Everest Skrivet 7 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2006 Jag vill påminna om att din åsikt var en helt annan för ett par veckor sedan. Hängde inte med lika mycket i debatten då, egentligen är jag väl inte hyperinsatt nu heller men i alla fall.. 80% av 20 000kr = 16 000kr - 80% av 100 000kr = 80 000kr - Större skilland Taket ligger väl på typ 20 000 så om man tjänar, låt oss säga, 30 000 i månaden och blir arbetslös så får man bara ut 80% av 20 000 i alla fall. Sossarna vill höja till 25 000 tror jag det var, Moderaterna vill sänka.. Klart som fan att det ska löna sig att arbeta, men dit når man inte genom att sänka skatter, dit når man genom att man skapar fler jobb så att flera kan arbeta, då behövs en stark tillväxt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 7 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2006 Och dom kan tydligen inte skapa fler jobb när de ändå har haft makten i över 12 år Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Moongoose Skrivet 7 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2006 Taket ligger väl på typ 20 000 så om man tjänar, låt oss säga, 30 000 i månaden och blir arbetslös så får man bara ut 80% av 20 000 i alla fall. Sossarna vill höja till 25 000 tror jag det var, Moderaterna vill sänka.. Klart som fan att det ska löna sig att arbeta, men dit når man inte genom att sänka skatter, dit når man genom att man skapar fler jobb så att flera kan arbeta, då behövs en stark tillväxt. Jaha, men varför säger sossarna att det är 80% av sin senaste lön där man arbetade sist? Så alla får lika mycket i A-kassa? Nej. Klart som fan att det ska bli fler jobb, men Inte genom en jädrans skattehöjning. Genom att det blir skattehöjning, får man färre och färre pengar kvar av sin lön, och vem fan vill arbeta när man ser att det lönar sig mera att inte göra någonting? Som jag skrivit någon gång tidigare, genom att sänka anställningsskatten så blir det fler som vågar anställa, och genom att förenkla och ta bort ett flertal företagslagar så skapas fler företag och flera jobb. Det funkar bara genom Alliansens förslag, sossarna vill ju att det ska vara likadant och mera skatt. Hur många gånger tror jag att jag kommer skriva detta? Och hurmånga gånger hittills? Tror: 5+. Nu: 2. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 7 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2006 Sänker man skatten, så minskar svartjobben. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Moongoose Skrivet 7 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2006 SVT Fri Television? I och med att det är om partiledardebatt så kan en liten film om en mindre utfrågning komma med. Tack SVT, ni är så opartiska Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Everest Skrivet 7 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2006 Genom att det blir skattehöjning, får man färre och färre pengar kvar av sin lön.. Hellre det än att hela lönen går åt om man brutit ett ben, sänkningar kommer ju också innebära att allt blir mycket dyrare när allt privatiseras hit och dit, sänkningarna kommer också i längden öka klyftorna mellan hög- och låginkomsttagare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Moongoose Skrivet 7 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2006 Hellre det än att hela lönen går åt om man brutit ett ben, sänkningar kommer ju också innebära att allt blir mycket dyrare när allt privatiseras hit och dit, sänkningarna kommer också i längden öka klyftorna mellan hög- och låginkomsttagare. Jaså? Du föll på det? Såvitt vad jag och de som känner de som sitter i Uppsala landsting och kommun, så vet de Inget om privatiseringen av sjukhus. Visst, det kanske startas någon privat, men det betyder inte att du måste gå dit. Sänkningen som kommer innebär att varje löneinkomsttagare får 1000kr mer i plånboken. Ja. Nu får de rika råd med sin über Flat-screen. Nej, de 1000kr som man slipper betala i skatt tjänar låg- och mellaninkomsttagarna på. Eftersom låg- och mellaninkomsttagarna får mindre efter lön, se är 1000kr mer välbehövligt för dem än för de rika. Eller? Utanförskapet (Första gången jag blir tvungen att nämna detta) är stort, alldeles för stort. Det finns samhällen som Rinkeby och Tensta, och hur är det där? Arbetslösheten är hög, skolan är inte direkt bra, jobb finns inte där. Detta har kommit när sossarna har suttit med makten i 12 år. Varför har de inte gjort något åt detta? De vill använda dessa människor till att göra så att klyftorna kommer öka om Alliansen vinner, men så är det Inte. Skolan kommer få mer pengar, befogenheter och bättre utbildning om Alliansen får makten. Genom att sänka anställningsskatten så blir det fler som vågar anställa, och genom att förenkla och ta bort ett flertal företagslagar så skapas fler företag och flera jobb. Det funkar bara genom Alliansens förslag, sossarna vill ju att det ska vara likadant och mera skatt. Sänkningen på 1000kr gör större skillnad för låg- och mellaninkomsttagare, de behöver dessa mer. Inte bidrag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Ceone Skrivet 7 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2006 (redigerad) Hellre det än att hela lönen går åt om man brutit ett ben, sänkningar kommer ju också innebära att allt blir mycket dyrare när allt privatiseras hit och dit, sänkningarna kommer också i längden öka klyftorna mellan hög- och låginkomsttagare. Det är därför det finns sjukförsäkringar (i ett liberalt samhälle)...... Sen blir det heller inte dyrare eftersom sjukhusen konkuerar mot varandra så de måste vara så låga priset och effektiva som möjligt. Redigerad 7 september, 2006 av Ceone Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 7 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2006 Inget parti som vill ha bort monopelen i Sverige? (tänker mest på Systemet då) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Officer Hernandez Skrivet 7 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2006 Vote: Reinfeldt! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Moongoose Skrivet 7 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2006 Inget parti som vill ha bort monopelen i Sverige? (tänker mest på Systemet då) Moderaterna kan tänka sig att låta privatisera ett flertal monopolägda saker. Vet ej hur hela Alliansen är till det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 7 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2006 Moderaterna kan tänka sig att låta privatisera ett flertal monopolägda saker. Vet ej hur hela Alliansen är till det. Fp vill i alla fall privatisera lite av sjukvården. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Everest Skrivet 7 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2006 Jaså? Du föll på det? Såvitt vad jag och de som känner de som sitter i Uppsala landsting och kommun, så vet de Inget om privatiseringen av sjukhus. Visst, det kanske startas någon privat, men det betyder inte att du måste gå dit. Sänkningen som kommer innebär att varje löneinkomsttagare får 1000kr mer i plånboken. Ja. Nu får de rika råd med sin über Flat-screen. Nej, de 1000kr som man slipper betala i skatt tjänar låg- och mellaninkomsttagarna på. Eftersom låg- och mellaninkomsttagarna får mindre efter lön, se är 1000kr mer välbehövligt för dem än för de rika. Eller? Utanförskapet (Första gången jag blir tvungen att nämna detta) är stort, alldeles för stort. Det finns samhällen som Rinkeby och Tensta, och hur är det där? Arbetslösheten är hög, skolan är inte direkt bra, jobb finns inte där. Detta har kommit när sossarna har suttit med makten i 12 år. Varför har de inte gjort något åt detta? De vill använda dessa människor till att göra så att klyftorna kommer öka om Alliansen vinner, men så är det Inte. Skolan kommer få mer pengar, befogenheter och bättre utbildning om Alliansen får makten. Sänkningen på 1000kr gör större skillnad för låg- och mellaninkomsttagare, de behöver dessa mer. Inte bidrag. Bra och sjukvård som är tillgänglig för alla som betalas med skatter eller företag som drivs av företag i vinstsyfte? Det första låter i mina öron som en självklarhet. Sjukvården i Sverige håller mycket hög kvalitet, och denna vård ska alla ha tillgång till och därför måste den finansieras med skattepengar. Det återstår väl då att se hur det egenligen blir med privatiseringen om Alliansen vinner. Jag tror att om man öppnar upp för företagen att investera i vården kommer det också att bli så, vilket leder till att det blir dyrare, då spelar inte den extra tusenlappen någon roll längre. Väljer man den offentliga vården ändå kommer den antagligen att vara sämre än den privata ändå. Men blir så inte fallet så ska jag ta tillbaka mina ord. Att skolan inte funkar i t.ex. Tensta eller Rinkeby kan jag faktiskt inte försvara, det sägs innan varje val att man ska skjuta till mera pengar till skolan, från båda håll. God utbildning är roten till väldigt mycket, Socialdemokraterna satsar ju nu på mycket mer utbildad personal till skolan, räcker det? Det får vi väl se. Förändringar måste i alla fall göras. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Moongoose Skrivet 7 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2006 Bra och sjukvård som är tillgänglig för alla som betalas med skatter eller företag som drivs av företag i vinstsyfte? Det första låter i mina öron som en självklarhet. Sjukvården i Sverige håller mycket hög kvalitet, och denna vård ska alla ha tillgång till och därför måste den finansieras med skattepengar. Det återstår väl då att se hur det egenligen blir med privatiseringen om Alliansen vinner. Jag tror att om man öppnar upp för företagen att investera i vården kommer det också att bli så, vilket leder till att det blir dyrare, då spelar inte den extra tusenlappen någon roll längre. Väljer man den offentliga vården ändå kommer den antagligen att vara sämre än den privata ändå. Men blir så inte fallet så ska jag ta tillbaka mina ord. Att skolan inte funkar i t.ex. Tensta eller Rinkeby kan jag faktiskt inte försvara, det sägs innan varje val att man ska skjuta till mera pengar till skolan, från båda håll. God utbildning är roten till väldigt mycket, Socialdemokraterna satsar ju nu på mycket mer utbildad personal till skolan, räcker det? Det får vi väl se. Förändringar måste i alla fall göras. Ja, Sverige sjukvård kom på andra plats i Europa, men vi skulle kommit på första om inte alla dessa köer finns. Och för att ta bort dessa köer så ska man låta människor välja vilket sjukhus de vill till om det är kö på det närmaste sjukhuset. I dagens sossesverige kan man inte detta. Alltså, Alliansen vill att människor ska ha valfrihet, och det kommer att kosta som det kostar redan nu och det som är gratis är fortfarande gratis. Moderaterna vill ta bort landstigen, så att sjukhusen får de pengar de förtjänar och de vet bäst. Och genom att låta detta hända och att människor får välja sjukhus, så kommer standarden att öka på varje sjukhus då de som har flest patienter kommer att få mer pengar än de som har knappt några. Den kommer fortfarande att finasieras med pengar, mer faktiskt eftersom landstingen ska väck och då slipper man betala dessa inkompetenta människor som sitter där och agerar experter om sjukhus. Jag har inte läst något om att öppna för företagen, utan att låta sjukhusen själva bestämma vilka företag som de ska ha sina testoskop ifrån osv. Socialdemokraterna vill ju utbilda 3 000 nya fritidspedagoger. Vad är de bra för? Varför inte satsa dessa pengar på skolan och mera hjälplärare och kompetenta lärare. Fritidspedagogerna hjälper bara på fritiden, då barn leker och barn kan väl leka själva, inte behöver dom en massa vuxna som tar han om dom då. Det är i skolan det ska satsas mera på, eftersom det är där de ska lära sig att läsa och skriva. Utan att läsa eller skriva kan man inte gå i någon gymnasieprogram utom IV (Inviduella Valet) för att i 9an sätts det G på dessa människor som inte kan läsa eller skriva för att lärarna tycker synd om dom. Känner några från min förra klass som tillhör den skalan. Sätt in specialpedagoger, tidigare betyg och nationellt prov i 3an så man kan snabbt lära de som inte kan läsa eller skriva kunna göra detta innan i gymnasiet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
n00dles Skrivet 7 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2006 Vote F R Jag hörde på nyhterna, minns ej om det va på radio eller på tV, att typ det blev så här typ (mellan tummen och pekfingret ;-P) F H 3.5 G P 2.8 eller nått liknande poäng CA Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Everest Skrivet 7 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2006 Ja, Sverige sjukvård kom på andra plats i Europa, men vi skulle kommit på första om inte alla dessa köer finns. Och för att ta bort dessa köer så ska man låta människor välja vilket sjukhus de vill till om det är kö på det närmaste sjukhuset. I dagens sossesverige kan man inte detta. Alltså, Alliansen vill att människor ska ha valfrihet, och det kommer att kosta som det kostar redan nu och det som är gratis är fortfarande gratis. Moderaterna vill ta bort landstigen, så att sjukhusen får de pengar de förtjänar och de vet bäst. Och genom att låta detta hända och att människor får välja sjukhus, så kommer standarden att öka på varje sjukhus då de som har flest patienter kommer att få mer pengar än de som har knappt några. Den kommer fortfarande att finasieras med pengar, mer faktiskt eftersom landstingen ska väck och då slipper man betala dessa inkompetenta människor som sitter där och agerar experter om sjukhus. Jag har inte läst något om att öppna för företagen, utan att låta sjukhusen själva bestämma vilka företag som de ska ha sina testoskop ifrån osv. Moderaterna vill; "öppna vården och omsorgen för nya idéer, kreativitet och nya aktörer. Detta förändrar dock inte hur vården och omsorgen ska betalas -via skatten, gemensamt och solidariskt". Vi föreställer oss att det finns både privata och offentliga sjukhus, de privata drivs av företag som vill tjäna pengar, de som har råd går dit och därmed tjänar sjukhuset pengar vilket gör vården bättre just där. De som inte riktigt kan betala lika mycket går till de offentliga sjukhusen där vården kommer att försämras p.g.a Alliansens skattesänkningar. (Du får väldigt gärna rätta mig här, för jag vet inte säkert hur mycket av skattepengarna som kommer läggas på vården om Alliansen vinner). Standarden kommer att öka på vissa sjukhus, inte alla. Ökade klyftor vill vi inte ha, alla ska ha rätt till samma vård. Angående skolan så håller jag i stort sett med, anser som du att det behövs satsas mera på Grundskolan och Gymnasiet, betyg från trean är väl kanske lite tidigt imo, det är ju fortfarande ett lekstadium då, man lär sig det grundliga, märker man att någon elev har problem så ger man den eleven mera hjälp(hit ska pengarna gå) utan att det blir på för mycket "liv och död", barn måste fortfarande inspireras att gå i skolan så länge de är små och det ska vara mera roligt på det stadiet. Sen på mellanstadiet kan man få de första betygen i samband med nationella proven, då får man tillräckligt med tid för att inse allvaret och gå ut med bra betyg i nian. Märker vi att detta fungerar tycker jag verkligen att vi ska höja nivån och införa flera steg i betygsskalan också. Fan, i t.ex. Rumänien har man ju algebra redan i sexan.. Btw, kanske kan tolkas som att jag är värsta sossen, men det är mest det ideologiska. Håller verkligen inte med om all deras politik. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 7 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2006 Moderaterna vill; "öppna vården och omsorgen för nya idéer, kreativitet och nya aktörer. Detta förändrar dock inte hur vården och omsorgen ska betalas -via skatten, gemensamt och solidariskt". Vi föreställer oss att det finns både privata och offentliga sjukhus, de privata drivs av företag som vill tjäna pengar, de som har råd går dit och därmed tjänar sjukhuset pengar vilket gör vården bättre just där. De som inte riktigt kan betala lika mycket går till de offentliga sjukhusen där vården kommer att försämras p.g.a Alliansens skattesänkningar. (Du får väldigt gärna rätta mig här, för jag vet inte säkert hur mycket av skattepengarna som kommer läggas på vården om Alliansen vinner). Standarden kommer att öka på vissa sjukhus, inte alla. Ökade klyftor vill vi inte ha, alla ska ha rätt till samma vård. Om ett par sjukhus privatiseras blir det färre som ska dela på kakan, då kan dom sänka skatten utan att det nödvändigtvis blir sämre. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 7 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2006 Den kvarten jag såg så uppfattade jag det hela som att Fredrik smiskade Göran. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Everest Skrivet 7 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 7 september, 2006 Om ett par sjukhus privatiseras blir det färre som ska dela på kakan, då kan dom sänka skatten utan att det nödvändigtvis blir sämre. Det kommer ju inte att bli bättre i alla fall, sämre om man jämför med de privata. Men man kan ju bara spekulera i hur det kommer bli.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
SlewME Skrivet 7 september, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 september, 2006 Det kommer ju inte att bli bättre i alla fall, sämre om man jämför med de privata. Men man kan ju bara spekulera i hur det kommer bli.. Man kommer ingenstans i livet genom att spekulera igenom det. Har man en sjukvård som inte fungerar så skadar det inte att testa något nytt. Jag menar, långa väntköer, ambulanser som inte kommer samt otillräckliga platser på BB. Om den privatiseras så blir det kanske bättre. Ta Telia för ett exempel, det har varken blivit bättre eller sämre, man sålde ComHem och idag är ComHem ett utav de större tv och bredbandföretag i Sverige, inte på monopolens tid. Det man även gjort är att man tillåtit friskolor vilket har öppnat en ny värld för ungdomar som intresserar sig för annat än Natur och samhäll. Det finns många olika riktningar i livet att välja, allt från fotboll till IT, från it till måleri, du fattar. Vad säger att detta inte skulle gå med sjukhusen? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts