tommy killer Skrivet 22 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2007 (redigerad) Det där hjälper dock inte.. Jo, lovar att det hjälper, men sök på internet, kolla i nån historia bok på fasiscsm. Hitler kopierade Mussolinis sätt att ta över. Redigerad 22 februari, 2007 av tommy killer Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Merkky Skrivet 23 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2007 Är det nån som har nåt arbete eller vet nån sida om musikens utveckling från 1900 och framåt? Jag ska göra en 10 minuters redovisning om musik från början till slut på måndag.. Snabbt svar uppskattas. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 23 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2007 Är det nån som har nåt arbete eller vet nån sida om musikens utveckling från 1900 och framåt? Jag ska göra en 10 minuters redovisning om musik från början till slut på måndag.. Snabbt svar uppskattas. OMG, google is so hard! http://hemsidor.torget.se/users/o/ottoe/1900-talet.htm Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 23 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2007 Jo, lovar att det hjälper, men sök på internet, kolla i nån historia bok på fasiscsm. Hitler kopierade Mussolinis sätt att ta över. Nej det gjorde han inte. Mussolini kom till makten genom en statskupp, Hitler försökte detsamma men misslyckades. Det var därför han hamnade i fängelse. Hitler blev rikskansler genom ett regelrätt val. Han lyckades föra egenom att rikskanslern(dvs han själv) skulle godkänna alla lagförslag som gjordes. När Tysklands president sedan dog förde han genom en lag som sade att rikskanslerns och presidentens poster skulle slås samman, så blev han führer. Ett starkt argument för att NSDAP lyckades bli invalda var att Tyskland var så utarmat efter första världsskriget och fredsfördraget i Versailles. Där kom segrarländerna Frankrike, England och USA överens om att det var Tyskland som bar skulden till det första världskriget. Det bestämdes att Tyskland var tvungna att lämna ifrån sig alla sina kolonier, de fick inte längre ha värnplikt i landet och armén skulle begränsas till en 100 000 man stor gränspolis. De var också tvungna att antingen bygga om, sänka eller lämna ifrån sig en stor del av flottan till England. Gränsförsvaret mot väst skulle minskas men skulle vara det samma åt öst för att skydda emot den nyrevolutionerade Sovietunionen. Det största slaget mot Tyskland var nog ändå det enorma krigsskadestånd som främst Frankrike krävde. Frankrike ville hindra Tyskland att någonsin kunna invadera dem igen. För att kunna betala skadeståndet så lät Tysklands ledare tryckpressarna gå, vilket givetvis skapade en enorm inflation i landet. Om någon fick sin veckolön i början av en dag kunde den lönen bara ibland räcka till ett paket smör i slutet av dagen. En annan orsak var den så kallade "Dolkstötslegenden" som nazisterna myntade. De menade att Tysklands trupper var i utmärkt skick och höll på att vinna kriget och att det i själva verket var judar och kommunister i den tyska ledningen som hade gjort att Tyskland förlorade kriget. Så var inte fallet, Tyskland hade helt slut på resurser efter att länge slagits ett tvåfrontskrig och kunde helt enkelt inte fortsätta kriget. Kort sammanfattad av de antagligen 2 största orsakerna. Hoppas det kan få er på rätt väg Marky. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 23 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2007 Vad är det för fel på den här koden? int main() { int tal1, tal2, tal3, tal4, a; cout << "Mata in fyra tal: "; cin >> tal1 >> tal2 >> tal3 >> tal4; a = tal1+tal2+tal3+tal4; cout << "Summan blir;" << a << endl; return 0; } Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 23 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2007 Vad är det för fel på den här koden? int main() { int tal1, tal2, tal3, tal4, a; cout << "Mata in fyra tal: "; cin >> tal1 >> tal2 >> tal3 >> tal4; a = tal1+tal2+tal3+tal4; cout << "Summan blir;" << a << endl; return 0; } Vad får du för fel? Om den inte kompilerar kan det bara vara att du glömt välja namespace. Längst upp ska det vara: #include <iostream> using namespace std; Eller ska du hitta något fel med själva koden du postade? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tommy killer Skrivet 23 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2007 Nej det gjorde han inte. Mussolini kom till makten genom en statskupp, Hitler försökte detsamma men misslyckades. Det var därför han hamnade i fängelse. Hitler blev rikskansler genom ett regelrätt val. Han lyckades föra egenom att rikskanslern(dvs han själv) skulle godkänna alla lagförslag som gjordes. När Tysklands president sedan dog förde han genom en lag som sade att rikskanslerns och presidentens poster skulle slås samman, så blev han führer. Ett starkt argument för att NSDAP lyckades bli invalda var att Tyskland var så utarmat efter första världsskriget och fredsfördraget i Versailles. Där kom segrarländerna Frankrike, England och USA överens om att det var Tyskland som bar skulden till det första världskriget. Det bestämdes att Tyskland var tvungna att lämna ifrån sig alla sina kolonier, de fick inte längre ha värnplikt i landet och armén skulle begränsas till en 100 000 man stor gränspolis. De var också tvungna att antingen bygga om, sänka eller lämna ifrån sig en stor del av flottan till England. Gränsförsvaret mot väst skulle minskas men skulle vara det samma åt öst för att skydda emot den nyrevolutionerade Sovietunionen. Det största slaget mot Tyskland var nog ändå det enorma krigsskadestånd som främst Frankrike krävde. Frankrike ville hindra Tyskland att någonsin kunna invadera dem igen. För att kunna betala skadeståndet så lät Tysklands ledare tryckpressarna gå, vilket givetvis skapade en enorm inflation i landet. Om någon fick sin veckolön i början av en dag kunde den lönen bara ibland räcka till ett paket smör i slutet av dagen. En annan orsak var den så kallade "Dolkstötslegenden" som nazisterna myntade. De menade att Tysklands trupper var i utmärkt skick och höll på att vinna kriget och att det i själva verket var judar och kommunister i den tyska ledningen som hade gjort att Tyskland förlorade kriget. Så var inte fallet, Tyskland hade helt slut på resurser efter att länge slagits ett tvåfrontskrig och kunde helt enkelt inte fortsätta kriget. Kort sammanfattad av de antagligen 2 största orsakerna. Hoppas det kan få er på rätt väg Marky. Mussolini lovade jobb, säkerhet, bättre levnadsstandard, så som sedan Hitler hjorde några år efter, så då kopierade Hiler ju Mussolini visst. Hitler blev vald till rikskansler av Hindenbrug 1933, inte utav att han valdes, det var partiet NSDAP som valdes, inte Hitler personligen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 23 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2007 Mussolini lovade jobb, säkerhet, bättre levnadsstandard, så som sedan Hitler hjorde några år efter, så då kopierade Hiler ju Mussolini visst. Hitler blev vald till rikskansler av Hindenbrug 1933, inte utav att han valdes, det var partiet NSDAP som valdes, inte Hitler personligen. Mussolini kom till makten genom en statskupp mot rom vilket Hitler inte gjorde. Ja Hindenburg blev övertalad till att välja Hitler men det var ingen statskupp eller liknande, skrev lite luddigt kanske. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tommy killer Skrivet 23 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2007 Mussolini kom till makten genom en statskupp mot rom vilket Hitler inte gjorde. Ja Hindenburg blev övertalad till att välja Hitler men det var ingen statskupp eller liknande, skrev lite luddigt kanske. Men då har jag inte fel, utan du bara utvecklade det mer. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Merkky Skrivet 23 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2007 OMG, google is so hard! http://hemsidor.torget.se/users/o/ottoe/1900-talet.htm OMG, jag har inte försökt. Men jag kunde fan inte hitta ett skiiiiet. Så snälla, tro inte att jag inte försökt. Bara jag som suger på att söka.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 23 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2007 Men då har jag inte fel, utan du bara utvecklade det mer. Mussolini gjorde en statskupp vilket tvingade kungen att utse honom till regent för landet. Hitler blev vald rikskansler av presidenten och blev automatiskt president när han dog. Vad är likheten? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tommy killer Skrivet 23 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2007 Mussolini gjorde en statskupp vilket tvingade kungen att utse honom till regent för landet. Hitler blev vald rikskansler av presidenten och blev automatiskt president när han dog. Vad är likheten? Att han sa samma som Mussolini sa, som sedan båda fick folket med sig! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTA3 freak Skrivet 23 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2007 Att han sa samma som Mussolini sa, som sedan båda fick folket med sig! Att de ledde sina respektive länder lika kan jag gå med på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tommy killer Skrivet 23 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2007 Att de ledde sina respektive länder lika kan jag gå med på. Jag menar att Mussolini lovade massa saker, som sedan Hitler kopierade(lovade samma saker) och båda höll sina ord. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
KvaddadPadda Skrivet 23 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 23 februari, 2007 Jag menar att Mussolini lovade massa saker, som sedan Hitler kopierade(lovade samma saker) och båda höll sina ord. Höll sina ord? Hitler försatte Tyskland i krig som de förlorade med stora förluster, var de det han lovade? De lovade väl jobb och förbättrad ekonomi, "jobben" var soldatyrket och ekonomin hade väl inte stigit efter WWII? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tommy killer Skrivet 24 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 24 februari, 2007 Höll sina ord? Hitler försatte Tyskland i krig som de förlorade med stora förluster, var de det han lovade? De lovade väl jobb och förbättrad ekonomi, "jobben" var soldatyrket och ekonomin hade väl inte stigit efter WWII? Lär dig lite historia grabben, innan han kom till makten var Tyskland sårat som fan, de hade inflation. Han lovade folk jobb, bilar, säkerhet, och bättre levnadstandard m.m. Hitler och nazisterna kom till makten och de gjorde allt de lovade, folk fick jobb(i att upprusta krigsmakten m.m.) det blev säkrare på gatorna(men inte för nazisternas motståndare). Han hjälpte faktiskt Tyskland ur infaltionen så som han hade lovat, men att yrkena var inom att upprusta militären är en helt annan grej. Och du kan inte snacka efte WW2 då Tyskland och resten av Europa behöves bygga om. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Tux Skrivet 25 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 februari, 2007 På vilken varor eller tjänster betalar man inte moms? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tommy killer Skrivet 25 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 februari, 2007 På vilken varor eller tjänster betalar man inte moms? Horor. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 25 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 februari, 2007 På vilken varor eller tjänster betalar man inte moms? Tjänster tror jag, jag vet att XBOX 360 kostar mycket mer pga. momsen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tommy killer Skrivet 25 februari, 2007 Rapportera Share Skrivet 25 februari, 2007 Tjänster tror jag, jag vet att XBOX 360 kostar mycket mer pga. momsen. Men det e inte frågan, han frågar vilka varor och tjänster man inte betalar moms, inte om att om man inte hade moms så skulle xbox 360 kosta det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts