Sniper Skrivet 23 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2008 *deletat massa virr* Det är fel, blir ju ingen andragradare där inte. Fan jag måste repetera sånt här. Jag ska ju bli civilingejör är det tänkt. Fux. Edit:Men lös ut båda y:na bara så får du två raka linjer, där dessa korsar varandra kanske händer något häftigt? Så skulle jag göra Gör man så och tar punkten där de korsar varandra får man vilka x- och y-värden de har gemensamt, dvs det du är ute efter. Tack... Ska försöka lösa ut y. _____ @iwe 1. 10/34 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 23 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2008 Tack... Ska försöka lösa ut y. Det är inte jättesvårt 2x+3y=17 y=(17-2x)/3 7x-5y=19 y=(7x-19)/5 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 23 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2008 (redigerad) 1. I en påse finns det 8 blåa kulor. 10 röda kulor och 16 gula kulor. Hur stor är sannolikheten att få en röd kula om man tar en kula utan att titta? 2. För vilken av ekvationerna är x = 8 en lösning? a) x+2=1 .B.) 3 3x=6 c) x+3 d) 4 x=8 e) 8 --- = 4 -- = 2 3 x 3. I en skål med godisbitar finns bara en enda gul. Sannolikheten att få den gula är 0,1 om man tar en godisbit utan att titta. Hur många godisbitar finns i skålen? 1. I en påse finns det 8 blåa kulor. 10 röda kulor och 16 gula kulor. Hur stor är sannolikheten att få en röd kula om man tar en kula utan att titta? 2. För vilken av ekvationerna är x = 8 en lösning? a) x+2=1 .B.) 3 3x=6 c) x+3 d) 4 x=8 e) 8 --- = 4 -- = 2 3 x 3. I en skål med godisbitar finns bara en enda gul. Sannolikheten att få den gula är 0,1 om man tar en godisbit utan att titta. Hur många godisbitar finns i skålen? Ekvationerna är väldigt otydliga, men av de jag räknat så stämmer inte x = 8 in på någon av dem, förutom B.) som jag inte löst efterssom den är för otydlig... eller så har jag gjort bort mig. 3. 0,1 är alltså tio procent, de resterande godisbitarna utgör de 90% som behövs för att talet ska gå att lösa. Den gula godisbiten är 1 av exempelvis 10 röda. Redigerad 23 april, 2008 av Jazz Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
iweX Skrivet 23 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2008 Ekvationerna är väldigt otydliga, men av de jag räknat så stämmer in x = 8 in på någon av dem, förutom B.) som jag inte löst efterssom den är för otydlig... eller så har jag gjort bort mig. 3. 0,1 är alltså tio procent, de resterande godisbitarna utgör de 90% som behövs för att talet ska gå att lösa. Den gula godisbiten är 1 av exempelvis 10 röda. Tackar. Du får nog en överraskning imorgon Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 23 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2008 Tackar. Du får nog en överraskning imorgon Nu blir jag orolig , skulle du kunna skriva om ekvation B.)? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 23 april, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 23 april, 2008 Var ni många frivilliga? Hehe, nej faktiskt inte. Det var bara jag och en ledare som var med när det hände, så jag fick hålla koll på killen medan ledaren sprang och hämtade förband och grejer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 23 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2008 Det är inte jättesvårt 2x+3y=17 y=(17-2x)/3 7x-5y=19 y=(7x-19)/5 Oh, tacktack! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
iweX Skrivet 23 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2008 Nu blir jag orolig , skulle du kunna skriva om ekvation B.)? Stog så, Tror man får sätta in sina egna siffror. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 23 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2008 (redigerad) Stog så, Tror man får sätta in sina egna siffror. Såg bilden på internet nyss, så kan inte en ekvation se ut ju... den har inget sammahang? 4 mellanrummellanrummellanrum x = 8 Likssom, uh? Redigerad 23 april, 2008 av Jazz Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 23 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2008 Representerar inte mellanrumet ett gångertecken? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 23 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2008 Representerar inte mellanrumet ett gångertecken? Sedan när kan man skriva ett mellanrum som "gånger"? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 23 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2008 (redigerad) Sedan när kan man skriva ett mellanrum som "gånger"? Vafan.. min edit kom inte med. Editerade att det bara var så om man skrev exempelvis 3(5a + 5b. Utrymmet mellan 3:an och ( är ett gångertecken. Typ. Matte är blä. Redigerad 23 april, 2008 av RavenE Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 23 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2008 Vafan.. min edit kom inte med. Editerade att det bara var så om man skrev exempelvis 3(5a + 5b. Utrymmet mellan 3:an och ( är ett gångertecken. Typ. Matte är blä. Men det är inget mellanrum där. 3:an sitter så nära inpå parentesen som det är möjligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 23 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2008 Men det är inget mellanrum där. 3:an sitter så nära inpå parentesen som det är möjligt. Jo, men det är ett "osynligt" gångertecken där, eftersom man tar 3 gånger 5a + 3 gånger 5b i talet jag skrev, 3(5a + 5b. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jazz Skrivet 23 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2008 Jo, men det är ett "osynligt" gångertecken där, eftersom man tar 3 gånger 5a + 3 gånger 5b i talet jag skrev, 3(5a + 5b. Självfallet, men det har inte något med den översta ekvationen som jag nämnde då mellanrummet är säkert tre fyra centimeter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 23 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 23 april, 2008 Självfallet, men det har inte något med den översta ekvationen som jag nämnde då mellanrummet är säkert tre fyra centimeter. Mah bad. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 24 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 april, 2008 Jonna knuffar en kaffekopp på ett bord så att den välter ner. Vilken hastighet kommer den att ha när den når golvet 1,1 meter nedanför? Säkert jätte lätt uppgift, men jag kommer inte på vilken formel jag ska använda. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 24 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 24 april, 2008 Jonna knuffar en kaffekopp på ett bord så att den välter ner. Vilken hastighet kommer den att ha när den når golvet 1,1 meter nedanför? Säkert jätte lätt uppgift, men jag kommer inte på vilken formel jag ska använda. Du ska använda v^2 - v(0)^2 = 2as v(0) är grundhastigheten och den är ju noll så det kan räknas bort. Sträckan är 1,1 och accelerationen är 9,82. Kör alltså roten ur 2x9,82x1,1 så har du svaret där. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sniper Skrivet 26 april, 2008 Rapportera Share Skrivet 26 april, 2008 (redigerad) Det är inte jättesvårt 2x+3y=17 y=(17-2x)/3 7x-5y=19 y=(7x-19)/5 Det fanns tyvärr en liten fortsättning på frågan Såhär ser den ut: *löst* ________________________________________ *inte löst* Vad kan K och C vara i denna ekvation? 2x + 3y = 17 Kx - y = C Linjerna får inte korsa varandra eller korsa varandra fler än en gång. (Antingen parallella eller så är det samma linje) Redigerad 26 april, 2008 av Sniper Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 2 maj, 2008 Rapportera Share Skrivet 2 maj, 2008 Jag har fått i uppdrag att bygga en sån här. Det är en Kalorimeter som mäter man hur mycket energi som frigörs/upptas vid en kemisk reaktion. Problemet är att jag inte vet vad jag ska använda som Isolering. Vad ska jag göra?, ska jag använda glas?, aluminium? eller ska jag gå och köpa en termos?. Poängen med karorimetern är att värmen från reaktionen inte ska försvinna ut i luften, utan ska stanna i själva Kalorimetern. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts