Jump to content

Hooligan bråk i Sverige

JMC
 Share

Recommended Posts

Vilken tur att du är så mycket tuffare då, den lilla inblick folk har sett som inte vet ett dug om saken är totalt felvriden, t.ex. de flesta utsläppta filmerna som finns på nätet. Visst majoriteten av dom som står i dessa klungor i de mindre firmorna kan vara aningen fega, men sedan finns det dom som är något helt annat än fega, Och vem skulle vilja stå kvar när snuten kommer för övrigt?

Har jag sagt det eller??? :mellow:

Men jag tycker det bara är så komiskt på det sättet dom slåss på...

Jag menar dom började ju bilda väggar och storma med misslyckanden...

Kan ej sluta skratta än...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idioter!

Fattar inte hur man kan ta det så seriöst.

Hur man kan "älska" ett lag så mycket.

Det där är bara osportsligt och jävligt töntigt att gå runt och slåss "för sitt lag".

Jag tror inte hammarby eller djurgården gillar stånt där,

Dom gör det för att dom ska vara balla och vill slåss.

Inget annat.

TÖNTAR!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idioter!

Fattar inte hur man kan ta det så seriöst.

Hur man kan "älska" ett lag så mycket.

Det där är bara osportsligt och jävligt töntigt att gå runt och slåss "för sitt lag".

Jag tror inte hammarby eller djurgården gillar stånt där,

Dom gör det för att dom ska vara balla och vill slåss.

Inget annat.

TÖNTAR!

Nope, som det nämnts tidigare i tråden så gör de flesta där det inte för att det handlar om att slåss för laget. AIK's extremsupportrar/huligarer är ju en stor börda för laget. Vid stora slagsmål och skadegörelse för själva AIK böta uppemot två-tre hundratusen kronor.

Slåss för laget, huh? :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nope, som det nämnts tidigare i tråden så gör de flesta där det inte för att det handlar om att slåss för laget. AIK's extremsupportrar/huligarer är ju en stor börda för laget. Vid stora slagsmål och skadegörelse för själva AIK böta uppemot två-tre hundratusen kronor.

Slåss för laget, huh? :mellow:

Själv tycker jag det är obegripligt hur klubben kan få böta för vissa saker, ibland är det rätt men ibland är det helt fel, t.ex. när några ur FB stormade GAIS läktaren förra året på bortaplanen, varför ska AIK få böta för det för? den som kan ge mig ett vettigt svar får gärna ge mig ett.

Sen har det inte bara med att "slåss för laget". Det är adrenalinet dom söker, äran och sin egna stolthet, någon här som läst boken "En av grabbarna" skriven av en föreddetta Firman kille, när man har läst boken, börjar man ärligt talat få en helt annan inblick i vad allt dett verkligen gäller, För övrigt ska jag väll säga att det kanske är mer hat än kärlek när det gäller firmor? Hatet för motståndarlaget tar över kärleken till det egna laget tyvär.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv tycker jag det är obegripligt hur klubben kan få böta för vissa saker, ibland är det rätt men ibland är det helt fel, t.ex. när några ur FB stormade GAIS läktaren förra året på bortaplanen, varför ska AIK få böta för det för? den som kan ge mig ett vettigt svar får gärna ge mig ett.

Sen har det inte bara med att "slåss för laget". Det är adrenalinet dom söker, äran och sin egna stolthet, någon här som läst boken "En av grabbarna" skriven av en föreddetta Firman kille, när man har läst boken, börjar man ärligt talat få en helt annan inblick i vad allt dett verkligen gäller, För övrigt ska jag väll säga att det kanske är mer hat än kärlek när det gäller firmor? Hatet för motståndarlaget tar över kärleken till det egna laget tyvär.

Tror det handlar mycket om att visa att man är "tuff".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det handlar mycket om att visa att man är "tuff".

Möjligtvis i de yngre kretsarna, de flesta i de yngre kretsarna har ofta en dålig uppväxt också. Men det konstiga med de äldre är att majoriteten har underbara och helt normala föräldrar. Väl där tror jag inte det handlar om att enbart vara "tuff", i de yngre kan det mycket väl vara så, men i de äldre kretsarna är bråket något helt annat, inte som andra säger "knuffas lite och springa därifrån". Men att få det där adrenalinet som dom tydligen får, sägs vara en bättre känsla än sex, åtminstone vad jag läst i boken, och om det nu är sanning så lär det ju vara en ganska skön känsla, även en känsla där du inte känner någon rädsla alls, stålmannen? well, vissa av dom lär nog inte känna sig som stålmannen dagen efter, men som sagt att kunna få en sådan känsla borde vara enormt, så på det sätter förstår jag dom, men det är fel kretsar att börja blanda sig in i redan från början om man vill komma någonstans i livet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med i allt du säger. Snackade men en kille på en fest för några veckor sedan. Var en liten skrämmande diskussion för att vara ärligt där han berättade om olika firmor och stora slagsmål. Han beskrev precis det där med adrenalinet, äran osv. Det läskiga var att han knappt var femton år... .. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med i allt du säger. Snackade men en kille på en fest för några veckor sedan. Var en liten skrämmande diskussion för att vara ärligt där han berättade om olika firmor och stora slagsmål. Han beskrev precis det där med adrenalinet, äran osv. Det läskiga var att han knappt var femton år... .. :mellow:

Svarade lite på detta i mitt förra inlägg men för att fortsätta på detta så verkar ju alla yngre mobs och firmor växa sig allt större och större tyvär.

Somliga säger att det förstör fotbollen, på sätt och vis gör det ju det, men samtidigt vet jag itne själv vart jag står, för när det väll händer något inne på arenan, vilket hat man känner för det andra laget då. Tar IFK Göteborg borta för några veckor sedan som exempel, några Wisemen grabbar från göteborg entrar arenan och går direkt emot våran bortasektion, sången "hata hata hata Göteborg" fick en helt annan ton, en nästan magisk ton, jag rös i hela kroppen, det var hat av en annan känsla än när man brukar slänga iväg glåpord till motståndarlaget, det var som att vara beredd för krig, fast jag skulle se på fotboll, knasigt det där.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste väl mest vara för att man bråkade inne i arenan. Det är ju oftast därför man bestämmer möten utanför arenan så klubben slipper pröjsa för deras slagsmål. Det var samma när DIF mötte Peking på bortaplan för nåt år sedan i cupen. Några Pekingsupportrar hade gått på en DFG snubbe och då såg resten av huliganerna rött. Dom vet att dom inte ska bråka på arenan men där fanns det gränser, dom var tvungen att försvara deras kompis som fick sparkar på sig när han låg där. Ja det hela blev tillslut bråk och det var Djurgården som fick betala för bråket, men DFG skämdes inte, dom försvarade bara sin kompis. AIK matchen mot GAIS skedde också inne på arenan och där gick FB till attack och då var ju såklart AIK som fick betala, hade det skett uanför arenan hade AIK fått ha kvar sina pengar. Det är ju klubben som får betala för konsekvenserna innanför ingårna till arenan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måste väl mest vara för att man bråkade inne i arenan. Det är ju oftast därför man bestämmer möten utanför arenan så klubben slipper pröjsa för deras slagsmål. Det var samma när DIF mötte Peking på bortaplan för nåt år sedan i cupen. Några Pekingsupportrar hade gått på en DFG snubbe och då såg resten av huliganerna rött. Dom vet att dom inte ska bråka på arenan men där fanns det gränser, dom var tvungen att försvara deras kompis som fick sparkar på sig när han låg där. Ja det hela blev tillslut bråk och det var Djurgården som fick betala för bråket, men DFG skämdes inte, dom försvarade bara sin kompis. AIK matchen mot GAIS skedde också inne på arenan och där gick FB till attack och då var ju såklart AIK som fick betala, hade det skett uanför arenan hade AIK fått ha kvar sina pengar. Det är ju klubben som får betala för konsekvenserna innanför ingårna till arenan.

Jo fast det som hände mellan AIK och GAIS var även polisens fel, snubbarna hade inte ens pengar till matchen, men polisen släppte in dom av säkerhetsskäl, hmm behövs nya takter inom poliskåren kanske?.

Jo men vad jag menar är att vem som hellst kan ju gå och sätlla sig i en klack och sedan storma den andras läktare egentligen, jag tycker hemmalaget ska få pröjsa för att dom har för dålig säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo fast det som hände mellan AIK och GAIS var även polisens fel, snubbarna hade inte ens pengar till matchen, men polisen släppte in dom av säkerhetsskäl, hmm behövs nya takter inom poliskåren kanske?.

Jo men vad jag menar är att vem som hellst kan ju gå och sätlla sig i en klack och sedan storma den andras läktare egentligen, jag tycker hemmalaget ska få pröjsa för att dom har för dålig säkerhet.

Vadå av säkerhetskäl? Var dom oroliga för att bli ner bankade av dom om dom inte släppte in dom eller?

Jo det finns en poäng i det du säger. Men skulle det vara så, så kommer nog ännu fler bortafans börja slåss på matcherna, möjligheterna finns ju alltid. Och då kommer fotbollen bli som det var på 90-talet, folk går inte på matcherna längre, av rädsla för dom argsinta klackarna som reser land och rike för att slåss mot supportrar inne på arenan och komma därifrån utan att behöva pröjsa ett smack.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vadå av säkerhetskäl? Var dom oroliga för att bli ner bankade av dom om dom inte släppte in dom eller?

Jo det finns en poäng i det du säger. Men skulle det vara så, så kommer nog ännu fler bortafans börja slåss på matcherna, möjligheterna finns ju alltid. Och då kommer fotbollen bli som det var på 90-talet, folk går inte på matcherna längre, av rädsla för dom argsinta klackarna som reser land och rike för att slåss mot supportrar inne på arenan och komma därifrån utan att behöva pröjsa ett smack.

Dom tog in dom på arenan för att slippa att det skulle bli bråk utanför vid köerna typ, sen gjorde dom misstaget i att inte ha en enda snut inne på arenan. Bra jobbat ^_^.

Du har nog rätt i det du säger faktiskt, tror nog vi får lära oss leva med som det är idag helt enkelt, det går i princip inte att göra något åt det.

Eller vad tror du?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pinsamt med svenska Hulliganer som försoker vara som dom Engelska alternativt polska. Dom springar så fort det kommer en liten polisbil och det går ju fan vildare till när tjejer hamnar i bråk.

Dom som nu ska vara hulliganer kan väl för fan vara det också, men antar att det enda dom vill är att vara med i ngn grupp och känna lite gemenskap.

Redigerad av P1rsson
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pinsamt med svenska Hulliganer som försoker vara som dom Engelska alternativt polska. Dom springar så fort det kommer en liten polisbil och det går ju fan vildare till när tjejer hamnar i bråk.

Dom som nu ska vara hulliganer kan väl för fan vara det också, men antar att det enda dom vill är att vara med i ngn grupp och känna lite gemenskap.

Du är fånig om du klassar likgiltighet inför lag och ordning som någonting manligt eller ärorikt.

Och det var mitt ord i diskussionen, det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dom tog in dom på arenan för att slippa att det skulle bli bråk utanför vid köerna typ, sen gjorde dom misstaget i att inte ha en enda snut inne på arenan. Bra jobbat (w00t).

Du har nog rätt i det du säger faktiskt, tror nog vi får lära oss leva med som det är idag helt enkelt, det går i princip inte att göra något åt det.

Eller vad tror du?

Hahahaha. Men då måste ju GAIS få pröjsa lika mycket för det där är en självklar säkerhetsmiss, klockrent att något illa skulle hända också.

Mja sålänge fans inte bestämer möten och håller sig på platser där civila absolut inte kan skada så kommer inte polisen gå så djupare i saken. Huliganerna vet vad dom gör, ibland gör dom misstag, men det gör alla. Men vi kommer få leva med det. Och vi ska vara glada att vi inte bor i Polen där division 3 lags supporterar bestämmer möten med varandra och tänder eld på läktare och göra stora banderoller som det står 'Arbeit Macht Frei' på, vi kommer aldrig hamna i den sitsen, vi är svenskar, det säger allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hahahaha. Men då måste ju GAIS få pröjsa lika mycket för det där är en självklar säkerhetsmiss, klockrent att något illa skulle hända också.

Mja sålänge fans inte bestämer möten och håller sig på platser där civila absolut inte kan skada så kommer inte polisen gå så djupare i saken. Huliganerna vet vad dom gör, ibland gör dom misstag, men det gör alla. Men vi kommer få leva med det. Och vi ska vara glada att vi inte bor i Polen där division 3 lags supporterar bestämmer möten med varandra och tänder eld på läktare och göra stora banderoller som det står 'Arbeit Macht Frei' på, vi kommer aldrig hamna i den sitsen, vi är svenskar, det säger allt.

Så sant som det är skrivet. Huligan kulturen är ändå rätt dämpad i Sverige, jämföt med förr i tiden och i andra länder.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor