Jump to content

Läxhjälptråden!

Kebab
 Share

Recommended Posts

Nej, hittade inte heller på NE.se så det var bärför jag frågade här. >_<

Ospecifik infektion är någon slags infektion som överförs vid samlag, den är alltså med i samma kategori som HIV, AIDS, Klamydia, Flatlöss and so on... grejjen med att den heter Ospecifik infektion är att de inte har hittat/namngett den vilket gör att det bli genast svårare att hitta någon fakta om den då alla resultat på google ger mig ospecifik information. :D

Ospecifik infektion är "namnet", och jag hittar desvärre inget. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på med ett arbete i skolan men det är en fråga som jag har kört fast på. Frågan lyder "olika ritningslinjer är standardiserade vad det gäller linjetyp och linjetjocklek. För att markera en rund detaljs mittlinje, används en viss linjetyp och tjocklek. Vilken?". Jag har nu läst igenom två av dom böckerna vi fick för att klara av alla frågorna men jag kan inte hitta svaret någonstans. Skulle uppskatta om någon av er visste vad svaret var.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alexandre Dumas den äldre var en fransk författare som föddes i Frankrike år 1803 och omkom 68 år senare. Hans pappa var en general som dog i strid när Alexandre bara var fyra år. Hans familj levde i fattigdom strax efter när fadern dog. Men Dumas var alltid optimistisk om allt. Han visste att han var menad för något större. Och det var han. På 1820-talet fick Alexandre ett arbete som renskrivare. Men när han upptäckte teatern så beslöt Alexandre att resa till Paris och bli författare. Han började med att skriva teaterpjäser, dramer och hans stora genombrott var melodramen ”Antony” 1831.

Alexandre var väldigt gladelig med sitt liv. Han älskade mat och kvinnor. Och på grund av sitt förhållande till kvinnor så fick han många barn. Alexandre Dumas d.y. var bland dessa och han blev också en författare, precis som sin far.

Men hur ser man på Alexandre Dumas idag då? Jo, ur min egen synpunkt så tror jag faktiskt inte att så många vet vem Alexandre Dumas egentligen är. Om man läser ofta så vet man säkert vem han är men om man nu inte gör det då?. Jag är en sådan person som inte läser så ofta men någonting fick mig att skriva om Alexandre Dumas. Det var faktiskt tre av hans mest kända klassiker, nämligen ”De tre musketörerna”, ”Greven av Monte Cristo” och ”Mannen med järnmasken” som fick mig att skriva om honom.

Jag har faktiskt inte själv läst några av Alexandre Dumas verk men filmerna har jag i alla fall sett och jag älskar dem. När jag fick veta att Alexandre Dumas hade skrivit ”De tre musketörerna” så tänkte jag, ”åh, honom måste jag skriva om!”. Och ju mer fakta jag hittade, desto bättre blev det. Det förvånar mig inte att han också har skrivit ”Mannen med järnmasken” och ”Greven av Monte Cristo”.

Några tips eller justeringar som jag kan göra för att texten ska bli bättre :unsure:?

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Några tips eller justeringar som jag kan göra för att texten ska bli bättre :unsure: ?

Läste igenom supersnabbt.. tycker att du bör ljuga om att du har läst i alla fall någon av hans böcker, ser mycket, mycket bättre ut då :lol:

Sen första stycket, testa att ersätta några "hans" med Alexendres eller Dumas.. Typ Dumas pappa, Alexendres familj.. såg at du gjorde det lite här och där men överlag lite väl mycket hans.

Uttrycket "att vara gladelig med sitt liv" har iaf adlrgi jag hört.. :lol:

Kanske inte inleda mening med "och" eller "men". Du kan bara skippa dom, ser bättre ut då.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste igenom supersnabbt.. tycker att du bör ljuga om att du har läst i alla fall någon av hans böcker, ser mycket, mycket bättre ut då :lol:

Sen första stycket, testa att ersätta några "hans" med Alexendres eller Dumas.. Typ Dumas pappa, Alexendres familj.. såg at du gjorde det lite här och där men överlag lite väl mycket hans.

Uttrycket "att vara gladelig med sitt liv" har iaf adlrgi jag hört.. :lol:

Kanske inte inleda mening med "och" eller "men". Du kan bara skippa dom, ser bättre ut då.

Okej tackar :unsure:

btw, Gladelig är en synonym till "Glad". Enligt www.synonymer.se/ i alla fall.

EDIT: Jag bytte "Gladelig" till "Belåten".

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 1 month later...
  • 5 weeks later...
Hej!

Min första engelskaläxa är att skriva om mig själv, någon sida eller två. Jag har skrivit om mina intressen, min familj och hur jag bor osv. Nu har jag hjärnsläpp! Vad mer kan jag skriva om? Allt godtas, hjälp snabbt tack!

Berätta om något du gjort. Har du inte gjort något roligt i ditt liv kan du ju alltid mytta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor