Jump to content

Läxhjälptråden!

Kebab
 Share

Recommended Posts

*BUMP*

Behöver hjälp med en matteuppgift. Det är lite akut så jag skulle verkligen uppskatta hjälp.

Here it goes:

En kub med sidan X cm har volymen 35cm3.

a ) Vilken ekvation ger det?

Svar: X3=35

b ) Bestäm kubens sida.

Svar: ?

h4lp plx. >_<

Du tar upp din feta miniräknare och tar tredjeroten ur 35. Som är 3,2710...

351/3 alltså

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry för dubbelpost men jag behöver er hjälp igen.

Vid början av 1960 var folkmängden i en stad 3 miljoner och vid början av 1995 var den 6 miljoner. Vilken årlig tillväxthastighet i procent svarar detta mot?

Har suttit hela kvällen utan framsteg. :o

3000000 * x^35 = 6000000

x^35 = 2

35:eroten av 2 = ~1.0200..

Cirka 2%.

TROR jag, jättelänge sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry för dubbelpost men jag behöver er hjälp igen.

Vid början av 1960 var folkmängden i en stad 3 miljoner och vid början av 1995 var den 6 miljoner. Vilken årlig tillväxthastighet i procent svarar detta mot?

Har suttit hela kvällen utan framsteg. :o

Oo en positiv matte-flashback, att räkna på verkliga saker som folkmängder eller bakteriepopulationer var ju faktiskt rätt roligt.

Jag hade en lam lärare i matte A till D som körde motorcykel och kom med rosa/rött läderställ till skolan och hette Björn och brukade undervisa barn&fritid-elever, och sen hade jag en totalt jävla våldtagen skilsmässo-fettsugd kärring med ett fejkat leende som aldrig svarade på email och inte fattade att jag inte nöjde mig med ett IG i matte E och fick göra om slutprovet två gånger för att få mitt ruttna godkänt. Tur att man hade sköna polare under mattelektionerna att spela spel på TI-84:an med och gött att jag snart ska bli civilingenjör och periodvis spendera halva min vakna tid med matematik. Hm.

Fast jag fick faktiskt väl godkänt i A till C!!

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 4 weeks later...

Bleh. Gjort läxor nu i någon timma och har en sista fråga jag inte kan lösa riktigt. (Inte googla för den delen heller) ://

- Vad händer om man belastar en 2kW elmotor med 2,5 kW?

a Om motors enda överlastskydd är säkringar - vad händer troligen med motorn då den överbelastas?

b Vilket ytterligare skydd bör motorn vara försedd med och vilken funktion ska det ha?

Några elektriker här? whistling.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som orkar hjälpa mig lite snabbt med spanskan?, glömde mina anteckningar i skolan.

Översätt,

Min kompis klär på sig en röd T-shirt

Jag oroar mig för kvällen

Jag presenterar mig

Jag måste klä på mig en röd T-shirt

Jag måste presentera mig

Jag måste inte oroa mig

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

- Vad händer om man belastar en 2kW elmotor med 2,5 kW?

a Om motors enda överlastskydd är säkringar - vad händer troligen med motorn då den överbelastas?

b Vilket ytterligare skydd bör motorn vara försedd med och vilken funktion ska det ha?

Nja, jag är osäker. Men en säkring funkar ju så att den sönder om motorn överbelastas. Motorn klarar sig, men den går inte att använda tills dess att man sätter in en ny säkring.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som orkar hjälpa mig lite snabbt med spanskan?, glömde mina anteckningar i skolan.

Översätt,

Min kompis klär på sig en röd T-shirt

Jag oroar mig för kvällen

Jag presenterar mig

Jag måste klä på mig en röd T-shirt

Jag måste presentera mig

Jag måste inte oroa mig

Mi amigo en un vestido rojo camiseta

Me preocupa por la noche

Me presento

Tengo que como un vestido rojo camiseta

Tengo que introducir mi

Yo no me preocupan

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har sett dokumentären cccp hockey och kan friska upp mitt minne?

1; Vilka drag för en diktatur kan du se i dokumentären

2; Diskutera om spelarnas och tränarens tillvara passade in på det kommunistska idealet om att alla är jämlika

3; Vilken bild får man utav Tichonov B. Är hans bild av det gamla Sovjet och det han säger trovärdigt eller finns det skäl att ifrågasätta?

4; På vilket sätt kan man säga att diktaturen i Sovjet utnyttjade ishockeylaget för sina egna syften. På vilket sätt kolliderade detta med spelarnas framtidsmål?

Nu menar jag inte att ni behöver svara på alla frågor utan bara lite snabbt ta upp lite grejor som kan andvändas i ett svar

Länk till kommentar
Dela på andra sidor