Jump to content

Religion och dess roll i samhället

skribb
 Share

Religionsfrågor  

110 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

De flesta människor brukar inte ha något problem med att anpassa sig efter den kultur de kommer till. Jag ser inget fel i 'Den blomstertid nu kommer', visste inte ens att det var en psalm. Men jag gillar inte att man ska gå till kyrkan i samband med skolan, iafl inte om det är en präst som ska tala (och det är det ju). För hur många av oss tror på gud egentligen? Det är ju ingen majoritet i alla fall.

Slutsats - svårt.

Läste någonstans att i Sverige så är 46-85 agnostiska/ateister.

Så nej, ingen majoritet precis. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 157
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Har inte läst vad alla här tidigare har skrivit, men själv ser jag religion som något man använde förr i tiden, för att hålla ordning på folket. Idag finns lagar istället, men religion har varit väldigt viktigt under historian, och finns väl därför även kvar idag.

Jag är inte religös, jag tror inte på gud. Mina föräldrar är kristna. Jag har inget emot religion och tycker att alla ska få tro på vad de vill utan att någon säger emot (alltså religionsfrihet). Jag anser dock att religion, idag, står för många problem i världen. Jag vill inte säga att det skapar mer problem än löser sådanna, då ingen kan veta hur många människor som söker stöd hos gud under svåra perioder i deras liv.

Ang. 'Den blomstertid nu kommer'; Jag tycker inte den på något sätt är religiös, även om det råkar vara en psalm (visste inte heller att det var en). Idag är det nog mer en tradition, än en psalm, så den bör få vara kvar. Det finns så många problem i denna värld, vi ska inte behöva bråka över en sång.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om folk tror på gud men inte låter det gå ut över andra (bombar USA i islams namn, försöker få en att gå i kyrkan, lär ut kreationsteorin osv), är det fortfarande fel?

Om ja, i så fall varför?

Ja, då man tvingar andra på religionen.

Om du som kristen är kristen oh inte försöker övertyga mig ellr någon annan om att jag gör fel och att gud finns, bryr jag mig inte.

Religion kan vara bra när vi inte har svaren och vi inte klarar oss själva i livet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, då man tvingar andra på religionen.

Det kan jag förstå.

Om du som kristen är kristen oh inte försöker övertyga mig ellr någon annan om att jag gör fel och att gud finns, bryr jag mig inte.

Religion kan vara bra när vi inte har svaren och vi inte klarar oss själva i livet.

Bra, då är vi överens.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om folk tror på gud men inte låter det gå ut över andra (bombar USA i islams namn, försöker få en att gå i kyrkan, lär ut kreationsteorin osv), är det fortfarande fel?

Om ja, i så fall varför?

Nej, då är det inte fel. Så länge man utövar sin religion eller tro i total diskretion - jag menar alltså att jag inte vill känna till ett dyft om personens tro - så är det helt okej. Man kan ju inte hindra folk från att tänka (eller icke-tänka heller, för den delen). Problemen kommer dock in när man - trots att man håller sig för sig själv - agerar på ett visst sätt som i olika situationer anses negativt. Till exempel som när en läkare vägrar abort därför att han hans tro förbjuder detta.

Det stora felet är egentligen den organiserade religionen, eftersom att den tvingar människor som vill ha en tro, men växer upp i t.ex kristendomen, att följa regler de kanske inte gillar till hundra procent. Det jag försöker säga är att alla religiösa borde vara deister, och att man på något sätt borde dumförklara den organsierade religionen (vilket ju har gjorts ett antal gånger, men som inte uppmärksammats då ingen vill lyssna).

1. Trams

2. Absolut inte!

3. Trams

Kan någon förklara för mig varför folk fortfarande tror på religioner när det finns så mycket bevis för att allt är fel?

Det finns ett antal faktorer, de flesta orkar jag i nuläget inte gå in på... religiös tro har ju faktiskt sinat sedan den uppkom, man är inte mer religiös nu än för hundra år sedan. Den kommer antagligen vara nere på fem procent eller något om några hundra år, förhoppningsvis inom nästa sekel. Det är ehelt enkelt en alldeles för stor acceptans kring det hela - vilket jag inte förstår varför.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Folk firar ju jul - eller - jag tror inte det finns många som ser julen som ett sätt att skaffa sig så mycket pengar från föräldrarna som möjligt iaf. Det är traditioner alltihoppa, och man kommer inte kunna få bort detta "bara sådär". Vi ungdommar har ju accepterat julen, och därmed firar vi något som vi normalt kallar 'idiotiskt' och 'trams'.

I slutändan handlar det helt enkelt om att folk har svårt att acceptera andra. Om man tar ett steg bakåt och bara ser på vad problemet är, så ser vi egentligen hur litet det är. Vi stör oss på någon, som vill tro att döden inte är detsamma som slutet. Det är allt. Det är de här människorna som jag inte har några problem med.

Däremot terrorister, som använder gud som ursäkt för att döda - det är de här som är problemet. Och religion har egentligen inget med detta att göra, utan det används helt enkelt som lockbete för att anställa nya terrorister. Skulle du spränga dig själv och 100 andra för 100kr? Nej. Men vissa som har varken pengar eller familj kvar, kanske får erbjudandet att komma till himlen - och allt de behöver göra är att spränga sig själva - de tackar ja. Vi vanliga fattar ju att det inte på något sätt kan ta denne till himlen, men det spelar mindre roll.

Men vi människor kan inte förbjuda religion för det. Nej, vi kan inte ens skylla på religion.

Tänk er om alla brottslingar började säga att de stjäl/misshandlar/dödar pga datorspel - de använder datorspel som ursäkt för deras gärningar. Vi vanliga fattar ju att de måste ha seriösa problem. Men låtsas att alla brottsingar började göra det, skylla på datorspel. Föräldrar i detta land ser oftast inget positivt med datorspel ändå. Datorspel skulle få ett dåligt ryckte, precis som religion fått hos oss ungdommar. Nu dröjer det inte heller längre innan många tycker att datorspel bör förbjudas.

Är detta rätt? Vi ungdommar skulle inte gilla det, för jag menar.. vi gillar ju att spela, varför ska idioter som skyller på datorspel få rätt?. På samma sätt gillar inte religösa att religion ska förbjudas för att några idioter på jorden beter sig som djur utan samvete.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, då är det inte fel. Så länge man utövar sin religion eller tro i total diskretion - jag menar alltså att jag inte vill känna till ett dyft om personens tro - så är det helt okej. Man kan ju inte hindra folk från att tänka (eller icke-tänka heller, för den delen). Problemen kommer dock in när man - trots att man håller sig för sig själv - agerar på ett visst sätt som i olika situationer anses negativt. Till exempel som när en läkare vägrar abort därför att han hans tro förbjuder detta.

Bra. Då tycker vi ungefär likadant.

Tycker dock att man ska få berätta om sin tro så länge man inte påtvingar den andra personen den.

Annars tycker vi likadant verkar det som.

*text*

Klokt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lite ironi över det hela egentligen ändå... Knappt jag själv vågar skriva det... Men en profetia i Bibeln är faktist att all religion kommer förbjudas.

Kanske hört det någon gång? "Det stora Babylon har fallit!" Det kommer från Bibeln iaf...

[uppenbarelseboken 18:2]

Är någon bibelnvers som går (vet inte vilken) ungefär. "Gud förde in sin vilja i deras tankar"

Så inte mänskligheten självt som bestämde sig för det.

Om ni undrar varför dom ens skulle göra det så... Grunden på många andra saker. Pengar.

Kan inte en annan sån profetia som går någonting om "Norra och södra kungen" eller vad det är. Kan ingenting om den själva saken men... Övre kungen eller "norra" tyder mycket på det är USA, efter sett vad dom gjort historiskt sätt.

Södre kanske är Nordkorea, fast vet man ju inte direkt heller. Kanske dyker upp någon annan eller så, vad vet jag.

Om ni sett lite i media har dom ju haft bjäfs om kärnvapen och det och whatnot

Väldigt intressant att leva nu faktist. Även om världen inte vet eller vill veta, tror inte på det och är "gudlösa" blah blah. Så händer ju saker över hela världen faktist, kan ingen förneka. Blir ju "värre" som man ser dag för dag, litet för litet.

Tanken är skulle jag tro hos många: "Det är ju ingenting speciellt att leva nu"

Tror faktist tom ateister skulle säga emot att "all religion kommer förbjudas" Ha!!!

Många kommer troligen skratta om detta inlägget jag vet, men sånt där får man ta. Mena... Skrattade inte folk mot Noa och Lut?

Ingen tar en på allvar som sagt...

Men den dag som kommer och religion förbjuds så vet ni, det står i bibeln

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lite ironi över det hela egentligen ändå... Knappt jag själv vågar skriva det... Men en profetia i Bibeln är faktist att all religion kommer förbjudas.

Kanske hört det någon gång? "Det stora Babylon har fallit!" Det kommer från Bibeln iaf...

[uppenbarelseboken 18:2]

Är någon bibelnvers som går (vet inte vilken) ungefär. "Gud förde in sin vilja i deras tankar"

Så inte mänskligheten självt som bestämde sig för det.

Om ni undrar varför dom ens skulle göra det så... Grunden på många andra saker. Pengar.

Kan inte en annan sån profetia som går någonting om "Norra och södra kungen" eller vad det är. Kan ingenting om den själva saken men... Övre kungen eller "norra" tyder mycket på det är USA, efter sett vad dom gjort historiskt sätt.

Södre kanske är Nordkorea, fast vet man ju inte direkt heller. Kanske dyker upp någon annan eller så, vad vet jag.

Om ni sett lite i media har dom ju haft bjäfs om kärnvapen och det och whatnot

Väldigt intressant att leva nu faktist. Även om världen inte vet eller vill veta, tror inte på det och är "gudlösa" blah blah. Så händer ju saker över hela världen faktist, kan ingen förneka. Blir ju "värre" som man ser dag för dag, litet för litet.

Tanken är skulle jag tro hos många: "Det är ju ingenting speciellt att leva nu"

Tror faktist tom ateister skulle säga emot att "all religion kommer förbjudas" Ha!!!

Många kommer troligen skratta om detta inlägget jag vet, men sånt där får man ta. Mena... Skrattade inte folk mot Noa och Lut?

Ingen tar en på allvar som sagt...

Men den dag som kommer och religion förbjuds så vet ni, det står i bibeln

Jag hoppas du är grovt ironisk.

Domedagsteorier har alltid förekommit, och dom har haft fel varenda jävla gång!

Kolla på Bullshit! avsnittet som handlade om detta. Intressant.

De tog upp exemplet med Nostradamus, som i själva verket bara skrev strofer som inte handlade om något;

en forskare som hade skrivit en bok hade helt enkelt gjort så att han hade kastat om orden i meningen och bytt ut vissa bokstäver i orden. Trots detta så hävdar han att det var nostradamus ord.

Domedagsteorier stämmer inte, även om dom verkar troliga.

Det du skriver först, om religionen blir förbjuden, är också fel, och konstigt.

Kanske bara du som har konstigt eller jag som uppfattar det fel, men Babylon är västvärlden; den civiliserade världen som låste in judarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*Ren jävla skit*

Du kan dra åt helvete, eller vad det nu är du tror på.

I slutändan handlar det helt enkelt om att folk har svårt att acceptera andra. Om man tar ett steg bakåt och bara ser på vad problemet är, så ser vi egentligen hur litet det är. Vi stör oss på någon, som vill tro att döden inte är detsamma som slutet. Det är allt.

Jo, det stämmer, men då handlar de om de "normala" religiösa - vilket exkluderar Jehovas vittnen, Gideoniterna, ortodoxa judar med mera. Man kan å andra sidan jämföra det med exempelvis rasister - människor som anser att vissa raser är lägre stående. Vi stör oss på deras åsikter och deras tro, och vill många gånger förbjuda eller bekämpa rasism, eller hur?

Däremot terrorister, som använder gud som ursäkt för att döda - det är de här som är problemet. Och religion har egentligen inget med detta att göra, utan det används helt enkelt som lockbete för att anställa nya terrorister.

Men vi människor kan inte förbjuda religion för det. Nej, vi kan inte ens skylla på religion.

Rent fysiskt sett är detta ett problem, ja. Men faktum är ju att dessa oftast följer deras heliga skrifter och deras religion, till skillnad från de som inte brukar våld eller har extrema åsikter. Det finns inte en enda världsreligion som INTE är våldsam.

Man kan inte skylla på religion som så, men man kan skylla på den enskilda religionen - alltså rikta anklagelserna mot exempelvis hinduismen istället för all religion.

Det finns också ett annat problem, som kan förekomma hos "normala" religiösa, problem där religionen i fråga diskriminerar eller saknar respekt för människans rättigheter - många aspekter ur buddism, kristendom, islam och hinduism gör just detta.

Tänk er om alla brottslingar började säga att de stjäl/misshandlar/dödar pga datorspel - de använder datorspel som ursäkt för deras gärningar. Vi vanliga fattar ju att de måste ha seriösa problem. Men låtsas att alla brottsingar började göra det, skylla på datorspel. Föräldrar i detta land ser oftast inget positivt med datorspel ändå. Datorspel skulle få ett dåligt ryckte, precis som religion fått hos oss ungdommar. Nu dröjer det inte heller längre innan många tycker att datorspel bör förbjudas.

Är detta rätt? Vi ungdommar skulle inte gilla det, för jag menar.. vi gillar ju att spela, varför ska idioter som skyller på datorspel få rätt?. På samma sätt gillar inte religösa att religion ska förbjudas för att några idioter på jorden beter sig som djur utan samvete.

En ganska bra analogi, men som jag sa tidigare så är de "våldsamma" och extrema religiösa de enda "sanna" - när vi talar om världsreligionerna åtminstone. Ju djupare man gräver, desto mer förstår man att det är världsreligionerna som det är fel på. Religion som idé är inte alls lika negativ - det är ju i princip som att tro på spöken, och sånt bryr väl sig ingen om.

Talar jag klarspråk?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jadå, det gör du :rolleyes:

Kan inte qoute:a så fint som du gjorde men vi gör ett försök ändå.

Jo, det stämmer, men då handlar de om de "normala" religiösa - vilket exkluderar Jehovas vittnen, Gideoniterna, ortodoxa judar med mera. Man kan å andra sidan jämföra det med exempelvis rasister - människor som anser att vissa raser är lägre stående. Vi stör oss på deras åsikter och deras tro, och vill många gånger förbjuda eller bekämpa rasism, eller hur?

Jag är faktiskt inte så insatt i religion så jag har inte den blekaste aning om vad t.ex. 'Gideoniterna' tycker och tänker. Rasism bekämpas däremot för att det är direkt farligt (förintelsen) och strider mot demokratin, alltså är det "fel" på politisk-nivå. Att det är farligt (dvs kan leda till lidande och död) gör att rasism ligger närmare 'ett brott' än en 'religion'.

Rent fysiskt sett är detta ett problem, ja. Men faktum är ju att dessa oftast följer deras heliga skrifter och deras religion, till skillnad från de som inte brukar våld eller har extrema åsikter. Det finns inte en enda världsreligion som INTE är våldsam.

Det finns också ett annat problem, som kan förekomma hos "normala" religiösa, problem där religionen i fråga diskriminerar eller saknar respekt för människans rättigheter - många aspekter ur buddism, kristendom, islam och hinduism gör just detta.

Jag kan inte hålla med om att de "följer deras heliga skrifter". Om vi nu tar terrorister som använder islam som ursäkt för sitt dödande. Jag har inte läst koranen, men jag har svårt att tro att det står "du får skära halsen av en levande, oskyldig, människa om du tycker att någon gör dig illa". Det är ju hur folk tolkar religionerna som än felet. Terroristerna tolkar den till sin egen fördel, de utnyttjar alltså religionen.

Jag håller dock med om att vissa religioner diskriminerar och/eller saknar respekt för människan ibland. Detta bör då åtgärdas genom att förnya/uppdatera religionen. Regler för beteenden tycker jag att man ska kunna ändra utan att man på någotsätt gör något oheligt. Det handlar ju bara om vilken tid man lever i - och även religionen måste anpassa sig till det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor