Jump to content

Läxhjälptråden!

Kebab
 Share

Recommended Posts

Sedan har vi ju aspekter som dåligt väder, allierade bombningar av tyska städer samt logistiska problem som gjorde att operationen fördröjdes med ett par månader vilket sedan slutade i katastrof då höstregnen gjorde terrängen i princip omöjlig att ta sig fram i samt att den ryska vintern blev den kallaste på hundra år med det faktum att de tyska soldaterna saknade vinterutrustning.

Känns det inte för övrigt som ett jävligt genomgående tema i historien att ryssarna bara har tur med vädret? Fatta när de åker på charter till Grekland eller något, de kommer ju garanterat ha kanonväder hela semestern. Jag menar, mot Napoleon, mot Sverige och karolinerna var det va, mot Hitler i andra världskriget.. det är ju alltid samma grej! Backa, använd brända jordens taktik, låt vädret ta död på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känns det inte för övrigt som ett jävligt genomgående tema i historien att ryssarna bara har tur med vädret? Fatta när de åker på charter till Grekland eller något, de kommer ju garanterat ha kanonväder hela semestern. Jag menar, mot Napoleon, mot Sverige och karolinerna var det va, mot Hitler i andra världskriget.. det är ju alltid samma grej! Backa, använd brända jordens taktik, låt vädret ta död på dem.

Det är inte för inte som de bär såna här spektakel :doh: :

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått lite frågor som ska vara gjorda till imorgon, och jag har varit dum nog att inte svara på frågorna än. Nu ber jag om er hjälp, GTAsajtare!

1. Vilka svårigheter hade de nybildade staterna under 1800-talet?

2. Vilka var drivkrafterna bakom enhetssträvandet under 1800-talet? Motiv?

3. Vilka är motiven bakom dagens enhetssträvanden?

4. Hur stabila är de stater som bildades på Balkan och i Östeuropa under 1990-talet? Finns det några förhållanden som skulle kunna orsaka nya konflikter?

5. Vilken betydelse har nationalitetstillhörigheten inom EU? Kommer nya identiteter att växa fram?

6. Vad talar för respektive mot nationalismens fortsatta existens?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan, jag skulle jätte gärna vilja ha hjälp med några frågor inom Kemisk Bindning 2 & 3.

1. Studera atomerna hos aluminium. Vad håller samman atomerna i en bit aluminiumfolie?

2. Försök rita för att åskådligöra bindningen i en bit aluminiumfolie.

3. Varför är vissa metaller hårdare än andra metaller?

4. Vilka metaller har människan använt längst? Varför?

5. Vilka metaller har människan börjat använda senast? Varför?

Hoppas att någon snäll person där ute kan hjälpa mig med dessa frågor. Uppskattas väldigt mycket!

/jonnep

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Säker på att du läste hela innehållslistan här: :blink:

Visit My Website

Skummade faktiskt igenom det tidigare och hittade energiinnehållet i MJ/Kg till både etanol och bensin, men jag fann att jag även skulle hitta energiinnehållet i biogas och det finner jag inte i megajoul. :lol: Så min förra post kan tyyyp strykas nu och ersättas med frågan om vad någon form utav biogas har för energiinnehåll mätt i megajoule!

Men danke schön ändå. :doh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skummade faktiskt igenom det tidigare och hittade energiinnehållet i MJ/Kg till både etanol och bensin, men jag fann att jag även skulle hitta energiinnehållet i biogas och det finner jag inte i megajoul. :doh: Så min förra post kan tyyyp strykas nu och ersättas med frågan om vad någon form utav biogas har för energiinnehåll mätt i megajoule!

Men danke schön ändå. :blink:

1 kWh = 3,6 MJ. Biogas står ju på wikisidan?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lite problem med en matteuppgift från D-kursen. :mf_doof:

Här är uppgiften, någon som vet hur man löser den:

Emma har under några år studerat hur snabbt olja förbrukas omkring den 15 varje månad i familjen Svenssons villapanna. här är medelvärden av hennes data:

Tidpunkt....15/1..15/2..15/3..15/4.15/5..15/6..15/7..15/8..15/9..15/10..15/11..15/12

Liter/dygn...16.....15....12......9......5.......2.......1.......2... ...5..... ..9.........13........15

a. ) Anpassa en lämplig sinusfunktion till dessa data.

b. ) Använd den matematiska modellen för att ställa och besvara några frågor, t ex

* Anta att oljetanken rymmer 2000 liter och att den fylls den 15/1. när bör man då senast tanka igen om oljevolymen i tanken inte ska understiga 200 liter.

* Hur många procent av det totala oljebehovet för ett år faller på det första kvartalet?

* Ta reda på vad villaolja kostar och gör en fördelning av kostnaden för uppvärmning månad för månad.

Redigerad av påskharen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lite problem med en matteuppgift från D-kursen. :mf_doof:

Här är uppgiften, någon som vet hur man löser den:

Emma har under några år studerat hur snabbt olja förbrukas omkring den 15 varje månad i familjen Svenssons villapanna. här är medelvärden av hennes data:

Tidpunkt 15/1 15/2 15/3 15/4 15/5 15/6 15/7 15/8 15/9 15/10 15/11 15/12

Liter/dygn 16 15 12 9 5 2 1 2 5 9 13 15

a. ) Anpassa en lämplig sinusfunktion till dessa data.

b. ) Använd den matematiska modellen för att ställa och besvara några frågor, t ex

* Anta att oljetanken rymmer 2000 liter och att den fylls den 15/1. när bör man då senast tanka igen om oljevolymen i tanken inte ska understiga 200 liter.

* Hur många procent av det totala oljebehovet för ett år faller på det första kvartalet?

* Ta reda på vad villaolja kostar och gör en fördelning av kostnaden för uppvärmning månad för månad.

http://www.maths.lth.se/query/answers/q200102.html

Länk till kommentar
Dela på andra sidor