Jump to content

Läxhjälptråden!

Kebab
 Share

Recommended Posts

Om du vill få ett mycket bra resultat så bör du använda en termos där du moddar locket med omröraren och termometern.

När vi gjorde det där fast med förbränning av jordnötter under en bägare så gjorde vi en värmetunnel av några lager aluminiumfolie så att värmen inte försvann så mycket, samt att öppningen på bägaren och kanterna var rätt så noggrant täckta av folie och tätade med gummisnoddar. Då fick vi en verkningsgrad på 50.6 %.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill få ett mycket bra resultat så bör du använda en termos där du moddar locket med omröraren och termometern.

När vi gjorde det där fast med förbränning av jordnötter under en bägare så gjorde vi en värmetunnel av några lager aluminiumfolie så att värmen inte försvann så mycket, samt att öppningen på bägaren och kanterna var rätt så noggrant täckta av folie och tätade med gummisnoddar. Då fick vi en verkningsgrad på 50.6 %.

Hmm, låter intressant. Vart kan man köpa små termosar för ett lågt pris?

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En glasburk med folie runt den i flera varv plus en gummiyta (pruttkudde) på folien. Tror du det kan hålla värmen? :)

EDIT: Just nu har jag massor av folie lindat runt en glasburk och då försvinner bara 50% av värmen i burken. Men jag vill gärna få ner det till minst 20%. Så, kan gummi kanske hjälpa?

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En glasburk med folie runt den i flera varv plus en gummiyta (pruttkudde) på folien. Tror du det kan hålla värmen? :)

Alltså, allt är ju relativt i den här frågan, om det är bra eller inte. Ytterst sofistikerade kalorimetrar kanske får 98-99% som maximum (chansar), så du kan ju tänka dig att du kommer att få ett mycket osäkert resultat. Du kommer helt enkelt inte att kunna bestämma den kemiska energin noggrant. Att gissa på verkningsgrad eller bestämma den vet jag inte hur det skulle gå till.

Vi hade det lite lättare antar jag då vi visste hur många cal/gram en jordnöt var på, då vi fick ut verkningsgraden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det sök/översättningsmotorer som kan ge synonymer till trokéer, alltså "översätta" en jamb till en troké?

Vet du ens själv vad du snackar om, jag gör det inte iaf

jamb (likabetydande lat. ia´mbus, av grek. i´ambos, troligen ett ord av förgrekiskt ursprung), inom metriken en tvåstavig versfot med betoning på den sista stavelsen, t.ex. minut ([ \). Flera antika versmått bygger på jamber i ren eller blandad form. Jambisk vers är den dominerande taktarten i de germanska språkens poesi, särskilt i engelskans blankverstradition. Fria jamber har under 1900-talet blivit ett alternativ till de regelbundna versmåtten.

troké [-k3:´-] (fr. trochée, av lat. trochaeus [-kai´-], av grek. trochaios [-kai´-] (pous) 'löpande (fot)', av tre´cha 'löpa', 'springa'), inom metriken en tvåstavig versfot med betoning på den första stavelsen, t.ex. bonde (\ [). Den förekommer ofta tillsammans med daktyl. I Runebergs diktning finns goda exempel på ren trokeisk vers.

Ge ett exempel på vad det är du vill ha översatt :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet du ens själv vad du snackar om, jag gör det inte iaf

jamb (likabetydande lat. ia´mbus, av grek. i´ambos, troligen ett ord av förgrekiskt ursprung), inom metriken en tvåstavig versfot med betoning på den sista stavelsen, t.ex. minut ([ \). Flera antika versmått bygger på jamber i ren eller blandad form. Jambisk vers är den dominerande taktarten i de germanska språkens poesi, särskilt i engelskans blankverstradition. Fria jamber har under 1900-talet blivit ett alternativ till de regelbundna versmåtten.

troké [-k3:´-] (fr. trochée, av lat. trochaeus [-kai´-], av grek. trochaios [-kai´-] (pous) 'löpande (fot)', av tre´cha 'löpa', 'springa'), inom metriken en tvåstavig versfot med betoning på den första stavelsen, t.ex. bonde (\ [). Den förekommer ofta tillsammans med daktyl. I Runebergs diktning finns goda exempel på ren trokeisk vers.

Ge ett exempel på vad det är du vill ha översatt :)

Den där förklaringen håller inte, en jamb är ett ord som består av två stavelser varav den sista stavelsen antingen är betonad (eller längre än den första stavelsen).

Pa/trask tillexempel; kort och gott så behöver vore det trevligt med en lista på alla jamber innom det svenska språket så att man slipper sitta och prova varje ord som man kan tänka sig använda.

Uppgiften är förresten att skriva en blankvers: En blankvers innehåller fem meningar där det ska finnas fem jamber i varje mening och jag AVSKY dessa förbannade jävla fucking uppgifter... poesi är något som jag finner HÖGST ointressant. :):P:wub:

Har löst det nu... +o).

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Projektarbeteidéer!

I höst ska vi börja med ett projektarbete, jag har inte tänkt så mycket på det, men jag vill göra något med fotografering. Jag har redan gjort en slags portfolio av lite bilder jag tagit, så det känns inte så lockande just nu.

Helst vill jag göra något dokumentärt, alltså dokumentera något och fota. Idéer på sådant? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Projektarbeteidéer!

I höst ska vi börja med ett projektarbete, jag har inte tänkt så mycket på det, men jag vill göra något med fotografering. Jag har redan gjort en slags portfolio av lite bilder jag tagit, så det känns inte så lockande just nu.

Helst vill jag göra något dokumentärt, alltså dokumentera något och fota. Idéer på sådant? :)

Fotografera människornas klädstilar på stan. Vad bär folket nu för tiden, vem bär vad, osv.

Eller så kan du fotografera folk som är kära. Du kan ha en portfolio med ämnet "Kärlek".

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant idé! Dock ska arbetet hålla på hela året tror jag, så det kan bli lite.. hm.. hittar inget bra ord, segt(?) att jobba med.

Finns det inget i er stad som är under förändring just nu... det finns säkert projektarbeten där folk har fotograferat en banan under en vecka men att tillexempel knäppa en bil av en byggnad/byggplats från samma ställe (eller kanske flytta kameran 1% till vänster beroende på omkretsen) varje dag och sedan klippa ihop det till en film... eller något liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte riktigt om vi har några kemister här men, jag chansar. Jag behöver en reaktion till varje beskrivning nedan:

Spontan Endoterm Reaktion: ?...

Icke-Spontan Endoterm Reaktion: ?...

Spontan Exoterm Reaktion: ?...

Icke-Spontan Exoterm Reaktion: ?...

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle göra lite frågor hemma men glömt boken <_<

Handlar om ww2

Varför misslyckades hitlers invasion utav Sovjetunionen misslyckades? Tänk inte bara på det militära utan också på civilbefolkningen.

Svergie var neutralt men gjorde Tyskland till viljes på fllera punkter. Ge exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle göra lite frågor hemma men glömt boken :doh:

Handlar om ww2

Varför misslyckades hitlers invasion utav Sovjetunionen misslyckades? Tänk inte bara på det militära utan också på civilbefolkningen.

Svergie var neutralt men gjorde Tyskland till viljes på fllera punkter. Ge exempel.

Drar bara en liten snabbrepa åt dig.

Sverige bytte malmen mot råvaror tex olja. Tyskarna hade lite material så som järn. Som du kanske vet så ville inte Tyskland anfalla sverige, om de gjorde det skulle Britterna bomba sönder malmgruvorna.

För det andra lät vi Tyskarna passera med tåg från Norge (efter Tyskarnas vinst) till Finland där de skulle kämpa mot sovjet.

Hintlers misslyckade berodde på flera punker tror jag i alla fall. Tex sovijets mycket bra skyttevallar. Det kalla vädret som tyskarna inte var vana vid men sovjetborna var det.

I bla annat stalingrad blev tyskarna instängda i staden av sovjetterna men tyskarna fick inte retirera fastän de var i underläge.

Har dock ingen aning vad civilbefolkningen gjorde. Det ända jag vet är att svenskarna spottade på tyskarnas tåg när de körde förbi. :wub:

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Civilbefolkningen i Tyskland? Hitler lyckades ena ett folk som få lyckats med i historien. Han byggde upp en totalt raserad ekonomi och ett sargat land till att bli en supermakt. Han krigade mot:

Storbritannien, Sovjet (länder som Tyskland kunde ha hanterat men...) och USA (Japans "fel") på samma gång. Och inte att förglömma, stater i Europa som till exempel Frankrike och Polen. Vidare bör man betänka att Storbritannien och USA hade manskap från hela världen i sina arméer. Kort och gott så krigade Tyskland mot hela världen.

De var 6 km från Moskvas centrum (om de hade tagit Moskva hade antagligen Ryssland fallit), de var bara veckor från att ha utplånat Storbritanniens flygflotta och därmed hade de kunnat inta Storbritannien.

På grund av ett antal händelser och Hitlers arrogans så förlorade de dock kriget. Hitlers planer för Europa och världen var dock storslagna av en magnitud som ingenting annat överträffat. Man kan kanske kalla det ambition eller att han i realiteten saknade taktisk begåvning. En klokare taktiker hade kanske avslutat ett krig före han påbörjade nästa, fast det kan snarare vara så att en front i princip var på väg att falla, och därför planerades öppnandet av en annan front.

Sedan har vi ju aspekter som dåligt väder, allierade bombningar av tyska städer samt logistiska problem som gjorde att operationen fördröjdes med ett par månader vilket sedan slutade i katastrof då höstregnen gjorde terrängen i princip omöjlig att ta sig fram i samt att den ryska vintern blev den kallaste på hundra år med det faktum att de tyska soldaterna saknade vinterutrustning.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor