Jump to content

Stammar du?

RavenE
 Share

87 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

• Inlägg 64
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

Stammar inte. Stakar mig ibland, dock, men det blir mest... att jag säger fel ljud, inte att jag säger samma ljud om och om igen... Liksom.

Fick förövrigt gå hos talpedagog i ettan, för jag blandade ihop "n" och "ng", "t" och "k", "s" och "sch" och så vidare. Så när jag skulle säga vad jag hette så sa jag inte "Tina" utan "Kiinga"... Det var lite pinsamt. Mitt enda talfel nu är att jag inte kan säga r. Men folk säger att det inte märks.

Tilläggas kan att det inte är något fysiskt fel på mig. Jag hade bara napp tills jag var sju, vilket messade upp mina tänder rätt ordentligt, och så lärde jag ju mig inte hur ljuden skulle ligga i munnen...

Ja, där fick ni en utläggning om det med! :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stammar inte. Stakar mig ibland, dock, men det blir mest... att jag säger fel ljud, inte att jag säger samma ljud om och om igen... Liksom.

Fick förövrigt gå hos talpedagog i ettan, för jag blandade ihop "n" och "ng", "t" och "k", "s" och "sch" och så vidare. Så när jag skulle säga vad jag hette så sa jag inte "Tina" utan "Kiinga"... Det var lite pinsamt. Mitt enda talfel nu är att jag inte kan säga r. Men folk säger att det inte märks.

Tilläggas kan att det inte är något fysiskt fel på mig. Jag hade bara napp tills jag var sju, vilket messade upp mina tänder rätt ordentligt, och så lärde jag ju mig inte hur ljuden skulle ligga i munnen...

Ja, där fick ni en utläggning om det med! B)

Du pratar ju ändå ganska mycket, och jag har aldrig tänkt på att du inte kan säga r...Kan iof bero på att du pratar ganska snabbt, det märks inte mycket i alla fall. :P

Redigerad av eXon
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns en kille i 7:an här som ABSOLUT inte kan säga "R". Så han pjatar så häja istället. Vet inte varför, han kanske har något fel med stämbanden eller nått.

mig själv:Byter ibland ut orden mot varandra, mest om man t.e.x. är uppjagad och vill berätta något fort.

Det har ju inte med stämbanden att göra, utan tungan.

Tija, jag har då tänkt på att du inte kan säga R. "Tlevligt". B)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tija, jag har då tänkt på att du inte kan säga R. "Tlevligt". B)

... ja, just det ... Men det är ju för att du har känt mig sedan jag fan knappt kunde göra mig förstådd. Exon hör ju inget, eller hur, och han träffade ju mig först i sjuan. Och, som han sa, jag pratar så jävla snabbt och mycket, så det märks bara när jag säger enstaka ord, som "tlevligt". Du har förresten sagt att det är gulligt... :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

... ja, just det ... Men det är ju för att du har känt mig sedan jag fan knappt kunde göra mig förstådd. Exon hör ju inget, eller hur, och han träffade ju mig först i sjuan. Och, som han sa, jag pratar så jävla snabbt och mycket, så det märks bara när jag säger enstaka ord, som "tlevligt". Du har förresten sagt att det är gulligt... B)

Du kanske pratar snabbt men det är ju ändå tydligt, mycket värre med folk som mumlar...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Komma i målbrottet? För min del handlar det om att "Ha-kommit-i-målbrottet-för-flera-år-sedan-men-ibland-så-är-min-röst-fortfarande-ostabil" :huh:

Fast det här hör ju verkligen inte till tråden, iof.

Ok. ;) Kan vara så, har en kompis som det plötsligt brukar kunna bli så för oxå. B) Det brukar försvinna med åldern sånt dära. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

... ja, just det ... Men det är ju för att du har känt mig sedan jag fan knappt kunde göra mig förstådd. Exon hör ju inget, eller hur, och han träffade ju mig först i sjuan. Och, som han sa, jag pratar så jävla snabbt och mycket, så det märks bara när jag säger enstaka ord, som "tlevligt". Du har förresten sagt att det är gulligt... :huh:

Vem skulle inte tycka det? :P

Tycker det är för jävla gulligt och sött när barn precis lärt sig prata.

Te.x.När dem t.ex. säger "y" istället för "u"som t.ex. Lille Skytt B)

Själv kunde jag inte säga "L" som barn... uttalade "L" som "J" istället. Rojigt, till roligt etc. Har det bandat ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor