 25 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 25 november, 2008 Det är nästan lite pinsamt, har ett prov i Kemi A imorgon och har koll på allt utom en väldigt grundläggande sak ... 12 C 6 Masstalet är tolv, atomnumret 6... atomnumret visar antalet protoner i kärnan och masstalet visar nukleonerna (vilket borde bli 6 p+ och 6 n?)... hur vet jag hur många elektroner det är? Somsagt... jag är helt borta. Eftersom en atom alltid är neutral måste det väl vara lika många elektroner som protoner? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 25 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 25 november, 2008 Eftersom en atom alltid är neutral måste det väl vara lika många elektroner som protoner? Stämmer, men en atom behöver inte alltid vara neutral - den kan vara joniserad, och ha fått elektroner tillförda/borttagna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 25 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 25 november, 2008 Stämmer, men en atom behöver inte alltid vara neutral - den kan vara joniserad, och ha fått elektroner tillförda/borttagna. Men då är det ju en jon. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 25 november, 2008 Rapportera Share Skrivet 25 november, 2008 Men då är det ju en jon. ... vilket det också är Fe(II) , jag ska nog gå och lägga mig; kunde för mitt liv inte förstå hur 26 protoner kan ha motsvarande 24 elektroner. Tack för hjälpen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.