Jump to content

Hockeytråden!

Gof
 Share

Recommended Posts

Ja det hade jag. Men men synd att inte det vart Norge och Sverige i kvartsfinalen då Slovakien var nära på att åka på en skräll. Skulle våga satsa på att Sverige tar sig till Semifinal men hoppas på att de försvarar guldet.

Pratar du fortfarande om damhockey? :P

-------

Lite åt sidan från OS, fan vad jag vill se Djurgården igen. Börjar rysa lite när man tänker på hur man kan ställa upp med en jäääävligt bra forwardsuppsättning.

Ölvestad - Otto - Nilson - En av dom bästa i serien

Kruger - Engqvist - Josefson - Var bästa linan i serien under hösten, delades senare

Tim - Zigomanis - Tjärna - Zigomanis och Tjärna är sjukt bra ihop enligt rapporter från träning.

Cehlin - Holmqvist - Danielsson

Brodin

Fimpen

Redigerad av Gof
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag spinner vidare på off-OS-topic.

På fredag blir det att traska till Hovet igen, underbart! Det ryktas om att Tommy Boustedt är lite ledsen i ögat eftersom han missar Bajenkvällen på grund av OS. Jag vill även passa på att hylla mannen i fråga samt alla inblandade i återupplivningen av Hammarbys hockeysektion, de har gjort ett fantastiskt jobb och jag hoppas att vi kan fortsätta på det vinnande spåret! Nu när aik blev nekade KHL-ingång av hockeyförbundet samt att de är på väg till kvalserien ser jag mycket positiva trender i Stockholmshockeyn, om än att ekonomiska svårigheter kvarstår. Vi ses om ett par år, ha kul medan det går! :P

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som ska köra Coach LeMat under rond tre? Går det bra dom fyra första matchdagarna så kör jag på, annars blir det nog... nä. :D

Kör helt på Djurgården då det är dom spelarna jag har bäst koll på. Forwardslinan är bra och stänker in poäng om den är i form, och Kyle och Ragge är Djurgårdens bästa backar. Andreas Andersson kommer få stå i mål tills Liv kommer hem från Kanada, så han är en budgetlösning fram tills dess. Får köpa en annan målvakt senare.

Edit:

Inte för att jag hyser sympatier för Södertäljedanskar, men den här killen är det lite synd om. :)

Redigerad av Gof
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såhär ser grupperna ut till VM 2010 i Tyskland.

Spelas mellan 7 maj till 23 maj.

Group A: Russia, Belarus, Slovakia, Kazakhstan

Group B: Canada, Switzerland, Latvia, Italy

Group C: Sweden, Czech Republic, Norway, France.

Group D: Finland, USA, Germany, Denmark.

Två som går vidare ur grupperna eller hur är det? Grupperna känns väldigt uppgjorda i och med att två bra och två dåliga i varje grupp.

Förutsatt att två går vidare så, i grupp A går Ryssland och Slovakien vidare (Vitryssland joker), B Canada och Schweiz (Lettland stör lite), C Sverige samt Tjeckien, D Finland och USA (Tyskland kan ta nån pinne mot storlagen).

Slänger in en välskriven artikel om framförallt Hammarby Hockey, men del 5 och 6 kan vara kul att läsa för alla hockeyintresserade: http://www.hifhockeyhistoria.se/Historia/s...marbysfall.html

#4 Är intressant för Djurgårdare och Aikare också.

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska bli kul att se Norge och Sverige spelar tror det är första matchen jag ser i VM som Norge får möta Sverige. Och jag tror att grupperna är uppgjorda som du sa dibel alltid två lag och två dåliga eller så brukar det va ett bra lag mot 3 dåliga. Men skulle tippa på det blir till Semifinal för Sverige och att de får möta Kanada.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det verkar vara seedning.

Hela strukturen på Wikipedia.

Intressant det där med de olika divisionerna, jag antar att Norge exempelvis har spelat bra mot de sämre nationerna och därmed förtjänat sin plats i mästerskapen? Eller har de vart med hela tiden, minnet sviker. :ermm:

Läste vidare på länken, sedan 2006 har Norge varit med oss stora grabbar.

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har inte tänkt på det i typ VM- och EM-kval i fotboll? Det är en rätt simpel grej.

Det stämmer, samma i Champions League där en icke-mästare kan bli Europamästare. Jag gillar inte seedning (gamla meriter) så jättemycket men det är ett fungerande system, helt klart.

Fri lottning, utslagning direkt ska det vara när det vankas cup-spel. Mästerskap ska ha fri lottning med gruppspel. Kval ska baseras på region/kontinent. Skulle bli lite "jämnare" då små lag/nationer skulle sticka upp på de högre placeringarna.

Lite fotboll/hockeyblandning, mi scusi.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man seedar för att det ska bli intressantare matcher, och att de bästa faktiskt ska kunna mötas i finalen för att den ska bli kul. Hur kul skulle slutspelet vara om Canada, USA, Ryssland och Sverige var i en grupp och Vitryssland, Norge, Danmark, Italien i en annan?

Det hade nog varit väldigt trevligt för vitryssarna, norrmännen, danskarna eller italienarna att få uppleva ett slutspel, eller till och med en VM-final. Nu skulle det vara jättetråkigt med så dåliga lag i finalen, men det skulle kanske på lång sikt höja intresset för sporten i dessa länder och på så vis främja ishockeyn.

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor