Jump to content

Offentlig eller privat sjukvård?

Jacker
 Share

Ska sjukvården vara offentlig eller privat?  

41 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

• Inlägg 42
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Populära dagar

Toppbidragare

Idag är det nästan helt privat. Däremot får man betala vissa avgifter, men det gör det inte privat.

Hur kan sjukvården nästan vara helt privat? Jag menar, dem flesta går ju till det offentliga sjukhuset om det skulle vara nåt, som ägs/styrs av landstinget -> Offentliga sektorn. Dit skattepengarna bl.a. går till. (gratis sukhusbesök från 0-20 år)

Privata mottagningar är säkert populära, men också dyrast.

Redigerad av The_go
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Både och.

Jag ser gärna ett system med offentlig akutvård (olyckor osv) och privat hälsovård. Vidare är jag, som jag skrivit tidigare i nån tråd, helt emot att människor skall tvingas betala för tjänster som de inte använder. Detta beror inte på bristande empati hos undertecknad, o nej! Men rätten att själv få förvalta sitt kapital väger tyngre.

Ett system där människorna kan välja om de vill betala skatt och använda den offentliga vården vore det optimala.

Freedom of choice ftw!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vi ska lägga mer pengar på landstingen och den offentliga vården, och därigenom minska köerna, det är min mening.

Håller med dig. Och vart skall vi få pengar ifrån?

Jo, sänk sjuklönen till 70% i stället för 80% för att få folk att sluta mygla, sätta en lag som säger att du max får gå på socialen i 2 år sedan slängs du ut, samma med A-kassa, minska rätigheterna i fängelsena så som rätten att välja mer än en rätt till lunch, rätt till permision osv och viktigast av allt, avskaffa monarkin...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig. Och vart skall vi få pengar ifrån?

Jo, sänk sjuklönen till 70% i stället för 80% för att få folk att sluta mygla, sätta en lag som säger att du max får gå på socialen i 2 år sedan slängs du ut, samma med A-kassa, minska rätigheterna i fängelsena så som rätten att välja mer än en rätt till lunch, rätt till permision osv och viktigast av allt, avskaffa monarkin...

Att sänka sjuklönen hjälper inte, det är ju till och med kollektiv bestraffning. Varför ska dem som är verkligt sjuka straffas för att vissa fakear och fixar sjukskrivning fast dem är friska? Bekämpa roten till problemet, inte själva problemet.

"socialen i 2 år sedan slängs du ut" Slängs ut? Vart? Eller anar jag lite fördomar här om invandrare som komemr hit och lever livet på socialbidrag? Låter onekligen som det. Vi kan ju inte skicka ut svenska medborgare.

Sänka A-Kassan har jag ingen direkt åsikt om. Och fängelserna kan jag bara hålla med om, alltför bekvämt i svenska fängesler idag. Dock ska vi inte sjunka till riktigt låga nivåer när det gåller fängelsevården. Men bekvämligheter som t.ex. välja mellan felra maträtter (fick jag inte ens göra i grundskolan) och tv på rummen är ltie överdrivet imo. Samlingsrum med en tv (billig 28" tv med dem fria kanalerna räcker gott) is teh way to go. Minska rätt till pension? Hur menar du, sjukpension eller?

Monarkin har jag inte heller nån direkt åsikt om. Jag tycker inte dne är direkt nödvändig, men kungen är ju cool som få ;D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas inte att du är en såndär som går och letar efter rasister överallt.

Om jag skriver

...sätta en lag som säger att du max får gå på socialen i 2 år sedan slängs du ut...
hur kan du då få det till att jag menar att vi skall slänga ut invandrare?!

Jag pratar om socialen och A-kassa, inte om olika länder, infödda svenskar och invandrare...

Så givetvis är det socialbidrags beroendet och A-kassan som du skall slängas ut ur.

Minska rätt till pension? Hur menar du, sjukpension eller?
Nej jag menar permison, som jag skrev. Det är inte rätt att psyksjuka människor skall få lämmna fängelsena med bevakning. Är du i ett fängelse, så är poängen att du skall stanna där.

Ja kungen är cool, men det var min gammla Toyota som hade körförbud med. Man betalar för något som man har nytta av inte för att det skall stå och se coolt ut!

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Motivera/definera era röster!

Vote: Offentlig, men lite privat

Sjukvård är en mänsklig rättighet. Vi bor i ett såpass utvecklat och civiliserat samhälle att alla ska kunna få sjukvård.

Men jag har inget emot privatsjukhus, så länge dem inte tillåts konkurrera ut dem offentliga. Personer som har råd eller vill ska få vända sig dit om dem vill. Dessutom kan privatsjukhus få ned vårdköerna just eftersom dem rika då kommer vända sig dit. Andra kanske hellre tar ett lån än väntar på en operation i två år...

Couldn't agree more!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas inte att du är en såndär som går och letar efter rasister överallt.

Om jag skriver hur kan du då få det till att jag menar att vi skall slänga ut invandrare?!

Jag pratar om socialen och A-kassa, inte om olika länder, infödda svenskar och invandrare...

Så givetvis är det socialbidrags beroendet och A-kassan som du skall slängas ut ur.

Nej jag menar permison, som jag skrev. Det är inte rätt att psyksjuka människor skall få lämmna fängelsena med bevakning. Är du i ett fängelse, så är poängen att du skall stanna där.

Ja kungen är cool, men det var min gammla Toyota som hade körförbud med. Man betalar för något som man har nytta av inte för att det skall stå och se coolt ut!

Ok missförstånd där, på båda två ämnena. My bad ;D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor