CurunirOfValinor Skrivet 6 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 september, 2006 Det finns fortfarande hopp hos er, men jag är ändå lite orolig. Här följer Curunirs inlägg som exempel: 1. Absolut inte! Det är bara trams. - Alldeles riktigt, det är ren jävla löja. 2. Absolut inte! Religion är en hop myter, inget annat. - Stämmer helt och hållet. Ni som tror på Jesus får gärna slå upp Mithras och Horus. Dessa två är en av de mytiska figurer som Jesus baserades på. Till och med namnen är lika. 3. Religion är ett bra stöd för de människor som behöver den, och jag ser inget fel i det. - Det är här jag blir lite rädd. Bra stöd säger du? På samma sätt som placebo botar hypokondriker eller deprimerade psykfall? Visste ni det inte redan så är placebo ett så kallad "sockerpiller" - det innehåller noll medicin, men framförs som läkemedel för att patienten på så sätt ska "bota" sig själv från dennes sjukdom. En oerhört bra, men ack så falsk lösning. Vilka behöver då placebo? Just det, inbillningssjuka och dylika praktpuckon. Religion i sig är ingen sjukdom, men dess utövare är mentalt labila. Detta står jag för i 99% av fallen. Humanister arbetar för att göra världen till ett bättre ställe, en sekulär planet utan religion och vidskeplighet. Religionen har inte hjälpt oss på något sätt; och ändå om det var så, är motargumenten desto fler. Ok, det har du väl rätt i. Jag tänkte mest på alla gamlingar när jag röstade, att de får väl fortsätta ha sin tro tills de lämnar in, om de nu känner sig trygga av det. Men det hade bara varit bra om resten av världen blev ateister, till exempel genom att alla ungar inte blev itutade "religionskunskap" o. dyl. på lågstadiet och kanske redan på dagis. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 6 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 september, 2006 Frenzy, du gör mig något besviken. Har alltid tyckt att du är en av de som är vettig och ofta kommer med bra åsikter, men att förlöjliga andras åsikter är lågt. Lär dig acceptera andras åsikter, hur löjliga de än må vara... Vi kan ta ett överdrivet exempel, låt oss säga att du satt på ett av de 5 plan som kapades den 11 September. Jag är övertygad om att du hade bett till "gud" att du skulle klara dig helskinnad därifrån. Troende eller ej så kan det stödja och lungna människor. Därav säger jag inte att man skall förlita sig på att "gud" skall komma och hjälpa en. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 6 september, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 september, 2006 (redigerad) Frenzy, du gör mig något besviken. Har alltid tyckt att du är en av de som är vettig och ofta kommer med bra åsikter, men att förlöjliga andras åsikter är lågt. Lär dig acceptera andras åsikter, hur löjliga de än må vara... Vi kan ta ett överdrivet exempel, låt oss säga att du satt på ett av de 5 plan som kapades den 11 September. Jag är övertygad om att du hade bett till "gud" att du skulle klara dig helskinnad därifrån. Det stämmer endast därför att vi har vetskap om religion. Vi vet att det finns tusentals religioner och allt folk tror på alla möjliga sorters gudar, och vi kan offra några sekunder med att "testbe" till någon gud. Det skadar ju inte så att säga (med "vi" så menar jag vi människor). Förresten är det ganska lågt att stjäla, Vice, hahahaha! Redigerad 6 september, 2006 av skribb Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 6 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 september, 2006 Frenzy, du gör mig något besviken. Har alltid tyckt att du är en av de som är vettig och ofta kommer med bra åsikter, men att förlöjliga andras åsikter är lågt. Lär dig acceptera andras åsikter, hur löjliga de än må vara... Vi kan ta ett överdrivet exempel, låt oss säga att du satt på ett av de 5 plan som kapades den 11 September. Jag är övertygad om att du hade bett till "gud" att du skulle klara dig helskinnad därifrån. Troende eller ej så kan det stödja och lungna människor. Därav säger jag inte att man skall förlita sig på att "gud" skall komma och hjälpa en. Ja, det är lågt. Jag skulle då inte bett även om jag var i sådan situation, så du vet det. Jag är ledsen om du tog smileyn som förnedrande på något vis. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 6 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 september, 2006 (redigerad) Frenzy: Inga problem, Respekt till dig. skribb: Vad jag har gjort när jag var yngre har inget med detta att göra!? Finns inte ens ord för hur barnsligt du beter dig när du kommer med argument som "Förresten är det ganska lågt att stjäla, Vice, hahahaha!" precis som om det skulle vara en öm punkt för mig. Patetiskt, lär dig diskutera och se saker ur olika vinklar istället för att kommentera vad folk har gjort i en helt annan situation som dessuton inte har med saken att göra. Det är precis som om jag tex. skulle dra in din sexualitet när vi diskuterar vilken bil som är bäst...!? Redigerad 6 september, 2006 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tommy killer Skrivet 6 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 september, 2006 Är du vidskeplig? (spöken/reinkarnation/ödet etc.) Absolut inte! Det är bara trams. Anser du dig själv vara religiös på något plan? Jag följer en organiserad religion (kristendom, islam, judendom etc.). Vad anser du om religion? Religion är ett bra stöd för de människor som behöver den, och jag ser inget fel i det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
MAFIA_KING Skrivet 6 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 september, 2006 (redigerad) Är du vidskeplig? (spöken/reinkarnation/ödet etc.) Absolut inte! Det är bara trams. Anser du dig själv vara religiös på något plan? Absolut inte! Religion är en hop myter, inget annat. Vad anser du om religion? Patetisk. Religion är en skamfläck i vårt teknologiska och tänkande samhälle. Redigerad 6 september, 2006 av MAFIA_KING Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 7 september, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 7 september, 2006 Frenzy: Inga problem, Respekt till dig. skribb: Vad jag har gjort när jag var yngre har inget med detta att göra!? Finns inte ens ord för hur barnsligt du beter dig när du kommer med argument som "Förresten är det ganska lågt att stjäla, Vice, hahahaha!" precis som om det skulle vara en öm punkt för mig. Patetiskt, lär dig diskutera och se saker ur olika vinklar istället för att kommentera vad folk har gjort i en helt annan situation som dessuton inte har med saken att göra. Det är precis som om jag tex. skulle dra in din sexualitet när vi diskuterar vilken bil som är bäst...!? Det är inte precis samma sak, men jag förstår vad du menar. Det var mest menat som ett skämt. Jag tror den lilla "edited by"-texten kan styrka att det kom som en reflex och var "tvungen" att plita ner det i mitt inlägg. Ibland märker jag inte förrän sent efter vad onödiga meningar jag kan slänga ur mig ibland. Nåja, back on topic! Är du vidskeplig? (spöken/reinkarnation/ödet etc.) Absolut inte! Det är bara trams. Anser du dig själv vara religiös på något plan? Jag följer en organiserad religion (kristendom, islam, judendom etc.). Vad anser du om religion? Religion är ett bra stöd för de människor som behöver den, och jag ser inget fel i det. Och vad fan har hänt med dig då? Är du religiös så är du vidskeplig, inse fakta. Vidskepelse går dock att lida av utan att vara religiös. Men religion säljs aldrig utan vidskepelse. På något sätt känns det som att du är en av de som bara är religiösa som tradition och inte ägnat en tanke åt vare sig gud eller Buddha. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 8 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2006 (redigerad) Lungt skribb. Redigerad 8 september, 2006 av Vice. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Boomer Skrivet 8 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2006 3 1 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 8 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2006 3 1 2 Hur kan du inte tro på ödet, vålander mm om du nu är en troende? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 8 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2006 Är du vidskeplig? (spöken/reinkarnation/ödet etc.) Absolut inte! Det är bara trams. Anser du dig själv vara religiös på något plan? Absolut inte! Religion är en hop myter, inget annat. Vad anser du om religion? Patetisk. Religion är en skamfläck i vårt teknologiska och tänkande samhälle. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Everest Skrivet 8 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2006 Är inte vidskeplig. Anser mig verkligen inte vara religiös på något plan. Sista frågan var svårast. Tycker väl att det är lite fånigt egentligen, finns ju både bra och dåliga saker med religion, den kan vara ljuspunkten i mångas liv samtidigt som den skapar många problem genom att dess regler kolliderar med dagens samhälle. Röstade i alla fall på "Fånigt, men folk får tro som de vill, jag bryr mig inte." Ingen vet väl säkert hur det hade sett ut utan religion i värden. Jag tror i alla fall inte att det hade varit sämre, många motsättningar som finns idag kanske inte skulle existera och det kanske skulle varit mindre krig, vem vet. Sen finns det ju väldigt många som behöver tro och hopp i livet, och där tror jag kyrkan kan vara bra, den skapar trygghet för många. Det jag sätter mig emot, eller i alla fall stör mig på lite grann, är att det verkar som om man kan lura i människor vad som helst i princip, jag menar, själva tron är ju ett skämt. Tänker inte gå in på en massa exempel, men det som står i diverse böcker passar ju verkligen inte in i dagens samhälle, de tankar man hade då passar inte in i dagens tänkande. Idag är vi mera upplysta och med en gnutta sunt förnuft så förstår man ju att allt som står i t.ex. Bibeln eller Koranen inte är sant.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
darkjak Skrivet 8 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2006 Inte vidskeplig Utesluter inte existensen av en högre makt Ser inget fel på olika religioner Och till er som ser ner på de som ÄR religiösa och anser att religion är all ondskas källa: i stort sett alla religioner har budord som förbjuder mord, utnyttjande av andra och girighet. Man kan alltså INTE mörda någon i guds namn, varken i kristendomen, judendomen eller islam. Det enda som tillåts är att döda i självförsvar eller för att förhindra en ännu större orättvisa. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 8 september, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 8 september, 2006 (redigerad) Är inte vidskeplig. Anser mig verkligen inte vara religiös på något plan. Sista frågan var svårast. Tycker väl att det är lite fånigt egentligen, finns ju både bra och dåliga saker med religion, den kan vara ljuspunkten i mångas liv samtidigt som den skapar många problem genom att dess regler kolliderar med dagens samhälle. Röstade i alla fall på "Fånigt, men folk får tro som de vill, jag bryr mig inte." Ingen vet väl säkert hur det hade sett ut utan religion i värden. Jag tror i alla fall inte att det hade varit sämre, många motsättningar som finns idag kanske inte skulle existera och det kanske skulle varit mindre krig, vem vet. Sen finns det ju väldigt många som behöver tro och hopp i livet, och där tror jag kyrkan kan vara bra, den skapar trygghet för många. Det jag sätter mig emot, eller i alla fall stör mig på lite grann, är att det verkar som om man kan lura i människor vad som helst i princip, jag menar, själva tron är ju ett skämt. Tänker inte gå in på en massa exempel, men det som står i diverse böcker passar ju verkligen inte in i dagens samhälle, de tankar man hade då passar inte in i dagens tänkande. Idag är vi mera upplysta och med en gnutta sunt förnuft så förstår man ju att allt som står i t.ex. Bibeln eller Koranen inte är sant.. Du har en mycket sund inställning till religion. Inte vidskeplig Utesluter inte existensen av en högre makt Ser inget fel på olika religioner Och till er som ser ner på de som ÄR religiösa och anser att religion är all ondskas källa: i stort sett alla religioner har budord som förbjuder mord, utnyttjande av andra och girighet. Man kan alltså INTE mörda någon i guds namn, varken i kristendomen, judendomen eller islam. Det enda som tillåts är att döda i självförsvar eller för att förhindra en ännu större orättvisa. Jag tycker att du ska läsa på lite innan du yttrar dig, darkjak. 1. Det finns en mycket enkel anledning till att exempelvis kristendomen har såkallade budord som stämmer överens än idag (nåja, de flesta. Finns fler än de tio budorden, och olika versioner därtill, som är helt åt helvete), och det är något vi alla känner till som "sunt förnuft". Utöver det sunda förnuftet hittas moralen, som inte har något med gudagivna egenskaper att göra, utan något som sitter i benmärgen (nu menar jag inte bokstavligen) sedan födsel, för att sedan utvecklas och justeras av olika faktorer som samhälle, uppväxt och föräldrars egen moral. Det är lättare och betydligt mer logiskt att påstå att någon skrev ner budorden efter de regler som samhället hade på den tiden, än att en skäggig man (Moses alltså) gick upp på ett berg och fick budorden nerblixtrade i en overkligt platt sten. 2. Du kan visst mörda någon i guds (YHWHs) namn, som exempel kan nämnas häxjakterna på medeltiden, den spanska inkvisitionen och korstågen, för att inte tala om den amerikanske presidentens helyllekrig i mellanöstern. Vad gäller islam är det 100% tillåtet att mörda i guds (Allahs) namn, som bevis kan jag visa några exempel från koranen: Those who refuse to fight for Allah will be treated (along with their children) as unbelievers. 9:85 Kill disbelievers wherever you find them. If they attack you, then kill them. Such is the reward of disbelievers. (But if they desist in their unbelief, then don't kill them.) 2:191-2 War is ordained by Allah, and all Muslims must be willing to fight, whether they like it or not. 2:216 Have no unbelieving friends. Kill the unbelievers wherever you find them. 4:89 Listan fortsätter i all oändlighet, men du fattar nog vad jag försöker förklara. Eftersom du inte har något emot kristendomen så bjuder jag dig på en länk med verser ur bibeln där gud dödar eller ber någon annan att döda. So much for peaceful religion eh? Klick. Edit: Lade till kursivt. Redigerad 8 september, 2006 av skribb Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Jacker Skrivet 8 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2006 Gjorde testet i skribbs signatur. http://img330.imageshack.us/img330/1881/reltestyestx2.png Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Corleone Skrivet 8 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2006 (redigerad) - Är du vidskeplig? (spöken/reinkarnation/ödet etc.) - Nej inte särskilt. - Anser du dig själv vara religiös på något plan? - Nja, jag är agnostiker: jag anser att vi inte kan känna till huruvida en gud existerar. - Vad anser du om religion? - Religion är ett bra stöd för de människor som behöver den, och jag ser inget fel i det. Redigerad 8 september, 2006 av Corleone Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
I lol Skrivet 8 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2006 Skribbs test. http://img243.imageshack.us/img243/5128/xdxsatanye8.jpg Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 8 september, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 september, 2006 Skribbs test. Vilka låga poäng! Fick 100% Satanism och Ateism. Och runt 70% Paganism, tror jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
skribb Skrivet 8 september, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 8 september, 2006 Skribbs test. http://img243.imageshack.us/img243/5128/xdxsatanye8.jpg Och du räknar dig själv som kristen, va? Det var precis av den här anledningen som jag lade till testlänken i min signatur - att öppna upp folks ögon. Det verkar som att du har väldigt blandade åsikter. Jag föreslår att du bildar dig en egen uppfattning om världen istället, hellre det än kristendom i alla fall. Jacker, och Frenzy också för den delen, hur svarade ni på testet för att få sådana resultat? Jag som trodde jag var så mycket ateist det bara gick att bli, får 99% satanism och 96% ateism, eller något sånt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts