Jump to content

Kräftor

fido vercetti
 Share

Recommended Posts

• Inlägg 91
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Hmm... Vad brukar ni ha för tillbehör när ni äter kräftor? Tänkte ha kräftskiva nämligen, och behöver förslag. Och även förslag på vuxendricka som passar. :mellow:

I matväg är det inte så mycket som behövs.

Kräftor såklart. Sen är en brödbit ganska så bra för att få lite tuggmotstånd. Vitt bröd är att föredra, men en god ost till. Vanlig ost ellrer mjukost/mögelost. Vad som gillas mest.

Sen är det Öl som gäller som dryck. Vitt vin funkar för dom som inte dricker öl (Eller alkoläsk/cider. Dock är det fruktigt och passar egentligen inte).

Anledningen till att det SKA vara öl är för att kräftorna kokas i öl, så det passar så bra ihop.

Till snaps funkar det mesta. Vodka för dom "snåla" (menar inte enbart pengamässigt, utan i smakväg. Vodka är ganska smaklöst).

Rekomenderar Skåne Akvavit eller Hallands Fläder.

Så en "StellHell"* lista.

1. Kräftor

2. vitt bröd med ost / vitlöksbröd

3. Öl

4. Skåne eller Hallands.

*Detta är vad jag skulle ha på en kräftskiva.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I matväg är det inte så mycket som behövs.

Kräftor såklart. Sen är en brödbit ganska så bra för att få lite tuggmotstånd. Vitt bröd är att föredra, men en god ost till. Vanlig ost ellrer mjukost/mögelost. Vad som gillas mest.

Sen är det Öl som gäller som dryck. Vitt vin funkar för dom som inte dricker öl (Eller alkoläsk/cider. Dock är det fruktigt och passar egentligen inte).

Anledningen till att det SKA vara öl är för att kräftorna kokas i öl, så det passar så bra ihop.

Till snaps funkar det mesta. Vodka för dom "snåla" (menar inte enbart pengamässigt, utan i smakväg. Vodka är ganska smaklöst).

Rekomenderar Skåne Akvavit eller Hallands Fläder.

Så en "StellHell"* lista.

1. Kräftor

2. vitt bröd med ost / vitlöksbröd

3. Öl

4. Skåne eller Hallands.

*Detta är vad jag skulle ha på en kräftskiva.

Är kräftor verkligen nödvändigt på en kräfskiva? tihi

Nej, men seriöst. Kanske ska bort med familjen till en när dom ska äta kräftor. Då blir det kanske första gången jag äter kräftor. Är inte så mycket för skaldjur eller någon annan typ av mat som kommer från havet/sjö med vissa undantag dock...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aah, så åt man kräftor! Alldeles för lite, men det är ju ruskigt dyrt. Enligt mig är havskräftor godare än insjökräftor, men det är ju svårt att få tag på riktigt färska insjökräftor också. Däremot är insjökräftan mycket snyggare än havskräftan. >_<

Åt faktiskt en hel del på dem, stjärten, klorna, och så öppnade jag huvudet och sög ur all saft. Att äta hjärnan var däremot för mycket för min del, sen var den inte ens god. Men saften är snuskigt god. :)

Till hade vi självklart vitlöksbaguette och aioli.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aah, så åt man kräftor! Alldeles för lite, men det är ju ruskigt dyrt. Enligt mig är havskräftor godare än insjökräftor, men det är ju svårt att få tag på riktigt färska insjökräftor också. Däremot är insjökräftan mycket snyggare än havskräftan. :>

Åt faktiskt en hel del på dem, stjärten, klorna, och så öppnade jag huvudet och sög ur all saft. Att äta hjärnan var däremot för mycket för min del, sen var den inte ens god. Men saften är snuskigt god. ^_^

Till hade vi självklart vitlöksbaguette och aioli.

Wörd.

Havs smakar bäst men insjö ser bättre ut.

Köpte faktiskt ett paket med frysta insjö i fredags, och tyckte dom var helt OK.

Visst det var inte så stora stjärtar men det var väldigt gott.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor