Jump to content

Läxhjälptråden!

Kebab
 Share

Recommended Posts

korrekturläsning tack.

Mitt projektarbete, som har deadline 23.59 ikväll. Måaste ha någon som läser igenom det och säger om dom hittar något, och också en reflektion skulle sitta fint. Något som fattas månne?

(Forumet fuckar ett w0rddokument till tusen, men det hör inte hit. Det är bara texten som är viktig)

John Bauergymnasiet

Takvåningsrenovering

Praktiskt projektarbete 100 poäng

IT programmet inriktning Programmering

Författare: Stellan Pettersson

Handledare: Linda Calles

Jönköping, Maj 2007

<a name="_Toc166070347">Innehållsförteckning

Inledning..................................................................................... - 3 -

Genomförande del 1................................................................ - 4 -

Genomförande del 2................................................................ - 5 -

Avslutning.................................................................................. - 7 -

Bilagor......................................................................................... - 8 -

· Loggbok................................................................................... - 8 -

· Bilder 1..................................................................................... - 9 -

· Bilder 2.................................................................................. - 10 -

· Bilder 3.................................................................................. - 10 -

· Bilder 3.................................................................................. - 11 -

· Bilder 4.................................................................................. - 11 -

· Bilder 4.................................................................................. - 12 -

· Bilder 5.................................................................................. - 12 -

· Bilder 5.................................................................................. - 13 -

· Bilder 6.................................................................................. - 13 -

· Bilder 6.................................................................................. - 14 -

· Bilder 7.................................................................................. - 15 -

· Bilder 8.................................................................................. - 15 -

· Bilder 8.................................................................................. - 16 -

· Bilder 9.................................................................................. - 16 -

· Bilder 9.................................................................................. - 17 -

· Bilder 10................................................................................ - 17 -

· Bilder 10................................................................................ - 18 -

· Bilder 11................................................................................ - 18 -

· Bilder 11................................................................................ - 19 -

· Bilder 12................................................................................ - 19 -

· Bilder 12................................................................................ - 20 -

· Bilder 13................................................................................ - 20 -

· Bilder 13................................................................................ - 21 -

Inledning

Denna rapport handlar om min renovering av våran övervåning här hemma. Varför jag valde just detta ämne är för jag alltid haft intresse för att bygga saker. Jag gillar också att renovera saker, så detta blev två flugor i en smäll. Jag får både bygga, riva och renovera och samtidigt så gör jag mina föräldrar en stor tjänst när dom inte behöver göra detta helt själva.

Mitt arbete har bestått av tre saker. Först har man gjort saker som går att göra på egen hand, så som att måla, slipa och spackla. Den andra är den långa väntan på saker som ska köpas hem, och den långa väntan på att man ska få saker gjorda. Den sista saken är dom delar som har gjorts i grupp, som tapetsering t.ex. Det är svårare än man tror att tapetsera eller lägga golv om man försöker göra det på egen hand, och bra blir det inte heller.

Mitt arbete sträcker sig över en väldigt lång tid, med småsaker som har gjorts för att senare explodera och bli mer eller mindre klara under en veckas tid.

Genomförande del 1

Vi har redan sen slutet av tvåan haft tid för att komma på vad vi skulle göra på vårat projektarbete, men jag hade inte reflekterat på det så mycket för jag haft så mycket annat att göra. Jag hade ett par idéer som senare fick skrotas pga. att jag inte hade kunskapen eller pengarna för det. När det närmade sig APU och vi inte skulle ha någon mer tid att fundera och var tvungna att komma på nått illa kvickt så kom vår övervåning upp i bakhuvudet. Jag skulle ju faktiskt kunna renovera hallen då både min mor och far har tjatat om att vi måste börja med det då det stått oklart i snart två år.

Takvåningen är från början en vind och det är därför det är en väldigt brant trappa upp till övervåningen. När vi köpte huset i början av 70-talet så renoverade dom om övervåningen och la dig golv, då det innan bara hade vart en sågspånsbädd över hela övervåningen. Dom delade upp övervåningen i tre rum, och så har det sett ut fram tills två år sedan då vi renoverade om övervåningen igen. Vi slog ut ett burspråk på sidan av hallen och tog bort alla garderober som var där innan. Vi passade också på att byta ut taket då det var gammalt och dåligt. Så har det nu stått i snart två år, och det var på tiden att något gjordes åt det.

Jag kollar upp om detta är något man får göra som projektarbete och det fick jag. Jag tilldelas Linda Calles som handledare och bestämmer en träff med henne för att diskutera om vad som ska göras här hemma. En vecka efter mötet så tar jag tag i saken och börjar riva ner tapeterna och flyttar ut alla saker som står i rummet.

Jag vantrivs på min APU plats, och jobbar över vissa dagar och kommer hem helt slut så det blir inget gjort förens 9 dagar senare då jag tar mig hela fredagen för att spackla taket och väggarna. Vad jag inte visste då var att detta spackel var för gammalt och det senare började lossna. Jag och mina föräldrar började kolla ut ett par fina tapeter som vi skulle ha i hallen, men det var inte det lättaste. Min far ville bara ha vita väv-tapeter i hela hallen för att det skulle vara det lättaste att sätta upp, men både jag och min mor ville ha något med lite färger. Efter övertalning så kom vi fram till att vi skulle åka in till Ekholms och leta upp ett par tapeter. Vi hittade två sorter som vi beställde hem.

Spacklingen som hade gjorts började lossna till vår besvikelse och vi blev tvungna att åka in till stan och köpa nytt spackel. Både jag och min far börjar med att slipa bort det gamla spacklet och börjar således spackla om alla väggar och tag än en gång. Det är sedan julhelg och vi kommer inte igång igen förens i januari.

Vi åker och hämtar våra tapeter och lite takfärg och annat på Ekholms i början av januari. Snedtaket som är över trappen upp var i väldigt dåligt skick och hängde mer eller mindre bara i ett par spikar på sidan. Min bror som är snickare erbjöd sig hjälp och vi bytte ut snedtaket.

Jag passar på att spackla snedtaket och lite annat smått, så som dörrkarmar och trappräcken.

I början av februari så får vi hem en burk fuktspärr som är till för att målas på väggarna för att de gamla tapeträmsorna som fortfarande finns kvar inte ska luckra upp sig och för att tapetklistret ska fästa bättre på väggen när det är dags för tapetsering.

Genomförande del 2

Efter målningen så står arbetet still ett bra tag framöver. Vi börjar kolla lite smått efter golv, lister och inredning, annars är det inte mycket som händer.

Det är inte förens i april som jag börjar känna att det kanske är dags att ta tag i det igen så jag kan vara säker på att bli klar med det hela. Jag slipar all spackling på övervåningen och det tar ett par dagar att bli klar då jag inte är så lång så slipningen i taket drog ut på tiden. Jag fick också slipa flera gånger då jag dels efter ett tag blir väldigt trött i armarna och dels för vi hade fuskat lite med spacklingen så det var väldigt mycket överflödigt spackel som tog extra lång tid att få bort.

I slutet av april så har vi fått hem alla saker för att börja med renoveringen på riktigt. Jag och min far börjar måla taket, men vi får måla det flera gånger då färgen vi köpt var under all kritik. Alla skarvar syntes igenom både andra och tredje målningen och det kändes som det aldrig skulle bli bra, men till slut så såg taket vitt ut, och man kunde bara på ett par ställen ana en lite mörkare nyans av vitt, men det kunde man gömma med minsta gnutta ljus.

Vi börjar måla taklisterna och såga till dom i rätt längder för att sedan spika upp dom preliminärt för att se så att allt blir rätt. Snedtaket blir en riktig pers då det är väldigt underliga gradlutningar där, och vi får slå våra kloka huvuden ihop för att lösa det. Vi bestämmer oss för att köpa till två längder med lite smalare list på två ställen för att äns kunna få allt att passa ihop, utan att ser för konstigt ut.

Dagen efter så är jag ensam hemma, medan mor och far jobbar, så jag tar tillfället i akt och river ut det resterande golvet som ligger på övervåningen. Anledningen till detta är för att skulle jag göra det med min far så skulle han bara kommentera på allt jag gör och göra allt mycket svårare än vad det egentligen är. Han hade sagt till mig att bära ner golvet via trappen och sedan ut på framsidan, men jag passar på när han inte är hemma och slänger ut golvet genom fönstret till baksidan istället då det sparade mig både tid och energi. Jag bar ner ett par rader med golv för trappen, men kände redan efter tredje gången att detta skulle ha tagit minst en timme bara för att få ner det. Genom att slänga ut det genom fönstret så tog det mig bara fem minuter, och jag hade istället tid för att göra annat.

Just denna helg så hade jag turen på min sida och min syster från Oslo och hennes sambo var hemma på besök. Hon var inte rädd för att hjälpa till, så hon ringer till min andra syster som bor i närheten som också kommer ner för att hjälpa till.

Medan jag och min ena syster skruvar ihop bokhyllor så börjar min far och min andra syster med tapetseringen. Timmarna springer iväg och när vi tapetserat halva rummet så är det redan sent in på natten.

Dagen efter kommer således min svåger hit och vi två bestämmer oss för att börja lägga golv medan mina systrar fortsätter att tapetsera. Vi har dock inte dom rätta verktygen för att lägga golv då vi inte köpt hem några saker till det, så vi får improvisera med en hel drös av saker. Avsågade golvbitar fick agera distanser och en gammal plåtbit som låg och skräpade hade vi som slagträ.

Till vår förskräckelse så upptäcker vi när dagen börjar lida mot sitt slut att vi har beställt både för lite tapeter och köpt för lite golv. Det fattades tre rader med golv och två rullar med tapeter.

Min syster och hennes sambo var också tvungna att åka tillbaka till Oslo, så vi blev stående med tomma händer. Dagen därpå så åker jag och min far till Silvan för att köpa hem ett par lådor golv till, och vi tar också en sväng in på Ekholms för att köpa med tapeter, men det visar sig att dom är slut så vi får beställa två rullar. Vi åker också in till Habo Järn & Bygg och köper med oss 14 meter golvlist och en list till trappen.

När vi kommer hem så lägger vi klart dom resterande golvbitarna och börjar såga isär golvlisterna. Det är mest en massa småplock kvar nu som vi också passar på att göra klart. Vi målar listerna runt fönstrerna, skruvar fast listen vid golvet, spikar fast alla golvlister och min far börjar fixa med alla elsaker. Telefonjack, el-element, vägguttag och lampor sätts på plats och det börjar se klart ut till viss del.

På torsdagen så åker jag och min mor till Ekholms och hämtar hem dom sista rullarna med tapeter, och när vi kommer hem så är min syster på plats för att hjälpa mig att sätta upp dom sista tapetbitarna. Oturligt nog för oss så var dessa bitar dom svåraste i rummet, då det var dom bitarna vid snedtaket och runt två eluttag, men vi var klara framåt 10-tiden.

När min syster gick hem så tog jag och min mor våra sista krafter och hjälptes åt att sätta upp alla böcker i bokhyllan och städa iordning hela rummet.

Jag sätter mig i fåtöljen och slänger ihop mina fötter och kollar på rummet. Detta rum, som för bara några dagar sedan såg ut som ett bombnedslag. Jag känner mig väldigt trött men också otroligt stolt då jag aldrig i min vildaste fantasi trodde att detta skulle vara något jag var delaktig i.

Avslutning

Ja, nu sitter man här. Samma dag som man ska lämna in arbetet och tänker på var man gjort dom senaste dagarna, dom senaste månaderna. Det är underligt hur snabbt saker kan gå om man bara får lite hjälp och alla är med på vad som ska göras från första början.

Det är oftast det som är problemet. Att man inte vet i vilken ände man ska ta tag i problemet. Hur man ska få allt att fortsätta i samma takt utan att det ska bli för jobbigt eller långtråkigt.

Det var det som hände i början av mitt arbete skulle jag tro. Jag trodde att detta har stått still i två år pga. att ingen har gjort någonting och därför skulle detta gå som på räls hela vägen hem. Men ack så fel jag hade. I början så gjorde jag bara mindre grejer i min ensamhet och det blev ofta väldigt långtråkigt och jobbigt så man tog sig aldrig tiden att göra klart det för man visste att man hade så väldigt mycket tid på sig, det var iaf det man trodde då.

Alla dom saker jag gjorde mellan oktober och januari skulle jag, om jag hade haft samma jobbarglöd som jag haft den sista veckan kunnat göra på två dagar utan större problem. Men då var det inte like intressant att se hur slutresultatet skulle se ut, och då kändes det inte heller som om man hade bråttom fram till något då det inte blev bättre av t.ex. en spacklingsrunda.

Den senaste veckan har varit explosionsartad och jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att vi skulle kunna göra så mycket på så kort tid, och det känns väldigt underligt att gå upp för trappen idag och se ett helt färdigt rum och tänka att förra året så var detta bara ett förvaringsutrymme som bäst.

Jag har stött på många problem, men inget som har vart omöjligt att få bukt på och det känns också väldigt skönt. Redan i början när man hade tagit sig tiden att spackla för att sedan se att spacklet trillar bort så kände man verkligen inte för att göra om allt detta arbete igen, bara för en så simpel grej som att kolla på bäst före datumet. Det är oftast dom minsta av grejer som gör dom största felen.

Samma sak med missberäkningen av golvet och tapeterna. Vi var ganska säkra på att det skulle räcka och bli över, men vi hade såklart inte tänkt på att det är så mycket snett tak överallt och att det på så vis tar väldigt mycket tapet då man måste figurpassa alla tapetbitar. Hade det bara vart en enfärgat tapet så hade man bara kunnat vända på tapetrullen och börjat med det sned från början, men det gick inte nu. Att vi köpte för lite golv var dels för att vi inte hade riktigt dom rätta verktygen och på så vis råkade slå sönder vissa bitar av golvet, och också för vi hade tänkt oss ett helt rektangulärt golv när det i själva verket är väldigt O-rektangulärt.

Bilagor

Loggbok

25 oktober: Handledningsmöte med Linda

1 november: River tapeter

10 november: Påbörjar spackling

17 november: Första spacklingen är klar

7 december: Börjar kolla efter nya tapeter

16 december: Omspackling pga. dåligt spackel

4 januari: Tapeter hämtade

20 januari: Snedtak byts ut

25 januari: Spackling av snedtak

2 februari: Målar väggarna med fästmassa för att hålla gamla tapetremsor på plats och få en bättre yta att fästa tapetklister på

13 februari: Börjar kolla efter taklister

4 Mars: Börjar kolla efter Clic-golv

27 Mars: Börjar kolla efter bokhyllor

4 april: Slipar all spackling

20 april: Får hem taklist, clic-golv och 5 bokhyllor

25 april: Påbörjar målning av tak

26 april: Fortsatt målning och sågning av taklister

27 april: River golv

28 april: Påbörjar tapetsering

30 april: Påbörjar golvläggning och monterar ihop bokhyllorna

1 Maj: Färdigstället golvläggning

2 Maj: Köper golvlist och gör färdigt tak och golvlister

3 Maj: Tapetserar klart och fyller upp bokhyllorna med böcker

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

korrekturläsning tack.

Mitt projektarbete, som har deadline 23.59 ikväll. Måaste ha någon som läser igenom det och säger om dom hittar något, och också en reflektion skulle sitta fint. Något som fattas månne?

(Forumet fuckar ett w0rddokument till tusen, men det hör inte hit. Det är bara texten som är viktig)

Är sent ute, men den där rapporten såg lite klen ut. Skulle gärna sett en större inledning uppdelat i inledning, syfte metod/material och även kanske teori. Sen i avslutningen borde du haft mer analys.

Tycker också att den är alldeles för personlig och du har använt fel sorts språk (för en rapport). Du skriver "jag" eller "vi" hela tiden, det bör du undvika i större delar av rapporten. Du har konstiga rubriker och bilder bör väl egentligen finnas som bilagor? Vad jag menar med "fel sorts språk" är att du t.ex. skrivit "Mitt arbete har bestått av tre saker." ("saker" är ett ord man bör undvika).

Hela rapporten kändes mest som en slags loggbok faktiskt. Hoppas dom inte är så hård på din skola, för det finns mycket de kan se som negativt.

EDIT:

Tycker faktiskt det är jävligt dåligt att kraven på projektarbete skiljer sig så mycket på olika skolor. Det är ju 100 poäng överallt vad jag vet, men timplanen ser ändå helt olika ut. T.ex. fick brorsan VG genom att montera ihop nån digital klocka och skriva en tre sidor lång rapport, medan vi i min klass måste lägga flera timmar, skriva loggbok hela året och göra en fet jävla rapport för att komma upp i samma betyg. Borde inte skolverket ta tag i vad projektarbete verkligen ska innebära?

Redigerad av Tackleberry
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Slutprov i FysikB på fredag...

Nån som har lust att sätta sig in i kursen och ge mig lite goda råd? :'( Provet 2005

Eller är det nån annan här som skriver nu i dagarna också?

Avslutar kursen men slipper förhoppningsvis ett slutprov. Vår lärare har inte planerat in nått, fast han brukar vara känd för att komma med saker i sista minuten...

Är verkligen inte avundsjuk på dig, tycker själv kursen är väldigt dryg och svår.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är sent ute, men den där rapporten såg lite klen ut. Skulle gärna sett en större inledning uppdelat i inledning, syfte metod/material och även kanske teori. Sen i avslutningen borde du haft mer analys.

Tycker också att den är alldeles för personlig och du har använt fel sorts språk (för en rapport). Du skriver "jag" eller "vi" hela tiden, det bör du undvika i större delar av rapporten. Du har konstiga rubriker och bilder bör väl egentligen finnas som bilagor? Vad jag menar med "fel sorts språk" är att du t.ex. skrivit "Mitt arbete har bestått av tre saker." ("saker" är ett ord man bör undvika).

Hela rapporten kändes mest som en slags loggbok faktiskt. Hoppas dom inte är så hård på din skola, för det finns mycket de kan se som negativt.

EDIT:

Tycker faktiskt det är jävligt dåligt att kraven på projektarbete skiljer sig så mycket på olika skolor. Det är ju 100 poäng överallt vad jag vet, men timplanen ser ändå helt olika ut. T.ex. fick brorsan VG genom att montera ihop nån digital klocka och skriva en tre sidor lång rapport, medan vi i min klass måste lägga flera timmar, skriva loggbok hela året och göra en fet jävla rapport för att komma upp i samma betyg. Borde inte skolverket ta tag i vad projektarbete verkligen ska innebära?

den ser klen ut på forumet, ja. Helt fel sorts upplägg här. Bilderna är egna bilagor.

Sen är jag lite av vad en fordonselevs lärare skulle tycka är bra.

Har gått om ett år. Har typ 500p IG.. Måste ta alla de sista sakerna jag har kvar i skolan nu för att få 2550p..

Jag är ökänd skolhatare, och lärarna rättar mig därefter också. Folk blir glada över MVG'n, medans jag blir glad bara jag orkar öppna en bok och göra en uppgift.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 2 weeks later...

Det må vara en ful förfrågning, omoraliskt och allt sånt, men då är det bara att ignorera inlägget om ni stör er!

Är EXTREMT dålig på spanska, och ska göra en muntlig framföran av ett valfritt ämne, har tagit en gammal engelsk skittext (men det kvittar) om spansk mat och vore överväldigande tacksam om någon som är bra på spanska bara kanske kan översätta något stycke eller så (eller hela texten, 10k kakor till den isånnafall), till väldigt simpel spanska som är lätt att framföra muntligt!

Most of Spanish food is uncomplicated, based on the ingredients available locally or the crops grown regionally, cooking differs very much from region to region.
Many dishes are prepared today using the same cooking methods and ingredients as they were two or three hundred years ago. Other dishes sprung up from European and American influences and were adapted to the Spanish taste.

Ingredients and Typical Foods:
The two basic ingredients of all Spanish food are olive oil and garlic.
However, because Spain has very distinct geographical regions, settled by different ethnic and cultural groups, and because the weather is so different from province to province, the regional cooking is very different. Many times the only common ingredients are olive oil and garlic!

Olive oil:
Spanish recipes uses olive oil often. Extra virgin olive oil is worth the added expense. Spain is a leading producer of olive oil and olives are grown all over the south of Spain.

Ham:
Ham is a very prized food. Spaniards take their ham very seriously and will pay a high price for top-quality ham. There is even a denomination of origin for certain types of ham! So proud are Spaniards of their ham, that there are several museums of ham, or museo de jamon. You will see different types on menus or in supermarkets, but typically it will be jamón serrano or ham from the sierra or mountains.

Fish & Seafood:
Because Spain is surrounded on three sides by water, fresh seafood is always plentiful in the markets and is eaten daily. Everything from halibut to shrimp and even octopus is common to see in the markets and on menus.

Cheeses:
Wonderful cheeses of every type can be eaten in Spain. Spanish cheeses are made from sheep, cow, goat milk and mixed. Cheese can be eaten as a tapa as well as during meals and for dessert.

Sausages:
Spanish people love sausage, in particular their chorizo, a pork sausage made with paprika. Again, there are many types of chorizo, from fresh and soft to smoked and aged. Every local market offers a variety and Spanish families often make their own in the winter and hang them in the cellar or the attic to dry.

Beef, Lamb and Pork:
All three meats are common and can be roasted, grilled over the coals or sautéed in a sauce. Generally, Spanish prefer veal and suckling lamb and pig. Roasted meats are a popular dish for holidays and festive occasions.

Eggs:
Eggs are eaten daily either fried, deviled, or in a Spanish omelet. They are an essential part of many recipes, including desserts.

Chicken:
Chicken is very popular and is eaten regularly. It is prepared in every way, but mostly commonly is fried, roasted or stewed.

Fruits and Vegetables:
Spanish eat lots of fresh fruit as snacks or as the last course to their meals. A fresh fruit bowl sits in every kitchen. Simple salads and sautéed vegetables are eaten every day. Popular dishes often include eggplant and zucchini.

Beans:
Beans of all types are eaten regularly. Beans and chickpeas (garbanzo beans) have been a staple of the Peninsula for centuries and rivaled bread as the most commonly eaten food!

Nuts:
Spain is one of the top producers of almonds, hazelnuts and walnuts. Almond-based and milk-based desserts are very common. Turron, the almond nougat candy eaten at Christmas is probably the best-known of these sweets. Many recipes of Arabic origin contain crushed almonds. Hazelnuts, not almonds are the most popular nut to be mixed with chocolate.

Herbs and Spices:
Garlic, onions and herbs such as oregano, rosemary and thyme are used, but garlic more than the others.

Cooking Methods:
Cocido, olla, pote, guiso, estofado or escudella are the Spanish terms for stew. This is one dish that could be called characteristic of Spain, although each region has its own version. Spanish do not only stew, they roast, fry and saute many foods. It is not as common to bake or broil, although they do grill meats on a metal plate or on a charcoal grill.
As the Spanish say to wish everyone a good meal, "Buen provecho!"[/codebox]

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått en hemtenta när det gäller att starta eget företag. Behöver först och främst lite idéer på vafan jag ska göra någonting? Ska jag starta någon speciell produkt eller starta ett helt företag? Någon som har tips. Sedan om ni väl kommit på något bra så skulle ni kanske kunna få fram lite viktiga faktorer om detta, t.ex arbetskraft vad som krävs för det bla bla bla, material vad som behövs och skit och samtidigt ekonomin om man har råd att starta upp skiten. Sen så skulle jag vela veta vad som skulle påverka prissättningen. Ni behöver absolut inte skriva ett helt arbete, men hjälpa mig att komma igång kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått en hemtenta när det gäller att starta eget företag. Behöver först och främst lite idéer på vafan jag ska göra någonting? Ska jag starta någon speciell produkt eller starta ett helt företag? Någon som har tips. Sedan om ni väl kommit på något bra så skulle ni kanske kunna få fram lite viktiga faktorer om detta, t.ex arbetskraft vad som krävs för det bla bla bla, material vad som behövs och skit och samtidigt ekonomin om man har råd att starta upp skiten. Sen så skulle jag vela veta vad som skulle påverka prissättningen. Ni behöver absolut inte skriva ett helt arbete, men hjälpa mig att komma igång kanske?

Har ni inte fått några som helst riktlinjer på lektionerna? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle behöva lite information om ospecifik infektion.

Alltså inte en ospecifik infketion, utan Ospecifik infektion.

:rolleyes:

Säker på att det finns något som kallas så? Jag hittar inte nåt på NE.se iaf. Med tanke på att du bara går i högstadiet (?) så har du nog snarare missuppfattat frågan!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor