Mathias Skrivet 20 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2007 (redigerad) Åjo, där hade han inte ögonen på Ward, han såg honom inte komma. I fotboll är det väl lite annorlunda, det är inga större problem att hoppa undan en normal glidtackling, ska någon jäkel hålla fast en för att dra en skuldertackling så kanske man ramlar någon gång eller så. Hockey är i alla fall en tuffare sport än fotboll tommy, Njae, de brukar ju komma ganska väntat och det går ju ganska söligt inom fotboll. Så visst. Jag tror bestämt att alla som träffats olyckligt av en glidtackling stått kvar snällt för att se om det gör så ont som alla säger, jo, så måste det vara. @Quad, vad ska jag säga att ni blir som djur, att han kommer och tacklar på det viset är bara barbariskt, ingen sport i världen hade tillåtit den, och sedan att ni har skydd för det är bara en liten grej, hur ofta händer sådana tacklingar varje match? Ni? Jag har aldrig spelat ishockey, tänker inte göra det heller. Redigerad 20 april, 2007 av Qouad Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tommy killer Skrivet 20 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2007 Njae, de brukar ju komma ganska väntat och det går ju ganska söligt inom fotboll. Så visst. Jag tror bestämt att alla som träffats olyckligt av en glidtackling stått kvar snällt för att se om det gör så ont som alla säger, jo, så måste det vara. Ni? Jag har aldrig spelat ishockey, tänker inte göra det heller. Jag menar ni som de som spelar och är på hockeyns sida inom denna diskussion. Du kan inte säga att det ät en normal person som går i en sådan tackling? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 20 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2007 (redigerad) Jag menar ni som de som spelar och är på hockeyns sida inom denna diskussion. Du kan inte säga att det ät en normal person som går i en sådan tackling? Jag är inte på någon sida i denna diskussion, jag tycker att det är självklart att ishockey gör ondare* och att skydden de har är befogade. Inom fotbollen har man mindre skydd, för det gör inte ont på det sättet. Får man en skada inom fotbollen är det sällan en stor plastbit skulle kunna skydda. *= Då menar jag om man skulle spela helt utan skydd. Redigerad 20 april, 2007 av Qouad Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
GTApimpfoolife Skrivet 20 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2007 Naj jag måste faktiskt hålla med tommy killer. Hockey är en mer fysisk sport med mycket mera kontakt och hårdare känslor. Men när det kommer till tuffhet så är fotboll snäppet tyngre, skador sker mycket oftare och det ända man har att skydda sig emd från små men hårda dobbar är ett par plastiga benskydd. I hockey finns det i och för sig vassa skenor udner grickorna, men det finns ingen chans att man ska kunna göra sig illa mot dom med tanke på att man ahr skydd mot varje kroppsdel. Skador i fotboll kan ske i allt från huvudet vid en rejäl armbågstackling ända ner till tårna vid en minst sagt oskön stämpling. I hockey är det mest skallskadorna som är allvarliga numera, när man till exempel får en tackling bakifrån in i sargen, men en sådan tackling är inte regelrätt, så det kvittar. Fotboll är tuffare än hockey. Säg fan inte heller att det inte finns fotbollspelare som filmar mycket och bla bla bla. Tycker fan det är lika illa att se på italienska landslaget spela fotboll som HV71 spelar hockey, japp, lika många filmningar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 20 april, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 april, 2007 Håja, alla tycker olika och diskussionen hockey vs. fotboll kommer aldrig dö ut. För min del tycker jag ändå att fotboll är en sport där det gäller liten kontakt. Inomhusfotboll är en annan femma dock, där kan man tacklas i ribbstolarna. @tommy: Eh jo, man tvekar inte att smälla på om man får läge. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 20 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2007 Håja, alla tycker olika och diskussionen hockey vs. fotboll kommer aldrig dö ut. För min del tycker jag ändå att fotboll är en sport där det gäller liten kontakt. Inomhusfotboll är en annan femma dock, där kan man tacklas i ribbstolarna. @tommy: Eh jo, man tvekar inte att smälla på om man får läge. Liten kontakt? Vad kollar du på/spelar du för fotboll? Inte seniorfotboll i alla fall Kanske att man i pojklagsspel inte rör varandra. Sen är ju inomhusfotboll mycket mindre kontakt och tacklingar eftersom reglerna är hårdare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Gof Skrivet 20 april, 2007 Skapat av Rapportera Share Skrivet 20 april, 2007 Liten kontakt? Vad kollar du på/spelar du för fotboll? Inte seniorfotboll i alla fall Kanske att man i pojklagsspel inte rör varandra. Sen är ju inomhusfotboll mycket mindre kontakt och tacklingar eftersom reglerna är hårdare. Jag kollar på seniorfotboll, och skillnaden mellan hockey och fotboll är stor, därav tycker jag det är lite kontakt i fotboll. Äh, orka med regler i inomhusfotboll, bara att smälla på ju Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 20 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2007 Personligen tycker jag att hockey är en mycket tuffare sport än fotboll. Och då har jag spelat både ishockey och fotboll, under längre tid. I ishockey har jag åkt på både open-ice smällar, som Godfather nämnde, där man tappat luften och fått smärre hjärnskakningar, så att man har undrat om man var i en ishall eller på ett tivoli. Samt har jag även fått smällar på hockey så att jag fått benbrott m.m. Och jo, is gör ondare att falla på än gräs - och jag lovar att det känns även om du har skydd. Jag bröt min arm rätt av, trots armbågsskydd och handskar som skulle ha skyddat. Dock säger jag inte att fotboll är någon mesig sport, för nog känns det om man klockar huvudet i någons annan i en nickduell där med (Jo, har gjort det också). Och nog känns det att bli stämplad över benet, o.s.v. Men jag tycker ändå inte att det faktiskt lever upp til sammal hårdhet som finns inom ishockey. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tommy killer Skrivet 20 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2007 Personligen tycker jag att hockey är en mycket tuffare sport än fotboll. Och då har jag spelat både ishockey och fotboll, under längre tid. I ishockey har jag åkt på både open-ice smällar, som Godfather nämnde, där man tappat luften och fått smärre hjärnskakningar, så att man har undrat om man var i en ishall eller på ett tivoli. Samt har jag även fått smällar på hockey så att jag fått benbrott m.m. Och jo, is gör ondare att falla på än gräs - och jag lovar att det känns även om du har skydd. Jag bröt min arm rätt av, trots armbågsskydd och handskar som skulle ha skyddat. Dock säger jag inte att fotboll är någon mesig sport, för nog känns det om man klockar huvudet i någons annan i en nickduell där med (Jo, har gjort det också). Och nog känns det att bli stämplad över benet, o.s.v. Men jag tycker ändå inte att det faktiskt lever upp til sammal hårdhet som finns inom ishockey. Antingen är du stor o slö, elr så kan du inte spela. Tacklingar hit o ditt, är du säker på att sport är din grej. I båda sporterna får du utså mycket tufft spel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 20 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2007 Antingen är du stor o slö, elr så kan du inte spela. Tacklingar hit o ditt, är du säker på att sport är din grej. I båda sporterna får du utså mycket tufft spel. HAHA, så du menar att det bara är dom som är stor och slö som får ustå tacklingar? Har du ens testat hockey? Om inte så tycker jag du ska hålla din skitiga åsikt till dig själv, då du helt uppenbart inte förstår hur det egentligen är. Och titta på sekvenser ur NHL, där även världstjärnor åker på grymma smällar, Foppa är ett gyllene exempel. Är han också slö, kanske? Nej, hockey ÄR en fysisk sport, och om du inte klarar av den fysiska delen så kan du skita ner dig och sluta spela. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tommy killer Skrivet 20 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2007 HAHA, så du menar att det bara är dom som är stor och slö som får ustå tacklingar? Har du ens testat hockey? Om inte så tycker jag du ska hålla din skitiga åsikt till dig själv, då du helt uppenbart inte förstår hur det egentligen är. Och titta på sekvenser ur NHL, där även världstjärnor åker på grymma smällar, Foppa är ett gyllene exempel. Är han också slö, kanske? Nej, hockey ÄR en fysisk sport, och om du inte klarar av den fysiska delen så kan du skita ner dig och sluta spela. Så fysisk som ni tror är den inte. Hockeyns tuffa spel är överskattat. Även om jag inte testat hockey, har jag spelat fotboll. Och som back fick man faktisk utså en del tuffa tag, men inte sådant att som du, fast jag möt några av de bästa lagen och spelarna i Skåne. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 20 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2007 Nej, hockey ÄR en fysisk sport, och om du inte klarar av den fysiska delen så kan du skita ner dig och sluta spela. Slår vad om att han inte ens kan stå upp på ett par grillor. @Tommy_killer: Jag har spelat fotboll och hockey i större delen av mitt liv och kan konstatera att hockeyn är en tuffare sport än fotboll. Skulle vilja se vem som klarade oss bäst när du står och ranglar runt på dina grillor och jag kommer och trycker till dig eller om du får göra en glidtackling på mig. Fotboll i den högre klassen runt om i världen har enligt mig blivit väldigt fjantig. Folk faller som aldrig förr för någonting som en tioåring skulle kunna stå emot. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 20 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2007 Så fysisk som ni tror är den inte. Hockeyns tuffa spel är överskattat. Även om jag inte testat hockey, har jag spelat fotboll. Och som back fick man faktisk utså en del tuffa tag, men inte sådant att som du, fast jag möt några av de bästa lagen och spelarna i Skåne. Haha. Överskattat var det ja... Småflinar faktiskt åt det där. Fattar inte ens hur du kan uttala dig om det då du inte har testat det, och att gå så långt att man säger att den fysiska biten i hockey är överskattad är då bara skrattretande. Och även jag spela back i fotboll, och visst får man ta smällar. Fast det är ändå en bit kvar till hockeyns hårdhet, i min mening. Att vara först ner till pucken i sitt eget sarghörn med en forward flåsande i ryggen smäller högre än att springa in i en närkamp på fotboll. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
tommy killer Skrivet 20 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2007 (redigerad) Så bara för att jag inte har testat en grej får jag inte diskutera och säga mitt? Om man kollar på att hockey på hög nivå sker skador nästan (svåra) i form av att huvudet har skadats. Foppa är skit, varför skadar sig inte te.x Näslund eller Zäta like mycket som han. Även om han är äldre, så har han i hela sin karriär alltid plågats av skador, fast ni var 3:e minut byter spelare, och ni vilar era kroppar. I fotbollen vrids ben, sprickor, knäcker ben etc, och ändå har ingen av oss skydd, förutom 2 st plats benskydd på benen. Jag står för vad jag säger, och ni ert. Nä, nu går jag o lägger mig, har öppet hus i skolan imorgon kl 9.20. Redigerad 20 april, 2007 av tommy killer Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 20 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2007 Och även jag spela back i fotboll, och visst får man ta smällar. Fast det är ändå en bit kvar till hockeyns hårdhet, i min mening. Att vara först ner till pucken i sitt eget sarghörn med en forward flåsande i ryggen smäller högre än att springa in i en närkamp på fotboll. Vi har nog olika uppfattning om sporterna du och jag, jag spelar nämligen i en reservlagsserie, bara lag från små byar. killarna, eller gubbarna, är ofta 30-40+ och har en rejäl ölmage, tror du de fintar förbi? näe, de springer rakt på. Tro mig, då föredrar jag en liten pojkvasker som trycker in mig i en sarj eller slår mig med de där mjuka vantarna de har. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 20 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2007 (redigerad) Så bara för att jag inte har testat en grej får jag inte diskutera och säga mitt? Om man kollar på att hockey på hög nivå sker skador nästan (svåra) i form av att huvudet har skadats. Foppa är skit, varför skadar sig inte te.x Näslund eller Zäta like mycket som han. Även om han är äldre, så har han i hela sin karriär alltid plågats av skador, fast ni var 3:e minut byter spelare, och ni vilar era kroppar. I fotbollen vrids ben, sprickor, knäcker ben etc, och ändå har ingen av oss skydd, förutom 2 st plats benskydd på benen. Jag står för vad jag säger, och ni ert. Nä, nu går jag o lägger mig, har öppet hus i skolan imorgon kl 9.20. Haha. Det har jag inte sagt, det jag tycker är att du ska skaffa dig tillräckligt med erfarenhet om dom sporter du pratar om, innan du uttalar dig. Och att alla svåra skador inom ishockey var huvudskador var då det fjantigaste jag hört... Nästan INGA allvarliga skador är huvudskador. Då är det oftare ett benbrott rygg, eller knä skador som är skadotyperna som majoriteten av allvarligt skadade hockeyspelare drabbats utav. Och... anledningen till att Forsberg har blivit mer skadad är för att han har en mycket aggressivare spelstil än Näslund och Zetterberg. Forsberg är en spelare som lever på att smälla på - samt att han är den största stjärnan i laget han spelar i, och därmed får utstå än mer smällar. Dock säger jag inte att Zetterberg och Näslund INTE får hårda smällar även dom. Och titta bara på Zetterberg, han har precis kommit tillbaka sen en skada som uppehållt honom i över en månad. Ja, i fotboll är majoriteten av skador benbrott, på underkroppen. Och anledningen till det finner man ju redan i namnet på sporten - fotboll. Man använder benen hela tiden, det är benen som är först in i närkamperna - självsklart så är det benen som tar mest stryk. Och ofta så är det då i form utav ett benbrott eller någonting, då en annan spelare kommer in med dubbarna före i en närkamp. Och det skulle inte fungera att ha mer skydd på fotboll, då det är en så pass flexibel sport att skydd på t.e.x överkroppen skulle göra en spelare allt för stel för att kunna spela det effektivt. Tro mig, då föredrar jag en liten pojkvasker som trycker in mig i en sarj eller slår mig med de där mjuka vantarna de har. Liten pojkvasker? Spelarna jag möter spelar i J-18 Elit, och det är allt annat än små pojkvaskrar. Utan där är det en snitt vikt på ~ 82 kg som gäller, och endel väger lätt in på 100 pannor och över 1.90. Dock är även jag så stor, men inte lika tung. Och ack, o ack, om det bara vore med handskarna dom gick på en... :/ Redigerad 20 april, 2007 av Eudoros Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 20 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2007 (redigerad) Liten pojkvasker? Spelarna jag möter spelar i J-18 Elit, och det är allt annat än små pojkvaskrar. Utan där är det en snitt vikt på ~ 82 kg som gäller, och endel väger lätt in på 100 pannor och över 1.90. Dock är även jag så stor, men inte lika tung. Och ack, o ack, om det bara vore med handskarna dom gick på en... :/ Du vet att man kan få ont på andra sätt än att bli brutalt tacklad va? En spark på hälsenan, en stämpling som resulterar i att naglarna bara är att plocka bort, en tackling som gör att du inte kan ta ett steg utan att få ont ryggen på 3-4 veckor. För o inte tala om skoskav när vi köper nya skor , tur att vi har så mjukt gräs att landa på. Redigerad 20 april, 2007 av Qouad Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Lajnux Skrivet 20 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2007 I fotbollen vrids ben, sprickor, knäcker ben etc, och ändå har ingen av oss skydd, förutom 2 st plats benskydd på benen. Låter som du tycket att ni har för lite skydd. Du har inte funderat över att dra på dig ett stuprör på varje ben så du inte kommer göra illa dig lika ofta. Att du inte kommer kunna springa verkar inte vara något problem för dig. "Safety first". Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Mathias Skrivet 20 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2007 Låter som du tycket att ni har för lite skydd. Du har inte funderat över att dra på dig ett stuprör på varje ben så du inte kommer göra illa dig lika ofta. Att du inte kommer kunna springa verkar inte vara något problem för dig. "Safety first". Skydd är för damer. Eller, ishockeyspelare*. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Eudoros Skrivet 20 april, 2007 Rapportera Share Skrivet 20 april, 2007 Du vet att man kan få ont på andra sätt än att bli brutalt tacklad va? En spark på hälsenan, en stämpling som resulterar i att naglarna bara är att plocka bort, en tackling som gör att du inte kan ta ett steg utan att få ont ryggen på 3-4 veckor. För o inte tala om skoskav när vi köper nya skor , tur att vi har så mjukt gräs att landa på. Haha, ja, det är ju en självklarhet. Dock är ju även det mesta av det allt som oftast inkluderat i benskador, som är majoriteten utav skador i fotboll. Och om man ska se det så så är kan skadorna i ishockey vara mycker mer spridd. Man kan få en puck på sig, ett slagskott på skridskon då man ska täcka skott kan mer än lätt orsaka en spricka eller värre i foten, man har en hals, som faktiskt är relativt sårbar för klubbor och annat otyg trots att man har halskydd. Samt att det då även kan bli så att man fastnar i en spricka i isen med skridskorna, och då är det stor risk att man sträcker ut eller sliter av ett korsband eller liknande. Detta är då, så klart, inte några skador som är direkt vanliga i hockey - jämfört med dom vanligare benbrotten och hjärnskakningarna, och allt vad det nu är. Och skavsår fick jag av mina nya skridskor... --- Och skydd på hockey har man inte bara för att det är en hård yta man spelar på... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts