Tux Skrivet 25 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2007 (redigerad) Jävlar vad snyggt skrivet!. EDIT: Är det okej om jag lånar lite stuff från din text ?? Haha, feel free. Om din lärare gillar totalt vidriga ordbajstexter. Du har en jävligt stor ordföråd . Ärligt talat, jag läser fan i mig hellre dina texter än Doris lessings. Inte för att jag har läst någon av hennes böcker. Du skriver riktigt bra, och på en så kort tid också! . Synd att jag inte har ett stort ordföråd, jag hade isånnafall haft MVG vid det här laget. EDIT: Så här blev texten efter att ha lånat lite stuff från tobbe och följt eXotics tips. F_rstaminnet2.rtf Redigerad 25 oktober, 2007 av Tux Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mikolan Skrivet 25 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2007 (redigerad) Så, egentligen används det till samma sak, man kan välja vilken man vill i en uppgift? Bara olika baser? Är logaritmlagarna samma för de två? Vad är skillnaden på... Potenserfunktioner Exponentialfunktioner Polynom ? Är deriveringsreglerna samma för dessa tre olika? Logaritmlagarna är samma för alla logaritmer. Båda funkar lika bra att använda, men oftast är det uppenbart i matteuppgifter vilken man ska använda. t.ex. e^2x + 3 = 7 löses enklast med naturliga logaritmen. En potensfunktion är en sådan funktion f(x) att x är en potens i funktionen. T.e.x. f(x) = x^5 En exponentialfunktion är en funktion av typen f(x) = e^x Ett polynom är en funktion på typen f(x) = a + a_1 * x + a_2 * x^2 + ....... + a_ n * x^n Deriveringsregler som gäller är: potensfunktion: D x^a = a * x^(a-1) exponentialfunktion: D e^x = e^x Derivering av polynom får du derivera varje term för sig, t.ex. derivera funktionen f(x) = x^3 - 2x^2 + x - 3 f'(x) = 3x^2 - 4x + 1 Derivatan av x är 1, och dervatan av en konstant är alltid 0. Kanske är lite sent, du har nog redan fattat det. Jag är också trött, så reservation för fel. Redigerad 25 oktober, 2007 av Mikolan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 25 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2007 Logaritmlagarna är samma för alla logaritmer. Båda funkar lika bra att använda, men oftast är det uppenbart i matteuppgifter vilken man ska använda. t.ex. e^2x + 3 = 7 löses enklast med naturliga logaritmen. En potensfunktion är en sådan funktion f(x) att x är en potens i funktionen. T.e.x. f(x) = x^5 En exponentialfunktion är en funktion av typen f(x) = e^x Ett polynom är en funktion på typen f(x) = a + a_1 * x + a_2 * x^2 + ....... + a_ n * x^n Deriveringsregler som gäller är: potensfunktion: D x^a = a * x^(a-1) exponentialfunktion: D e^x = e^x Derivering av polynom får du derivera varje term för sig, t.ex. derivera funktionen f(x) = x^3 - 2x^2 + x - 3 f'(x) = 3x^2 - 4x + 1 Derivatan av x är 1, och dervatan av en konstant är alltid 0. Kanske är lite sent, du har nog redan fattat det. Jag är också trött, så reservation för fel. Tack för förtydligandet! Hade ju provet idag, men det kändes fint ändå. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Esperanto Skrivet 28 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 28 oktober, 2007 Någon som är bra på Kemi (: vad får man när man blandar Salicylsyra med Etanol? Vilken av dessa två blir det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kobbe Skrivet 31 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 31 oktober, 2007 Någon som kan något om facket? lista några fördelar med facket respektive nackdelar, Tack Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 1 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 november, 2007 Give me a push, mmkay? Förvandla satserna till perfekt [Perfekt, grammatiskt tempus som innebär att den handling ett verb som står i perfekt beskriver har avslutats men fortfarande är aktuell. Exempelvis, "Per har gått till skolan", säger att Per gick till skolan i morse och fortfarande är där, till skillnad från "Per gick till skolan" vilket inte säger någonting om huruvida han fortfarande antas befinna sig där.]: Modell: Du kaufst vormittags ein. Du hast gestern eingekauft. -Du liest die Zeitung und frühstückst. -Sie fährt an die Universität. -Nach dem Essen geht ihr in die Bibliotek. -Nachmittags fahren wir nach Hause. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 1 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 november, 2007 (redigerad) Give me a push, mmkay? Förvandla satserna till perfekt [Perfekt, grammatiskt tempus som innebär att den handling ett verb som står i perfekt beskriver har avslutats men fortfarande är aktuell. Exempelvis, "Per har gått till skolan", säger att Per gick till skolan i morse och fortfarande är där, till skillnad från "Per gick till skolan" vilket inte säger någonting om huruvida han fortfarande antas befinna sig där.]: Modell: Du kaufst vormittags ein. Du hast gestern eingekauft. -Du liest die Zeitung und frühstückst. -Sie fährt an die Universität. -Nach dem Essen geht ihr in die Bibliotek. -Nachmittags fahren wir nach Hause. Får se om jag fattat rätt. - Sie fährt an die Universität. - Sie ist an die Universität gefahren. Är det så du menar? Ska det bli så? Redigerad 1 november, 2007 av spajdermän Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 1 november, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 1 november, 2007 Får se om jag fattat rätt. - Sie fährt an die Universität. - Sie hat an die Universität gefahren. Är det så du menar? Ska det bli så? "Sie ist an die Universität gefahren" i så fall. http://www.gtastunting.net/forums/style_emoticons/default/g.gif Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KvaddadPadda Skrivet 1 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 november, 2007 "Sie ist an die Universität gefahren" i så fall. http://www.gtastunting.net/forums/style_emoticons/default/g.gif RÖRELSEVERB! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 1 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 november, 2007 "Sie ist an die Universität gefahren" i så fall. http://www.gtastunting.net/forums/style_emoticons/default/g.gif Ayy, how very right you are. Dumma mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 1 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 november, 2007 (redigerad) Hur skriver man en läslogg? Är det så här? Kort Handling om Boken Citat/Text (Något du vill ta upp) Text (reflekterande tankar om Citatet) osv? Redigerad 1 november, 2007 av Tux Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 1 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 november, 2007 Får se om jag fattat rätt. - Sie fährt an die Universität. - Sie ist an die Universität gefahren. Är det så du menar? Ska det bli så? Ja, exakt det där. En till då - Ich wasche mich und gehe in die Dusche. >Ich bin gewaschen und habe in die Dusche geht. ??? Wtf? Blir det så? Det låter iaf helt åt helvete i mina öron. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 1 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 1 november, 2007 Ja, exakt det där. En till då - Ich wasche mich und gehe in die Dusche. >Ich bin gewaschen und habe in die Dusche geht. ??? Wtf? Blir det så? Det låter iaf helt åt helvete i mina öron. - Ich wasche mich und gehe in die Dusche. >Ich habe mich gewashen und bin in die Dusche gegangen. Kanske. Eller? Jag vet faktiskt inte men mitt förslag låter bättre imo Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 3 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 3 november, 2007 (redigerad) Hur ser man om ett ämne är osymmetrisk eller symmetrisk ? (Kan man se det med hjälp av fria elektronpar?) Redigerad 5 november, 2007 av Tux Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 5 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 5 november, 2007 Sorry för dubbelpost. I min Kemi bok så står det så här: 2H2O (gas) + O2 (gas) ---------> 2H2O (gas) Men borde det inte vara så här? 2H2O (gas) + O2 (gas) ---------> 2H2O (flytande) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 11 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 november, 2007 Översätt till tyska: Jag har läst tidningen medan jag har legat och väntat. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 12 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 12 november, 2007 Help http://ww2.beffo.se/upload/pic~/bzjl4bh8v9bb.jpg Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adriian Skrivet 12 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 12 november, 2007 Help http://ww2.beffo.se/upload/pic~/bzjl4bh8v9bb.jpg 336/0,7=480 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 12 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 12 november, 2007 336/0,7=480 Amen wtf. Var det så lätt . Fan asså, min lärare gjorde värsta uträkningen Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Adriian Skrivet 12 november, 2007 Rapportera Share Skrivet 12 november, 2007 Amen wtf. Var det så lätt . Fan asså, min lärare gjorde värsta uträkningen Krånglig lärare ni har. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts