eXotic Skrivet 5 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2006 Alla tecknena kastas om efter varje gång, men alla i nians gångertabell får samma tecken, kolla själv vilken bokstav/symbol 81, 72, 63, 54, 45, 36, 27, 18 och 9 har. Ok, och då ska det stämma alltså ? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mr.Dumbom Skrivet 5 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2006 På det sättet man ska ränka ut på går ju i nians gångertabell oavsett vilka tal man börjar med. Och bokstaven för den serien ändras varje gång du laddar om sidan. För att göra det lite lättare så kan ni kolla denna bild. http://img434.imageshack.us/img434/5894/namnlslw1.jpg Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 5 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2006 Hm, ok, det finns 9 möjliga symboler. Dock har den aldrig valt fel för mig. Skulle jag göra en "tankeläsare" som slumpade ett tal mellan 1-9 är jag säker på att den skulle få fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Siana Skrivet 5 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2006 (redigerad) Haha, fan vad svårt en del hade för att förstå den då. Näh, jag satt och knäckte mängder med sådana ett tag, var rätt inne i sådant där under en tid. Finns ju några till på Ebaumsworld, men inte riktigt lika "magiska". Något annat jag även satte tänderna i var The Monty Hall problem, som jag sedan postade här. Den är väl inget trolleritrick men kul när man kan den. Synda att inte alla bilder fungerar längre. Redigerad 5 oktober, 2006 av Siana Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 5 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2006 Esch, orka vara logisk. Sjelv er jag mer för deckargåtor. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 6 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2006 Hm, ok, det finns 9 möjliga symboler. Dock har den aldrig valt fel för mig. Skulle jag göra en "tankeläsare" som slumpade ett tal mellan 1-9 är jag säker på att den skulle få fel. Har du läst? Summan blir alltid ett tal i nians tabell eller 0. Den byter symbol varje gång man laddar om sidan men alla siffrorna i nians tabell har samma symbol. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 6 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2006 Har du läst? Summan blir alltid ett tal i nians tabell eller 0. Den byter symbol varje gång man laddar om sidan men alla siffrorna i nians tabell har samma symbol. Tack, då förstår jag! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 6 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2006 Något annat jag även satte tänderna i var The Monty Hall problem, som jag sedan postade här. Den är väl inget trolleritrick men kul när man kan den. Synda att inte alla bilder fungerar längre. Finns på Wikipedia. Otroligt lätt när man väl förstår det men lite svårt att lösa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
-NightHawk- Skrivet 7 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 oktober, 2006 Haha, fan vad svårt en del hade för att förstå den då. Näh, jag satt och knäckte mängder med sådana ett tag, var rätt inne i sådant där under en tid. Finns ju några till på Ebaumsworld, men inte riktigt lika "magiska". Något annat jag även satte tänderna i var The Monty Hall problem, som jag sedan postade här. Den är väl inget trolleritrick men kul när man kan den. Synda att inte alla bilder fungerar längre. Nu måste jag ta upp The Monty Hall problem, jag har inte läst posterna i tråden, men det kan omöjligt vara mer %-chans att man väljer rätt om man byter skynke. Väljer man skynke 3 från början är det (avrundar) 33.33%-chans att man väljer rätt. Programledaren visar en get (som var i skynke 1). Då, höjs chansen till 50% eftersom, man har uteslutit ett skynke där en get var. Då vet man att i en av dem som är kvar finns det en bil. Då är bilen givetvis i skynke 2 med 50%-chans och i skynke 3 med 50%-chans. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 7 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 oktober, 2006 Nu måste jag ta upp The Monty Hall problem, jag har inte läst posterna i tråden, men det kan omöjligt vara mer %-chans att man väljer rätt om man byter skynke. Väljer man skynke 3 från början är det (avrundar) 33.33%-chans att man väljer rätt. Programledaren visar en get (som var i skynke 1). Då, höjs chansen till 50% eftersom, man har uteslutit ett skynke där en get var. Då vet man att i en av dem som är kvar finns det en bil. Då är bilen givetvis i skynke 2 med 50%-chans och i skynke 3 med 50%-chans. Jo det är fler procents vinstchans om man byter. Man väljer bilen från början 1 gång av 3. Man väljer get från början 2 gånger av 3. Dom gångerna man väljer en get från början vinner man bilen om man byter. Alltså vinner man 2 gånger av 3 om man byter. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
-NightHawk- Skrivet 7 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 oktober, 2006 (redigerad) Jo det är fler procents vinstchans om man byter. Man väljer bilen från början 1 gång av 3. Man väljer get från början 2 gånger av 3. Dom gångerna man väljer en get från början vinner man bilen om man byter. Alltså vinner man 2 gånger av 3 om man byter. Det är just det alla glömmer, även wikipedia har glömt det. Man kan välja bilen 2 gånger av 4, och geten 2 gånger av 4. Det finns 4 kombinationer, inte 3. Detta är vad alla tror (källa Wikipedia): Spelaren väljer förlust 1. Spelledaren väljer förlust 2. Byte ger vinst Spelaren väljer förlust 2. Spelledaren väljer förlust 1. Byte ger vinst Spelaren väljer vinst. Spelledaren väljer förlust 1 eller 2. Byte ger förlust Oj, man vinner 2/3 gånger om man byter. Fel fel, man har glömt en kombination. Jag tar Wikipedias skrift och lägger till det alla glömt med markering (röd text = ska tas bort): Spelaren väljer förlust 1. Spelledaren väljer förlust 2. Byte ger vinst Spelaren väljer förlust 2. Spelledaren väljer förlust 1. Byte ger vinst Spelaren väljer vinst. Spelledaren väljer förlust 1 eller 2. Byte ger förlust Spelaren väljer vinst. Spelledaren väljer förlust 2. Byte ger förlust Nämen, man vinner 2/4 gånger om man byter. 2/4 gånger = 1/2 gånger = 50%-chans. Grattis, -NightHawk- har löst en otroligt stark gåta. EDIT: Rättade till mindre fel. Jag editerar in en annan enklare förklaring: Tre skynken är helt onödiga, eftersom vad som än händer så måste spelledaren visa en get och ta bort ett skynke. Man kan lika gärna köra med två skynken, och ja, givetvis är chansen 50% per skynke att bilen är där. Redigerad 7 oktober, 2006 av -NightHawk- Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 7 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 oktober, 2006 (redigerad) Det är just det alla glömmer, även wikipedia har glömt det. Man kan välja bilen 2 gånger av 4, och geten 2 gånger av 4. Det finns 4 kombinationer, inte 3. Nej det är inte 2 gånger av 4. Man väljer bilen i snitt 1 gång av 3. Väljer man 9 gånger väljer man bilen 3 gånger. Att spelledaren kan välja förlust 1 eller 2 om man själv väljer vinst är helt irrelevant. Om man absolut måste ta med det scenariot också blir det snarare såhär: 2/6 Spelaren väljer förlust 1. Spelledaren visar förlust 2. Byte ger vinst. 2/6 Spelaren väljer förlust 2. Spelledaren visar förlust 1. Byte ger vinst. 1/6 Spelaren väljer vinst. Spelledaren visar förlust 1. Byte ger förlust. 1/6 Spelaren väljer vinst. Spelledaren visar förlust 2. Byte ger förlust. Rita upp på papper eller vad som helst och räkna ut. Det är vinst 2/3 om man byter. *edit* Borta. Redigerad 7 oktober, 2006 av R2D2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
-NightHawk- Skrivet 7 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 oktober, 2006 (redigerad) Nej det är inte 2 gånger av 4. Man väljer bilen i snitt 1 gång av 3. Väljer man 9 gånger väljer man bilen 3 gånger. Att spelledaren kan välja förlust 1 eller 2 om man själv väljer vinst är helt irrelevant. Om man absolut måste ta med det scenariot också blir det snarare såhär: 2/6 Spelaren väljer förlust 1. Spelledaren visar förlust 2. Byte ger vinst. 2/6 Spelaren väljer förlust 2. Spelledaren visar förlust 1. Byte ger vinst. 1/6 Spelaren väljer vinst. Spelledaren visar förlust 1. Byte ger vinst. 1/6 Spelaren väljer vinst. Spelledaren visar förlust 2. Byte ger vinst. Rita upp på papper eller vad som helst och räkna ut. Det är vinst 2/3 om man byter. Det där håller inte, ser du inte felet? Det kan omöjligt vara irrelevant. Och hur fan kan byte ge vinst, om man från första början valt vinst? Och ja, jag har suttit med papper och ränkat. Jag trodde du var smart R2... Hur många kombinationer finns det? Fyra. Alla kombinationer har lika mycket chans att gå igenom. 100/4=25. 25%-chans per kombination. Detta är alla kombinationer: Spelaren väljer förlust 1. Spelledaren väljer förlust 2. Byte ger vinst Spelaren väljer förlust 2. Spelledaren väljer förlust 1. Byte ger vinst Spelaren väljer vinst. Spelledaren väljer förlust 1. Byte ger förlust Spelaren väljer vinst. Spelledaren väljer förlust 2. Byte ger förlust Första 25%-delen ger vinst om man byter. Andra 25%-delen ger vinst om man byter. Tredje 25%-delen ger förlust om man byter. Fjärde 25%-delen ger förlust om man byter. Vinstkombinationer vid byte: 25%+25%=50%. Förlustkombinationer vid byte: 25%+25%=50%. Alltså, det är 50%-chans att du vinner och 50%-chans att du förlorar. Även simulatorn visar 50% åt båda hållen, inte 66.66% och 33.33%. Varför vid tre omgångar nåt vinner, är för att man inte kan dela 1 vinst. 1,5 vinst, lol. Är det tre rundor, så är chansen inte på någons sida, antingen getens eller bilens. Vi tar ett exempel, du har två pennor, en röd och en blå. Du slumpar en penna bakom din rygg (det är 50%-chans att du väljer röd eller blå), och du får fram röd. Då har fortfarande inte röd penna haft mer än 50%-chans att komma fram, trots att den kom fram. EDIT: Förstår du inte att det är en illusion p.g.a. att det är 2 getter och 1 bil i början? Han kommer ju ändå att ta bort 1 get så vad som än händer blir det 2 skynken kvar med 1 get och 1 bil kvar, och du kommer peka på en av dem. Du kommer aldrig peka på geten ledaren väljer. Ledaren är tvungen att välja bort ett och samma skynke, sålänge du inte pekat på vinsten, då han har två alternativ att välja bort, vilket betyder att det är 2 kombinationer ifall du pekar på vinst i början. Redigerad 7 oktober, 2006 av -NightHawk- Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 7 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 oktober, 2006 (redigerad) Det där håller inte, ser du inte felet? Det kan omöjligt vara irrelevant. Och hur fan kan byte ge vinst, om man från första början valt vinst? Och ja, jag har suttit med papper och ränkat. Jag trodde du var smart R2... Hur många kombinationer finns det? Fyra. Alla kombinationer har lika mycket chans att gå igenom. 100/4=25. 25%-chans per kombination. Ja jag ser felet. Jag skrev fel. Har ändrat nu. Jag har aldrig trott att du har varit smart och jag har inte direkt fått tillfälle att ändra mig. Du har fel. Det finns fyra kombinationer. Alla har dock inte samma chans att slå in. Om vi säger att: Spelaren väljer förlust 1 och spelledaren visar förlust 2 är kombination 1. Spelaren väljer förlust 2 och spelledaren visar förlust 1 är kombination 2. Spelaren väljer vinst och spelledaren visar förlust 1 är kombination 3. Spelaren väljer vinst och spelledaren visar förlust 2 är kombination 4. Dörr 1: förlust 1. Dörr 2: förlust 2. Dörr 3: bil. Kombination 1 kommer att inträffa en gång av tre eftersom man väljer dörr 1 en gång av tre. Kombination 2 kommer att inträffa en gång av tre eftersom man väljer dörr 2 en gång av tre. Kombination 3 och 4 kommer tillsammans att inträffa en gång av tre eftersom man väljer dörr 3 en gång av tre. Kombination 3 kommer då att inträffa en gång av två en gång av tre = 1/2*1/3=1/6. Samma sak gäller också för kombination 4. Här har du en bild från Wikipedia som visar det jag sa även om du nog inte förstår den eftersom du inte är så smart hahahAHaha!1!1: Vi tar ett exempel, du har två pennor, en röd och en blå. Du slumpar en penna bakom din rygg (det är 50%-chans att du väljer röd eller blå), och du får fram röd. Då har fortfarande inte röd penna haft mer än 50%-chans att komma fram, trots att den kom fram. EDIT: Förstår du inte att det är en illusion p.g.a. att det är 2 getter och 1 bil i början? Han kommer ju ändå att ta bort 1 get så vad som än händer blir det 2 skynken kvar med 1 get och 1 bil kvar, och du kommer peka på en av dem. Du kommer aldrig peka på geten ledaren väljer. Ledaren är tvungen att välja bort ett och samma skynke, sålänge du inte pekat på vinsten, då han har två alternativ att välja bort, vilket betyder att det är 2 kombinationer ifall du pekar på vinst i början. Ditt första exempel är helt fel. Röd har visst mer än 50% chans att komma fram. Röd har exakt 2/3 chans att komma fram. Läste fel, trodde det var två röda pennor. Ditt andra exempel är visserligen rätt i början men din slutsats är fel. Man har alltid kvar en get och en bil. Däremot väljer man en get från början 2 gånger av 3 och därför kommer man 2 gånger av 3 att byta till en bil om väljer att byta. Redigerad 7 oktober, 2006 av R2D2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
-NightHawk- Skrivet 7 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 oktober, 2006 Ja jag ser felet. Jag skrev fel. Har ändrat nu. Jag har aldrig trott att du har varit smart och jag har inte direkt fått tillfälle att ändra mig. Du har fel. Det finns fyra kombinationer. Alla har dock inte samma chans att slå in. Om vi säger att: Spelaren väljer förlust 1 och spelledaren visar förlust 2 är kombination 1. Spelaren väljer förlust 2 och spelledaren visar förlust 1 är kombination 2. Spelaren väljer vinst och spelledaren visar förlust 1 är kombination 3. Spelaren väljer vinst och spelledaren visar förlust 2 är kombination 4. Dörr 1: förlust 1. Dörr 2: förlust 2. Dörr 3: bil. Kombination 1 kommer att inträffa en gång av tre eftersom man väljer dörr 1 en gång av tre. Kombination 2 kommer att inträffa en gång av tre eftersom man väljer dörr 2 en gång av tre. Kombination 3 och 4 kommer tillsammans att inträffa en gång av tre eftersom man väljer dörr 3 en gång av tre. Kombination 3 kommer då att inträffa en gång av två en gång av tre = 1/2*1/3=1/6. Samma sak gäller också för kombination 4. Här har du en bild från Wikipedia som visar det jag sa även om du nog inte förstår den eftersom du inte är så smart hahahAHaha!1!1: Ditt första exempel är helt fel. Röd har visst mer än 50% chans att komma fram. Röd har exakt 2/3 chans att komma fram. Ditt andra exempel är visserligen rätt i början men din slutsats är fel. Man har alltid kvar en get och en bil. Däremot väljer man en get från början 2 gånger av 3 och därför kommer man 2 gånger av 3 att byta till en bil om väljer att byta. 1. Du måste inte använda ironi, totalt onödigt och fjantigt. 2. Jag förstår bilden. 3. Jag har aldrig sagt att jag är smart, inte du heller men jag lade bara till det där. 4. Hur fan kan röda pennan ha 66.66% chans att vinna? 5. BRB med svaret. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 7 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 oktober, 2006 (redigerad) 1. Du måste inte använda ironi, totalt onödigt och fjantigt. 2. Jag förstår bilden. 3. Jag har aldrig sagt att jag är smart, inte du heller men jag lade bara till det där. 4. Hur fan kan röda pennan ha 66.66% chans att vinna? 5. BRB med svaret. 1. Var använde jag ironi? Jag var inte ironisk med din smarthet. 2. Bra, så vad är problemet? Vad är det som du inte förstår? 3. Så varför la du till det? Jag har aldrig heller sagt att jag är smart. 4. Nej den har 50%. Läste fel, trodde det var två röda pennor. Exemplet med 2 pennor har ingenting alls med saken att göra. 5. Jag väntar. Ska ge dig ett exempel. Säg att du har en tärning med sex sidor. På 2 sidor står det en etta. På 2 sidor står det en tvåa. På 1 sida står det en trea. På 1 sida står det en fyra. Om man kör med din logik skulle det vara 1/4 chans att få en fyra eftersom det finns fyra kombinationer. Egentligen är det 1/6 chans att få en fyra eftersom ettor och tvåor är "överrepresenterade". Redigerad 7 oktober, 2006 av R2D2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
-NightHawk- Skrivet 7 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 oktober, 2006 (redigerad) 1. Var använde jag ironi? Jag var inte ironisk med din smarthet. 2. Bra, så vad är problemet? Vad är det som du inte förstår? 3. Så varför la du till det? Jag har aldrig heller sagt att jag är smart. 4. Nej den har 50%. Läste fel, trodde det var två röda pennor. Exemplet med 2 pennor har ingenting alls med saken att göra. 5. Jag väntar. 1. Du nog inte förstår den eftersom du inte är så smart hahahAHaha!1!1: 2. Inget är problemet, du skrev att jag kanske inte förstod den (med ironi). 3. Nej, men jag lade till det för att jag trodde att du var smart. 4. Kommer senare, tillsammans med andra svaret. 5. Det kommer, ska jag vara ärlig känner jag mig slagen, men jag tror fortfarande att det finns en lucka. Men jag kommer snart. EDIT: Det du editerade in: Ja jag vet, det är ungefär så du och bilden förklarar. Redigerad 7 oktober, 2006 av -NightHawk- Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 7 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 oktober, 2006 1. Du nog inte förstår den eftersom du inte är så smart hahahAHaha!1!1: 2. Inget är problemet, du skrev att jag kanske inte förstod den (med ironi). 3. Nej, men jag lade till det för att jag trodde att du var smart. 4. Kommer senare, tillsammans med andra svaret. 5. Det kommer, ska jag vara ärlig känner jag mig slagen, men jag tror fortfarande att det finns en lucka. Men jag kommer snart. EDIT: Det du editerade in: Ja jag vet, det är ungefär så du och bilden förklarar. 1. Ja, jag drev med dig eftersom du var så stolt med "Grattis, -NightHawk- har löst en otroligt stark gåta."-tjafset. 2. Om du nu förstår den, varför tror du fortfarande att det är 50% chans? 3. Och att jag nu skulle vara osmart grundar du på? 4. Ska bli intressant hur du lyckas förklara det. 5. Trevligt att du är ärlig. Luckan blir intressant. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
-NightHawk- Skrivet 7 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 oktober, 2006 (redigerad) 1. Ja, jag drev med dig eftersom du var så stolt med "Grattis, -NightHawk- har löst en otroligt stark gåta."-tjafset. 2. Om du nu förstår den, varför tror du fortfarande att det är 50% chans? 3. Och att jag nu skulle vara osmart grundar du på? 4. Ska bli intressant hur du lyckas förklara det. 5. Trevligt att du är ärlig. Luckan blir intressant. 1. Ok, mitt fel. 2. Jag förstod hur det var tänkt, men jag höll på min teori. 3. Jag trodde att du inte var så smart eftersom du höll på fel sida (ansåg jag), men nu har jag insett att du fortfarande är smart. 4. Vi skiter i pennorna, mitt fel. Det har inget med detta att göra. 5. Jag är slagen. Jag tänkte för långt fram, att om man nu redan pekar på en sak så spelar det ingen roll om man byter. Men nu kom jag på det, att det är störst chans att peka på en get i början, vilket leder till att om man inte byter pekar man fortfarande på geten. Du vann, grattis R2, det är jag som är osmart. Nu när jag tänker efter, så har du haft rätt hela tiden. Grattis ännu en gång, det är sällan jag har fel. Redigerad 7 oktober, 2006 av -NightHawk- Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jojje Skrivet 7 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 oktober, 2006 Kolla. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts