Jump to content

DirectX10

sobe
 Share

Recommended Posts

Ok, då kan jag komma med lite fakta då;

1. FlightsimulatorX bilderna på första posten.

Fullständigt crap (skitsnack). Demot har jag kört maxat och med alla effekter på. Nog för att det inte gav mig mer än 5fps, grafiken var inte i närheten av det som visas på "dx9" bilden. Texturer var lägre upplösta än de i Counter-strike 1.6 (HL1-modden). Jag förstår att det är en demo och inte ett färdigt spel, men jag tror inte skillnaden blir SÅ stor. Isf skulle det vara idiotiskt att släppa ett så fult demo, och microsoft är inga idioter. De skulle inte vara i den position de är i idag om så var fallet.

Jag skulle tolka bilderna som att vatten kan bli finare med DX10 än med DX9. Dock är resten av spelet så fult att det inte lär göra någon märkbar skillnad.

2. Crysis.

Crysis kommer vara det snyggaste spelet som finns när det släpps, det är jag övertygad om. Det vi hittills sett är endast Directx9, Shadermodel2. Dvs, vi har INTE sett vad DirectX9 kan göra maximalt med Crysis (ex HDR). Så snyggt som Crysis är på alla videos och bilder vi sett, sådan är grafiken som ett Grafikkort som 9800Pro/FX5950 kan visa (dock säkert inte med hela bilder per sekund). Mer teknik än så har vi inte sett i Crysis.

Och sen är Crysis absolut inte enbart för Vista/DX10. Det kommer även släppas till XP/DX9. Det som är positivt är att man med Vista kan få rätt så mycket "gratis" prestanda (om man har rätt hårdvara) då grafikkort med Vista blir snabbare (pga av drivrutinsmodell) och Dualcore processorer kommer att tjäna så mycket som 15-20% bättre (cpu-)prestanda jämfört med XP (detta enligt crytekdeveloper, så ta det inte som 100% fakta). Huvudsaken är att Vista verkar bli snabbare än XP och om det visar sig vara så, så finns ingen anledning för mig att ha kvar XP.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor