luddee Skrivet 10 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 10 september, 2006 Visserligen är det svensk tid nu, och New York har inte vaknat upp till denna hemska dag ännu. 11 september är ett datum som verkligen klingar till i huvudet när man hör det, för mig mer än 24 december. Det är kanske viktigt att det är på det viset så att vi aldrig glömmer den dagen och de människor som dog, framförallt de tappra brandmän och poliser. Även passagerarna på United Airlines 93 är riktiga hjältar/hjältinnor. Jag kommer ihåg den dagen jag satt och kollade på TV, och min pappa rusade in och bytte kanal till CNN eller något dylikt. Självklart blev jag sur (var bara 11 år) och jag förstod absolut inte vad som hade hänt och var alvaret var. Jag visste inte ens vad WTC var för något, det enda jag såg var en byggnad som rykte. Rätt som det är ser man ett flygplan (ja, live) och en stor explotion. Min pappa hoppar ur soffan och skriker, själv förstod jag fortfarande ingenting. Det var nog efter ett flertal år jag började förstå alvaret med det hela. I februari i år var jag på semester i New York och besökte självklart ground zero. Det var fortfarande helt förödande, mycket större än man kan tänka sig, det går verkligen inte att förstå bara att kolla på bilder på hålet, ca 20m djupt. Trycket av tornen gjorde att hela jorden rasade ner, och tunnelbanesystem under. Inte konstigt att man inte har påbörjat ett bygge, det kommer dröja flertal år till innan marken där är stark nog. Något som vi också måste tänka på är de människor som dog i United Airlines 93, samt de offren i attacken mot Pentagon. Det var faktiskt inte bara WTC som attackerades den dagen, men visst förstår jag att WTC fått ett stort fokus. Snälla, jag menar snälla, låt inte denna tråden växa till en konspirationstråd om "vem" det var. Hedra människorna som dog ett ögonblick istället. Tack. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Foo Skrivet 10 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 10 september, 2006 Mycket fint att du tar upp det, värsta bra timingen också! Min pappa satt också och kollade på detdär och ropade på mig att komma och kolla, men jag fattade aldrig att det var på riktigt, även om han sa det en massa gånger... Sen nästa dag i skolan så pratade alla som nåt flygplan, och först då fattade jag vad som hade hänt! Men jag har nog ännu inte riktigt förstått hur stort det var egentligen. Många tänker nog mest på dom i planet, och sen på dem i byggnaden (Vilket var många många mer än jag föreställer mig antar jag) *Tänker en stund på alla som miste livet* :'( Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
luddee Skrivet 10 september, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 10 september, 2006 Med tanke på hur många som dog så var det hela 2759 st. Detta är den siffran jag hörde alldeles nyss, men jag har hört många fler versioner. Synd att man inte kan veta hur många det var exakt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
RadiuZ Skrivet 10 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 10 september, 2006 (redigerad) Jag och en kompis satt och spelade Worms, när min bror kom in och berättade om det. Jag fattade inte allvaret i det men följde det på TV resten av dagen. Och en kompis till min bror fyller år 11 september, latjo för honom. Redigerad 10 september, 2006 av RadiuZ Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
aKi Skrivet 10 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 10 september, 2006 Kommer ihåg den dagen, ville kolla på något roligt men det var nyheter på varenda jävla kanal. Tog lite tid för mig att fatta vad som hade hänt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 10 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 10 september, 2006 Den 11 september var ingen rolig dag, verkligen inte för min mamma som fyllde år då detta skedde. Jag tycker fortfarande att det är lite obehagligt att se bilder/videor ifrån WTC. Men jag tycker att alla som hjälpte till med att rädda folk den 11 september vid WTC är riktiga hjältar, ja det är dom. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Roxxy Skrivet 10 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 10 september, 2006 Jag kommer ihåg att farsan satte på nytheterna. Han kallade på mig DIREKT. Resten av dagen satt vi framför TV:n. Kommer också ihåg när de visade vad som hade hänt med Pentagon och en annan flygplan som hade kraschat i skogen. Jag började fatta att det var terrorister som orsakade allt. Dagen därpå fattade jag allt vad som hade hänt Alla modiga brandmän som offrade sig, all som satt i planet, de som var i byggnaden, de borde bli hedrade. *Tänker en stund på alla som miste livet* :'( *gör samma sak* Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 10 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 10 september, 2006 Hade nyligen spytt utanför fritids för att det var åska och regn. Hörde min far och fritidsledare prata om det och fattade inget, jag heller, var liten och förstod ingenting. Hörde om det på radion på vägen hem, där en tjej berättade om alla kroppar som låg där, hur det såg ut. Känndes hemskt att vara så liten och få se så hemska bilder på tv. Tog mig ett par veckor att förstå vad som hänt, och några år att 'komma över' det. har sett ett fåtal dokumentärer om det här, men har aldrig kunnat greppa det här. Jag förstår inte hur man kan kalla människan för civiliserad. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 10 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 10 september, 2006 Okej. Lyssnade på radio när jag först hörde det. Men iaf, det som har hänt har hänt. Är det verkligen lönt att dra upp det varje år? Gör det bara svårare för folk som förlorade anhöriga den dagen. Maimstream: Fritids? Du var ju förfan 11 år då? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Maimstream Skrivet 10 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 10 september, 2006 Maimstream: Fritids? Du var ju förfan 11 år då? Ja, det kallades storklubben. Båda mina föräldrar arbetade dagtid då, så alla som gick mellan trean och femman, eller nåt, fick gå på storklubben. Säger det som jag sa nyss till Lajnux; Det är viktigt att vi inte glömmer alla dom som offrades, men det är viktigare att vi inte glömmer att leva vidare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Officer Hernandez Skrivet 10 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 10 september, 2006 Till alla från New York Police Department Fire Department City of New York Fire Department City of New York Emergency Medical Service Port Authority Police New York / New Jersey Och alla andra som omkom 9/11 - 01: We Will Never Forget! R.I.P! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 11 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2006 Det må vara en katastrof, men orka göra lika stor sak av det hela varje jävla år. Det var mer som dog under d-day, ww2. Ser du folk som sörjer dessa amerikaner samma dag? 5 år eller 50, spelar ingen roll för mig. Sörj om du så vill, men gör det fan anonymt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The_go Skrivet 11 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2006 Det må vara en katastrof, men orka göra lika stor sak av det hela varje jävla år. Det var mer som dog under d-day, ww2. Ser du folk som sörjer dessa amerikaner samma dag? 5 år eller 50, spelar ingen roll för mig. sörj om du så vill, men gör det fan anonymt. Varför inte börja sörja för det som finns i nuet? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
[B][O][T] Skrivet 11 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2006 (redigerad) Redigerad 25 september, 2009 av [B][O][T] Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Spam Snuten Skrivet 11 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2006 (redigerad) Hoppas nu bara att ingen på MSN prackar på en det där skitsnacket om "sörj dom döda, sätt en ros framför nicket". Visst, det är sorgligt, men det är f*n det förgånga (jag säger inte att vi ska glömma, men måste man ha sig ett j*vla liv för sig varje år bara för det?). Visst, man kan sörja. Men glöm bara inte att leva vidare. Redigerad 11 september, 2006 av Spam Snuten Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
ZcruweN Skrivet 11 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2006 Anyways nu till saken. När jag var 11 år så var jag rätt knubbig, jag hade ätit upp mig rejält och tittade jämt på TV. Av nån underlig anledning så tittade jag just på det här (dessutom orkade jag inte byta kanal) När jag fick se det här så skrek jag till och började nästan gråta (jag tyckte nått sånt här var riktigt hemskt, jag visste ju vad som hände och jag visste att fullt med människor dog just då) Nu över till en sorglig sak, på ett utav dom där planen satt en kompis till min mamma (om jag inte har allt för fel) Vi kännde denne person väldigt bra och denne person var nästan en familje medlemm. Efter att detta hände så bestämmde jag mig för att sörja denne person så skulle jag börja träna så jag fick bra kondition och en bra kropssbyggnad. And thats the end of that Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
StellHell Skrivet 11 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2006 Varför inte börja sörja för det som finns i nuet? Det är just det man ska göra. 5 år är inte nutid, det är dåtid. Okej om man sörjer en familjemedlem. Iofs gör jag inte det heller. Senaste familjemedlemmen för mig är min farfar som dog 2003. 3 år sedan nu, och jag minns inte vilken dag det var. Varför minnas dagen folk försvinner, utan istället minnas tiden man hade tillsammans med dom? En så offentlig sak som WTC är inget jag någonsin skulle sörja. Då det inte berör mig(oh noes, det är människor. WTC är en fjärt i rymden jämfört med alla krig, och svält som är överallt. Och jag bryr mig inte så värst om det heller). Anledningen till att det blev så stort var eftersom det drabbade USA. När nått drabbar USA så ska genast alla stödja och stötta dom. Andra anledningen var för det var ett terrordåd, om det nu var det. Jag tror inte det skulle blivigt en 1/100 del så stor uppståndelse om det var USA som krashade i 2 höghus i Irak, då folk helt plötsligt skulle tycka att det inte är samma grej. USA är riddaren i vit rustning, och allt som är emot USA är terrorister. Visst, det är synd att det dog 3000~ personer den dagen. Men; 1. Det har dött mer människor i olika katastrofer överallt i världen, men när det händer USA så ska allt vara viktigare (Allt pga. USA's världsbild. Älska USA eller bli ett hatat land) 2. Då jag inte känner någon personligen som var med i terrordådet, så känner jag ingen speciell saknad av personerna som omkom. (Samma sak igen. Varför ska jag sörja amerikaner, men helt glömma alla barn framförallt som dör av svält överallt i världen.) Och jag säger det en sista gång igen. Om ni nu ska hålla på att sörja 3000~ personer som dog för 5 år sedan, då ska ni fan sörja alla andra större händelser. Men det kommer aldrig hända. Dels så är det inget som har förpestat media som detta, och dels så finns det inga speciella datum till dom flesta andra fallen. Första och Andra världskrigets stupade soldater. Vietnams stupade soldater. Alla amerikanska FN soldater som stupat under alla dessa år. Ser ni sambandet. Folk sörjer bara amerikaner, vilket är så fel. Alla tyska soldater som fick lägga livet till, pga ett vrickat ledarskap. Det var mer eller mindre tvång att gå med i kriget som tysk medborgare, och sen blir dom avmålade som barbarer och mördare. Det var fortfarande inte soldaterna som bestämde om förintelsen och andra saker som Nazi Tyskland genomförde. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GiZmo Skrivet 11 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2006 *massa bra text* Bra sagt Stellan Håller med till 100%! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 11 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2006 Baah, min syrra fyller år idag. Och StellHell har rätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 11 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2006 Dem oskyldiga som omkomm förtjänar givetvis respekt och att minnas. Men vad som nästan är lika hemskt är hur attackerna utnyttjas av Bush och kompani för att vinna förtroende. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts