Jump to content

Fästingar,Borrelia

The_go
 Share

Fästingar....  

66 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Ngn som har råkat ut för dessa blodsugande parasiter i år?

----

Själv upptäckte jag att jag hade fått en fästing på min arm igår :) . Den var jätteliten (ca 2 mm) och vit. Drog bort den med en pinsett. Tror huvudet kom med... Svårt att se när den var så liten! Såg inget i mitt förstoringsglas iaf. Vet inte om jag kommer få borrelia... :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 69
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag brukar få åtminstone en fästing per år, men jag har faktiskt inte blivit utsatt för någon blodsugarattack i år. Jag har heller aldrig blivit drabbad av Borrelia, men det blev min mamma förra året.

The_go: Om du får en röd uppsvullnad stor som en femkrona där fästingen satt kan det vara Borrelia. Annars är det ingen fara. Håll bara koll på den så är det lugnt. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar få åtminstone en fästing per år, men jag har faktiskt inte blivit utsatt för någon blodsugarattack i år. Jag har heller aldrig blivit drabbad av Borrelia, men det blev min mamma förra året.

The_go: Om du får en röd uppsvullnad stor som en femkrona där fästingen satt kan det vara Borrelia. Annars är det ingen fara. Håll bara koll på den så är det lugnt. :D

Området där den satt är svullet och rött, fast inte stort som en femkrona, är mer lika stort som ett vanligt hederligt myggbett, fast huden har fått ngn slags hård vävnad. Kliar gör det som fan oxå! Men ska hålla koll om det blir värre :) .

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, märks att folk inte är vana vid fästingar. Brukar bli biten flera gånger om året, jag är frisk. Tar man bort dem i tid är det ungefär som myggbett.

Jag är ju en inbiten lantis så jag fick mängder med fästingar förr i tiden, jag blev inte ett dugg orolig och fick heller inte Borrelia. Jag tyckte till och med att det var kul att ha en fästing ett tag. Men det vågade jag aldrig säga, för min mamma hatade (och hatar) dem.

Området där den satt är svullet och rött, fast inte stort som en femkrona, är mer lika stort som ett vanligt hederligt myggbett, fast huden har fått ngn slags hård vävnad. Kliar gör det som fan oxå! Men ska hålla koll om det blir värre :) .

Tror inte det är någon fara. Det är om det sväller upp stort som det kan vara farligt. Den hårda vävnaden beror antagligen på att du har overkillat den med naglarna. Lägg av! Smek nåt annat! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor