Jump to content

Läxhjälptråden!

Kebab
 Share

Recommended Posts

Somalia och Sverige.

U land och i land

Några bra jämförelser man kan dra imellan dom två länderna?

En sak jag vill jämföra är ländernas allra strösta problem. Medans Somalia har te.x väldiga problem med sjukdommar såsom aids, vad har Sveriges befolkning för största hot just nu?

Redigerad av Troxie
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stammisen är här igen! Den här gången behöver jag hjälp med Matematiken.

I Steg 1 så multiplicerade jag (-3) med första raden och 4 med andra raden.

Steg 2 är bara resultaten.

I Steg 3 tog -12 och 12 ut varandra.

Men frågan är hur jag ska göra nu? Eller rättare sagt, jag vet hur man ska göra men ändå inte :o .

Problemet är att jag vet inte om jag ska ta (-129+104) eller (104-129) eller (28-27) eller (27+28). Hoppas ni fattar :wub::(

Edit: Glöm det :> .

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stammisen är här igen! Den här gången behöver jag hjälp med Matematiken.

I Steg 1 så multiplicerade jag (-3) med första raden och 4 med andra raden.

Steg 2 är bara resultaten.

I Steg 3 tog -12 och 12 ut varandra.

Men frågan är hur jag ska göra nu? Eller rättare sagt, jag vet hur man ska göra men ändå inte :wub: .

Problemet är att jag vet inte om jag ska ta (-129+104) eller (104-129) eller (28-27) eller (27+28). Hoppas ni fattar :>:o

Du kan göra vilket som, det beror på vilken rad du adderar med vilken. Adderar du den övre raden med den nedre tar du (-129+104) och (-27+28), och den nedre raden låter du vara orörd. Om du adderar den nedre raden med den övre tar du (104-129) och (28-27) och låter den övre vara orörd. Tänk på att inte stryka 12s på den raden du låter vara orörd.

Redigerad av Hew
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan göra vilket som, det beror på vilken rad du adderar med vilken. Adderar du den övre raden med den nedre tar du (-129+104) och (-27+28), och den nedre raden låter du vara orörd. Om du adderar den nedre raden med den övre tar du (104-129) och (28-27) och låter den övre vara orörd. Tänk på att inte stryka 12s på den raden du låter vara orörd.

HEW!

Kan du hjälpa mig med en grej. Hur ska man ens kunna lägga fram en hypotes om detta:

Finns det alltid ett primtal mellan n^2 och (n+1)^2, där n är ett positivt heltal? Formulera en hypotes om detta.

När det är ett hundraårigt olöst problem?

Några tankar skulle hjälpa...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

HEW!

Kan du hjälpa mig med en grej. Hur ska man ens kunna lägga fram en hypotes om detta:

Finns det alltid ett primtal mellan n^2 och (n+1)^2, där n är ett positivt heltal? Formulera en hypotes om detta.

När det är ett hundraårigt olöst problem?

Några tankar skulle hjälpa...

Knepig uppgift. Jag skulle nog börja med att kolla lite på talföljderna för de första värderna på n^2 och de första primtalen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Knepig uppgift. Jag skulle nog börja med att kolla lite på talföljderna för de första värderna på n^2 och de första primtalen.

Jag menar den har ju inte motbevisats (behövs ju bara ett exempel) under hela datoreran (har checkat upp till 100 själv) och under väldigt lång tid.

Det finns dock ett bevis för att det alltid finns primtal mellan n och 2n, där kanske man kan dra lite paralleller bara för att.

Men man vet ju hursomhelst att avståndet mellan de två ökar med 2 för varje ökat n. n=1 ger 1 och 4, tre i skillnad. n=2 ger 4 och 9, 5 i skillnad etc. etc.

Jag har dock ritat upp båda kurvorna x^2 och (x+1)^2 och där är ju y-värdet avståndet som jag skriver ovan. Prickat man in primtal på y-axeln så kan man ju se om dessa träffar. Men ja, fortfarande inget bevis. Ritar man in x och 2x så ser man ju en viss skillnad i det hela. Avståndet mellan dessa ökar dubbelt för varje x. Men bådas avstånd går ju fortfarande mot oändligheten?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hjäääälp! :>

Jag har sedan i januari någon gång skjutit upp en svenskuppgift. Nu måste den dock bli klar.

Uppgiften är att återberätta en scen ur Romeo och Julia (jag har valt denna) utifrån någon persons ögon (jag har valt Mercutio, den svarta killen) med så mycket känslor och sinnen som möjligt. Ren ordbajsning med andra ord. Rena drömuppgiften för många, men personligen så hatarhatarhatarhatarhatarhatar jag den; jag har verkligen problem med att skriva sådana saker.

Nu har jag skrivit en sida och inser att jag har gjort helt fel. Jag har i princip bara återberättat scenen precis som den är och slängt in några krystade "känslor". Det är verkligen skitdåligt, men jag vill ändå inte börja om. Vad ska jag göra? Det hela blir inte direkt bättre av att jag jättegärna vill ha MVG. :wub:

Så om någon skulle vilja kolla på det jag har skrivit och bara.. Ja säga vad som helst om den egentligen, så skulle jag bli jätteglad.

Romeo_och_Julia.doc

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hjäääälp! :wub:

Jag har sedan i januari någon gång skjutit upp en svenskuppgift. Nu måste den dock bli klar.

Uppgiften är att återberätta en scen ur Romeo och Julia (jag har valt denna) utifrån någon persons ögon (jag har valt Mercutio, den svarta killen) med så mycket känslor och sinnen som möjligt. Ren ordbajsning med andra ord. Rena drömuppgiften för många, men personligen så hatarhatarhatarhatarhatarhatar jag den; jag har verkligen problem med att skriva sådana saker.

Nu har jag skrivit en sida och inser att jag har gjort helt fel. Jag har i princip bara återberättat scenen precis som den är och slängt in några krystade "känslor". Det är verkligen skitdåligt, men jag vill ändå inte börja om. Vad ska jag göra? Det hela blir inte direkt bättre av att jag jättegärna vill ha MVG. :o

Så om någon skulle vilja kolla på det jag har skrivit och bara.. Ja säga vad som helst om den egentligen, så skulle jag bli jätteglad.

Texten börjar bra, speciellt "jag önskar att jag kunde sjunka genom jorden när jag hör Tybalts röst bakom min rygg" anspelar på att det är skrivet ur ett jag-perspektiv.

Istället räcker han fram handen i en vänlig gest. Vad händer nu, kommer Tybalt och Romeo, två personer vars släkter har varit svurna fiender sedan urminnes tider, att försonas? Eller kommer Tybalt att bli ännu mer upprörd och tycka att Romeo är fräck som ens vågar föra försoning på tals?

Efter detta stycke text blir det, precis som du påpekade innan, lite för mycket återupprepning av bokens riktiga innehåll i en annan meningsbyggnad... jag har ingen riktig koll på området, men jag är ganska säker på att man skulle kunna laga återupprepningen.

Är det tvunget att allt måste ha skett enligt boken? Det verkar ju väldigt svårt att skriva ur en annan rolls synvinkel utan att kunna använda... typ, "jag hjälpte en servitör som tappat en tallrik i uppståndelsen, samtidigt som jag sneglade över hans rygg efter Romeo" exempelvis... blanda dessa "dagliga" moment tillsammans med historien ur samma synvinkel och det ska säkert fungera... det borde det göra. :>

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Texten börjar bra, speciellt "jag önskar att jag kunde sjunka genom jorden när jag hör Tybalts röst bakom min rygg" anspelar på att det är skrivet ur ett jag-perspektiv.

:wub:

Efter detta stycke text blir det, precis som du påpekade innan, lite för mycket återupprepning av bokens riktiga innehåll i en annan meningsbyggnad... jag har ingen riktig koll på området, men jag är ganska säker på att man skulle kunna laga återupprepningen.

Tack! Ska ändra lite. :o

Är det tvunget att allt måste ha skett enligt boken? Det verkar ju väldigt svårt att skriva ur en annan rolls synvinkel utan att kunna använda... typ, "jag hjälpte en servitör som tappat en tallrik i uppståndelsen, samtidigt som jag sneglade över hans rygg efter Romeo" exempelvis... blanda dessa "dagliga" moment tillsammans med historien ur samma synvinkel och det ska säkert fungera... det borde det göra. :>

Nej, inte egentligen. Faktum är att själva händelseförloppet inte är så viktigt, så länge man har med mycket känslor i det hela.. Intressant idé egentligen, ska fundera på det där.

Tack så jättemycket för hjälpen, Jazz! :D Jag är skyldig dig en.

Om någon annan vill komma med synpunkter så var min gäst. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar den har ju inte motbevisats (behövs ju bara ett exempel) under hela datoreran (har checkat upp till 100 själv) och under väldigt lång tid.

Det finns dock ett bevis för att det alltid finns primtal mellan n och 2n, där kanske man kan dra lite paralleller bara för att.

Men man vet ju hursomhelst att avståndet mellan de två ökar med 2 för varje ökat n. n=1 ger 1 och 4, tre i skillnad. n=2 ger 4 och 9, 5 i skillnad etc. etc.

Jag har dock ritat upp båda kurvorna x^2 och (x+1)^2 och där är ju y-värdet avståndet som jag skriver ovan. Prickat man in primtal på y-axeln så kan man ju se om dessa träffar. Men ja, fortfarande inget bevis. Ritar man in x och 2x så ser man ju en viss skillnad i det hela. Avståndet mellan dessa ökar dubbelt för varje x. Men bådas avstånd går ju fortfarande mot oändligheten?

Fast den bästa metoden att bevisa formeln är ju iofs inte att kolla och se om man hittar ett exempel där det inte finns några primtal, då det, precis som du säger, finns oändligt med n^2-tal och primtal, dessutom kommer man aldrig hitta ett tal n som funkar då formeln förmodligen stämmer.

Själv skulle jag nog försöka använda mig utav bevismetoden ad absurdum, där man antar motsatsen och bevisar att det inte kan stämma. Helt enkelt anta att det för något n inte ska finnas ett primtal mellan n^2 och (n+1)^2 och visa att det inte kan stämma.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor