spajdermän Skrivet 18 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2007 Vad/vem är det som bestämmer att ett företag kan sälja aktier? Det finns ju företag som inte säljer aktier och företag som gör. Det betsämmer dom väl själva...eller? Om de heter AB (aktiebolag) på slutet så är de ett aktiebolag. T.ex. Spidey AB Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 18 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2007 (redigerad) Det betsämmer dom väl själva...eller? Om de heter AB (aktiebolag) på slutet så är de ett aktiebolag. T.ex. Spidey AB Jaha, så om jag startar ett företag. Typ, Tux AB... kan jag då bara bestämma att "Ja okej, nu vill jag sälja aktier." Behöver man inte kontakta någon eller något? Redigerad 18 mars, 2007 av Tux Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
spajdermän Skrivet 18 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2007 Jaha, så om jag startar ett företag. Typ, Tux AB... kan jag då bara bestämma att "Ja okej, nu vill jag sälja aktier." Behöver man inte kontakta någon eller något? Det tror jag säkert man måste. Men man bestämmer det väl fortfarande själv. Jag menar, man måste väl inte vara ett aktiebolag om man inte vill. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 18 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2007 (redigerad) Shit pommes. Kom på att jag skulle översätta en låt till engelskan imorgon. Har verkligen inte tid till det och ska sova när som helst. Någon som har lust att översätta den här låten? Den som översätter den... Can you feel your heartbeat racing? Can you taste the fear in her sweat? You've done this wrong It's too far gone These sheets tell of regret I admit that I'm just a fool for you I am just a fool for you Here is where we both go wrong Tonight's your last chance to Do exactly what you want to And this could be my night This is what makes me feel alive Makes you feel alive Here is where we both go wrong So sign me up And toss this key 'Cause for now we're Living in this moment And we both ignore the truth Its all over Its all over I feel your heart against mine So take a breath and close your eyes [chorus] Your lungs have failed and they both stopped breathing My heart is dead and its way past beating Something has gone terribly wrong I'm scared, you're scared, we're scared of this I never thought we'd make it out alive I never told you but its all in your goodbyes It's all in your goodbyes Well look who's dying now Slit wristless sleeping with the girl next door I always knew you were such a sucker for that It doesnt matter what you say You never mattered anyway Never mattered anyway In this moment that we both ignore the truth It's all over It's all over I feel your heart against mine So take a breath and close your eyes [chorus] Don't shake, i hate to see you tremble Trembling you've lost your touch Haven't you run so addicted ...får en kaka. Redigerad 18 mars, 2007 av Lajnux Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Archemra Skrivet 18 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2007 Vad/vem är det som bestämmer att ett företag kan sälja aktier? Det finns ju företag som inte säljer aktier och företag som gör. För att få sälja aktier på börsen måste man satsa 500 000 kronor i företaget Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 18 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2007 Shit pommes. Kom på att jag skulle översätta en låt till engelskan imorgon. Har verkligen inte tid till det och ska sova när som helst. Tror du missuppfattat idén med läxhjälp. Det är att hjälpa dig t.ex. med ett ord eller en mening. Inte att göra dina läxor. Men visst, vi kan väl alla börja med det. Jag behöver ett projektarbete som ska ta minst 100 timmar att göra, det ska också vara en rapport på detta. Någon som känner sig manad, för jag har inte tid och vill hellre göra annat på min fritid. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 18 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2007 (redigerad) Vad/vem är det som bestämmer att ett företag kan sälja aktier? Det finns ju företag som inte säljer aktier och företag som gör. En aktieägare kan fritt bestämma om och när han vill sälja sina aktier i ett företag. Vissa aktiebolag har få ägare och vill hålla aktierna bland sina egna och därmed säljer de inte ut sina aktier öht. Sen beror det ju dessutom på om bolaget är ett privat aktiebolag eller ett publikt aktiebolag. Endast ett publikt aktiebolags värdepapper får enligt lagen bli föremål för offentlig handel. För att få sälja aktier på börsen måste man satsa 500 000 kronor i företaget BULLSHIT!! En aktie kan utan begränsningar överlåtas/säljas/förvärvas/whatever om inte bolagets bolagsordning förbjuder det. Redigerad 18 mars, 2007 av Umberto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 19 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 mars, 2007 (redigerad) En aktieägare kan fritt bestämma om och när han vill sälja sina aktier i ett företag. Vissa aktiebolag har få ägare och vill hålla aktierna bland sina egna och därmed säljer de inte ut sina aktier öht. Sen beror det ju dessutom på om bolaget är ett privat aktiebolag eller ett publikt aktiebolag. Endast ett publikt aktiebolags värdepapper får enligt lagen bli föremål för offentlig handel. BULLSHIT!! En aktie kan utan begränsningar överlåtas/säljas/förvärvas/whatever om inte bolagets bolagsordning förbjuder det. Jag tror han tänkte på att företaget måste ha en förmögenhet på 100 000kr (är det väl?) för att få bli ett aktiebolag och sedan ytterligare 400 000 för att få bli börsnoterade. När man väl är det kan man såklart sälja fritt. Redigerad 19 mars, 2007 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Umberto Skrivet 19 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 mars, 2007 (redigerad) Jag tror han tänkte på att företaget måste ha en förmögenhet på 100 000kr (är det väl?) för att få bli ett aktiebolag och sedan ytterligare 400 000 för att få bli börsnoterade. När man väl är det kan man såklart sälja fritt. "Förmögenhet"=Aktiekapital. Möjligtvis finns det en gräns för hur stort aktiekapitalet måste vara för att bolaget ska få börsnoteras men det finns iaf ingen lägre gräns för aktiekapitalet när man startar ett AB, det kan bolaget bestämma själv. Redigerad 19 mars, 2007 av Umberto Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 19 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 mars, 2007 "Förmögenhet"=Aktiekapital. Möjligtvis finns det en gräns för hur stort aktiekapitalet måste vara för att bolaget ska få börsnoteras men det finns iaf ingen lägre gräns för aktiekapitalet när man startar ett AB, det kan bolaget bestämma själv. http://sv.wikipedia.org/wiki/Aktiebolag "Svenska aktiebolag har ett aktiekapital på minst 100 000 kronor. Det är den minsta insats aktieägarna måste göra för att bilda ett aktiebolag. För ett publikt (får handlas på börsen) aktiebolag är det lägsta beloppet 500 000 kronor. Det finns ingen gräns uppåt och ett bolag kan alltså ha hur stort aktiekapital som helst." Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 19 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 19 mars, 2007 Är det sant att det finns Elektromagnetiska Stormar i rymden? . Här är en intressant artikel men den kan ju lika gärna vara fake http://www.kommersant.com/p728532/r_530/Sun_Magnetic_Storm/ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
W@ll@ Skrivet 20 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2007 På vilket/vilka sätt har Vietnamkriget påverkat hur vi lever idag? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 20 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2007 (redigerad) På vilket/vilka sätt har Vietnamkriget påverkat hur vi lever idag? Det du och jag märker är nog främst att vi kan njuta av filmer som Apocalypse Now och Full Metal Jacket. Men läs in dig på historian bakom kriget, som din uppgift förmodligen går ut på, så kan du nog dra slutsatser om vad det inneburit för världspolitiken idag. Redigerad 20 mars, 2007 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ace Skrivet 20 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 mars, 2007 (redigerad) Nvm, löste det. Redigerad 20 mars, 2007 av Ace Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 22 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 22 mars, 2007 (redigerad) Hur mycket är 17,500 miles i Svenska km? Hur snabbt färdas en Raket skyttel i km? Redigerad 22 mars, 2007 av Tux Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 22 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 mars, 2007 (redigerad) Hur mycket är 17,500 miles i Svenska km? http://www.google.se/search?hl=sv&q=17...kning&meta= Redigerad 22 mars, 2007 av Kebab Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 22 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 22 mars, 2007 http://www.google.se/search?hl=sv&q=17...kning&meta= Jo men är det inte lite skillnad på Amerikansk km och Svensk km? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 22 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 22 mars, 2007 Jo men är det inte lite skillnad på Amerikansk km och Svensk km? Tror inte det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 22 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 22 mars, 2007 Jo men är det inte lite skillnad på Amerikansk km och Svensk km? Dom använder inte km, iallafall inte vardagligt och i grundskolorna Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 22 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 22 mars, 2007 1 mile = 1.609344 kilometers Längre än 1 kilometer. Nästan 2 kilometer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts