Jump to content

Ratio fusk ?

SallaD
 Share

Recommended Posts

Det är inte idiotiskt att fuska enligt mig, fuskare gör så att vi som seedar ärligt har större chans till bra ratio.

Det är ju enbart en självisk motivering. Hela idén med torrents är att alla ger lika mycket som dom tar. Om alla fuskar, hur många skulle få hem torrenten då?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju enbart en självisk motivering. Hela idén med torrents är att alla ger lika mycket som dom tar. Om alla fuskar, hur många skulle få hem torrenten då?

Problemet med ratio på torrents är att de med snabb uppkoppling delar ut mer än de tar. Om vi säger att en snubbe har 2.0 i ratio, det betyder att nån annan får 0 i ratio, istället för att båda ligger på ett. Nu är det ju inte riktigt så svart på vitt, men principen är så, att ju mer en seedar, ju mindre kan nån annan seeda.

Fuskarna jämnar ut detta lite. Genom att dom inte seedar alls finns det mer än 1.0 som ska seedas till andra, vilket bidrar till att de med låg anslutningshastighet har större chans att komma upp i bra ratio.

Och det finns alltid folk som är villiga att seeda seriöst för att de har möjlighet, och inte vill riskera bannen. Så torrentnätverket kommer inte gå under för det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med ratio på torrents är att de med snabb uppkoppling delar ut mer än de tar. Om vi säger att en snubbe har 2.0 i ratio, det betyder att nån annan får 0 i ratio, istället för att båda ligger på ett. Nu är det ju inte riktigt så svart på vitt, men principen är så, att ju mer en seedar, ju mindre kan nån annan seeda.

Fuskarna jämnar ut detta lite. Genom att dom inte seedar alls finns det mer än 1.0 som ska seedas till andra, vilket bidrar till att de med låg anslutningshastighet har större chans att komma upp i bra ratio.

Och det finns alltid folk som är villiga att seeda seriöst för att de har möjlighet, och inte vill riskera bannen. Så torrentnätverket kommer inte gå under för det.

Kanske, men det är fortfarande bara en självisk anledning. Om man fuskar bryter man fortfarande principen med bittorrent.

Sen gillar jag inte folk som står och seedar tills dom har 3989 i ratio heller, men det är ändå värre att fuska.

Dom som seedar seriöst brukar ju seeda dom nyaste torrentarna, så efter en vecka när dom är borta och alla andra fuskar med ration blir det ganska dött.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns lite hopplöst att vara medlem på en torrentsite utan en sån där som hjälper till lite. Jag vet inte hur det är på alla andra men på swebits får man ju några timmars delay på alla torrents, då har man ingen chans att få någon ratio då 4000 pers seedar och 90 leechar.

Tror att Swebits tog bort den delayen för ett tag sen. Kan inte kolla (är poweruser) men jag har för mig det. Däremot tror jag att man måste ha bra ratio för att requesta och också självklart stanna kvar på sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att Swebits tog bort den delayen för ett tag sen. Kan inte kolla (är poweruser) men jag har för mig det. Däremot tror jag att man måste ha bra ratio för att requesta och också självklart stanna kvar på sidan.

Ja, det gjorde de. Men Swebits är så gott som obrukbar för mig med mitt 0,5, jag kan inte tanka något utan att tappa runt 0,3 i ratio, p g a det som skribb skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det gjorde de. Men Swebits är så gott som obrukbar för mig med mitt 0,5, jag kan inte tanka något utan att tappa runt 0,3 i ratio, p g a det som skribb skrev.

Jag har visserligen 24mb ner och brukar ladda hem i någon mb per sekund minst.

Men jag har bara 1mb upload och har inga problem med att hålla ration. Det är bara att lämna torrenten kvar i listan ett tag och besöka swebits ofta för att få hem nya torrents så fort som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har visserligen 24mb ner och brukar ladda hem i någon mb per sekund minst.

Men jag har bara 1mb upload och har inga problem med att hålla ration. Det är bara att lämna torrenten kvar i listan ett tag och besöka swebits ofta för att få hem nya torrents så fort som möjligt.

Jag har 8/0.8 och har inga problem att hålla ration heller, men så seedar jag 24/7 också. Inte alla som har möjlighet till det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor