Jump to content

Läxhjälptråden!

Kebab
 Share

Recommended Posts

Skulle behöva lite hjälp med en uppgift inför fysikprov imorgon.

1.

0,8l vatten med temperaturen 12°C. Hur mycket energi går åt för att koka bort 0,7l?

Verkningsgrad = 76%, ångbildningsentalpitet = 2'260 J/kg.

Räcker det med formeln W=lå*m (W=2'260*0,7)? Vad ska/kan man använda verkningsgraden till?

2.

Uppskattar även tips på sidor där jag kan läsa om fasomvandlingar (för vatten) och de tre olika värmeöverföringsvarianterna (Ledning, strömning, strålning).

3.

Sedan har vi fått väldigt lite info om en uppgiftstyp. En viss volym av en okänd vätska ska förångas och sedan ska vi bestämma vad det var för vätska. Vi skulle läsa på om "Temperatur som funktion av den tillförda energin". Jag känner mig ganska vilsen, tips på vad det är jag ska plugga för att klara uppgiften?

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle behöva lite hjälp med en uppgift inför fysikprov imorgon.

1.

0,8l vatten med temperaturen 12°C. Hur mycket energi går åt för att koka bort 0,7l?

Verkningsgrad = 76%, ångbildningsentalpitet = 2'260 J/kg.

Räcker det med formeln W=lå*m (W=2'260*0,7)? Vad ska/kan man använda verkningsgraden till?

Först måste du räkna ut energin det tar att värma upp vattnet. Sedan energin det tar att förånga 0,7 liter för att sedan slå ihop de två. Formlerna kan jag inte i huvudet och jag har tyvärr inga böcker hemma.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Först måste du räkna ut energin det tar att värma upp vattnet. Sedan energin det tar att förånga 0,7 liter för att sedan slå ihop de två. Formlerna kan jag inte i huvudet och jag har tyvärr inga böcker hemma.

Så...

Uppvärmning 12-100°C (W=c*m*delta T): W1=4180*0,8*88=294272 J. (För man räknar väl med att värma upp allt vatten till 100°C antar jag?)

Sedan blir det W2=2'260*0,7=1582 J.

=>W1 + W2 = 295'854 J

Edit: Tack tobbe, stor hjälp.

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska hålla föredrag med några andra i klassen om komunen imorgon då jag fick del att säga var komunen fick sina pengar ifrån. Kan någon snäll människa slänga ihop några rader om hur komunen får sina pengar eller åtminstånde säga några exemple som jag kan säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...
Tja... hon är ju naken så... :rolleyes:

Hahaha. Undra vad man skulle få för betyg.

Alltså RavenE, vad är det för ämne? Hon kanske har hjärnskakning då.. och då får man väl inte somna, eller är det bara i film det är så? B) Okej.. jag ger upp försöket att göra mig off-topic inlägg befogat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tja... hon är ju naken så... :rolleyes:

:wub:

Alltså RavenE, vad är det för ämne? Hon kanske har hjärnskakning då.. och då får man väl inte somna, eller är det bara i film det är så?B) Okej.. jag ger upp försöket att göra mig off-topic inlägg befogat.

Idrott och Hälsa A. ;) Frågorna tillhör ett "teoriprov" i L-ABC (första hjälpen).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså RavenE, vad är det för ämne? Hon kanske har hjärnskakning då.. och då får man väl inte somna, eller är det bara i film det är så?:wub: Okej.. jag ger upp försöket att göra mig off-topic inlägg befogat.

Nej det är så på riktigt, minns att jag en gång på ett scoutläger upprepade gånger blev tvungen att slå en kille i ansiktet, så att han skulle hålla sig vaken. Han hade fått en linbana i skallen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. En kvinna halkar i duschen och slår huvudet i golvet. Hon mår illa och kräks upprepade gånger, hon minns inte riktigt vad som hänt. Vad gör du?

2. Vad gör du med en person som bränt ena handen på kokande olja från fritösen?

Vad skulle ni gjort?

Ang. tvåan så ska du bara lägga den handen i kallt vatten och invänta proffisionell hjälp som fixar med förband och greje... så var sa de i alla fall när vi hade folk som hade ett föredrag om L-ABC på skolan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon måste veta hur man gör! :)

*deletat massa virr*

Det är fel, blir ju ingen andragradare där inte. Fan jag måste repetera sånt här. Jag ska ju bli civilingejör är det tänkt. Fux.

Edit:Men lös ut båda y:na bara så får du två raka linjer, där dessa korsar varandra kanske händer något häftigt?

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Edit:Men lös ut båda y:na bara så får du två raka linjer, där dessa korsar varandra kanske händer något häftigt?

Så skulle jag göra :)

Gör man så och tar punkten där de korsar varandra får man vilka x- och y-värden de har gemensamt, dvs det du är ute efter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. I en påse finns det 8 blåa kulor. 10 röda kulor och 16 gula kulor. Hur stor är sannolikheten att få en röd kula om man tar en kula utan att titta?

2. För vilken av ekvationerna är x = 8 en lösning?

a) x+2=1 .B.) 3 3x=6 c) x+3 d) 4 x=8 e) 8

--- = 4 -- = 2

3 x

3. I en skål med godisbitar finns bara en enda gul. Sannolikheten att få den gula är 0,1 om man tar en godisbit utan att titta. Hur många godisbitar finns i skålen?

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor