Jump to content

Playstation 3

Fisken
 Share

Recommended Posts

Jag kommer nog uppdatera till 3.55 OFW i eftermiddag eftersom 3.41-hacks är helt obsoleta numera. De kräver dessutom en eller annan maskin man kopplar in och det ids jag inte, även om jag hittar en sån.

Alla CFW som ligger ute numera baseras på 3.55 OFW och stöder PSN, MEN tänk på att man skickar information och logs till Sony även om man inte loggar in på PSN. I dessa loggar finns information om vilka ID-nummer de senaste spelen (eller apps) man använt har, och eftersom homebrew-ID-nummer inte känns igen i Sonys register kan de ge sig tusan på att det är homebrew man kört. Man vet ju aldrig ifall de spårar upp alla dessa okända ID-nummer och deras PSN-id, så man kan nog bannas.

Det finns program för att tömma ID-historiken, ungefär som att "rensa känslig data" i Firefox. Fördelen vore ju ifall man hade en app som istället fungerade som "privat surfning"...

Ah well, ska bli skönt att gå online och säkra sina ~70 troféer man samlat på sig under månaderna offline :)

• Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det snackas om att alla framtida Playstation 3 spel ska få serienummer som man måste slå in och få bekräftat av Sonys server. Lite som CD-Keys alltså.

http://www.gameinformer.com/b/news/archive/2011/01/21/sony-to-go-back-to-serial-codes-for-ps3-games.aspx

FÖRJÄVLIGT!

Ja jävlar vad jobbigt att behöva trycka in en kod innan man ska spela. Tänk vad trött i tummen man ska behöva bli, tänk om man inte ens klarar av att spela efter det för att man behövt bli så trött i tummen! :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jävlar vad jobbigt att behöva trycka in en kod innan man ska spela. Tänk vad trött i tummen man ska behöva bli, tänk om man inte ens klarar av att spela efter det för att man behövt bli så trött i tummen! :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o

Tänk om internet fuckar sig/är bortkopplat när man ska slå in koden och man inte kan spela sitt nya spel! Då blir det jävligt jobbigt! :o :o :o :o :o :o :o :o :o

För övrigt tycker jag att det här är ett tecken på att Sony inte har någon kontroll över hacker-situationen. Nu måste säkerheten utvecklas bakåt för att skydda oss mot hackare!

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk om internet fuckar sig/är bortkopplat när man ska slå in koden och man inte kan spela sitt nya spel! Då blir det jävligt jobbigt! :o :o :o :o :o :o :o :o :o

För övrigt tycker jag att det här är ett tecken på att Sony inte har någon kontroll över hacker-situationen. Nu måste säkerheten utvecklas bakåt för att skydda oss mot hackare!

Jo, för att risken att Internet ska larva sig just precis som du ska knappa in koden är rätt hög.

Annars så tror jag mer på att koden kommer bli skivanpassad, om det här ens nu kommer. Så att en kod bara passar till just den skivan och sedan kan användas hur många gånger som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar det snackas om att alla framtida Playstation 3 spel ska få serienummer som man måste slå in och få bekräftat av Sonys server. Lite som CD-Keys alltså.

http://www.gameinformer.com/b/news/archive/2011/01/21/sony-to-go-back-to-serial-codes-for-ps3-games.aspx

FÖRJÄVLIGT!

"Anyone who follows the industry knows of the piracy-related struggles that PC developers have suffered through since the medium's inception. Digital rights management schemes have come and gone, rarely un-cracked for more than a few months at a time, and piracy has continued. Pissing off consumers, on the other hand, has never to my knowledge been a winning business strategy for anyone."

Så sant, så sant!

@eXotic:

Det lär nog inte dröja länge tills man kan mounta fake CDs och då kunna spela ändå.

Dessutom måste koden synkas mot deras server.

Tänk de som inte har tillgång till Internet? Så ovanligt är det faktiskt inte.

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@eXotic:

Det lär nog inte dröja länge tills man kan mounta fake CDs och då kunna spela ändå.

Dessutom måste koden synkas mot deras server.

Tänk de som inte har tillgång till Internet? Så ovanligt är det faktiskt inte.

Nej det är sant, men Sony har inte så mycket val. I och med att de valde att bygga upp säkerheten på det sättet de gjorde så finns det inte så mycket de kan göra just nu. CD-key kan fungera, och om de som sagt är bundna till CD:n så tror jag att det kan bli lite svårt att knäcka det, visst kan man mounta en CD och säkert på något sätt gå runt att skivan känner igen så att koden är rätt.

Anyhow, det finns inte många hushåll i dagens samhälle som inte har tillgång till Internet. Så den ursäkten kan jag bara inte godta. Till och med i fattiga Afrika finns det byar med (Om än väldigt dålig) Internetuppkoppling. Men de har å andra sidan ingen PS3 att spela på.

Det jag vill säga är att jag är för att Sony inbringar CD-keys, hur kort tid det än må ta innan de knäcks. Någonting måste de ju göra.

Edit: Vad jag menar med att skivan ska känna igen koden är att man ska slippa att koppla upp sig till Internet och så får man ha någon kod/litet program på skivan som har till uppgift att syna koden. Sedan får man väl se till att skydda det programmet så gott det går. Men det kommer förmodligen ändå inte ta speciellt lång tid innan skiten är knäckt.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det är sant, men Sony har inte så mycket val. I och med att de valde att bygga upp säkerheten på det sättet de gjorde så finns det inte så mycket de kan göra just nu. CD-key kan fungera, och om de som sagt är bundna till CD:n så tror jag att det kan bli lite svårt att knäcka det, visst kan man mounta en CD och säkert på något sätt gå runt att skivan känner igen så att koden är rätt.

Anyhow, det finns inte många hushåll i dagens samhälle som inte har tillgång till Internet. Så den ursäkten kan jag bara inte godta. Till och med i fattiga Afrika finns det byar med (Om än väldigt dålig) Internetuppkoppling. Men de har å andra sidan ingen PS3 att spela på.

Det jag vill säga är att jag är för att Sony inbringar CD-keys, hur kort tid det än må ta innan de knäcks. Någonting måste de ju göra.

Allt vanligare att ungdomar som har eget hushåll väljer Net1 eller liknande istället för fast bredband.

Jag har 3 vänner som gjort så, varav två av dem har konsol. Det fungerar inte heller att koppla dongeln till konsolen för att få tillfällig åtkomst. Så om det är nå större grej dem vill tanka ner så har dem tagit med konsolen hem till mig, bara för att jag är så snäll. Men ändå, det ska man ju inte behöva göra varje gång man köpt sig ett spel.

Dessutom händer det att jag åker till stugan en vecka eller två, och plockar så klart med PS3an, och där finns det inte tillgång till Internet. Risken att det händer samtidigt som jag köper ett nytt spel är ju liten, men ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Allt vanligare att ungdomar som har eget hushåll väljer Net1 eller liknande istället för fast bredband.

Jag har 3 vänner som gjort så, varav två av dem har konsol. Det fungerar inte heller att koppla dongeln till konsolen för att få tillfällig åtkomst. Så om det är nå större grej dem vill tanka ner så har dem tagit med konsolen hem till mig, bara för att jag är så snäll. Men ändå, det ska man ju inte behöva göra varje gång man köpt sig ett spel.

Dessutom händer det att jag åker till stugan en vecka eller två, och plockar så klart med PS3an, och där finns det inte tillgång till Internet. Risken att det händer samtidigt som jag köper ett nytt spel är ju liten, men ändå.

Jag hatar att vara den som låter bitchig men, då får man väl helt enkelt skylla sig själv. Det går annars att använda datorn som router, vilket borde fungera även med Net1, vad det nu än är. Så det handlar nog om okunskap och lathet i dina kompisars fall.

Angående stugan så kan jag bara säga: Två veckor utan det nya spelet klarar man.

Nåväl, det spelar ingen roll hur mycket vi tjafsar om huruvida det här kommer bli jobbigt eller inte för vissa personer. Oavsett vad så kommer Sony bestämma hur det hela blir, och då får en del personer helt enkelt gråta en skvätt om de nu inte orkar fixa en ordentlig uppkoppling.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hatar att vara den som låter bitchig men, då får man väl helt enkelt skylla sig själv. Det går annars att använda datorn som router, vilket borde fungera även med Net1, vad det nu än är. Så det handlar nog om okunskap och lathet i dina kompisars fall.

Angående stugan så kan jag bara säga: Två veckor utan det nya spelet klarar man.

Nåväl, det spelar ingen roll hur mycket vi tjafsar om huruvida det här kommer bli jobbigt eller inte för vissa personer. Oavsett vad så kommer Sony bestämma hur det hela blir, och då får en del personer helt enkelt gråta en skvätt om de nu inte orkar fixa en ordentlig uppkoppling.

Nej du, jag har vart hos dem och försökt, vi har suttit flera kvällar och försökt få det att fungera.

Så lathet är det verkligen inte. Man ska inte behöva vara kunnig för att få spela ett spel man betalat för.

Är inte Sonys mål att kunna få casual gamers att börja spela?

Hur ska en barnfamilj idas bli intresserade av spel om det bara blir krångligare och krångligare att över huvudtaget kunna använda en produkt dem betalat för?

Dem försvårar för sina egna kunder. Försäljaren är kundens bitch, det är inte kunden som ska böna och be för att få handla av dem och sen sitta hemma och knacka ihop en lösning. Nackdelen med för stora företag, dem kan göra i stort sett hur dem vill utan att vara oroliga.

I mitt fall så kan jag nog lösa det, men det är en principsak.

Man ska inte behöva köpa en dammsugare på Elgiganten för att sen upptäcka att man måste ha en adapter för speciella uttag, spänningsomvandlare, antistatskydd osv osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kmeaw 3.55 på min 40gb CHECHG04 (256mb NAND som hade knullats utav "den första" CFW från Waninkoko). Kör hårt Henki!

Har varit borta från PS3an ett tag, men fick inte igång FTP så man kan lägga över "filmer" på över 4gb. Ska läsa lite mer om det när jag återvänder till den.

De nya backupmanagerna har lv2 patchen inbyggd så du behöver inte den .pkg om du ska spela dina uppbackade spel ;>

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej du, jag har vart hos dem och försökt, vi har suttit flera kvällar och försökt få det att fungera.

Så lathet är det verkligen inte. Man ska inte behöva vara kunnig för att få spela ett spel man betalat för.

Är inte Sonys mål att kunna få casual gamers att börja spela?

Hur ska en barnfamilj idas bli intresserade av spel om det bara blir krångligare och krångligare att över huvudtaget kunna använda en produkt dem betalat för?

Dem försvårar för sina egna kunder. Försäljaren är kundens bitch, det är inte kunden som ska böna och be för att få handla av dem och sen sitta hemma och knacka ihop en lösning. Nackdelen med för stora företag, dem kan göra i stort sett hur dem vill utan att vara oroliga.

I mitt fall så kan jag nog lösa det, men det är en principsak.

Man ska inte behöva köpa en dammsugare på Elgiganten för att sen upptäcka att man måste ha en adapter för speciella uttag, spänningsomvandlare, antistatskydd osv osv.

Krångligt? Försvårar? Knacka ihop en lösning? Nu tror jag du tänker som om alla bara hade mobilt bredband.

För nästan varje hushåll har ju redan en Internetuppkoppling, visst kan de kanske komma att behöva skaffa en router. Men det är inte speciellt krångligt.

Se på Vice bara, han är en barnfamilj som klarar av att spela online, och då är Vice ändå inte den mest tekniskt lagda människan. (Inget illa menat Vice.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor