Jump to content

Läxhjälptråden!

Kebab
 Share

Recommended Posts

Jag undrar vad de menar med simple mantra like "loving-kindness?

Ett mantra är ett, eller ett par, ord som man upprepar, loving-kindness är ett simpelt mantra och det betyder då att man upprepar de orden i följd. Det är för att man ska koncentrera sig på detta under meditation.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka aspekter är det intressant och viktigt att fördjupa sig i om hur Sveriges (och världens) ekonomi skulle påverkas om oljepriset skulle dubblas.

Vad händer på de olika samhällsplanen, och vad ger det för konsekvenser för handel (självklart, men liknande aspekter som denna) osv.

Vilka olika eventuella (både aktuella och kanske framtida) lösningsförslag finns det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade gärna hjälpt dig, men är tyvärr alldeles för trött nu. Men kolla på den här sidan, några exempel på ackusativobjekt:

http://www.eng.gu.se/sv/projects/GrUp/dire...kt-exempel.html

..annars är mitt tips till dig (såvida ingen annan hjälper dig lite bättre) : googla! Dina svar finns där ute. :o

Lycka till imorgon. :rolleyes:

Måste tacka en gång till. 27/30 rätt på provet ;D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni några på exempel på hur man kan energi försörja sig på en öde Ö?, Ifall man nu inte har någon el.

Ett exempel på Vattenkvarn... men kan ni fler?

Solceller och vindkraft har nämnts, men inte vågkraft. Vågkraft kan vara väldigt användbart i sådana här miljöer som du beskriver förutsatt att havet som omger ön är stort och stormigt. Vågkraft går till så här: Bojar som ligger flytandes på vattnets yta guppar upp och ner då vågorna går in mot ön, man har även låtit fästa stålvajrar under bojen och ner mot en generator på bottnensom alstrar ström då bojen guppar. Med VG i bild försöker jag beskriva detta;

(´´´´).,.,.,.,.,., <- Bojen

I

I <- stålvajern

I

I

()__________ <- Generatorn

Redigerad av mandarinkungen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka aspekter är det intressant och viktigt att fördjupa sig i om hur Sveriges (och världens) ekonomi skulle påverkas om oljepriset skulle dubblas.

Vad händer på de olika samhällsplanen, och vad ger det för konsekvenser för handel (självklart, men liknande aspekter som denna) osv.

Vilka olika eventuella (både aktuella och kanske framtida) lösningsförslag finns det?

Yaaarr...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När du fått anställning visar det sig att det finns två olika fack att gå med i, med olika lönestrategier. I det ena facket får du ett snittpåslag på lönen på 2,7% per år, medan det andra facket ger ett snittpåslag på 600 kr. Redogör för konsekvenserna av de olika alternativen, vilka för- och nackdelar har de, och vilket väljer du?

Årslön: 205253kr.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När du fått anställning visar det sig att det finns två olika fack att gå med i, med olika lönestrategier. I det ena facket får du ett snittpåslag på lönen på 2,7% per år, medan det andra facket ger ett snittpåslag på 600 kr. Redogör för konsekvenserna av de olika alternativen, vilka för- och nackdelar har de, och vilket väljer du?

Årslön: 205253kr.

Nu har jag ju inte räknat på det själv, men jag skulle gissa att 600 kronor är mycket om man bara jobbar i några få år. Men eftersom 2,7% är en procentuell ökning så lönar det ju sig i det långa loppet. Bästa motiveringen skulle nog vara att dra två grafer med lönen på y-axeln och antal år på x-axeln, så får du räkna ut vad lönen blir varje år och se vilken som är överst.

Kommer antagligen bli att den ena korsar den andra efter x antal år, så då blir svaret:

"Om man jobbar mer än x år så är den här bättre, men om man jobbar mindre så är den andra bättre"

You do the math.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• 3 weeks later...

Behöver lite hjälp inom körkortsteori. För att få VG på kursen ska man på ett internetforum diskuttera saker som har med trafiken att göra. Nu har den sista diskussionen dragit igång och ämnet är fritt. Är det någon som har tips på saker att diskuttera? Har redan skrivit ett inlägg om hybridbilar. Tidigare ämnen har varit hastighetsbegränsningar och säkerhet.

Redigerad av Hew
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver lite hjälp inom körkortsteori. För att få VG på kursen ska man på ett internetforum diskuttera saker som har med trafiken att göra. Nu har den sista diskussionen dragit igång och ämnet är fritt. Är det någon som har tips på saker att diskuttera? Har redan skrivit ett inlägg om hybridbilar. Tidigare ämnen har varit hastighetsbegränsningar och säkerhet.

Hur man ska ge tecken i cirkulationsplatser!

Om man ska vänster i rondellen menar körskolan att man ska slå på vänster blinkers när man åker in (bara det är ju förvirrande eftersom man kör åt höger). Faktumet att jag ska svänga vänster i rondellen är helt och hållet onödig information för medtrafikaterna, om alla bara blinkar ut sig när dom ska istället.

Alltså, man står och väntar på att få komma in i rondellen (nu är jag medtrafikanten) och ser en bil som kommer. Om den bilen inte blinkar eller om han blinkar vänster är ointressant för mig. Det enda som spelar roll är om han ska förbi mig eller om jag kan köra!

ÄNDÅ envisas alla körskolelärare att man ska göra på detta vis. Det skapar snarare förvirring än tydlighet!

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor