Jump to content

SO Text

Anathema
 Share

Recommended Posts

Inledning

Vad menar man igentligen med diktatur och demokrati?

Varför är just demokrati bäst?

Vad innebär demokrati?

Några saker som jag kommer att ta upp är just skilnader och likheter.

STRECK

Demokrati betyder Folkstyre det kommer ifrån det grekiska Demos och Kratein. Demokrati infördes först i antika Grekland men var då inte sån demokrati vi idag har i sverige utan var väldigt begränsat, det var bar de

hade fötts i Athen som kunde rösta i Athen.

Demokrati kom efter diktaturen, man kan tolka det som att folket var missnöjda vilket nu är en stor del till varför demokrati är klassad som den bästa styrelseskicket.

Jag kan nu i detta arbete skriva att Vitryssland inte har något bra styrelseskick utan att något skulle hända mig i Sverige. Det är en av demokratins viktigaste punkt. Jag har ytrande och tryckfrihetlagen.

Jag får säga mina åsikter sålänge det inte är någon hets mot folkgrupp. Jag är lika värd som Fredrik Reinfeldt eller skolans rektor. Alla i lika mycket värda, ännu en av demokratins pelare.

Jag har rätt att kunna bilda en förening eller få med en som tycker att Sveriges regering gör ett dåligt jobb och det viktigaste. Vi kan närsomhelts få en ledare att avgå för att sedan välja fram en ny.

Streck

Diktaturer styrs antigen av en diktator eller ett parti. Den som styr brukar styra utan folkets inflytande.

Diktatur brukar innehålla förtryck och våld, speciellt folk som inte gillar hur landet styrs. Myndigheterna brukar ha en stark kontroll över invånarna.

Många diktaturer brukar säga att de är demkratiska land. Några diktaturer brukar även sätta upp val. Men då är politiska debatter förbjudna och det finns endast ett parti att rösta på.

I en diktatur som Nordkorea eller Vitryssland så är alla människor inte lika värdam det finns ingen yttrandsfrihet och föreningsfriheten finns inte.

Streck

Slutsats

Demokrati har ju klart mycket mer fördelar än Diktatur, om man nu ska jämföra dessa två strylseskicken så kan man tänka på följande punkter.

Du har rätt att bestäma i demokrati. Det kan du inte i diktatur.

Du har rätt att kunna säga och tycka vad du vill. Något som kan betyda döden i en diktatur.

Därför är demokrati den bästa styrelseskicket

Ändrade text

Redigerad av Anathema
Länk till kommentar
Dela på andra sidor