gizmo91 Skrivet 6 augusti, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2006 Jag är helt nybörjare på gitarr, och fick reda av en kompis att guitar pro var bra. Men hur ska man spela när det är så här? http://img351.imageshack.us/img351/1985/namnlsgo6.png som sagt så är jag helt nybörjare, så retas inte Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 6 augusti, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2006 (redigerad) Jag hoppas verkligen att du kan tabs? http://www.playback.nu/skalor.htm Redigerad 6 augusti, 2006 av Frenzy Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
BroDD Skrivet 6 augusti, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2006 (redigerad) Står ju precis hur du ska spela, kan inte bli lättare Linjerna som det är siffror på är strängarna... Sen siffrorna är banden.. så står det 3 på strecket längst ner ska du hålla 3an på låga e strängen.. alltså ett G EDIT: guitar pro 4 är mycket härligare.. mycket lättare att hänga med i låtar i 4an än 5an EDIT2: här får du en länk där det förklara bättre hur du läser tabs http://www.ultimate-guitar.com/lessons/for...b_notation.html Redigerad 6 augusti, 2006 av BroDD Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 6 augusti, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2006 EDIT: guitar pro 4 är mycket härligare.. mycket lättare att hänga med i låtar i 4an än 5an Hmm.. Varför? Bara att stänga av Real sound engine eller vad det heter i GP5 så blir det precis som 4an. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
BroDD Skrivet 6 augusti, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2006 Hmm.. Varför? Bara att stänga av Real sound engine eller vad det heter i GP5 så blir det precis som 4an. Real grejset finns inte ens i 5ans demo Ingen aning om varför, det flyter med bättre på nåt sätt så om jag inte kunde en låt alls så behövde jag inte stanna för att hinna kolla, medans i 5an fick jag lov att stanna ibland för att kolla nästa... kan inte förklara, 4an är skönare Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The_go Skrivet 6 augusti, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2006 Taben visar ju vilka strängar du ska spela med/på. Du vet att gitarrens 6 strängar kallas för E, B, G, D, A, E (räknat nerifrån och upp på gitarren). På tabben är räknar du uppifrån och ner istället, alltså första strängen, längst upp bli E, den under B o.s.v Du ser alltså två på 3;or på B och E, du ska med andra ord sätta fingrarna på 3:e bandet och spela på dem strängarna. 0 betyder att du ska spela lös sträng. Lycka till! Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 6 augusti, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2006 Annars kan du ju alltid ta Visa-> Greppbräda, där ser du hur du ska hålla. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
gizmo91 Skrivet 6 augusti, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2006 Vad är alla 3:or och 0:or tex? eller det står nog i era länkar, ska kolla det sen. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The_go Skrivet 6 augusti, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2006 Vad är alla 3:or och 0:or tex? eller det står nog i era länkar, ska kolla det sen. Du ser alltså två 3;or på B och E, du ska med andra ord sätta fingrarna på 3:e bandet och spela på dem strängarna. 0 betyder att du ska spela lös sträng. Lycka till! Hoppas du fattar... Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Frenzy Skrivet 6 augusti, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2006 Hoppas du fattar... Du heter inte Maria? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
gizmo91 Skrivet 6 augusti, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2006 Hoppas du fattar... Aha, tack nu fattar jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
gizmo91 Skrivet 6 augusti, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2006 Med dom 2 3:orna i början, ska man hålla ner båfa dom strängarna och spela den längst ner och sen den högre upp? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
The_go Skrivet 6 augusti, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2006 Med dom 2 3:orna i början, ska man hålla ner båfa dom strängarna och spela den längst ner och sen den högre upp? Du ska hålla ner dem båda strängarna och spela på dem samtidigt. Lyssna annars på tablåten, så hör/ser du ju hur man ska spela. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 6 augusti, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2006 Justfan, det var jag som tipsade om Blowin in the wind, då syftade jag på denna tab (klicka), som är lite mer simpel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
gizmo91 Skrivet 6 augusti, 2006 Skapat av Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2006 Justfan, det var jag som tipsade om Blowin in the wind, då syftade jag på denna tab (klicka), som är lite mer simpel. Tackar, det blev mycket enklare. Har du några tips på andra förenklade låtar? Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
mr_tobbe Skrivet 6 augusti, 2006 Rapportera Share Skrivet 6 augusti, 2006 The last waltz theme är jävligt lätt och låter fantastiskt. The last waltz theme Kom ihåg att när det i den här t ex står ett "h" eller "/" betyder det att du ska dra från t ex 4:an till 5:an på samma ton, utan att plinka en till för den nya. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
R2D2 Skrivet 8 augusti, 2006 Rapportera Share Skrivet 8 augusti, 2006 Äh nu ska jag börja lyssna musik 27/4 ^^ Lär dig läsa vanliga tabs först så fattar du nog. Sen är inte GP5 precis likadant som GP4 om man stänger av RSE (som för övrigt är ren skit). Mycket segare, fulare interface, onödigt många toolbars och bara allmänt dåligt. GP4 har allt som man behöver. Citera Länk till kommentar Dela på andra sidor More sharing options...
Recommended Posts