gta_player Skrivet 18 december, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 december, 2006 2+8=10 2/10=0,2 0,2=20% Blev det rätt? Nä svaret ska vara 2,4% så jag var ganska nära i mitt försök. Men kan inte fatta hur det kan bli 2,4.... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 18 december, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 18 december, 2006 Nä svaret ska vara 2,4% så jag var ganska nära i mitt försök. Men kan inte fatta hur det kan bli 2,4.... Jag vet.. jag skrev fel och precis när jag skulle "stoppa posten" så hängde sig forumet.. Men Mr_tobbe skrev rätt, kolla hans post! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
gta_player Skrivet 18 december, 2006 Rapportera Share Skrivet 18 december, 2006 Jag vet.. jag skrev fel och precis när jag skulle "stoppa posten" så hängde sig forumet.. Men Mr_tobbe skrev rätt, kolla hans post! Ok tack så mycket Kebab, du också Mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 20 december, 2006 Rapportera Share Skrivet 20 december, 2006 Bengt ska blanda olja och bensin till sin båtmotor. Han blandar 2,0 dl olja med 8,0 liter bensin. Hur många procent olja innehåller blandningen? 8 liter = 80 DL 0,2 liter = 2 DL 82/100 = 0,82 0,82 x 2 = SVARET orkar inte räkna men svaret är uträkningen ^^ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Stora_tomtefar Skrivet 25 december, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 december, 2006 Detta är inte riktigt till en läxa. Jag behöver ekvationen för att göra en sak i ett spel. Hur räknar jag ut vinkeln på en hypotenusa? Jag har längden på båda kateterna, och jag vet att genom att använda typ Sin- eller Cos-funktionerna så skall jag kunna räkna ut vinkeln. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 25 december, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 december, 2006 (redigerad) Tan=x/y Fast du måste ju ange vilken vinkel du vill ha, en linje är ingen vinkel, men jag antog att det är den nere i vänstra hörnet. Redigerad 25 december, 2006 av mr_tobbe Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
AngryAxel Skrivet 25 december, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 december, 2006 (redigerad) 8 liter = 80 DL 0,2 liter = 2 DL 82/100 = 0,82 0,82 x 2 = SVARET orkar inte räkna men svaret är uträkningen ^^ Jag är säker på att svaret står på förra sidan, men om du inte orkar gå dit, så postar jag svaret + uträkningen igen: Då man räknar "Hur många procent..."-uppgifter, gäller formeln "Delen / det hela" I detta fall är 'delen' olja, 2 dl 'Det hela' är oljan + bensinen, alltså 82 dl (som du kom fram till) Uträkning: 2/82 = 0,02439 ~ 24% 2,4% Du menar väl förståss 2,4 procent? Tack, jo - Decimaltecknet på fel ställe. Redigerad 26 december, 2006 av AngryAxel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Stora_tomtefar Skrivet 25 december, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 december, 2006 Tan=x/y Fast du måste ju ange vilken vinkel du vill ha, en linje är ingen vinkel, men jag antog att det är den nere i vänstra hörnet. Jag vill alltså ha lutningen på linjen. Hur många grader den lutar. Jag antar att jag borde få fram detta via din funktion? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 25 december, 2006 Rapportera Share Skrivet 25 december, 2006 Jag vill alltså ha lutningen på linjen. Hur många grader den lutar. Jag antar att jag borde få fram detta via din funktion? Du kan fortfarande inte säga att en linje har en lutning, en linje är alltid 180 grader. Men där linjen går över till någon av de två kateterna bildas en lutning. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 26 december, 2006 Rapportera Share Skrivet 26 december, 2006 (redigerad) Uträkning: 2/82 = 0,02439 ~ 24% Oj, är verkligen 2 dl olja i 80 dl bensin 24% av blandingen? Låter mycket. Du menar väl förståss 2,4 procent? Jag förklarar som en kratta, men om det vore 24% skulle det vara 0,24390. Inte 0,0439 Redigerad 26 december, 2006 av samuelszon Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Halo Skrivet 6 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 6 januari, 2007 Jahopp, då var det dags igen på tisdag då, och hjälp behöver jag redan nu. Ämnet är Samhällskunskap. Jag kan fortfarande ingenting om politik, men såhär ser våra frågor ut: Beskriv Rättsstaten Sverige. Hur är rättssystemet uppbyggt? Har vi ett väl fungerande rättssystem? Beskriv svenska statens syn på Brott och straff. Jämför detta med ett annat valfritt land. Vad finns det för likheter/skillnader? Går det att säga att systemet i någon av länderna är ”bättre”? Bör svenskarnas syn på Brott och straff förändras, i sådana fall hur? Vilka förändringar i dagens system i Sverige och/eller det andra landet du valt anser du är nödvändiga? Needar help om hur jag ska börja osv. några tips? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Halo Skrivet 9 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 9 januari, 2007 Sorry för dubbelpost men....verkligen ingen som kan hjlpa mig? :'( Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sir.Per Skrivet 11 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 11 januari, 2007 (redigerad) Vad är lådagram? är detta ett lådagram? Längd ...............................+---------+---+ ..............--------------|............+....|------------------- ...............................+---------+---+ -+----+----+----+----+----+----+----+----+----+----+----+----+----+- 170 172 174 176 178 180 182 184 186 188 190 192 194 196 hehe EDIT: nwm det gick visst inte kopiera in den hit svara bara å vad ett lådagram är ^^ EDIT igen: Punkterna = ska inte vara där Redigerad 11 januari, 2007 av Sir.Per Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Halo Skrivet 12 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 12 januari, 2007 ****hjälptext**** Du ska ha enormt med tack för att ha hjälpt mig komma igång med det här arbetet, utan dig hade jag nog inte fått det inlämnat överhuvudtaget. *bockar och bugar* Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 12 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 12 januari, 2007 -+----+----+----+----+----+----+----+----+----+----+----+----+----+- 170 172 174 176 178 180 182 184 186 188 190 192 194 196 Det är ett linjediagram. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Sir.Per Skrivet 12 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 12 januari, 2007 Det är ett linjediagram. njaa menade allt med den där saken över också, men har redan kommit på va det var men tack ändå Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
gta_player Skrivet 12 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 12 januari, 2007 Behöver hjälp med ett matte tal som vi hade på ett sk MVG- prov idag och jag vill gärna veta ifall jag gjorde rätt. Staten har beslutat att sänka momsen på liftkort från 12% till 6%. Men hur många procent ändras priset ??? Tacksam för svar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 12 januari, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 12 januari, 2007 Behöver hjälp med ett matte tal som vi hade på ett sk MVG- prov idag och jag vill gärna veta ifall jag gjorde rätt. Staten har beslutat att sänka momsen på liftkort från 12% till 6%. Men hur många procent ändras priset ??? Tacksam för svar. Det sänks väl med 50%? Eller? Rätta mig om jag har fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Hew Skrivet 12 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 12 januari, 2007 (redigerad) Behöver hjälp med ett matte tal som vi hade på ett sk MVG- prov idag och jag vill gärna veta ifall jag gjorde rätt. Staten har beslutat att sänka momsen på liftkort från 12% till 6%. Men hur många procent ändras priset ??? Tacksam för svar. Om vi säger att priset på ett liftkort utan moms är x kr så sänktes priset från 1.12x till 1.06x. nya/gamla=procent, alltså 1.06/1.12, blir ca 0,946. 1-0,946=0,054, alltså är det en prissänkning på ca 5,4%. Är dock inte säker på att detta är rätt. Edit: Vilken kurs läser du? Redigerad 12 januari, 2007 av Hew Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 12 januari, 2007 Rapportera Share Skrivet 12 januari, 2007 Det sänks med 6 procentENHETER. Eller 12% ner till 6%=6% emellan, sänkningen/ursprungliga=6/12=0.5=50% TROR jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts