Jump to content

Playstation 3

Fisken
 Share

Recommended Posts

Förresten, Mr.Magic, se till att kolla upp allt som har med regionslås att göra innan du köper. Jag vet att filmer till PSP är låsta medan spel är fria (dock måste spelen vara från samma region, oavsett region, när man ska köra multiplayer). På min PS3-kartong står det en "regionskod 2"-symbol men jag vet inte vad den gäller. Alla spel har också såna symboler iallafall.

Underligt, det står att PS3 ska vara regionsfri.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Underligt, det står att PS3 ska vara regionsfri.

Alla PS3:s kan spela upp spel från alla regioner.

En PS3:a från region 2 (Europa) kan till exempel utan problem spela spel från region 1(USA).

Dock så går det inte med Blu-Ray filmer.

DVD-film har jag ingen aning om.

PS3 är regionsfri när det gäller att spela spel.

Redigerad av Yukoai
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En PS3:a från region 2 (Europa) kan till exempel utan problem spela spel från region 1(USA).

Whew, tack, det är allt som betyder någonting för mig.:w000t:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då verkar det vara precis som till PSP, utom DVD som troligen är låst. Eller, det beror ju på själva filmen. Det finns ju filmer som släpps till region 1, 2, ... , och ALL.

Mr.Magic: Ifall du köper från USA verkar det som att du inte kommer kunna köra europeiska BR- och DVD-filmer.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Då verkar det vara precis som till PSP, utom DVD som troligen är låst. Eller, det beror ju på själva filmen. Det finns ju filmer som släpps till region 1, 2, ... , och ALL.

Mr.Magic: Ifall du köper från USA verkar det som att du inte kommer kunna köra europeiska BR- och DVD-filmer.

Har både en regionsfri DVD-spelare och en PS2. Blue-ray intresserar mig inte alls, dessutom har vi inte ens någon värsting TV som skulle få det att se ännu bättre ut. Så mig går det ingen nöd på. :naughty:

Redigerad av Mr.Magic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste runt o kom in och såg en sida med jämförelse mellan alla versionerna, det stod att 40gb versionen är ps kompatibel men inte ps2, låter inte riktigt rätt i mina öron...

Det stämmer. PS-tekniken är inte så svår eftersom det är en vanlig CD-laser som numera finns i ...det mesta. Stoppar man in till exempel Rayman i min PS3 dyker den upp som PS-skiva under Spel och som ljudskiva under Musik. Stoppar jag skivan i en vanlig CD-spelare går det att spela all musik från spelet utan problem.

PS2-lasern är däremot ingen vanlig DVD-laser, så det är det sämre med.

Är det någon PS3 version som kan spela ALLA PS1 och PS2 spel? Och hur är det med regionerna då?

ALLA ska jag inte säga, men amerikanska PS3or har bättre kompabilitet eftersom de innehåller en äkta PS2-laser istället för nån halvmesyr som kräver mjukvaruemulering.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer. PS-tekniken är inte så svår eftersom det är en vanlig CD-laser som numera finns i ...det mesta. Stoppar man in till exempel Rayman i min PS3 dyker den upp som PS-skiva under Spel och som ljudskiva under Musik. Stoppar jag skivan i en vanlig CD-spelare går det att spela all musik från spelet utan problem.

PS2-lasern är däremot ingen vanlig DVD-laser, så det är det sämre med.

ALLA ska jag inte säga, men amerikanska PS3or har bättre kompabilitet eftersom de innehåller en äkta PS2-laser istället för nån halvmesyr som kräver mjukvaruemulering.

Handlar det om lasern?

Jag trodde det hela handlade om GS och EE.

Och att anledningen till att 40GB versionen inte är PS2-kompatibel är avsaknaden av EE och GS medans 60GB har GS och låter Cell emulera EE.

Men den kan fortfarande spela PS spel eftersom PS emuleringen ligger helt hos Cell.

Och anledningen till att amerikanska PS3:or (endast dom gamla 60GB) har bättre kompatibilitet än dom europeiska är att dom har BÅDE EE och GS medans dom europeiska bara har GS.

Detta gäller bara den gamla 60GB modellen, den nya 80GB:aren har bara GS och har således sämre bakåtkompatiblitet.

Har jag missat något? :angry:

Redigerad av Yukoai
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Handlar det om lasern?

Jag trodde det hela handlade om GS och EE.

Och att anledningen till att 40GB versionen inte är PS2-kompatibel är avsaknaden av EE och GS medans 60GB har GS och låter Cell emulera EE.

Men den kan fortfarande spela PS spel eftersom PS emuleringen ligger helt hos Cell.

Och anledningen till att amerikanska PS3:or (endast dom gamla 60GB) har bättre kompatibilitet än dom europeiska är att dom har BÅDE EE och GS medans dom europeiska bara har GS.

Detta gäller bara den gamla 60GB modellen, den nya 80GB:aren har bara GS och har således sämre bakåtkompatiblitet.

Har jag missat något? :blink:

Nej! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver man oroa sig för hur varmt ens ps3 blir, t.ex borde den stå "fritt" liksom inte inne i en tv bänk etc, hoppas ni förstår :blink:

Så fritt som möjligt förstås, men det är ingen fara egentligen. Blockera inte fläkten bara, då ska det vara lugnt. Fast ju kallare den står desto mindre behöver du höra fläkten :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor