Jump to content

Offentlig eller privat sjukvård?

Jacker
 Share

Ska sjukvården vara offentlig eller privat?  

41 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Motivera/definera era röster!

Vote: Offentlig, men lite privat

Sjukvård är en mänsklig rättighet. Vi bor i ett såpass utvecklat och civiliserat samhälle att alla ska kunna få sjukvård.

Men jag har inget emot privatsjukhus, så länge dem inte tillåts konkurrera ut dem offentliga. Personer som har råd eller vill ska få vända sig dit om dem vill. Dessutom kan privatsjukhus få ned vårdköerna just eftersom dem rika då kommer vända sig dit. Andra kanske hellre tar ett lån än väntar på en operation i två år...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

• Inlägg 42
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Populära dagar

Toppbidragare

Offentlig, men lite privat. Det är bra med offentlig sjukvård, men de som är villiga att betala borde absolut få hamna på privatsjukhus.

Röstade däremot på både och först, men kom på att "Offentlig, men lite privat" var bättre. Så rösten på både och gills inte. :rolleyes:

Redigerad av CurunirOfValinor
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver inte alltid vara gratis. Vår är inte 100% gratis.

Iofs. Nåja, ungefär.

*edit*

Rabarben: mja. Dom som tycker enbart privat brukar försvara sig med att med offentlig så får alla betala för missbrukarna osv. Men det håller inte (enligt mig).

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rabarben: mja. Dom som tycker enbart privat brukar försvara sig med att med offentlig så får alla betala för missbrukarna osv. Men det håller inte (enligt mig).

Skitdåligt. Då får ju vi handskas med "dom" mer och mer ju. Kanske blir fler knarkmissbrukare som måste göra (heter det så?) för att få ihop pengar till knark. Vilket kan botas på sjukhus eller iallafall hjälpa på traven. :rolleyes:

Nej... nån dag kanske man står där själv och då är man nog glad för skatten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu hamnade jag bakom flötet lite. Jag trodde att offentlig betydde att alla kunde se ens diagnoser och läsa ens sjukjournaler. Privat trodde jag var att ingen utifrån kunde ta del av de papper som rör ens privata sjukvård. Aj fan..

Vote:Privat, men lite offentlig.

Då är du nog lite fel ute.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Iofs. Nåja, ungefär.

*edit*

Dom har ju iofs rätt i det dom säger. Men det är inte deras rätt att vi ska få lida för det.

Om dom nu är så ohumana så dom inte vill betala för "uteliggare" så tycker jag dom har rätt till privat sjukvård. Men dom har inte rätten att dra med oss in i skiten.

Så jag har samma åsikt som er.

Offentlig men lite privat.

Som redan sagts, dom som har råd och säkert tycker sig vara finare än en vanlig "svensson" kan få ha privat sjuktvård, medans vi andra ska få ha offentlig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dom har ju iofs rätt i det dom säger. Men det är inte deras rätt att vi ska få lida för det.

Om dom nu är så ohumana så dom inte vill betala för "uteliggare" så tycker jag dom har rätt till privat sjukvård. Men dom har inte rätten att dra med oss in i skiten.

Så jag har samma åsikt som er.

Offentlig men lite privat.

Som redan sagts, dom som har råd och säkert tycker sig vara finare än en vanlig "svensson" kan få ha privat sjuktvård, medans vi andra ska få ha offentlig.

Självklart kan det kännas fel att betala för vad någon annan gör. Men ska vi då sluta ge gratis sjukvård till sådana som kör bil väldigt fort? Hoppar fallskärm? Åker skidor och trixar mycket? Folk gör dumma saker. Men drogmissbrukare kan få hjälp på sjukvård. Hur många drogmissbrukare skulle gå på rehabilitering om det kostade pengar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart kan det kännas fel att betala för vad någon annan gör. Men ska vi då sluta ge gratis sjukvård till sådana som kör bil väldigt fort? Hoppar fallskärm? Åker skidor och trixar mycket? Folk gör dumma saker. Men drogmissbrukare kan få hjälp på sjukvård. Hur många drogmissbrukare skulle gå på rehabilitering om det kostade pengar?

MIssförstå mig inte. Jag är för offentlig sjukvård. En del uteliggare och drogmissbrukare har inte sig själva att skylla. Det kan bero på väldigt många saker att det blev som det blev. Och då ska dom inte bli utfrysta från sjukhus för dom inte har pengar. Det är bara befängt.

Jag menar att dom som har pengar och verkligen har problem med att betala för alla som inte har pengar genom skatt ska ha möjligheten för privat sjukvård, även om den kostar mer så vet dom att dom betalar för sig själva.

Förövrigt så tror jag aldrig att enbart privat sjukvård skulle fungera i vårat samhälle.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

MIssförstå mig inte. Jag är för offentlig sjukvård. En del uteliggare och drogmissbrukare har inte sig själva att skylla. Det kan bero på väldigt många saker att det blev som det blev. Och då ska dom inte bli utfrysta från sjukhus för dom inte har pengar. Det är bara befängt.

Jag menar att dom som har pengar och verkligen har problem med att betala för alla som inte har pengar genom skatt ska ha möjligheten för privat sjukvård, även om den kostar mer så vet dom att dom betalar för sig själva.

Förövrigt så tror jag aldrig att enbart privat sjukvård skulle fungera i vårat samhälle.

Mitt inlägg var inte riktat till dig utan till dom som vill ha privat. Ta inte åt dig :rolleyes:

rabarb: ja, USA har privat. Om du menade att det BARA är USA har jag ingen aning.

Redigerad av R2D2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor