Jump to content

Läxhjälptråden!

Kebab
 Share

Recommended Posts

Wikipedia är en sida som kan vara väldigt bra om man är ute efter lite raka fakta om saker och ting: http://sv.wikipedia.org/wiki/Vilhelm_Moberg#Biografi

Hej !

Har 2 frågor som jag skulle behöva svar på.

1: Jag ska ge exempel på situationer när man kan vända sig till Pressombudsmannen(PO).

2: Vilka konsekvenser får en fällande dom hos PO ?

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade Matte C-prov för några dagar sedan och skulle gärna vilja ha svaret på detta tal som var en MVG-fråga. 2^x2 + 16 = 10 * 2^x

Kung om ni kan ge mig ett svar! :)

2^2x+16-10*2^x=0

Eftersom att 2^2x=2^x^2 (ser jävligt konstigt ut när man använder cirkumflex som upphöjt till :)) kan du byta ut 2^x mot t och får därmed ekvationen t^2-10t+16. Lös ut den som en vanlig andragradare på valfritt sätt så får du att t=8 eller t=2. Byt tillbaka 2^x mot t så får du 2^x=8 och 2^x=2 så ser du att x är antingen 3 eller 1.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad för typ av bild? Liksom.. Vad som helst?

Japp.

1. Fundera över vilka fakta som finns i bilden

2. Fundera över vilka kulturella associationer som finns i bilden.

3. Fundera över vilka personliga associationer som finns i bilden.

4. Finns det i bilden något som de flesta människor från olika kulturer kan förstå?

5. Sammanfatta vad bilden berättar

Så en bild som passar in på uppgifterna. Hjärnsläpp ftw! Är väl en liten fördel om den kommer från en tidning men inget måste.

Redigerad av n00dles
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Japp.

1. Fundera över vilka fakta som finns i bilden

2. Fundera över vilka kulturella associationer som finns i bilden.

3. Fundera över vilka personliga associationer som finns i bilden.

4. Finns det i bilden något som de flesta människor från olika kulturer kan förstå?

5. Sammanfatta vad bilden berättar

Så en bild som passar in på uppgifterna. Hjärnsläpp ftw! Är väl en liten fördel om den kommer från en tidning men inget måste.

Pressbild går bra att analysera, det kan ligga väldigt mycket anke bakom dem. Kolla igenom den här sidan och se om du hittar något som känns bra!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

X har fått fina silverskedar av sin mamma. Var och en av skedarna väger 16 gram och är nyputsade. Vilken temperatur får en sked om man stoppar den i 1,5 dl 90 gradigt kaffe? Skeden är från början 21 grader.

Jag tror att man gör så här men jag är inte säker: 240 * 0,15 * (21 - x ) = 4180 * 0,16 * (90 - x )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

X har fått fina silverskedar av sin mamma. Var och en av skedarna väger 16 gram och är nyputsade. Vilken temperatur får en sked om man stoppar den i 1,5 dl 90 gradigt kaffe? Skeden är från början 21 grader.

Jag tror att man gör så här men jag är inte säker: 240 * 0,15 * (21 - x ) = 4180 * 0,16 * (90 - x )

Det låter rimligt, iochmed att den tillförda energin (Et = W*m*ΔT) är samma som den... förbrukade. Och om dina värden för W är korrekta. Men är det inte bättre att sätta vikten i kg?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter rimligt, iochmed att den tillförda energin (Et = W*m*ΔT) är samma som den... förbrukade. Och om dina värden för W är korrekta. Men är det inte bättre att sätta vikten i kg?

Skitsamma! klarade uppgiften nu. Tack!

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis påbörjat ett projekt som handlar om rent vatten och dessutom blivit tilldelad en uppgift där jag ska ta reda på lite om olika sätt man skulle kunna rena vatten. Då menar jag självklart olika sätt att rena vatten på plats, som exepelvis den här flaskan och inte rengingsverk.

Det är ganska svårt att googla på :(...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis påbörjat ett projekt som handlar om rent vatten och dessutom blivit tilldelad en uppgift där jag ska ta reda på lite om olika sätt man skulle kunna rena vatten. Då menar jag självklart olika sätt att rena vatten på plats, som exepelvis den här flaskan och inte rengingsverk.

Sån där kol-grejamoj kan man ju t.ex använda. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Destillera är väl det självklara. Aktivt kol tar bort smak och bilder gifter. Sen kan du ju tänka ut olika filtertekniker, allt beroende på vad du har för materiel. Men detta borde inte vara så svårt att hitta info om, sida jobbar t.ex. hårt inom vattenrening i torra länder. Här har du en fet pdf att sätta tänderna i: http://www.sida.se/shared/jsp/download.jsp....pdf&a=3085

Länk till kommentar
Dela på andra sidor