skribb Skrivet 9 september, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 9 september, 2006 Själ är enligt mig bara ett ord som beskriver allt som inte är våran egen kropp, det vill säga vårat medvetande. Men att den skulle kunna "vandra" mellan kroppar är ju helt wacko. Imo så finns inte själen på riktigt utan det är som sagt bara ett ord. Man har ju hört tusentals gånger om att kroppen bara är ett skal med själen i, det finns det många som säger. Men det tror verkligen inte jag. Kroppen och allt inuti oss, allt det tillsammans skapar en person. Du är din kropp,dör din kropp så dör också du, ruttnar din kropp så ruttnar också du. Bara filosoferar högt.. Vårt medvetande är i vår kropp. Det uppgör en del av hjärnan... du kanske skrev fel? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Kebab Skrivet 9 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 9 september, 2006 (redigerad) - Är du vidskeplig? (spöken/reinkarnation/ödet etc.) - Nej inte särskilt. - Anser du dig själv vara religiös på något plan? - Nja, jag är agnostiker: jag anser att vi inte kan känna till huruvida en gud existerar. - Vad anser du om religion? - Religion är ett bra stöd för de människor som behöver den, och jag ser inget fel i det. Kunde inte sagt det bättre själv. Redigerad 9 september, 2006 av Kebab Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 9 september, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 9 september, 2006 Kunde inte sagt det bättre själv. Vad synd, det kunde nämligen jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
samuelszon Skrivet 11 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 11 september, 2006 Ledsen, men ditt argument håller inte. Hur förklarar du den kraftiga ökningen av befolkning? Om alla människor bara var pånyttfödda själar, då skulle antal människor på jorden vara exakt likadan hela tiden. Och om det finns 100 personer på jorden, och sedan dör 2, men ingen skaffar barn på flera år, sparas själarna i någon sorts förvaringslåda tills någon bestämmer sig för att skaffa barn? Det betyder också att varje gång en bebis föds så måste en annan människa dö för att avvara sin själ, exakt samtidigt (eller beroende på hur denna "vetenskap" fungerar, så kan personen behöva dö vid inseminering av moderns ägg) som födseln. Och tänk om man får tvillingar, eller åttlingar. Vad händer då? En själ kan inte finnas. Så enkelt är det, och enklare blir det inte. Kan du definiera en själ? Är den övernaturlig? Vad är övernaturligt, på vilket plan existerar det? Själen är inte fysisk eller hur? Hur kan den då interagera med den naturliga världen, med oss? Det har många gånger konstaterats och bevisats att all vår personlighet, våra känslor och egenskaper sitter i hjärnan, så det kan du inte skylla på heller. Sist men inte minst, om man nu inte minns sina tidigare liv, vad är då meningen i din teori? Den är nästan lika kontradiktiv som bibeln. Återigen, jag är ledsen, men du har blivit gravt vilseledd. Om det är pågrund av hjärntvättande föräldrar eller bristande kunskap vet jag inte, men jag rekommenderar att du slutar tänka i dessa naiva banor. Exakt samma åsikt hade jag när jag var ett barn, men sånt går snabbt över när man lär sig att läsa genom raderna, och följa de prickar som utgör den klara bilden. Hur kan du påstå att antigen är mina föräldrar hjärntvättade eller att jag inte är ett dugg smart? Mycket möjligt att ditt argument stämmer. Jag har inte sagt att mitt är sant eller att du behöver tro på det, jag skrev att jag trodde att det var så. Det är fritt och tro, tror gör man i kyrkan och det brukar jag göra. Så du behöver inte skriva en bok till mig, och förklara hur fel jag har för det förändrar inte sättet jag tror på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 12 september, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 12 september, 2006 Hur kan du påstå att antigen är mina föräldrar hjärntvättade eller att jag inte är ett dugg smart? Mycket möjligt att ditt argument stämmer. Jag har inte sagt att mitt är sant eller att du behöver tro på det, jag skrev att jag trodde att det var så. Det är fritt och tro, tror gör man i kyrkan och det brukar jag göra. Så du behöver inte skriva en bok till mig, och förklara hur fel jag har för det förändrar inte sättet jag tror på. Jag tänker motbevisa alla som skriver i denna tråd. Jag påstod aldrig att du var dum eller att dina föräldrar var hjärntvättade. Jag vet att det är fritt att tro, jag har aldrig påstått något annat. Ditt mothugg var inte mycket till mothugg, så att säga. Ditt svar genomsyrar av osäkerhet och kanske till och med rädsla. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 12 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 12 september, 2006 Jag fick aldrig chansen att svara på Xogedes inlägg om hjärntvätt i förra tråden, så jag gör det nu. Hjärntvätt: 1. Kontroll av miljön 2. Mystisk manipulation 3. Krav på renhet 4. Bekännelser 5. Helig vetenskap 6. Laddat språk 7. Doktrin över person 8. Existensuppdelning Enligt Xogede: Religion: 1) Nja, i alla fall inte helt. Kristna barn får leka med alla andra. 2) Nej, vi utför inte exorcism. 3) Ja. 4) Ja. 5) Nej, Gud undervisas inte som vetenskap. 6) Nej, detta "Laddat språk" (eller "tråkigt språk" som ni brukar kalla det) brukar inte användas mot barn. 7) Ja. 8) Ja. Evolution: 1) Ja, man brukar sällan lära sig att det finns alternativa teorier. 2) Nej. 3) Ja, "kättare" blir mobbade. 4) Ja, "Evolution är bevisad", m.m. 5) Ja, absolut. 6) Ja, se bara på er! 7) Ja, Darwin. 8) Ja, se 3). Religion: 1. Ja, skapelsen. Gud skapade allt, inget har uppkommit av sig självt. 2. Ja, personerna som utförde 9/11- dåden var hjärntvättade och trodde dem skulle bli helgon. 3. Ja 4. Ja 5. Ja, varför anser kristna att allt som ifrågasätter kristendomen är ett verk av djävulen? 6. Ja, Carola. 7. Ja 8. Ja Vetenskap/Evolution 1. Nej, det är "ingen kontroll" som är evolutionen. 2. Nej 3. Olika från person till person. 4. Olika här med. 5. Ja, för att fakta finns. 6. Ja och nej - språket är fritt. 7. Ja 8. Man arbetar emot det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 12 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 12 september, 2006 Jag gjorde religon-quizen. atheism 83% Satanism 75% Paganism 67% agnosticism 42% Islam 42% Buddhism 38% Judaism 33% Christianity 33% Hinduism 17% Tänk att jag skulle vara så mycket satan-lover, det hade jag aldrig trott. Paganism och agnosticism vet jag inte äns vad det är. Men det låter inte kul iafl. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 12 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 12 september, 2006 Tänk att jag skulle vara så mycket satan-lover, det hade jag aldrig trott. Paganism och agnosticism vet jag inte äns vad det är. Men det låter inte kul iafl. Satanist är väl att man är mer självisk dock? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 12 september, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 12 september, 2006 Jag gjorde religon-quizen. atheism 83% Satanism 75% Paganism 67% agnosticism 42% Islam 42% Buddhism 38% Judaism 33% Christianity 33% Hinduism 17% Tänk att jag skulle vara så mycket satan-lover, det hade jag aldrig trott. Paganism och agnosticism vet jag inte äns vad det är. Men det låter inte kul iafl. Satanism har oftast ingenting med djävulen att göra... handlar mer om egoism, lust och liknande. Paganism är vilken hednisk religion som helst.. asatron, grekisk panteologi, wicca, osv. Agnosticism är när man hävdar att guds existens varken går att bevisa eller motbevisa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Patrik Skrivet 12 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 12 september, 2006 (redigerad) Testade göra quizen, fick 100 på ateist. Fattade inte vissa frågor dock. Agnosticism är när man hävdar att guds existens varken går att bevisa eller motbevisa. Xogede. Redigerad 12 september, 2006 av Patrik Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 13 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 13 september, 2006 Satanism har oftast ingenting med djävulen att göra... handlar mer om egoism, lust och liknande. Paganism är vilken hednisk religion som helst.. asatron, grekisk panteologi, wicca, osv. Agnosticism är när man hävdar att guds existens varken går att bevisa eller motbevisa. Aja, många frågor fattade jag inte, chansa är väl inte så bra. Och sen undrar jag om man kryssar i en etta, betyder det att man är emot eller att man inte har en åsikt? För när jag var osäker på en fråga så kryssa jag i mitten, men det borde väl betyda att man håller med litegrann. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 13 september, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 13 september, 2006 Testade göra quizen, fick 100 på ateist. Fattade inte vissa frågor dock. Xogede. Nja. Tror man på gud så hävdar man ju i viss mån att det i alla fall finns en gud. Agnostiker ägnar, eller ska jag säga slösar ingen tid¨, pår eligon Aja, många frågor fattade jag inte, chansa är väl inte så bra. Och sen undrar jag om man kryssar i en etta, betyder det att man är emot eller att man inte har en åsikt? För när jag var osäker på en fråga så kryssa jag i mitten, men det borde väl betyda att man håller med litegrann. Jag valde också i mitten då jag var likgiltig till svaret. Du kan ju faktiskt kolla upp de ord du inte förstår. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 14 september, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 14 september, 2006 "Bah" sade han tyst för sig själv, då han skamfullt tryckte ned Add Reply-knappen i hopp om att återfå uppmärksamhet. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Funnylin Skrivet 21 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2006 Hehe, testet som skribb länkade till talar nog sitt tydliga språk. atheism - 100% Satanism - 83% Paganism - 63% Judaism - 50% Islam - 42% agnosticism - 33% Buddhism - 33% Hinduism - 8% Christianity - 0% Är du vidskeplig? (spöken/reinkarnation/ödet etc.) Absolut inte! Det är bara trams. Anser du dig själv vara religiös på något plan? Absolut inte! Religion är en hop myter, inget annat. Vad anser du om religion? Religion är ett bra stöd för de människor som behöver den, och jag ser inget fel i det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 21 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 21 september, 2006 Kollade lite på repris från ett debattprogram i gårkväll. Det handlade om religion, och olika representanter för de olika partierna fick uttrycka sin mening. De pratade om religiösa friskolor och homovigsel. Jag tycket de är kasst av kyrkor att inte viga homosexuella, när kristendom mycket handlar om att man ska älska alla människor och allas lika värde osv. Är också starkt emot religiösa friskolor. Skolan ska ju vara objektiv. Och jag tycker inte att de ska få rätt att hjärntvätta barn med sådant som bevisligen är trams. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
rabarben Skrivet 5 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2006 Drar upp denna eftersom jag måste skriva av mig lite... vi håller på med hinduism i skolan. Och kom in på det mest befängda jag nånsin hört. Kastsystemet. Alltså... bara för du blir född hos en famlij som är fattig så kanske du blir sämre behandlad och får dra dom "bättre" på vagnar. AVGÅ HINDUISM! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 5 oktober, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2006 tycket de är kasst av kyrkor att inte viga homosexuella, när kristendom mycket handlar om att man ska älska alla människor och allas lika värde osv. Saken är den att bibeln är emot homosexualitet, så att kyrkan inte viger homosexuella är i alla fall logiskt (och nu har jag ändå begått en GROV våldtäkt av ordet "logiskt"). Homosexuella bör däremot få kunna viga sig statligt, vilket jag tror att de i nuläget får. Drar upp denna eftersom jag måste skriva av mig lite... vi håller på med hinduism i skolan. Och kom in på det mest befängda jag nånsin hört. Kastsystemet. Alltså... bara för du blir född hos en famlij som är fattig så kanske du blir sämre behandlad och får dra dom "bättre" på vagnar. AVGÅ HINDUISM! Japp. Klassamhälle deluxe. Rent äckligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 5 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2006 Saken är den att bibeln är emot homosexualitet, så att kyrkan inte viger homosexuella är i alla fall logiskt (och nu har jag ändå begått en GROV våldtäkt av ordet "logiskt"). Homosexuella bör däremot få kunna viga sig statligt, vilket jag tror att de i nuläget får. Dom får ju i kyrkor också, bara det att många präster nekar till det pga a bibeln. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
L_Voll Skrivet 5 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 5 oktober, 2006 Hmmf. Kyrkor borde inte få ha vigselrätt, om de inte går med på att viga alla människor. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
the-copy Skrivet 6 oktober, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 oktober, 2006 Religion är totalt värdelöst. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts