Esperanto Skrivet 18 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 oktober, 2007 (redigerad) [1,2] Mellan 1 o 2? 1<x<2 Men det får väl inte vara 1,5?? Redigerad 18 oktober, 2007 av Esperanto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mikolan Skrivet 19 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 oktober, 2007 Mellan 1 o 2? 1<x<2 Men det får väl inte vara 1,5?? Hmm sant. 1 =< x < 1.5 eller 1.5 < x =< 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
gta_player Skrivet 21 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2007 Du har 55 mynt i enkronor och femtioöringar. Summan av mynten är 43,50 kr. Hur många enkronor och hur många femtioöringar har du? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hew Skrivet 21 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2007 Du har 55 mynt i enkronor och femtioöringar. Summan av mynten är 43,50 kr. Hur många enkronor och hur många femtioöringar har du? enkronor x femtioöringar y x+0,5y=43,5 x+y=55 x=55-y (55-y)+0,5y=43,5 55-0,5y=43,5 11,5=0,5y y=23 x=55-23 x=32 32 enkronor och 23 femtioöringar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
gta_player Skrivet 21 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2007 Tacksam för svaret, skulle precis editera att jag löste det själv, men tack i alla fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hew Skrivet 21 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2007 Jag är för snabb för sånt Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mikolan Skrivet 21 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 21 oktober, 2007 (redigerad) Alternativt med matriser!: Vi antar att antalet enkronor är x, och antalet femtioöringar är y. Vi får du två ekvationer sådana att x + y = 55, och x + y/2 = 43.5 Detta ger ett ekvationssystem: { x + y = 55 } { x + y/2 = 43.5 } Vilket ger matrisen: | 1 1 55 | | 1 1/2 43.5 | multiplikation av r2 med 2 ger: | 1 1 55 | | 2 1 87 | r2 - 2(r1) ger: | 1 1 55 | | 0 -1 -23 | multiplikation av r2 och sedan r2 - r1 ger: | 1 0 32 | | 0 1 23 | Således finner vi att x = 32, och y = 23 EDIT: min fina ASCII blev lite messed up, men det borde synas ändå. Redigerad 21 oktober, 2007 av Mikolan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 23 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 oktober, 2007 (redigerad) Jag har några frågor som jag behöver ett svar till... Nämn ett miljöproblem som uppstår när man lägger giftig avfall i en deponi. Nämn ett miljöproblem som uppstår vid förbränning av giftig avfall. Vad händer med alla organiska miljögifter när de kommer in i kroppen? Ge exempel på organiska miljögifter och deras skadoverkan. Redigerad 23 oktober, 2007 av Tux Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 23 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 oktober, 2007 När använder man den naturliga logaritmen respektive tiologaritmen? Och hur skiljer man lättast på när man ska använda vilken. Behöver verkligen en "aha!-snabbgenomgång". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
kicken Skrivet 23 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 oktober, 2007 Okej, jag skriver en berättelse i svenskan. Det är så att jag hunnit halvvägs, men nu vet jag inte hur det ska fortsätta. Det är så att det handlar om en man som lever ensam i London (eller whatever vilken stad) som inte gillar sitt liv och har ett tråkigt liv. Han har en ifrånskild fru och två barn, som han träffar en gång under året. Det som händer er att dom blir kidnappade och mannen kommer vara tvungen att mörda någon för att dom ska släppas loss. Det som är svårt är att veta vem han ska mörda? Han har jobbat som krypskytteinstruktör i militären i sitt tidigare liv och det är därför den kriminella organisationen valt just honom, men fråga är vem han ska mörda som sagt. Det känns inte så realistiskt att en man som egentligen inte har ett liv bara går och knäpper premiärministen som jag först tänkte på. Så, vem tycker ni han ska mörda? Eller han kanske inte behöver mörda, men det ska sluta med att polisen är hack i häl efter honom pga slutet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hew Skrivet 23 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 oktober, 2007 När använder man den naturliga logaritmen respektive tiologaritmen? Och hur skiljer man lättast på när man ska använda vilken. Behöver verkligen en "aha!-snabbgenomgång". y=10^(log y) y=e^(ln y) Log (tiologaritmen) för ett tal är alltså vad man tar 10 upphöjt till för att få det talet. Ln (naturliga logaritmen) för ett tal är vad man tar e upphöjt till för att få det talet. e är en konstant som är ungefär 2,71828..., den är speciell för att derivatan av e^x blir e^x. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 23 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 oktober, 2007 (redigerad) y=10^(log y) y=e^(ln y) Log (tiologaritmen) för ett tal är alltså vad man tar 10 upphöjt till för att få det talet. Ln (naturliga logaritmen) för ett tal är vad man tar e upphöjt till för att få det talet. e är en konstant som är ungefär 2,71828..., den är speciell för att derivatan av e^x blir e^x. Så, egentligen används det till samma sak, man kan välja vilken man vill i en uppgift? Bara olika baser? Är logaritmlagarna samma för de två? Vad är skillnaden på... Potenserfunktioner Exponentialfunktioner Polynom ? Är deriveringsreglerna samma för dessa tre olika? Redigerad 23 oktober, 2007 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
wolfer Skrivet 24 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 24 oktober, 2007 (redigerad) Skulle behöva hjälp med de två följande frågorna. 1. Vad händer vid elektrolys av kopparklorid (vill helst ha lite detaljerat svar). 2. Praktisk nytta av elektrolys. får åtgärdningsprogram eller vad det heter om jag inte svarar på dem innan lovet (alltså senast nu på fredag) Tack i förhand! Edit: Klarade det iaf. Nu har jag äntligen fårr mitt G Redigerad 25 oktober, 2007 av wolfer Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 25 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2007 (redigerad) Jag undrar om någon av er skulle kunna läsa igenom en text som jag skrivit. Jag vill gärna ha kritik på grammatiken, innehållet, svenskan, osv. Vad ska ändras? vad är dåligt? vad är bra? vilka ord ska jag byta ut?. Meningen med texten är att jag ska skriva om mitt första minnet. Eller rättare sagt, ett minne som jag minns från min barndom. Mitt minne är då när mina föräldrar brukade lyfta mig så att jag svävade. Aja, läs texten så fattar ni nog EDIT: Jag kan själv påpeka att jag inte riktigt är nöjd med texten så, det är därför jag behöver er kritik och hjälp med att rätta till den så att den blir bra. P.S: Jag ska lämna in texten imorgon så, det skulle vara riktigt schysst om ni kunde titta igenom den idag så att jag hinner rätta till den innan midnatt. F_rstaminnet.rtf Redigerad 25 oktober, 2007 av Tux Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 25 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2007 Jag undrar om någon av er skulle kunna läsa igenom en text som jag skrivit. Jag vill gärna ha kritik på grammatiken, innehållet, svenskan, osv. Vad ska ändras? vad är dåligt? vad är bra? vilka ord ska jag byta ut?. Meningen med texten är att jag ska skriva om mitt första minnet. Eller rättare sagt, ett minne som jag minns från min barndom. Mitt minne är då när mina föräldrar brukade lyfta mig så att jag svävade. Aja, läs texten så fattar ni nog EDIT: Jag kan själv påpeka att jag inte riktigt är nöjd med texten så, det är därför jag behöver er kritik och hjälp med att rätta till den så att den blir bra. P.S: Jag ska lämna in texten imorgon så, det skulle vara riktigt schysst om ni kunde titta igenom den idag så att jag hinner rätta till den innan midnatt. "Mamma och pappa stannar precis vid trottoarkanten med lilla mig mellan de" Mellan dem. "Dem häftiga bilarna saktar ner och stannar. " De häftiga. "Den bilen har jjaag ju!" Ett j ska bort. "Är vi från samma planet eller vadå?. Det känns som om jag talar samma språk som henne, men ändå inte. " Inte punkt efter frågetecken. Jag vet inte om mitt är mer korrekt men jag skulle skrivit: "Är vi från samma planet eller vad? Det känns som jag talar samma språk som henne, men ändå inte." Alternativt: "Det känns som vi talar samma språk, men ändå inte." "Jag följer tappert med mina föräldrar över övergångsstället medans jag håller båda i handen." Medan är mer korrekt tror jag, jag fick i alla fall alltid mina s överstrukna av min svensklärare. "små gnälla." Skriv ihop. "himmeln" Himmelen tror jag är mer korrekt. Nu kanske mina rättningar inte är 100%, utan bara så som jag tycker är korrekt. Men jag kan ju ha fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 25 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2007 "Mamma och pappa stannar precis vid trottoarkanten med lilla mig mellan de" Mellan dem. "Dem häftiga bilarna saktar ner och stannar. " De häftiga. "Den bilen har jjaag ju!" Ett j ska bort. "Är vi från samma planet eller vadå?. Det känns som om jag talar samma språk som henne, men ändå inte. " Inte punkt efter frågetecken. Jag vet inte om mitt är mer korrekt men jag skulle skrivit: "Är vi från samma planet eller vad? Det känns som jag talar samma språk som henne, men ändå inte." Alternativt: "Det känns som vi talar samma språk, men ändå inte." "Jag följer tappert med mina föräldrar över övergångsstället medans jag håller båda i handen." Medan är mer korrekt tror jag, jag fick i alla fall alltid mina s överstrukna av min svensklärare. "små gnälla." Skriv ihop. "himmeln" Himmelen tror jag är mer korrekt. Nu kanske mina rättningar inte är 100%, utan bara så som jag tycker är korrekt. Men jag kan ju ha fel. Åh tack så mycket, nu slipper jag få massa slarvfel . Men vad tyckte du om texten?, borde jag ta bort något, borde jag utveckla något? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 25 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2007 Åh tack så mycket, nu slipper jag få massa slarvfel . Men vad tyckte du om texten?, borde jag ta bort något, borde jag utveckla något? Den var helt okej i min mening. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 25 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2007 Första minnet – Där hjärnan tar slut. Den jättelika apelsinen rör sig gripande långsamt bakom de skymmande betongklumparna, en viss lukt av andra världskrigets andedräkt sprider sig i nuet, med en viss insikt i att nuet känns avlägset. Precis såsom tomaten förvandlas till en mandarin för att sedan låta en ta en tugga från äpplet, att gå över gatan. Omgivningen får en bländande nyans av färskpressad apelsinjuice, och där, precis där står hon, och han. Hon och han, som i pappa och mamma, fast tvärtom, ståendes där juicen tar det stora steget för att i en oviss sekund trotsa den accelererande, dock oundvikliga, gravitationslagen. Sedan falla, falla såsom Newtons äpple, mot plasket, falla från kanten mot avgrunden. Och precis där, ja, där, mitt emellan, står nuet, jag. Såsom juicens fåfänga, ständigt mistande förakt mot kanten skyddar far min nuet från kantens förödande obarmhärtigheter, genom att yttra ord jag aldrig kommer att förstå. En beundransvärd fruktorgie utmynnar i rörelse, rörelse som stoppar, stoppar nedan-för-kanten-och-sedan-åt-höger-eller-vänster-sedan-rakt-fram-brukarna, dessa varelser skräckinjagande som Stalins visioner, med fyra gummiprydda cylindrar under omöjligt många former och färger stannar upp. Nuet saktar ned, men rör sig fysiskt, en fysisk acceleration oberoende av den psykiska accelerationen. Någon höll min hand. 1: ”Den bilen har jag ju!”, nuet i nyfödd form adderat med två. Min moder, en moder som inte förstår mig. Vad härnäst, en cirkel agerandes hemisfär? Ett språk definierat som ett ospråk, vem definierar? Vem generaliserar? Ett språk är ett språk, i olika former, såsom de vid kanten, kanten som utmynnade i en stenig och fast flod, fylld av gummi och former, eventuellt blod. 2: Mor småler mot mig och förtäljer, ett förtäljande utmynnat i total ignorans och oförstånd. Det är min mor det, nuets mor, språkets mästare, en sann innovatör. Tomatsmoothie, slängd tomatsmoothie, nyplockat äpple. Tapper som Akilles får jag riktmärken, passligt nog besväras inte hälen. Jag blir buren, i händerna, forcerad i händerna, hällre det. Till vänster och höger, gummi och former, stilla gummi och stilla former. Ett tjut, ett universellt tjut, ett tjut i stil med ”framåt marsch”, ett stolt sådant. Ett missuppfattat tjut, ett icke universellt tjut, nuet lyfts, bredvid allt, alla dimensioner är i extas. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 25 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2007 (redigerad) Första minnet – Där hjärnan tar slut. Den jättelika apelsinen rör sig gripande långsamt bakom de skymmande betongklumparna, en viss lukt av andra världskrigets andedräkt sprider sig i nuet, med en viss insikt i att nuet känns avlägset. Precis såsom tomaten förvandlas till en mandarin för att sedan låta en ta en tugga från äpplet, att gå över gatan. Omgivningen får en bländande nyans av färskpressad apelsinjuice, och där, precis där står hon, och han. Hon och han, som i pappa och mamma, fast tvärtom, ståendes där juicen tar det stora steget för att i en oviss sekund trotsa den accelererande, dock oundvikliga, gravitationslagen. Sedan falla, falla såsom Newtons äpple, mot plasket, falla från kanten mot avgrunden. Och precis där, ja, där, mitt emellan, står nuet, jag. Såsom juicens fåfänga, ständigt mistande förakt mot kanten skyddar far min nuet från kantens förödande obarmhärtigheter, genom att yttra ord jag aldrig kommer att förstå. En beundransvärd fruktorgie utmynnar i rörelse, rörelse som stoppar, stoppar nedan-för-kanten-och-sedan-åt-höger-eller-vänster-sedan-rakt-fram-brukarna, dessa varelser skräckinjagande som Stalins visioner, med fyra gummiprydda cylindrar under omöjligt många former och färger stannar upp. Nuet saktar ned, men rör sig fysiskt, en fysisk acceleration oberoende av den psykiska accelerationen. Någon höll min hand. 1: ”Den bilen har jag ju!”, nuet i nyfödd form adderat med två. Min moder, en moder som inte förstår mig. Vad härnäst, en cirkel agerandes hemisfär? Ett språk definierat som ett ospråk, vem definierar? Vem generaliserar? Ett språk är ett språk, i olika former, såsom de vid kanten, kanten som utmynnade i en stenig och fast flod, fylld av gummi och former, eventuellt blod. 2: Mor småler mot mig och förtäljer, ett förtäljande utmynnat i total ignorans och oförstånd. Det är min mor det, nuets mor, språkets mästare, en sann innovatör. Tomatsmoothie, slängd tomatsmoothie, nyplockat äpple. Tapper som Akilles får jag riktmärken, passligt nog besväras inte hälen. Jag blir buren, i händerna, forcerad i händerna, hällre det. Till vänster och höger, gummi och former, stilla gummi och stilla former. Ett tjut, ett universellt tjut, ett tjut i stil med ”framåt marsch”, ett stolt sådant. Ett missuppfattat tjut, ett icke universellt tjut, nuet lyfts, bredvid allt, alla dimensioner är i extas. Jävlar vad snyggt skrivet!. EDIT: Är det okej om jag lånar lite stuff från din text ?? Redigerad 25 oktober, 2007 av Tux Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 25 oktober, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 oktober, 2007 Jävlar vad snyggt skrivet!. EDIT: Är det okej om jag lånar lite stuff från din text ?? Haha, feel free. Om din lärare gillar totalt vidriga ordbajstexter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts