Jump to content

Virus/trojan/okäntfil på MSN!

chucky.swe
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 127
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Lite offtopic, men, vilket rekommenderar du?

Nod32 är bäst. Kaspersky är bra det också.

Mohaha löste sig,tog bort allt jag inte känner igen!..Närå. Men har tagit bort en del filer jag vet är dåliga <_< och håller på att köra en in depth scan med mitt Nod.

Är osäker på en..Alg.exe bra eller icke bra?

Alg brukar vara en windowsgrej men om antivirusprogrammet säger att det är virus kan du ju ta bort.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är just det som är meningen med det, att folk ska tro att det är Norton- program och således inte våga ta bort dem.

Godfather, gillar citatet i din signatur skarpt! Tyvärr blir den för hög, tror jag.

Mja, det där tror jag inte riktigt på. Norton har aldrig reagerat på dessa, och de ligger ju i de kataloger som jag förstod att Norton ligger i.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mja, det där tror jag inte riktigt på. Norton har aldrig reagerat på dessa, och de ligger ju i de kataloger som jag förstod att Norton ligger i.

Ok, varför jag skrev upp dessa filer som "rekommenderat att ta bort" var för att informera om att man ska ta bort norton. Norton är som ett virus.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, jag får fan fittryck..

Varken Norton, Ad-Aware eller vanliga Windows sök hittar inget som är dåligt, fast jag kan inte logga in på msn, får upp den där knepiga rutan så fort jag loggar in på www.hotmail.com och jag har avinstallerat MSN och installerat det igen.

post-347-1161011271_thumb.jpg

Redigerad av Karatemorfar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, jag får fan fittryck..

Varken Norton, Ad-Aware eller vanliga Windows sök hittar inget som är dåligt, fast jag kan inte logga in på msn, får upp den där knepiga rutan så fort jag loggar in på www.hotmail.com och jag har avinstallerat MSN och installerat det igen.

Bort med Norton.

In med något antivirusprogram värt namnet.

Kör housecall-scan kan funka det också. Klick.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som vill ta bort en EXE fil i Process listan i fortsättning, gör så här.

Kolla igenom processlistan. Vilka ska stanna, vilka ska inte stanna och vilka är ni osäkra på.

Vi kan ju ta Explorer.exe. Den är klart jätte viktig så den stannar. iTunesHelper är bajs, så den kan man döda.

Men om det finns något med "Alg.exe" och man kanske är osäker. Då kan man ju alltid gå in på Start>Sök och skriv in Alg.exe.

Ifall sökningen ska gå snabbare så bläddrar du till System mappen. Och när sökningen har hittat alg.exe så kan du se på IKONEN vilket program den tillhör. Eller högerklicka och titta efter vem som publicerat den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att klargöra lite saker.

alg.exe och svchost.exe är Windowsfiler och inte virus.

Swisser var ett virus som var mycket omtalat, den lade sig under namnet svdhost.exe och kördes utav användaren och inte "SYSTEM". Det är något man kan tänka på. Nästan alla virus körs på användaren och inte som "Lokal tjänst" eller "System".

Därför är Process Explorer som jag använder ett grymt bra program, den ger översikt över vem som skapat programmet, vart programmet hör hemma(Vilket träd) samt allt du behöver veta.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som tror att ni har virus, kåta er inte med task manager och se vad som har ett kryptiskt namn. Oftast har ni fel.

Kör en housecall, ta bort Norton, installera Nod32, kör Ad-Aware, sen ska det mesta vara borta.

Jag gjorde sökningen på housecall, den hittade tre virus och massa cookies, jag tog bort virusen och lät cookiesen vara kvar.

Nu undrar jag, vart kan jag ladda hem ett ad-awareprogram som är bra ?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor