Jump to content

Läxhjälptråden!


Kebab
 Share

Recommended Posts

Jag har fått ett GIGANTISKT hjärnsläpp.

Det är en hur enkel fråga som helst egentligen. På X- axeln har jag tre punkter, -0,5, 1,5 och 3,5. Jag behöver på ett enkelt sätt bevisa att 1,5 ligger mitt emellan de två andra punkterna... Hur fan ska jag formulera mig? ;/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått ett GIGANTISKT hjärnsläpp.

Det är en hur enkel fråga som helst egentligen. På X- axeln har jag tre punkter, -0,5, 1,5 och 3,5. Jag behöver på ett enkelt sätt bevisa att 1,5 ligger mitt emellan de två andra punkterna... Hur fan ska jag formulera mig? ;/

3,5-2=1,5

-0,5+2=1,5

?

Eller bara rita upp en linje utmarkerat med 0,5 för varje steg, med -0,5 som lägsta, och 3,5 som högsta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

4.a) Skriv ekvationen på allmän form.

:) Bestäm ekvationen för den räta linje som går genom punkten (1, 4) och är parallell

med linjen Svara i k- form

--------------------------------------------------

Se bilden först och använd er utav den

6.a) Bestäm linjens ekvation.

:) Bestäm ekvationen för linjen som går genom punkterna (2, 3) och (-3, 6).

c) Bestäm k för linjen som går genom punkten (2, 4).

Förklara hur man gör

post-3721-1174670219_thumb.png

Redigerad av Ceone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har du missat några saker i texten, känns som att det fattas saker?

Nåja.

4. b ) Går inte att lösa om du inte skriver den andra parallela linjens k-formel.

Men, om du har den så vet vi att k-formeln på den har samma k-värde som din andra, eftersom att samma k-värde=lika stor lutning.

6. a ) Linjens ekvation y=kx+m.

K får vi ut genom att göra en "triangel" av där linjen korsar x- och y-axeln, för att sedan dela y på x.

Alltså 2/1=2.

Linjens K-värde är alltså 2.

M=där linjen korsar y-axeln, det är bara att kolla (-2)

Sätt in allt.

y=kx+m

y=2x-2

b )

(2, 3) och (-3, 6).

(x1,y1) och (x2,y2)

k=(y1-y2)/(x1-x2)

k=(6-3)/(-3-2)

k=3/-5=-0.6

Sätt in och kompletera.

3=-0,6*2+m

3=-1,2+m

m=4,2

formel:

y=-0,6x+4,2

c ) Går inte att lösa eftersom att det endast finns en punkt given.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har du missat några saker i texten, känns som att det fattas saker?

Nåja.

4. b ) Går inte att lösa om du inte skriver den andra parallela linjens k-formel.

Men, om du har den så vet vi att k-formeln på den har samma k-värde som din andra, eftersom att samma k-värde=lika stor lutning.

6. a ) Linjens ekvation y=kx+m.

K får vi ut genom att göra en "triangel" av där linjen korsar x- och y-axeln, för att sedan dela y på x.

Alltså 2/1=2.

Linjens K-värde är alltså 2.

M=där linjen korsar y-axeln, det är bara att kolla (-2)

Sätt in allt.

y=kx+m

y=2x-2

Nu förstår jag inte riktigt, triangeln....? Y = 2? X = 1? Linjen korsar ju Y vid -2 och X axeln vid ett som du säger.

Ska det inte va -2/1?

Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu förstår jag inte riktigt, triangeln....? Y = 2? X = 1? Linjen korsar ju Y vid -2 och X axeln vid ett som du säger.

Ska det inte va -2/1?

Tack för hjälpen.

Jag har svårt att förklara, men om du har Matematik 3000 kan du slå upp sidan 242 för exempel.

Men grejen är fortfarande att linjen är stigande, och med "triangeln" (alltså välj två punkter på linjen och dela antal steg på y-axel med antal steg på x-axel) spelar det ingen roll eftersom att de lika gärna skulle kunna vara positiv lite längre upp.

Man säger att K-värdet motsvarar på en:

...Stigande linje (positivt x-värde på y=kx+m) antal enheter som den stiger i y-led för varhe enhet vi går fram i x-led.

...Fallande linje tvärtom, antal enheter den faller.

Alltså, för varje X på din linje så ökar Y med 2 och det betyder att K=2.

Svårt att förklara, skitbra exempel och förklaringar i Matematik 3000 sida 242.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har svårt att förklara, men om du har Matematik 3000 kan du slå upp sidan 242 för exempel.

Men grejen är fortfarande att linjen är stigande, och med "triangeln" (alltså välj två punkter på linjen och dela antal steg på y-axel med antal steg på x-axel) spelar det ingen roll eftersom att de lika gärna skulle kunna vara positiv lite längre upp.

Man säger att K-värdet motsvarar på en:

...Stigande linje (positivt x-värde på y=kx+m) antal enheter som den stiger i y-led för varhe enhet vi går fram i x-led.

...Fallande linje tvärtom, antal enheter den faller.

Alltså, för varje X på din linje så ökar Y med 2 och det betyder att K=2.

Svårt att förklara, skitbra exempel och förklaringar i Matematik 3000 sida 242.

Vilket sammanträffande, vi har den boken! :) Jag ska läsa igenom där. Vi har räknat det tidigare, men var längesen och jag har glömt +_+

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Snälla någon, hjälp mig med den här meningen. :'(

"Ursprungligen ansåg de konservativa att överklassen med statens hjälp skulle beskydda och leda de svaga. De högsta klasserna hade därför rätt att njuta av en viss lyx, medan de lägre klasserna skulle acceptera sin situation. På så sätt undvek man bråk mellan olika grupper och samhället skulle fungera utan störningar."

Jag förstår innebörden av den första meningen. Och jag förstår resten av texten med. Men när jag läser dem tillsammans fattar jag ingenting. Vad har egentligen den första meningen med resten av texten att göra? :unsure:

Den som hjälper mig med det här är bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Snälla någon, hjälp mig med den här meningen. :'(

"Ursprungligen ansåg de konservativa att överklassen med statens hjälp skulle beskydda och leda de svaga. De högsta klasserna hade därför rätt att njuta av en viss lyx, medan de lägre klasserna skulle acceptera sin situation. På så sätt undvek man bråk mellan olika grupper och samhället skulle fungera utan störningar."

Jag förstår innebörden av den första meningen. Och jag förstår resten av texten med. Men när jag läser dem tillsammans fattar jag ingenting. Vad har egentligen den första meningen med resten av texten att göra? :lol:

Den som hjälper mig med det här är bäst.

Eftersom överklassen hjälpte/skyddade de lägra stående så hade de rätt att leva bättre än de andra.

Tror jag... :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har skrivit en labrapport inom Kemi B som jag fick tillbaka för att min lärare ville ha med reaktionsformeln.

Glömde dock ta med mig pappret hem och kommer inte på själv hur reaktionsformeln ska vara.

Labben handlade om koncentrationsändringar vid kemisk jämvikt.

De ämnena som skulle reagera är järn(III)klorid(aq) och kaliumtiocyanat(aq).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som skulle kunna översätta detta till bra svenska, då jag förstår 90% av texten, men måste förstå 100% av den, då jag gör ett arbete om Buddhism.

Specifically, one who practices vipassana hopes to realize the truths of impermanence, suffering and "no-self."

Typ...

"Specifikt, den som praktiserar Vipassana hoppas att förstå sanningen bakom obeständighet, lidande och *no-self."

*Vad det är vet jag inte, men det kanske bara är någon buddistisk ritual eller något? För när jag sökte på det så fick jag bara upp en massa om Buddah...

Aja, inte säkert på att det är rätt, men men. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...