Jump to content

Hockeytråden!

Gof
 Share

Recommended Posts

Ty det där tror jag själv inte riktigt på. Kolla bara på de NHL-spelare som kommer till elitserien som "NHL-stjärnor" bara för att prestera rätt mediokert. Ingen tvekan om att NHL är världens bästa liga och har världens bästa spelare, men skillnaden mellan den nedre halvan av NHL och topplagen i Elitserien är jag rätt säker på att inte är abnormt stor.

Inte som Goliat och David, men skillnaden finns och jag tror att om man förde över ES-spel till mindre rink samt började med tvådomarsystemet och gjorde några små förbättringar, då skulle vi om några år säkert kunna mäta oss med något NHL-lag. Men just nu är skillnaden stor, inte abnormt stor, men jag vill säga att den är stor. Saken är att vi aldrig sett ett NHL-lag mot ett ES-lag när de spelar om någonting viktigt eller tar i fullt ut. Det skulle vara ytterst spännande att se hur det gick och det är det jag grundar min grundtanke på. Om ett NHL-lag som tar i möter ett ES-lag som inte tar i eller tar i så skulle man klart och tydligt se skillnad.

Se på lockout-säsongen, massvis med NHL-spelare kom till Elitserien och trots det så fanns det flera inhemska, svenska, Elitseriespelare som stack ut betydligt mer och bevisade att dom inte låg så pass mycket efter.

Ja, självklart. Detta förstår jag inte. ES är världens näst bästa liga eller har varit det många gånger. Vill inte jämföra med ryssarnas då deras lag endast pumpar in pengar från oljebolag och dylikt. Men ES var då det absoluta hetaste kandidaten att gå till för alla NHL-spelare. Om man kan spela i världens bästa liga, så går man till världens näst bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte som Goliat och David, men skillnaden finns och jag tror att om man förde över ES-spel till mindre rink samt började med tvådomarsystemet och gjorde några små förbättringar, då skulle vi om några år säkert kunna mäta oss med något NHL-lag. Men just nu är skillnaden stor, inte abnormt stor, men jag vill säga att den är stor. Saken är att vi aldrig sett ett NHL-lag mot ett ES-lag när de spelar om någonting viktigt eller tar i fullt ut. Det skulle vara ytterst spännande att se hur det gick och det är det jag grundar min grundtanke på. Om ett NHL-lag som tar i möter ett ES-lag som inte tar i eller tar i så skulle man klart och tydligt se skillnad.

Jaja, själv tror jag att t.e.x HV71 mycket väl skulle kunna ta sig an t.e.x Phoenix och gå vinnande ut ur striden. Jag jämför dem inte med lag som Ottawa eller Pittsburgh, för de lagen har mycket högre klass.

Om man kan spela i världens bästa liga, så går man till världens näst bästa.

Just det många NHL-spelare gjorde, men majoriteten levde inte upp till de över-hypade förväntningarna imo. :mf_doof:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaja, själv tror jag att t.e.x HV71 mycket väl skulle kunna ta sig an t.e.x Phoenix och gå vinnande ut ur striden. Jag jämför dem inte med lag som Ottawa eller Pittsburgh, för de lagen har mycket högre klass.

Jag skulle inte tro det idag, men om några år kanske.

Just det många NHL-spelare gjorde, men majoriteten levde inte upp till de över-hypade förväntningarna imo. :mf_doof:

Väldigt sant!

Aja, behövde knappast svara på detta inlägg, men jag gör det bara för någon sorts avslutning på det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Å andra sidan får man ju komma ihåg att NHL-spelarna är vana vid ett mycket högre tempo samt högre klass på både motståndare och medspelare, vore konstigt om allt flöt på lika bra här i Elitserien. Men med tanke på att vissa spelare kan gå från Elitserien och ta plats i NHL-lagens starkaste femmor nästan direkt (Bäckis t.ex.) så är ju skillnaden inte så enorm.

@Kicken: "Om några år"? Det är inte precis som att Elitserien blir bättre och bättre i takt med att NHL blir sämre? Varför skulle Elitserielagen komma närmare NHL-lagen om några år?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Å andra sidan får man ju komma ihåg att NHL-spelarna är vana vid ett mycket högre tempo samt högre klass på både motståndare och medspelare, vore konstigt om allt flöt på lika bra här i Elitserien. Men med tanke på att vissa spelare kan gå från Elitserien och ta plats i NHL-lagens starkaste femmor nästan direkt (Bäckis t.ex.) så är ju skillnaden inte så enorm.

@Kicken: "Om några år"? Det är inte precis som att Elitserien blir bättre och bättre i takt med att NHL blir sämre? Varför skulle Elitserielagen komma närmare NHL-lagen om några år?

Därför jag antar att det kommer ske små förbättringar. Övergång till tvådomarsystem, systemet där varenda minsta lilla spelförstörande moment ger utvisning m.m. Om dessa förbättringar sker som jag anser att de borde göra och kanske gör så lär endast de 1-2 bästa lagen i Sverige kunna mäta sig med de 1-2 sämsta lagen i NHL. Men det är bara vad jag tror just nu.

--

Sedan är Bäckis ett undantag. Han är hur lovande som helst och han spelade ju i Washingtons fjärdeline ett bra tag och tredjeline och de mixtrad med honom hela tiden. Det är inte förän den sista tiden han blivit given bredvid Ovechkin. Sedan så är han ett undantag som sagt då han är en supertalang. Nämn en annan svensk spelare som direkt tagit en plats i ett nhl-lags förstakedja tack.

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Därför jag antar att det kommer ske små förbättringar. Övergång till tvådomarsystem, systemet där varenda minsta lilla spelförstörande moment ger utvisning m.m. Om dessa förbättringar sker som jag anser att de borde göra och kanske gör så lär endast de 1-2 bästa lagen i Sverige kunna mäta sig med de 1-2 sämsta lagen i NHL. Men det är bara vad jag tror just nu.

--

Sedan är Bäckis ett undantag. Han är hur lovande som helst och han spelade ju i Washingtons fjärdeline ett bra tag och tredjeline och de mixtrad med honom hela tiden. Det är inte förän den sista tiden han blivit given bredvid Ovechkin. Sedan så är han ett undantag som sagt då han är en supertalang. Nämn en annan svensk spelare som direkt tagit en plats i ett nhl-lags förstakedja tack.

Mindre än en säsong tycker inte jag är direkt lång tid, men men.

Menade naturligtvis bara sådana spelare som Bäckström och Foppa. Jag sa aldrig att det var vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den sista tiden spelade Bäckström varken i förstakedjan eller bredvid Ovechkin, men självklart är han en supertalang.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tvådomarsystem gör ju knappast lagen bättre... Jag har inget emot ett tvådomarsystem, men har verkligen svårt att se hur det ska få de svenska lagen att komma närmre NHL-lagen nivåmässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tvådomarsystem gör ju knappast lagen bättre... Jag har inget emot ett tvådomarsystem, men har verkligen svårt att se hur det ska få de svenska lagen att komma närmre NHL-lagen nivåmässigt.

Kolla hur det gick för NHL. Kvaliteten på lagen blir inte bättre, men spelet blir bättre och får sådana sköna lirare som Weinhandl, Bäckström och andra att få ytor utan alla spelförstörande moment. Det är en av anledningarna varför jag tror att att ES-lag inte kan konkurera med NHL-lag. Vi är vana att haka, ruffa och allting, men allt sådant blir bättre med två domare. Man ser mycket mer och det kommer bli fler mål, bättre spel, mer talanger och spelarna kan komma att höja sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh vad jag hatade domarna efter första målet. Det där ska åtminstone vara dubbelutvisning och så får dom göra mål. Kanada spelade tills 15e minuten riktigt bra och i vissa stunder ut Sverige, men nu har dom kommit igen och en mycket viktigt och snygg kvittering från Sverige nu i slutet. Jag hoppas vi håller detta. Lunkan verkar vara väldigt bra idag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor