Jump to content

Religion och dess roll i samhället

skribb
 Share

Religionsfrågor  

110 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

• Inlägg 157
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Är du vidskeplig? (spöken/reinkarnation/ödet etc.)

Lite grann kanske

Anser du dig själv vara religiös på något plan?

Näver... det är bara en hop myter..

Vad anser du om religion?

Religion är ett bra stöd för de människor som behöver den, och jag ser inget fel i det. Iallafall här i den kristna världen. Folk krigar ju i mellanöstern på grund av religion. :P

Redigerad av rabarben
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lite grann kanske

TNäver... det är bara en hop myter../i]

Religion är ett bra stöd för de människor som behöver den, och jag ser inget fel i det. Iallafall här i den kristna världen. Folk krigar ju i mellanöstern på grund av religion. :P

Kristendomen med. USA stöttar Israel bara för att "gud gav landet till Abraham och det judiska folket", för att det är Jesus hem och landet där kristendomen föddes.

_Källa_

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lite grand kanske...

Jag följer en organiserad religion (kristendom, islam, judendom etc.).

Religion är ett bra stöd för de människor som behöver den, och jag ser inget fel i det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen så håller inte dina argument. Du klagar på vad religionen gör i en del av världen; vad gör den i en annan del av världen? Låt folk tro på vad de vill sålänge de inte prackar på andra att göra samma sak som dom.
Visst, mina argument håller inte i denna delen av forumet, men i en annan del av forumet fungerar den.

Varje mynt har två sidor.

Jag gillar inte religion, och jag vill förmedla och få människor att se ur en annan synvinkel på religionen och dess påverkar mot mänskligheten. Men vi hoppar från den dåliga delen av religion och går till den 'bra'. Hmm, låt oss se.

Bra med religion; Julen och påsken, men det har numera inget att göra med denne 'Jesus' som sägs ha levt för 2000 år sedan. Jag gillar julen och påsken för då samlas släkt för att träffa varandra och alla har ledigt då, förhoppningsvis.

Nu var det religion som förde med sig budskapet; alltså har religion varit bra till något vilket du påstådde att det inte har varit. Vad skulle vara läskigt med havet i en eka...? Tror det avskräcker mer än åka på kryssning på oceanen i en eka.

Jo, man sitter i en eka ute på havet och man har bara en åra. Det var inte många stadsbor som var vana sjömänniskor och att sitta ute på havet. Så att sitta ute på det okända havet och dess vågor med bara en endaste åra att ta sig därifrån skulle avskräcka människor, även erfarna sjömänniskor som visste hur havet kunde storma.

Man kunde då säga att man antingen skulle svälta till döds, drunka, bli uppäten av någon sorts fisk, dödad av dåtidens sjörövare. Man kunde inte veta.

Det är därför det okända gör oss människor rädda.

Om man nu är död, kan man inte dö igen av något. Därför skulle man få känna smärta i all evighet... den tar aldrig slut... konstant smärta... typ som om din hud brinner hela tiden... du dör aldrig, för du är redan död. Du känner bara smärta, smärta och ännu mer smärta.

Vem vet, man kanske dör en minut efter man dött? Och kristendomen har sagt att man som död inte känner smärta, så då skulle det inte vara farligt att vara i helvetet. Hellre skulle jag åkt in i jorden till helvetet, för där är någorlunda fast mark, himlen är ju luft, läskigt om man klev utanför molnen :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är som ni vet sträng emot religion och faktiskt en smula intolerant, inte på grund av att jag inte respekterar andras värderingar och tankar, utan för att jag inte i min vildaste fantasi kan förstå varför man väljer att tro, stödja, eller ens RESPEKTERA något så ofattbart irrationellt, barnsligt, ignorant och placebomässigt som religion. Vidskeplighet har jag större förstånd för då jag själv varit det i mina yngre dagar, och dels för att det inte kommer nära religion på många mil.

Min fråga; ni som anser att religion är bra, eller att ni själv är religiösa i viss mån, vad tycker ni om partiernas åsikter om till exempel dödshjälp? Och har era åsikter inte rubbats någonting av Stig-Björns krönika? Ni måste tänka ett steg längre. Kryp fram under konservatismens och vidskepelens sten, se er omkring, beskåda världen för vad den är och ge inte cred till Jehova när ni slår en hole-in-one! Många av er är fortfarande omyndiga, och jag hoppas att ni ändrar era åsikter tills dess. Vi behöver inte religion, och den behöver inte oss!

Det finns fortfarande hopp hos er, men jag är ändå lite orolig. Här följer Curunirs inlägg som exempel:

1. Absolut inte! Det är bara trams. - Alldeles riktigt, det är ren jävla löja.

2. Absolut inte! Religion är en hop myter, inget annat. - Stämmer helt och hållet. Ni som tror på Jesus får gärna slå upp Mithras och Horus. Dessa två är en av de mytiska figurer som Jesus baserades på. Till och med namnen är lika.

3. Religion är ett bra stöd för de människor som behöver den, och jag ser inget fel i det. - Det är här jag blir lite rädd. Bra stöd säger du? På samma sätt som placebo botar hypokondriker eller deprimerade psykfall? Visste ni det inte redan så är placebo ett så kallad "sockerpiller" - det innehåller noll medicin, men framförs som läkemedel för att patienten på så sätt ska "bota" sig själv från dennes sjukdom. En oerhört bra, men ack så falsk lösning. Vilka behöver då placebo? Just det, inbillningssjuka och dylika praktpuckon. Religion i sig är ingen sjukdom, men dess utövare är mentalt labila. Detta står jag för i 99% av fallen. Humanister arbetar för att göra världen till ett bättre ställe, en sekulär planet utan religion och vidskeplighet. Religionen har inte hjälpt oss på något sätt; och ändå om det var så, är motargumenten desto fler.

brainBelie_760829_0.jpgbrainBelief1_760829_1.jpg

Som exempel kan nämnas de som anser att religionen främjar goda värderingar - vilket inte stämmer alls. Värderingar får du på annat håll, genom föräldrar, uppväxt och samhälle, oavsett om du lever ett religiöst eller icke-religiöst liv. De moralsagor som presenteras i bibeln har funnits långt innan, som muntliga folksagor bland annat. Det är densamma moral som hittas i Disneyfilmer och all möjlig skönlitteratur.

Angående gudars existens kan jag med hundra procent säkerhet säga att det finns inget sådant. Bevisen som talar för en existens är felaktiga lögner hopkokade av patetiska religiösa; testa fråga en muslim, ni kommer med stor garanti skratta åt dennes naiva argument. Kristna tenderar att argumentera snäppet bättre, tack vare västvärldens allt mer sekulariserade samhälle och separationen av stat och kyrka (som många länder infört på sistone). Problemet med dessa motargument är att det krävs väldigt hårda kunskaper inom fysik och biologi för att till fullo förstå sig på dessa, men det finns självklart lathundar. Jag brukar tyvärr inte spara favoriter (en ovana som jag försöker ändra på), men jag har två sidor lagrade, en som bryter ner påståendet att gud skapade oss i sin avbild, och en annan där en koppling mellan IQ och religiösitet görs - japp, rätt gissat, ju dummare man är, ju större chans är det att man tror på osynliga gubbar i skyn.

Every run-down schmuck with a two-dollar prayer book

Godless science

Jag kan starta en liten utmaning; ni religiösa/religionsstödjare/agnostiker får komma med argument, och vi ateister (det blir väl antagligen bara jag) ska komma med 100% vattentäta motargument. Antar ni utmaningen? För fan alltså, det finns bevis att gospelförfattarna hallucinerade!

1,954 år sedan: a letter to the Thessalonians by Saul of Tarsus (based on an HALLUCINATION)

1,951 år sedan: a second letter to the Thessalonians by someone claiming to be Saul

1,949 år sedan: a letter to the Galatians by Saul (based on an HALLUCINATION)

1,949 år sedan: a letter to the Corinthians by Saul (based on an HALLUCINATION)

1,948 år sedan: a letter to the Romans by Saul (based on an HALLUCINATION)

1,948 år sedan: a second letter to the Corinthians by Saul (based on an HALLUCINATION)

1,945 år sedan: a letter to the Philippians by Saul (based on an HALLUCINATION)

1,944 år sedan: a letter to the Ephesians by someone claiming to be Saul

1,944 år sedan: a letter to the Colossians by someone claiming to be Saul

1,943 år sedan: a letter to Philemon by someone claiming to be Saul

1,941 år sedan: a first biography by a first anonymous author

1,936 år sedan: a second biography by a second anonymous author

1,931 år sedan: a third biography by a third anonymous author

1,928 år sedan: a letter to Timothy by someone claiming to be Saul, though Saul had died 16 years previous

1,927 år sedan: a second letter to Timothy by someone claiming to be the deceased Saul

1,926 år sedan: a fourth biography by a fourth anonymous author

1,913 år sedan: Antiquities of the Jews, by Flavius Josephus (first non-Christian reference), disputed as to whether or not Josephus wrote the two phrases that mention Jesus the Nazarene

1,912 år sedan: a letter by someone calling himself Peter

1,911 år sedan: a letter to the Hebrews by someone claiming to be the deceased Saul

Jesus fanns. Finns det några som helst tvivel när en bunt knarkare som till och med påstod att de var döda skrev om honom i brev till andra knarkare?

Bacchi_760829_2.jpg

Tror ni detta är Jesus? Tänk igen, det är Bacchi!

Har ni någonsin undrat vad det kristna korset kommer ifrån och vad det symboliserar, nu när ni märker att kristendomen inte var först med varken kors eller kostfästningar? Det kan jag tala om för er. Om ni vill veta det vill säga.

Er tid är över. Tempus omnia revelat!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"ju dummare man är, ju större chans är det att man tror på osynliga gubbar i skyn."

:)

Vill bara veta vad det du sa i slutet betyder ?

Mjo precis, du ser själv. (Läs: Google.)

Här är de mytiska figurer som, förutom Jesus (dessa fanns FÖRE Jesus, inte att förglömma) har korsfästs och återuppstått, precis som Jesus:

Krishna - Indisk mytologi

Sakia - Indisk mytologi

Iva - Nepalsk mytologi

Indra - Tibetansk mytologi

Mithras - Persisk mytologi

Tammuz - Babylonsk mytologi

Attis - Phrygiansk mytologi

Critia - Chaldeansk mytologi

Thules - Egyptisk mytologi

Orontes - Egyptisk mytologi.

Som ni säkert vert var Egypten en av de första civiliserade samhällena i världen och existerade flera tusen år innan Jesus sägs ha levt - har ni något att säga till ert försvar? :P

Redigerad av skribb
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skribb. Du är min religion idol. Vart får du reda på allt detta? Extremt intressanta saker som jag vill kunna fördjupa mig i.

:)

Trevligt att höra! Kunskap är makt, som man brukar säga. Och kunskap kommer inte inifrån. Jag har läst ändlöst många trådar på olika forum och sett en hel del dokumentärer om religion. Jag läser även en del religionsbloggar, t.ex den jag länkade till tidigare; God is for suckers. Det hjälper också att besöka Yahoo! Answers, där det kryllar av dumma kristna som ställer ännu dummare frågor till "en aning" smartare ateister. Man ska ha ett brett spektrum, men om man vill ha mycket information snabbt, då är det böcker och tidskrifter som gäller. Skeptical Inquirer, Illustrerad Vetenskap bland andra. Adlibris har en hel del böcker också.

Edit: Man kommer förstås inte särskilt långt med vanföreställningar och skräpförnuft.

Redigerad av skribb
Länk till kommentar
Dela på andra sidor