eXotic Skrivet 18 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 18 februari, 2010 Kortafattat, vad är grejen`Att man kommer kunna spela gamla nintendo spel? Enligt videon gick det att emulera väldigt många äldre konsoler. Men själva häftighetsgrejen är inte att man kan börja köra emulatorer, utan att det här är ett stort kliv på vägen till att få full kontroll över PS3. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 18 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 18 februari, 2010 (redigerad) Kortafattat, vad är grejen`Att man kommer kunna spela gamla nintendo spel? Japp. Nintendo 8-bitars, SNES, MAME, Genesis, Megadrive, Gameboy, GBA, GB Color... Så gott som allting ända fram till PS1-eran. Kanske till och med Dreamcast. Flera handkontroller funkar, stod det dessutom. 2 trådlösa och 2 till med USB pga att Linux bluetoothprogrammering krånglar lite. Funkar just nu bäst på HDTV-skärmar, men gamla 4:3-SD-skärmar kommer få stöd i nästa update eller kort därpå. Det går att greja själv redan nu, men det är krångligt. För mig innebär det här att jag kan spela större delen av min barndoms spelbibliotek i full framerate med flera kontroller i samma soffa, utan att behöva styra med nån form av Custom Firmware där jag måste välja mellan officiella spel eller homebrew. Win! EDIT: Häftighetsgrejen "i stort" är väl inte direkt stor... det här har ingenting med piratade spel att göra eller att vi kommer få custom firmwares. Det är bara en kille som har hittat EN endaste nytta med Linux på PS3 nu när de spärrat GPU-åtkomsten vilket är det enda man kan göra nåt roligt med. Utom emulatorer, uppenbarligen på nåt sätt. EDIT2: Och förresten funkar detta bara med Phat-PSP eftersom Linux inte kan installeras på Slim. Än så länge iallafall, det har ju gjorts nån hårdvaruexploit nyligen. Redigerad 18 februari, 2010 av Henkibojj Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 18 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 18 februari, 2010 Oerhört intressant! Jag har en fråga till dig, Herr Henki, som verkar insatt i CFW/Homebrew-branschen; är detta något som SONY skulle kunna täppa till med något nytt i firmware eller kommer det att fungera för alltid och bara bli bättre och bättre? Det vore riktigt skoj att testa Linux på PS3 och nu har man ju fått en anledning! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 18 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 18 februari, 2010 Oerhört intressant! Jag har en fråga till dig, Herr Henki, som verkar insatt i CFW/Homebrew-branschen; är detta något som SONY skulle kunna täppa till med något nytt i firmware eller kommer det att fungera för alltid och bara bli bättre och bättre? Det vore riktigt skoj att testa Linux på PS3 och nu har man ju fått en anledning! På PSP täpptes luckorna till med nya firmwares, nu har jag ju ingen teknisk koll på vilket sätt som man har tagit sig in i PS3:an. Men det är högst troligt att Sony kan täppa till luckan med en ny firmware. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 18 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 18 februari, 2010 Ja juste, PSP-jämförelsen tänkte jag inte på... Ibland är jag urbota dum! Läser lite om geohot nu, vore skoj med full åtkomst till PS3 i vilket fall som helst. Vad jag har förstått så har man i nuläget nästintill ingen åtkomst till PS3s GPU i Linuxmiljö, korrekt? Det skulle vara smarrigt med hårdvaruavkodning vid uppspelning av 720p/1080p-filmer, men det kanske går redan nu att få? Å andra sidan är väl CPUn tillräckligt stark för att spela filmerna, men open source vore gott. Sorry för noobfrågor. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 19 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 februari, 2010 På PSP täpptes luckorna till med nya firmwares, nu har jag ju ingen teknisk koll på vilket sätt som man har tagit sig in i PS3:an. Men det är högst troligt att Sony kan täppa till luckan med en ny firmware. Jo, och det verkar inte bättre. Det verkar inte som att det har särskilt mycket att göra med just Linux och den här emulatorn, utan snarare den hårdvaruglitch man upptäckte för nån månad sen Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Vice. Skrivet 19 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 februari, 2010 Hur skall man få dit gamla spel då? Är det tänkt att man skall tanka ner dem på usbminne och sedan köra dem där ifrån? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 19 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 februari, 2010 Hur skall man få dit gamla spel då? Är det tänkt att man skall tanka ner dem på usbminne och sedan köra dem där ifrån? Vet faktiskt inte, antingen via USB vilket låter som den mest troliga lösningen. Annars kanske kommunikationen mellan PS3 - Dator blir bättre i och med att Linux är installerat på PS3 så det går kanske att överföra via nätverket på något sätt. Men det är bara egna spekulationer då jag inte alls vet hur Linux fungerar, framförallt inte hur det fungerar på en PS3. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Renard Skrivet 19 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 februari, 2010 (redigerad) Borde inte Nintendo protestera högljutt mot detta? Även fast det är homebrew? Redigerad 19 februari, 2010 av Renard Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 19 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 19 februari, 2010 Borde inte Nintendo protestera högljutt mot detta? Även fast det är homebrew? Hurså? Det finns ju redan massvis med Nintendo-emulatorer ute, både till PC, PSP, Mobiltelefoner och nu till PS3. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 20 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 februari, 2010 (redigerad) Antingen via USB-minnen eller föra över spelen/programen till PS3s hårddisk via USB eller nätverk. På tal om Linux till PS3 har jag blivit otroligt sugen. Vore ju en dröm att streama fotboll/hockey via PS3 samtidigt som man ligger i sängen och myser. Är dock inte säker på vilken distrubition jag ska använda, har tittat lite åt Debian vilket skall fungera och vars pakethanterare jag någorlunda känner till. Måste läsa på lite innan jag mixtrar med det där, så det går rätt till. Redigerad 20 februari, 2010 av dibel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 20 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 februari, 2010 Antingen via USB-minnen eller föra över spelen/programen till PS3s hårddisk via USB eller nätverk. På tal om Linux till PS3 har jag blivit otroligt sugen. Vore ju en dröm att streama fotboll/hockey via PS3 samtidigt som man ligger i sängen och myser. Är dock inte säker på vilken distrubition jag ska använda, har tittat lite åt Debian vilket skall fungera och vars pakethanterare jag någorlunda känner till. Måste läsa på lite innan jag mixtrar med det där, så det går rätt till. I en av Henkibojjs länkar används Yellow Dog Linux 6.2, så den lär ju fungera i alla fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 20 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 februari, 2010 I en av Henkibojjs länkar används Yellow Dog Linux 6.2, så den lär ju fungera i alla fall. Japp har kollat på den och den verkar ju mest anpassad för PS3 med kompilerad kärna och allt. Men nörden inom mig vill sitta och mecka lite och att få in Debian verkar inte alltför krångligt, utom just att kärnan måste compas manuellt. Om jag lyckas med något bra kan jag lägga upp en guide med codecs, program m.m. för att streama live-sänd TV, vilket inte lär vara helt ointressant för Herr eXotic och eders Arsenal? ;> Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 20 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 februari, 2010 Japp har kollat på den och den verkar ju mest anpassad för PS3 med kompilerad kärna och allt. Men nörden inom mig vill sitta och mecka lite och att få in Debian verkar inte alltför krångligt, utom just att kärnan måste compas manuellt. Om jag lyckas med något bra kan jag lägga upp en guide med codecs, program m.m. för att streama live-sänd TV, vilket inte lär vara helt ointressant för Herr eXotic och eders Arsenal? ;> Verkligen inte! Visserligen har jag C+ till alla PL-matcher, men CL vore inte fel att kunna streama till TV:n. Orkar du dela med dig av vilka guider du använder till en Linuxnybörjare? Dessutom, tror du att alla versioner av Linux kommer fungera om man skulle vilja köra emulatorn som han kör i Henkibojjs video? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 20 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 februari, 2010 (redigerad) Verkligen inte! Visserligen har jag C+ till alla PL-matcher, men CL vore inte fel att kunna streama till TV:n. Orkar du dela med dig av vilka guider du använder till en Linuxnybörjare? Dessutom, tror du att alla versioner av Linux kommer fungera om man skulle vilja köra emulatorn som han kör i Henkibojjs video? Ja emulatorn ska inte ha något problem att fungera, då det i stort sätt är samma system. Ska kolla runt lite om länkar. Hmm, det är lite svårt att förklara för en helt grön nybörjare men jag har i alla fall tänkt att följa dessa länkar: http://forums.debian.net/viewtopic.php?f=16&t=29730 och http://www.kernel.org/pub/linux/kernel/peo...stall-howto.txt Hittade ingen guide för Yellow Dog, även om jag tror att det är enklare att installera den. Rekommenderar att du läser lite om grunderna och laddar ned några live-cds, som inte behöver installeras utan körs via datorns RAM-minne. Jag föreslår Ubuntu eller Debian (i princip samma sak då båda har samma pakethanterare, Ubuntu mer kommersiell och bloated) och känner dig för. Annars ska jag sätta mig in i det imorgon, så jag kan ju notera vad jag gör samt skriva en steg-för-steg-guide förutsatt att jag lyckas. Redigerad 20 februari, 2010 av dibel Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
eXotic Skrivet 20 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 februari, 2010 Ja emulatorn ska inte ha något problem att fungera, då det i stort sätt är samma system. Ska kolla runt lite om länkar. Hmm, det är lite svårt att förklara för en helt grön nybörjare men jag har i alla fall tänkt att följa dessa länkar: http://forums.debian.net/viewtopic.php?f=16&t=29730 och http://www.kernel.org/pub/linux/kernel/peo...stall-howto.txt Hittade ingen guide för Yellow Dog, även om jag tror att det är enklare att installera den. Rekommenderar att du läser lite om grunderna och laddar ned några live-cds, som inte behöver installeras utan körs via datorns RAM-minne. Jag föreslår Ubuntu eller Debian (i princip samma sak då båda har samma pakethanterare, Ubuntu mer kommersiell och bloated) och känner dig för. Annars ska jag sätta mig in i det imorgon, så jag kan ju notera vad jag gör samt skriva en steg-för-steg-guide förutsatt att jag lyckas. Nice, tack för bra länkar! Helt grön är jag inte då jag har läst operativsystem, men jag har själv aldrig varit i kontakt med Linux ordentligt, så det ska nog gå vägen med lite påläsning. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 20 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 februari, 2010 Nice, tack för bra länkar! Helt grön är jag inte då jag har läst operativsystem, men jag har själv aldrig varit i kontakt med Linux ordentligt, så det ska nog gå vägen med lite påläsning. Samma här ;> Det ska väl inte vara alltför krångligt, lite pill sen sitter man där och streamar fútbal! Nä nu är det läggdags, blev sugen nu när jag började läsa om det igen x) Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Henkibojj Skrivet 20 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 februari, 2010 Jag tror inte det kommer gå att göra särskilt mycket i Linux. Speciellt inte när det verkar som att de kommer blocka hela OtherOS i nästa FW Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
dibel Skrivet 20 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 20 februari, 2010 Jag tror inte det kommer gå att göra särskilt mycket i Linux. Speciellt inte när det verkar som att de kommer blocka hela OtherOS i nästa FW Ja, jag läste det... Riktigt f*ttigt av SONY om det nu inträffar, vilket det säkert gör i och med att vi har godkänt EUL där de säkert har lagt in något för liknande scenarion. Även därför jag vill testa Linux nu medan det går. Stream och filmuppspelning (.mkv, fungerar ej i XMB eller?) är väl det som lockar mest, sen kanske lite mer basickunksaper att lära sig själv om Linux-miljöer och så vidare. *Linux is free if your time is worthless* Kul att jag har suttit "hela dagen" igår och läst howtos och idag när jag ska sätta mig in i det kommer jag på att jag inte äger brännbara CDs/DVDs. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Crusader Skrivet 22 februari, 2010 Rapportera Share Skrivet 22 februari, 2010 Nu har jag äntligen fått mitt nya PS3. Men nu undrar jag, hur gör man för att föra över sitt konto till den nya konsollen? Är det lika krongligt som på XBox 360 eller är det bara att loga in på den nya? Och kan man fortsätta använda den gammla konsollen också eller måste man skapa ett nytt ID för den? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts