Jump to content

Läxhjälptråden!

Kebab
 Share

Recommended Posts

*deletat massa virr*

Det är fel, blir ju ingen andragradare där inte. Fan jag måste repetera sånt här. Jag ska ju bli civilingejör är det tänkt. Fux.

Edit:Men lös ut båda y:na bara så får du två raka linjer, där dessa korsar varandra kanske händer något häftigt?

Så skulle jag göra :)

Gör man så och tar punkten där de korsar varandra får man vilka x- och y-värden de har gemensamt, dvs det du är ute efter.

Tack...

Ska försöka lösa ut y.

_____

@iwe

1. 10/34

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. I en påse finns det 8 blåa kulor. 10 röda kulor och 16 gula kulor. Hur stor är sannolikheten att få en röd kula om man tar en kula utan att titta?

2. För vilken av ekvationerna är x = 8 en lösning?

a) x+2=1 .B.) 3 3x=6 c) x+3 d) 4 x=8 e) 8

--- = 4 -- = 2

3 x

3. I en skål med godisbitar finns bara en enda gul. Sannolikheten att få den gula är 0,1 om man tar en godisbit utan att titta. Hur många godisbitar finns i skålen?

1. I en påse finns det 8 blåa kulor. 10 röda kulor och 16 gula kulor. Hur stor är sannolikheten att få en röd kula om man tar en kula utan att titta?

2. För vilken av ekvationerna är x = 8 en lösning?

a) x+2=1 .B.) 3 3x=6 c) x+3 d) 4 x=8 e) 8

--- = 4 -- = 2

3 x

3. I en skål med godisbitar finns bara en enda gul. Sannolikheten att få den gula är 0,1 om man tar en godisbit utan att titta. Hur många godisbitar finns i skålen?

Ekvationerna är väldigt otydliga, men av de jag räknat så stämmer inte x = 8 in på någon av dem, förutom B.) som jag inte löst efterssom den är för otydlig... eller så har jag gjort bort mig. :)

3. 0,1 är alltså tio procent, de resterande godisbitarna utgör

de 90% som behövs för att talet ska gå att lösa. Den gula godisbiten är 1 av exempelvis 10 röda.

Redigerad av Jazz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ekvationerna är väldigt otydliga, men av de jag räknat så stämmer in x = 8 in på någon av dem, förutom B.) som jag inte löst efterssom den är för otydlig... eller så har jag gjort bort mig. :)

3. 0,1 är alltså tio procent, de resterande godisbitarna utgör

de 90% som behövs för att talet ska gå att lösa. Den gula godisbiten är 1 av exempelvis 10 röda.

Tackar. Du får nog en överraskning imorgon :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jonna knuffar en kaffekopp på ett bord så att den välter ner. Vilken hastighet kommer den att ha när den når golvet 1,1 meter nedanför?

Säkert jätte lätt uppgift, men jag kommer inte på vilken formel jag ska använda.

Du ska använda v^2 - v(0)^2 = 2as

v(0) är grundhastigheten och den är ju noll så det kan räknas bort. Sträckan är 1,1 och accelerationen är 9,82. Kör alltså roten ur 2x9,82x1,1 så har du svaret där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte jättesvårt

2x+3y=17

y=(17-2x)/3

7x-5y=19

y=(7x-19)/5

Det fanns tyvärr en liten fortsättning på frågan :o

Såhär ser den ut:

*löst*

*inte löst*

Vad kan K och C vara i denna ekvation?

2x + 3y = 17

Kx - y = C

Linjerna får inte korsa varandra eller korsa varandra fler än en gång. (Antingen parallella eller så är det samma linje)

Redigerad av Sniper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått i uppdrag att bygga en sån här.

kz1kiw17zois.jpg

Det är en Kalorimeter som mäter man hur mycket energi som frigörs/upptas vid en kemisk reaktion. Problemet är att jag inte vet vad jag ska använda som Isolering. Vad ska jag göra?, ska jag använda glas?, aluminium? eller ska jag gå och köpa en termos?. Poängen med karorimetern är att värmen från reaktionen inte ska försvinna ut i luften, utan ska stanna i själva Kalorimetern.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor