Vice. Skrivet 22 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2008 Inte lönt att jag förklarar så ni får nummret: Det är tal: 2056 och 2057 i Mattematik bok B. HUR 17 ska man räkna ut dem talen. Räcker att hjälpa mig med ett tal om ni inte orkar båda. Tusen tack på förhand. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 22 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2008 Du vet att det finns fler än en bok för Matte B va? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 22 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2008 Du vet att det finns fler än en bok för Matte B va? Nej finns bara en för gymnasiet Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 22 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2008 Inte lönt att jag förklarar så ni får nummret: Det är tal: 2056 och 2057 i Mattematik bok B. HUR 17 ska man räkna ut dem talen. Räcker att hjälpa mig med ett tal om ni inte orkar båda. Tusen tack på förhand. Scanna eller ta foto. "Nej finns bara en för gymnasiet" Stämmer inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 22 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2008 Nej finns bara en för gymnasiet Icke sa nicke. Har haft två olika och tydligen har du en tredje, så absolut inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 22 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2008 Ah okej. Hade fel då, sorry. Nå, det är Mattematik från A till E, en grön bok. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hew Skrivet 22 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2008 Ah okej. Hade fel då, sorry. Nå, det är Mattematik från A till E, en grön bok. Du lär få mycket bättre hjälp om du tar och skriver ner uppgifterna. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 22 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2008 Du lär få mycket bättre hjälp om du tar och skriver ner uppgifterna. Jag vet, men det är trianglar och sånt det går inte att skriva ner. Får rita då... :/ http://ww2.beffo.se/upload/pic~/8qvkzgy7zy90.jpg Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Topp3 Skrivet 22 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2008 (redigerad) Jag vet, men det är trianglar och sånt det går inte att skriva ner. Får rita då... :/ http://ww2.beffo.se/upload/pic~/8qvkzgy7zy90.jpg BLAH. Jag kommer inte på någonting. Det var för länge sen jag hade matte B (dålig ursäkt). Hoppas någon annan här kan hjälpa. =/ Redigerad 22 januari, 2008 av Topp3 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hew Skrivet 22 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2008 (redigerad) Jag vet, men det är trianglar och sånt det går inte att skriva ner. Får rita då... :/ http://ww2.beffo.se/upload/pic~/8qvkzgy7zy90.jpg I den nedre triangeln är ena vinkeln 31 grader och andra 43 (eftersom att de två horisontella strecken är parallella), 31+43=74. 180-74=106, alltså är x 106 grader. Den vinkeln som är mittemot x är lika stor, alltså 106 grader, vilket ger att den vinkeln bredvid y är 106+34=140, 180-140=40 grader. Om vi nu tänker oss parallellogrammet som två trianglar skilda av strecket som går från a till c blir den övre vinkeln 43, sen är den till höger är y+40 grader och den undre 180-(72+43)=65 (eftersom att de alla ligger på en rak linje måste de tillsammans bli 180 grader). y blir då 180=(43+(y+49)+65)=43+y+49+65=y+157 y=180-157=23 edit: säg till om det är nåt du inte förstår så kan jag försöka rita en bild, blir mycket lättare då Redigerad 22 januari, 2008 av Hew Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 22 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2008 Väntar på att Hew ska rätta mig... http://ww2.beffo.se/upload/pic~/220t25u3u4w9.JPG Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 22 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2008 I den nedre triangeln är ena vinkeln 31 grader och andra 43 (eftersom att de två horisontella strecken är parallella), 31+43=74. 180-74=106, alltså är x 106 grader. Den vinkeln som är mittemot x är lika stor, alltså 106 grader, vilket ger att den vinkeln bredvid y är 106+34=140, 180-140=40 grader. Om vi nu tänker oss parallellogrammet som två trianglar skilda av strecket som går från a till c blir den övre vinkeln 43, sen är den till höger är y+40 grader och den undre 180-(72+43)=65 (eftersom att de alla ligger på en rak linje måste de tillsammans bli 180 grader). y blir då 180=(43+(y+49)+65)=43+y+49+65=y+157 y=180-157=23 edit: säg till om det är nåt du inte förstår så kan jag försöka rita en bild, blir mycket lättare då Ah, jag fattar! Trianglarna uppe och nere är ju lika stora, att jag inte tänkte på det! Tack för hjälpen grabbar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hew Skrivet 22 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2008 Väntar på att Hew ska rätta mig... http://ww2.beffo.se/upload/pic~/220t25u3u4w9.JPG Ser rätt ut, jag som skrev in 34 istället för 43 när jag skulle räkna ut vinkeln uppe till höger Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 22 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2008 Jodå. Hade missat sista "så:et", såna är viktiga att ta bort. Det är ett klassiskt misstag! Ju bättre ordförråd, desto färre ord. Nu vet jag att det där bara var ett misstag. Men det är roligt att läsa om sådana som säger rakt ut att de är jättebra på svenska och sedan avslutar med Desto... desto... Till exempel Desto snabbare desto bättre. Siana gjorde en sådan klassiker en gång, jag höll på att ramla av stolen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 22 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2008 "Nothing really happens except for the writer trying to paint you a picture of the surroundings and you getting to know the boys." Kan man skriva så? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 22 januari, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2008 Nu vet jag att det där bara var ett misstag. Men det är roligt att läsa om sådana som säger rakt ut att de är jättebra på svenska och sedan avslutar med Desto... desto... Till exempel Desto snabbare desto bättre. Siana gjorde en sådan klassiker en gång, jag höll på att ramla av stolen. Great minds think alike. 2008-01-21 22:59:54 Ante: okej, nu vill jag inte gnälla, men det kanske blir lite pinsamt i det sammanhanget annars .. det heter "Ju bättre ordförråd, desto färre ord" 2008-01-21 23:01:14 jakob: hehe 2008-01-21 23:01:16 jakob: tack 2008-01-21 23:02:13 Ante: jag vet det bara för att min moder ALLTID påpekar det när hon läser igenom mina inlämningsuppgifter . fast jag brukar skriva "desto blabla desto blablabla" 2008-01-21 23:02:38 jakob: hehe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 22 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2008 Great minds think alike. Men det där var väl att jag skrev MINDRE och inte FÄRRE? Vad gjorde jag för misstag, simpa? Fattar inte. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 22 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2008 Men det där var väl att jag skrev MINDRE och inte FÄRRE? Vad gjorde jag för misstag, simpa? Fattar inte. Du bytte plats på "Ju" och "Desto". Du skrev "Desto bättre ordförråd, ju färre ord" Men det heter "Ju bättre ordförråd, desto färre ord" Alltså gissade jag på att du vet att det ska vara "Ju blablabla desto blablabla" och bara råkade byta plats på orden. Sedan följde jag upp med att det är roligt att läsa om folk som skriver "Desto blablabla desto blablabla". Jag får skylla min otydlighet på att jag har feber. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 22 januari, 2008 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2008 (redigerad) Men det där var väl att jag skrev MINDRE och inte FÄRRE? Vad gjorde jag för misstag, simpa? Fattar inte. Näpp. "Ju fler kockar desto sämre soppa." <-- Rätt "Desto fler kockar ju sämre soppa." <-- Fel "Desto fler kockar desto sämre soppa." <-- Fel Ser du skillnaden? Edit: Snabb-Simpa. Redigerad 22 januari, 2008 av Kebab Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tweak Skrivet 22 januari, 2008 Rapportera Share Skrivet 22 januari, 2008 Du bytte plats på "Ju" och "Desto". Du skrev "Desto bättre ordförråd, ju färre ord" Men det heter "Ju bättre ordförråd, desto färre ord" Alltså gissade jag på att du vet att det ska vara "Ju blablabla desto blablabla" och bara råkade byta plats på orden. Sedan följde jag upp med att det är roligt att läsa om folk som skriver "Desto blablabla desto blablabla". Jag får skylla min otydlighet på att jag har feber. Jaaaaaaha. Ja. Näpp. "Ju fler kockar desto sämre soppa." <-- Rätt "Desto fler kockar ju sämre soppa." <-- Fel "Desto fler kockar desto sämre soppa." <-- Fel Ser du skillnaden? Edit: Snabb-Simpa. Heh, så du reagerade aldrig på att jag ändrade fel sak? I och för sig kollade du väl inte upp det. Aja. Tack Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts