Kebab Skrivet 13 mars, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2007 Okej, nu är det jag som behöver mattehjälp. Arean av en bandyboll är 113 cm². Bestäm volymen. Efter en hel del osäkra uträkningar så kollade jag i facit där det stod: 113 cm³ Kan någon förklara varför det är så? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mikolan Skrivet 13 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2007 Okej, nu är det jag som behöver mattehjälp. Arean av en bandyboll är 113 cm². Bestäm volymen. Efter en hel del osäkra uträkningar så kollade jag i facit där det stod: 113 cm³ Kan någon förklara varför det är så? V = (4πr³)/3 A = 4πr² r = √(A/4π) = √(113/4π) = 2,99870877 V = (4πr³)/3 = (4π2,99870877³)/3 = 112,9513637 = 113 cm³ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 13 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2007 (redigerad) Kiss på mikolan. Mog1 stor bandbyboll. Mikolan du har läst MaE va? Hur ser formeln ut för blandningsproblem? Det är så svårtolkat i boket. Uppgifter som ser ut såhär alltså: Jag upptäckte visst att det fanns lösning på den i boken, men fortfarande inte en gällande formel. Borde inte vara så svårt att fixa fram iofs. Redigerad 13 mars, 2007 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mikolan Skrivet 13 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2007 (redigerad) Kiss på mikolan. Mog1 stor bandbyboll. Mikolan du har läst MaE va? Hur ser formeln ut för blandningsproblem? Det är så svårtolkat i boket. Uppgifter som ser ut såhär alltså: Inte allför farligt stor 0.1dm³, en tredjedel av standardstorleken om jag inte far med osanning igen Jag har efter dessa månader lagt mycket av MaE kursen bakom mig, ska dock ta en titt och se om jag kan lyckas lösa. EDIT: Ful med lösning, aja var inne på det spåret iaf. Redigerad 13 mars, 2007 av Mikolan Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 13 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2007 (redigerad) Formel ser väl ut såhär då? dy/dx = Koncetration(in) * Hastighet(in) - (Hastighet(ut) * y) / (Tid - x) Redigerad 13 mars, 2007 av The Dude Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mikolan Skrivet 13 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2007 Formel ser väl ut såhär då? dy/dx = Koncetration(in) * Hastighet(in) - Hastighet(ut) / (Tid * x) Vet inte om det finns någon formel som är applicerbar för just liknande problem, jag fick iallafall aldrig lära mig någon. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The Dude Skrivet 13 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 13 mars, 2007 Vet inte om det finns någon formel som är applicerbar för just liknande problem, jag fick iallafall aldrig lära mig någon. I bokens lösning verkar det som det helt enkelt är y'=förändringshastigheten för tillrinnande - förändringshastigheten för utrinnande. Då är det ju nästan biff. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Troxie Skrivet 15 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2007 (redigerad) Hur skriver man 7000, 12 000 och 4 700 000 i grundpotenform? och 1000 100 000 och 100 000 000 i tiopotens. Var sjuk när läraren gick igenom det och ska ha prov på det imorgon. Tack på förhand Redigerad 15 mars, 2007 av Troxie Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 15 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2007 Hur skriver man 7000, 12 000 och 4 700 000 i grundpotenform? och 1000 100 000 och 100 000 000 i tiopotens. Var sjuk när läraren gick igenom det och ska ha prov på det imorgon. Tack på förhand Grundpotensform: 7000 = 7 * 10^3 12 000 = 1.2 * 10^4 4 700 000 = 4.7 * 10^6 Förklaring: Talet får inte vara större än 12 eller mindre än 1. Tiopotens är tvärtom. Du har redan talen i tiopontens. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
guardian Skrivet 15 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2007 Fått en läxa om hur bilar transporteras från t.ex. japan till sverige. jag skulle gissa på att dom transporteras i containrar med dubblahyllor i transportskepp (givetvis båtar) men är inte säker på hur dom förankras. vet inte vart jag ska söka. please help? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tommy killer Skrivet 15 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2007 Fått en läxa om hur bilar transporteras från t.ex. japan till sverige. jag skulle gissa på att dom transporteras i containrar med dubblahyllor i transportskepp (givetvis båtar) men är inte säker på hur dom förankras. vet inte vart jag ska söka. please help? Alla(inte alla men rikigt många) kommer med båtar här till Malmö, frihamnen. Här lastas de på tåg o dubbeldäckare och körs runt om i Sverige. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 15 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2007 Någon som vet hur man lätt skriver en bokrecension utan att ha läst mer än 20 sidor i boken? Kopiera små segment av olika recensioner? Jag orkar inte läsa hela, med tanke på att det är en dålig bok. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RavenE Skrivet 15 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2007 Någon som vet hur man lätt skriver en bokrecension utan att ha läst mer än 20 sidor i boken? Kopiera små segment av olika recensioner? Jag orkar inte läsa hela, med tanke på att det är en dålig bok. Skriv bokens titel, kanske någon här på forumet som läst den. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mordos Skrivet 15 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2007 A Darkness More Than Night - Micheal Connelly Den boken. Min lärare vill ha en recension på den snarast. :s Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 15 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2007 A Darkness More Than Night - Micheal Connelly Den boken. Min lärare vill ha en recension på den snarast. :s Gå in på Wikipedia och kolla om det står vad som händer i boken, det gjorde det om min bok. Vägen till jerusalem läste jag - roman Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
guardian Skrivet 15 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 15 mars, 2007 Alla(inte alla men rikigt många) kommer med båtar här till Malmö, frihamnen. Här lastas de på tåg o dubbeldäckare och körs runt om i Sverige. ahh, skulle ju skriva hur dom kom till konsumenterna, hela banan från fabrik till konsument^^ tack, det hjälpte iallafall Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tommy killer Skrivet 16 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 16 mars, 2007 Det e lungt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Esperanto Skrivet 18 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2007 Vad finns det för skillnad mellan den yngre nysvenska och den moderna svenskan och vilka slutsatser kan man dra utifrån skillnaderna? behöver verkligen hjälp.... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 18 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2007 Vad finns det för skillnad mellan den yngre nysvenska och den moderna svenskan och vilka slutsatser kan man dra utifrån skillnaderna? behöver verkligen hjälp.... Skrev ett dokument om detta i början på sexan och lite till och i dokumentet finns lite information om det svenska språkets historia. Vilken skillnad det kan vara på ditt språk på bara två år, märker man nu i efterhand. Hoppas att det ger dig den hjälp du behöver. http://hem.passagen.se/samuelszon/14.doc Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 18 mars, 2007 Rapportera Share Skrivet 18 mars, 2007 Vad/vem är det som bestämmer att ett företag kan sälja aktier? Det finns ju företag som inte säljer aktier och företag som gör. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts