Jump to content

Läxhjälptråden!

Kebab
 Share

Recommended Posts

(x-1)^2 + 20^2 = (x+7)^2x^2 - 2x + 1 + 400 = x^2 + 14x + 49Efter förenkling:352 = 16xx=22Du måste lära dig konjugatreglerna (och eventuellt grundläggande tillvägagångssätt i ekvationer?)

Ahaaa, du flyttar över de 2x:en.! ><att jag inte kom på det! Tack så jätte mycket! :)

*Bara så trött idag* ><

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två frågor som jag ska skriva ca 1 sida svar till, jag har självklart sökt men inte hittat något bra. :>

Vad är det som gör att vi kan leva på vår planet?

Hur kan det komma sig att planeterna i vårt solsystem är så olika?

Jag vet ju såklart att vi behöver t.ex. vatten och syre men vill helst kunna skriva lite mer utförligt från någon bra hemsida.

Jag vet inte om du vet det, men den flytande magman vid jordens mittpunkt har ett finger med i spelet.

Redigerad av Lajnux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har två frågor som jag ska skriva ca 1 sida svar till, jag har självklart sökt men inte hittat något bra. :>

Vad är det som gör att vi kan leva på vår planet?

Hur kan det komma sig att planeterna i vårt solsystem är så olika?

Jag vet ju såklart att vi behöver t.ex. vatten och syre men vill helst kunna skriva lite mer utförligt från någon bra hemsida.

Positionering från Solen har varit till vår fördel. Skulle vi ligga närmare, skulle det vara för varmt, och vice versa.

Den sidan verkar ha lite information. Iallafall vad som krävs för liv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om en Smörgås krasse ligger i Mörker och Kyla(kylen) och har tillgång till vatten. Hur kommer det sig att den inte växer?

1.(Mörkt, Kranvatten, Varmt) 2.(Mörkt, Kranvatten, Kyla)

(1)

Stjälklängd: 9,5cm

Färgnyans: Gul

Rotlängd: 2,5cm

(2)

Stjälklängd: 0cm

Färgnyans: -

Rotlängd: 0cm

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack :cry: Teknik-killen :)

Ett år var folkökningen i Sverige 6697. Det var 0,7564 promille av hela folkmängden samma år. Hur stor var den?HJÄLP! :P Skriv inte bara siffror, skriv varför du/ni gör det också.. Tack! :)

Först skriver vi om promille till lite lättare siffror - 1 promille=1 tusendel, alltså 1/1000*0,7564=0,0007564.

Sen sätter vi hela folkmängden som x, vilket ger 0,0007564*x=6697. Om vi delar med 0,0007564 på båda sidorna får vi x=6697/0,0007564.

Svaret får du räkna ut själv :D

Redigerad av Hew
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Först skriver vi om promille till lite lättare siffror - 1 promille=1 tusendel, alltså 1/1000*0,7564=0,0007564.

Sen sätter vi hela folkmängden som x, vilket ger 0,0007564*x=6697. Om vi delar med 0,0007564 på båda sidorna får vi x=6697/0,0007564.

Svaret får du räkna ut själv :D

Ah, jag fattar :P Tack! :)

Aw, Paddan. Inte hade du behövt editera bort.

Lite pinsamt att en 92:a kan det bättre än en 91:a som är tillräckligt bra för att hamna i bästa mattegruppen på skolan :cry:

Edit: Jag tar en fråga till! Skyller på trötthet :)

Jag förstår inte ens den här frågan, så kan omöjligen räkna ut den. Hursomhelst:

För ett lån på 50 000 kr betalas från början 7.5% ränta. Räntesatsen minskar med 0.5 procentenheter, Beräkna den procentuella förändringen i årsräntan.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag behöver hjälp med läxa i Samhällskunskap. Uppgiften är att skriva 3 fördelar med monarki och 3 med att ha republik.

Jag har ingen koll på det alls. Jag vet vad det innebär och sådant men har inte nog kunskap för att kunna bilda en uppfattning av vad som är bra. Någon sida där man kan läsa lite så man har något att stå på när man ska skriva de?

Förslag uppskattas.

Läxan är tills imorgon så det är lite sent påkommet men snälla, hjälp! ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, jag fattar :) Tack! :)

Aw, Paddan. Inte hade du behövt editera bort.

Lite pinsamt att en 92:a kan det bättre än en 91:a som är tillräckligt bra för att hamna i bästa mattegruppen på skolan ^_^

Edit: Jag tar en fråga till! Skyller på trötthet :(

Jag förstår inte ens den här frågan, så kan omöjligen räkna ut den. Hursomhelst:

För ett lån på 50 000 kr betalas från början 7.5% ränta. Räntesatsen minskar med 0.5 procentenheter, Beräkna den procentuella förändringen i årsräntan.

Om jag fattar det så ska man betala tillbaka 53750= 3750 i ränta

7.5%- o.5%= 7%ränta, diverse 3500 i ränta

Vad är procentskillnaden mellan 3750 och 3500?

jag kan vara helt ute och cykla, någon annan får också räkna ut uppgiften

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Problem med en JAVA-uppgift här, relativt simpel sak för den som kan.

Jag ska helt enkelt göra ett program där den matar in två heltal sedan ska den jämföra dessa två tal och sedan visa det högsta talet.

Men det som strular sig för mig är när jag skriver in ett tal som är större än det ena.. Tex 5 och 4 så händer det ingenting, medans när jag kanske skriver först in 4 och sedan 5 så får jag fram där det står "4 är mindre än 5, 5 är större än 4".

Jag är helt fast, vad är problemet? ^_^

public class Maxtal7
{
public static void main(String[]args)
{
int inlastHeltal_1 = Keyboard.readInt();
System.out.println("Du skrev in talet: " +inlastHeltal_1);

int inlastHeltal_2 = Keyboard.readInt();
System.out.println("Det andra talet: " +inlastHeltal_2);

if (inlastHeltal_1 < inlastHeltal_2)
{
System.out.println( + inlastHeltal_1 + "är mindre än" + inlastHeltal_2 );
}
if (inlastHeltal_2 > inlastHeltal_1)
{
System.out.println( + inlastHeltal_2 + "är större än" + inlastHeltal_1 );
}

}

}[/codebox]

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Problem med en JAVA-uppgift här, relativt simpel sak för den som kan.

Jag ska helt enkelt göra ett program där den matar in två heltal sedan ska den jämföra dessa två tal och sedan visa det högsta talet.

Men det som strular sig för mig är när jag skriver in ett tal som är större än det ena.. Tex 5 och 4 så händer det ingenting, medans när jag kanske skriver först in 4 och sedan 5 så får jag fram där det står "4 är mindre än 5, 5 är större än 4".

Jag är helt fast, vad är problemet? ^_^

{
}
if (inlastHeltal_2 > inlastHeltal_1)
{
System.out.println( + inlastHeltal_2 + "är större än" + inlastHeltal_1 );
}[/codebox]

Där är problemet. Du har både bytt plats på talen [b]och[/b] på "krokodilen".

Det vore ungefär som att skriva "1 < 2" och "2 > 1" - det är ju egentligen samma påstående.

[codebox]
{
}
if (inlastHeltal_1 > inlastHeltal_2)
{
System.out.println( + inlastHeltal_1 + "är större än" + inlastHeltal_2 );
}

Sådär borde det se ut. Är slut i huvudet men jag tror att det ska stämma.

----------------------------------------------------------------------

Jag har ett problem jag också. Matten har börjat och det känns som att jag har glömt allting över sommaren.

Om någon kan lösa denna steg för steg (så att jag kan analysera och lära mig) så vore det jättesnällt. Jag kommer en liten bit på vägen men sen tar det stopp.

Tack.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor