Jump to content

Religion och dess roll i samhället

skribb
 Share

Religionsfrågor  

110 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

• Inlägg 157
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Tror lite grann på det övernaturliga, jag vet inte riktigt varför, det bara känns så att det kan finnas. Jag tror inte på gud, eller någon annan övernaturlig makt. Jag anser att man inte kan bevisa att gud eller någon annan 'andlig ledare' existerar.

Religion, i alla dess former, tycker jag är fånig eller bara löjlig av den anledning jag nämnde innan. Jag finner det absurt att man kan tro på någon, eller något, man inte vet existerar. Det känns som att de människorna bara söker efter någon att lita eller möjligtvis skylla på. 'Gud ville att det skulle ske', 'Det var Guds vilja' etc. är bara bortförklaringar eller möjligtvis att man desperat vill skylla på någon annan. Men så länge de bara handlar om folk som går till kyrkan, moskén eller synagogan och annars lever so vanliga människor har jag inga problem med. De är ju dock de fundamentalister som finns som orsakar fördomar, de gamla häxbränningarna, korstågen ( 'Vi ska döda de otrogna och återta den heliga staden! Varför? Deus Vult!) och nu på senare tid alla dessa terrorister med sina självmordsbombare och allt där till.

Religion är helt okej så länge det stannar i kyrkan eller hemma hos de religiösa. Jehovas Vittnen blir jag helt galna på, går runt och knackar dörr och bokstavligt talat försöker övertala folk att tro på deras religion. Snälla ni, när jag vill gå med i eran krets så söker jag upp er. Ok?

Tack för mig :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och du räknar dig själv som kristen, va? Det var precis av den här anledningen som jag lade till testlänken i min signatur - att öppna upp folks ögon.

Jag är kristen men jag är inte religiös. Jag tänker konfirmera mig och gifta mig i kyrkan.

Men inte kristen religiös, religiös kristen, kristiös reli.

Och jag följer Satanismen (inte p.g.a. testet då) gjorde det före.

Och i bland ber jag för att jag mår illa, aja jag är en konstig prick..

Edit:

Det verkar som att du har väldigt blandade åsikter. Jag föreslår att du bildar dig en egen uppfattning om världen istället, hellre det än kristendom i alla fall.

Missade det här :D

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jacker, och Frenzy också för den delen, hur svarade ni på testet för att få sådana resultat? Jag som trodde jag var så mycket ateist det bara gick att bli, får 99% satanism och 96% ateism, eller något sånt. :D

Vad menar du? Jag är verkligen inte kristen - gå ur svenska kyrkan är det första jag ska göra när jag fyller 18. Jag är, precis som du, stark ateist.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är kristen men jag är inte religiös. Jag tänker konfirmera mig och gifta mig i kyrkan.

Men inte kristen religiös, religiös kristen, kristiös reli.

Och jag följer Satanismen (inte p.g.a. testet då) gjorde det före.

Och i bland ber jag för att jag mår illa, aja jag är en konstig prick..

Edit:

Missade det här (w00t)

1. Antingen är du kristen (vilket innebär att du är religiös) eller så är du inte det. Dock kan man vara icke-kyrkbesökande kristen, vilken de flesta i Sverige är.

2. Du kan inte vara både satanist och kristen. Du måste vara antingen eller, eller så kan du helt enkelt - som jag sa senare i mitt tidigare inlägg - bilda dig en egen uppfattning.

Vad menar du? Jag är verkligen inte kristen - gå ur svenska kyrkan är det första jag ska göra när jag fyller 18. Jag är, precis som du, stark ateist.

Åh, ursäkta om jag skrev lite slarvigt, syftade förstås på I lol. Förresten så kan du gå ur svenska kyrkan från och med att du är 12 år. Om dina föräldrar inte tillåter dig så är det inga problem, det är bara att förfalska deras namnteckning, de kommer inte ens att få reda på det, om du hinner slänga bekräftningsbrevet vill säga, som kommer efter någon vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten så kan du gå ur svenska kyrkan från och med att du är 12 år. Om dina föräldrar inte tillåter dig så är det inga problem, det är bara att förfalska deras namnteckning, de kommer inte ens att få reda på det, om du hinner slänga bekräftningsbrevet vill säga, som kommer efter någon vecka.

(w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

- Är du vidskeplig? (spöken/reinkarnation/ödet etc.)

- Nej inte särskilt.

- Anser du dig själv vara religiös på något plan?

- Nja, jag är agnostiker: jag anser att vi inte kan känna till huruvida en gud existerar.

- Vad anser du om religion?

- Religion är ett bra stöd för de människor som behöver den, och jag ser inget fel i det.

Du är en, vad jag brukar kalla, apatisk agnostiker. Det kan i vissa fall vara värre än att vara religiös. Ta och bestäm dig människa! Självklart kommer vi aldrig någonsin att få hårda bevis mot gudars existens, förutsatt att de håller sig utanför vårt existensplan (det i sig är en enorm logisk och fysiologisk paradox. Men det tar vi någon annan gång...) vill säga. Därmed inte sagt att det finns bevis FÖR. Som exempel kan man höra till Stephen Hawkings ord; att om en gud hade funnits så hade denne gud ändå inte behövts.

Det finns åtskilligt mycket mer att säga om saken, men jag är rädd att du ändå inte kommer övertygas, så jag låter det vara för stunden...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vote:

1. Lite grand kanske...

Jag vet inte hur jag ska förklara detta, eller om det är själavvandring men jag tror att efter sin död så försvinner man bara inte. Det är jag nästan säker på. Jag menar, när jag är 75 och dör så flyttas inte min själ till närmaste unge, det blir inte samma person som jag. Men jag tror att jag "lever dennes persons liv" eller vad jag ska säga, helt utan aning om att jag har vart en gubbe eller kvinna tidigare.

Jag tror alltså att man lever om på nytt, men att du inte har någon aning om det. Så därför kan man inte oroa sig över att man kommer uppleva jordens undergånd eller liknande nu. "Jag" kan alltså levt för flera tusen år sedan.

(Oj, den sista meningen lät väldigt konstigt. Whatever, ni fattar).

2. Jag följer en organiserad religion (kristendom, islam, judendom etc.).

Jag tycker att det är skönt och följa en religon, inte fullt på allvar men lite grann.

Ibland när jag ber känner jag mig stark, faktiskt. Under den tiden jag ber tänker jag inte mycket, jag bara pratar och det är en skön känsla. Och jag tror på allt "snack" om Jesus och de övriga.

3. Religion är ett bra stöd för de människor som behöver den, och jag ser inget fel i det.

Som sagt, jag stödjer alla som är muslimer/judar eller vad det är. Det är skönt att tro på en Gud och jag bryr mig egentligen inte vilken Gud någon tror på. Däremot att min religon tycker annorlunda än t.ex. din religon är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Antingen är du kristen (vilket innebär att du är religiös) eller så är du inte det. Dock kan man vara icke-kyrkbesökande kristen, vilken de flesta i Sverige är.

2. Du kan inte vara både satanist och kristen. Du måste vara antingen eller, eller så kan du helt enkelt - som jag sa senare i mitt tidigare inlägg - bilda dig en egen uppfattning.

Tack. Icke-kyrkbesökande kristen duger bra..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du är en, vad jag brukar kalla, apatisk agnostiker. Det kan i vissa fall vara värre än att vara religiös. Ta och bestäm dig människa! Självklart kommer vi aldrig någonsin att få hårda bevis mot gudars existens, förutsatt att de håller sig utanför vårt existensplan (det i sig är en enorm logisk och fysiologisk paradox. Men det tar vi någon annan gång...) vill säga. Därmed inte sagt att det finns bevis FÖR. Som exempel kan man höra till Stephen Hawkings ord; att om en gud hade funnits så hade denne gud ändå inte behövts.

Det finns åtskilligt mycket mer att säga om saken, men jag är rädd att du ändå inte kommer övertygas, så jag låter det vara för stunden...

Jag har redan bestämt mig, du. Gud, oavsett om han bara existerar som en chimär, ska få nyttjas ostört av dem som finner tröst eller ro i att göra så. Emellertid ser jag det som fel av folk att använda "Guds ord" som en ursäkt för att skapa samhällsförändringar eller förespråka en viss typ av moral. Gud har inga åsikter, människor har. Men fortfarande är det inte fy att tro. Att tro sig veta, det är däremot en synd...

Redigerad av Corleone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kräk, min vän.

Kräk.

Hew: I think you've got a case of Closet Christian in yo' fam'ly!

Är inte helt säker på vad du menar, men smygkristen kanske?

Isåfall kan jag säga dig att så inte är fallet, konfronterade min mor idag och hon blev smått överraskad när jag sa att det gick att gå ur Svenska Kyrkan innan man var 18. Hon funderar själv på att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Lite grand kanske...

Jag vet inte hur jag ska förklara detta, eller om det är själavvandring men jag tror att efter sin död så försvinner man bara inte. Det är jag nästan säker på. Jag menar, när jag är 75 och dör så flyttas inte min själ till närmaste unge, det blir inte samma person som jag. Men jag tror att jag "lever dennes persons liv" eller vad jag ska säga, helt utan aning om att jag har vart en gubbe eller kvinna tidigare.

Ledsen, men ditt argument håller inte. Hur förklarar du den kraftiga ökningen av befolkning? Om alla människor bara var pånyttfödda själar, då skulle antal människor på jorden vara exakt likadan hela tiden. Och om det finns 100 personer på jorden, och sedan dör 2, men ingen skaffar barn på flera år, sparas själarna i någon sorts förvaringslåda tills någon bestämmer sig för att skaffa barn?

Det betyder också att varje gång en bebis föds så måste en annan människa dö för att avvara sin själ, exakt samtidigt (eller beroende på hur denna "vetenskap" fungerar, så kan personen behöva dö vid inseminering av moderns ägg) som födseln. Och tänk om man får tvillingar, eller åttlingar. Vad händer då?

En själ kan inte finnas. Så enkelt är det, och enklare blir det inte. Kan du definiera en själ? Är den övernaturlig? Vad är övernaturligt, på vilket plan existerar det? Själen är inte fysisk eller hur? Hur kan den då interagera med den naturliga världen, med oss? Det har många gånger konstaterats och bevisats att all vår personlighet, våra känslor och egenskaper sitter i hjärnan, så det kan du inte skylla på heller.

Sist men inte minst, om man nu inte minns sina tidigare liv, vad är då meningen i din teori? Den är nästan lika kontradiktiv som bibeln.

Återigen, jag är ledsen, men du har blivit gravt vilseledd. Om det är pågrund av hjärntvättande föräldrar eller bristande kunskap vet jag inte, men jag rekommenderar att du slutar tänka i dessa naiva banor. Exakt samma åsikt hade jag när jag var ett barn, men sånt går snabbt över när man lär sig att läsa genom raderna, och följa de prickar som utgör den klara bilden.

Är inte helt säker på vad du menar, men smygkristen kanske?

Isåfall kan jag säga dig att så inte är fallet, konfronterade min mor idag och hon blev smått överraskad när jag sa att det gick att gå ur Svenska Kyrkan innan man var 18. Hon funderar själv på att göra det.

Smygkristen ja, det var det jag menade. Nämnas bör att jag inte var fullt allvarlig. Hennes initiativ låter bra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själ är enligt mig bara ett ord som beskriver allt som inte är våran egen kropp, det vill säga vårat medvetande. Men att den skulle kunna "vandra" mellan kroppar är ju helt wacko. Imo så finns inte själen på riktigt utan det är som sagt bara ett ord.

Man har ju hört tusentals gånger om att kroppen bara är ett skal med själen i, det finns det många som säger. Men det tror verkligen inte jag. Kroppen och allt inuti oss, allt det tillsammans skapar en person. Du är din kropp,dör din kropp så dör också du, ruttnar din kropp så ruttnar också du. Bara filosoferar högt.. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor